Omat happi ja asetyleenipullot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Geronimo, 1.7.2011.

  1. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Ensimmäisellä kerralla pullo kaasuineen 349,- ja jatkossa täyteen vaihto 68,20. Ainakin Varaosamaailmoissa.
     
  2. swap

    swap 1st gear

    Pistetään sitten tarjolle kapea/pitkä asetyleenipullo. .
    Tyhjä.Ruskeanpunertava.Painaa lähes sata kg.
    Onko tarvetta?
    Tarjouksia?
    Raumalla. Merkinnät ja kuva s.postitse.
    jukkasaint@gmail.com
     
  3. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

  4. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Tuli hankittua nuo albeen omistuspullot 11L happi ja 9.6L Asetti, mittaritkin olisi löytynyt mutta noissa on pulloon integroituna virtaussäädin ja painemittari, lisäksi vaihto onnistuu ainakin täällä heti täyteen pulloon, eikä katsastuksista tarvitse murehtia.

    Kotikäyttöön ja satunnaiseen keikkatyöhön varmaan ihan ok ratkaisu, mutta ammattikäytössä tulee luultavasti kalliimmaksi mitä vuokrapullot.

    Ainakin täälläpäin albeet sai halvemmalla mitä agat ja vaihtopullo on edullisempi.

    Tahtoo olla vanhojen romujen kanssa ehdottomat laitteet, aina saa olla jotain lämmittämässä, en ymmärrä kyllä jotka näitä hävittää verstailta poissa :webmaster:
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Lämmittämiseen induktiokuumennin ja tohottamiseen sievertin kaasupullotöhö. Eipä ole ollut ikävä kaasupulloja... Kerää duunissakin pölyä viidettä vuotta..
     
  6. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Vähä on huono leikata nuolla kummallakaan jos sitä tarvetta tulee ja kyllä lämpöä on helpompi siirtää kappaleeseen asetilla tarkemmin kun toholla tai induktiokuumentimella paikallisesti joskin turvallisemmin.
     
  7. Kine

    Kine 3rd gear

    Jep, lähes välttämättömät kapineet jos puljailee edes vähänkään vanhempien rytöläjien kanssa. Melkein aina on jossain pultti jumissa ja kerran pari lämmittämällä lähtee huomattavasti vähemmällä noitumisella. Tulee hemmetin paljon helpompi remppa kun ei katkase sitä pulttia juurestaan vaan lämmittää etukäteen. Ei tietysti kannata vuotavan bensatankin lähellä operoida.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olen joskus tollasen induktiokuumentimen kanssa pari kuukautta joutunut tekemään hommia ja oli pilliä ikävä. Jotain pakoputkenkinpultteja hieno huristaa tollasella puolen tuntia kuumaksi kun tolla kaasupillillä aikaa olis menny se minuutti. En oikeen vakuuttunut että missä toi induktiohuristin olisi parempi mitä pilli, ehkä jossain bensatankin lähellä...

    No, asiaan. Paljonko tota happea kuluu noin arviolta enemmän mitä asettia? Olen ajatellut että jos ottais 10l hapen ja 5l asetin, olisko tollasessa tapauksessa asetti koko ajan loppu?
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Oisko kannattanu kokeilla laittaa virta päälle siihen induktiokuumentimeen,on nimittäin aika ärhäkkä peli jos nyt on ylipäätään kunnollinen ollu. Semmoista räpsyä pitää verrata colt sytyttimen tehoon. Kyllä sitä induktiokuummenninta tarvii kotona yhtä paljon kun kaasupilliä ja plasma leikkuria. Ne pitää vaan olla kunnollisisa eikä mitään tärppi sarjan vehkeitä.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oli sellanen kannettava malli, ei perässä vedettävä. Laatumerkkinen oli.
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    +1

    Niin en mäkään mitään tiedä,mutta hyvillä laitteilla touhuaminen aikas kivaa. Pakoputken pultit lämpiää tolla sievertillä meinaan yhtä tehokkaasti kuin pillillä.Koko ja nopeus kun on tuolla työmaailmassa a ja o. Menee minuutteja hukkaan kun kärräät pulloja ja käytön jälkeen siivoat ne letkut jne.. Kaikki kun on kellotettu näet!!!
    Ai niin ne kustannukset ,tuo sytytinosa n 100e ja täyttöpullo muutaman kympin. :lol:
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Se sievert on kyllä kätsä peli kun tekee pyöränsuuntauksia niin nopea ottaa esille,mut en kyllä luovu induktiokuumentimesta enkä kaasupilleistä,kaasupillit leikkaa kuitenkin sen 100mm levyä kivuttomasti mitä ei oikein muilla laitteilla tee.Kyllä pillit on monikäyttöisimmät vehkeet,niillä on helppo sulatella nivelistä ja murroksista suojakumit,sen takia tarvii sen ind-kuumentimen. Aika räpsy vehe on ollu jos puolituntia menee pakoputken pultteja lämmittäessä,jospa ne oli sit isompia pultteja? Mut kaasulla ei leikata alumiinia tai rosteria,sen takia tarvii sen plasmaleikkurin.
     
