Olkatappien (kingpin) irrotus, Tampereen suunnalla..?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja TheVille, 20.5.2015.

  1. TheVille

    TheVille 1st gear

    Moro,

    Vanhaa Chevyä tuossa kun ihmettelen, ni tarvisi olkatapit saada puristettua irti. Toisessa tuntuu hieman väljyyttä ja toinen on aika hyvin jumissa. Tipautin jo koko etuakselin tuosta vm. 1955 pickupista alas ja pistin hieman alasinta alle ja tarjosin lekaa olkatapille, mutta eihän ne sieltä hievahdakaan meikäläisen konstein. Ja prässiä kun en omista, niin kysymys:

    Kenelle mä sen koko akselin käyn tarjoamassa? Kuka tässä Tampere - Vesilahti -ympäristössä osaisi sellaisen irroittaa? En tunne paikallisia konepajoja, koneistamoja, mitä ne nyt sitten ovatkaan.

    Thanks guys.
     
  2. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Tarkkaa suositusta paikasta en osaa antaa, kun en ole hetkeen seudulla asunut, mutta vastaava ongelma oli omassa pickupissa jonkin aikaa sitten. Sen tapin tiukkuudesta päätellen kannattaa viedä paikkaan, jossa on kunnollinen prässi. Ehkä joku raskaan kaluston korjaamo tai jousipaja voisi auttaa?

    Tuossa omassa mallissa tapit olivat kyllä alunperin helposti vaihdettavia, eli akseliinkin liukusovitteiset, jotka lukitaan pultilla paikalleen. Olivat kuitenkin tottuneet paikkaansa perusteellisesti ja kaikki yritykset mekaanisilla ulosvetäjillä, kemikaaleilla, vasaroilla, tuurnilla ja lämmityksellä olivat toivottomia. Akselin irrotus ei siinä vaiheessa ollut helppoa sekään, joten tein noin 20x60mm lattaraudasta erittäin tukevan kehikon, jonka kanssa sain painettua tapin pois hydraulisen ulosvetotunkin avulla, jonka puolestaan sain lainattua työpaikalta. Tunkissa oli voimaa muistaakseni ainakin parisenkymmentä tonnia ja tappi irtosi pamahtamalla hyvin lähellä maksimipaineita, mitä pumpulla sai tehtyä. Loppu olikin sitten helppoa, paitsi olka-akseli piti vielä viedä kuorma-autopajalle uusien puslien kalvaukseen, koska itsellä ei ollut säätökalvaimia käytössä. Voisi olla, että helpoin paikka voisi olla joku kuorma-autokorjaamo, jossa puslatkin voisi samalla reissulla asentaa ja kalvata sopiviksi.
     
  3. TheVille

    TheVille 1st gear

    Tuo oli hyvä vinkki. Poikkesin iltapäivällä Ruskossa Läänin Kuljetus Oy:n korjaamohallilla, siinä ei varmaan kymmentä minuuttia mennyt kun 50 tonnin prässillä ne tapit sieltä nätisti pullautettiin irti. Loistava palvelu, mukava heebo se Timo jonka kanssa siinä touhuttiin ja taas ollaan askelta lähempänä Chevyn suomikilpiin saamista :)
     

Kerro tästä muillekin!