  13. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ei ne induktiojututkaan sinne työ kohteeseen itelleen tule ja poistu sieltä et se siitä työ ajan menettämisestä, ja
    niitä happi/asetti pulloja on pienempiä kuin normi 40/50 ltr et ne 10 ltr kärryineen siirtyy paikasta toiseen siinä ku magnetisoiva kuumenninkin johtoineen härpäkkäineen.
    Vieläkö pitäis sanoa jotain, ai niin miten se hitsaaminen ja juotto sitte toteutetaan vaikeisiin kohteisiin jota ei voi
    helposti sähköisenä toteuttaa?
    Kaikki tää siksi et katottais harrastajan näkökulmasta mikä olis se kustannus tehokkain juttu ja olis niinku monipuolista käyttöä kummiskin.
    Käsittääkseni tuollainen induktiokuumenninkaan kunnollisena ole mikään halpis juttu.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Joo mun pointti olikin et asetyleeni vehkeet on ehken monipuolisimmat mutta kannattaa ostaa se induktiokuumennin kaveriksi,sille vaan löytyy paljon kohteita mihin se on hyvä,liimalasien,liimattujen listojen irroitukseen ja kyllä sillä on hyvä lämmittää niitä pultteja,eikä tarvii pelätä jarruletkuja ja muita suojakumeja.Eikä noita notkeita letkuja montaa hetkeä laita siihen pullojen ympärille,mulla ainakin on ne lähellä nosturia ja onhan niitten teho ihan eri luokkaa kuin sillä sievertillä joka on kyllä helvetin hyvä peli!
     
  15. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Juu tuota en tiennytkään et sillä sais lasitkin irrotettua. Kertokaa lisää eli perustuuko tuo juttu tosiaan tuohon
    magnetisoimisuuteen, vaan metallit lämpeää ja muu sulaa siinä mukana ympäriltä.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun alkuperänen kysymys jäi tonne muiden asioiden alle. Eli paljonko tuota happea kuluu suhteessa asetyleeniin perus autotalli puuhaamisessa? Eli oliskos kannattavaa ottaa 10 litran happipullo ja 5 litran asetyleeni alkukustannusten minimoimiseksi?

    Entäs onko noissa kahvoissa laatu tai muita eroja ottaako Agan, Elgan vai Harriksen?
     
  17. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Aga ja elga=sama. Lämmittelyssä/hitsaamisessa ei suurta eroa kaasun menekissä. Sitten jos polttoleikkaa rupes happia menemään n. 3:1
     
  18. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kuin induktioliesi. Vain metalli lämpiää.Saa lasinkin pois,liima pehmenee kun pelti lämpiää liiman alta. Tosin hieman suttusta mutta onnistuu.On koetettu. Listatkin ovesta irtoaa kun esim kakspuoliteippi hellittää otettaan lämmön vaikutuksesta.
    Ja mikä oli mun pointti niin olen tuolla pienellä sievertillä pärjännyt,en näe tarpeelliseksi pistää 500e kaasupulloihin. Varsinkin jos ei nopeuskaan ole millään tavoin tarpeellista.Kyllä pilleillä on tullut pelailtua tarpeeksi aikoinaan että tiedän hyödyt mutta kun muutenkin pärjää.. Varsinkin kun tätä palstaa tosiaan lukee harrastajat niin näissä keskusteluissa voisi ottaa hyötyä myös niin että työkaluihin ei tarvitsisi heti laittaa kiinni 30te.. Monet keskustelut esim noista peltihommista on jo mennyt niin että ilman sitä ja sitä et pärjää.. Koko autotalli täynnä työkaluja ja koneita mutta minne se auto?! :rotfl:
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei ville nyt oot ihan väärässä,silloin kun teet työkses niin voi paskemmilla vehkeilläkin korjata mut sit kun se on harrastus sulla pitää olla kaikenmaailman huippu vehkeet ja tallit,eihän se muuten enää tunny harrastukselta. Jos jotain kiinnostaa ostaa, mulla ois myytävänä tuliterät esabin pillisarjat.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaasupilleillä saisi polttoleikattua esim katkenneet pultit kansista ja putkeakin hitsattua, juotettua sekä lämmitettyä noita alustan pultteja. Tämä monikäyttöisyys on se mitä haen. Työkalusta ei tule turhaa vaikka autojen kanssa ei enää viittisi ropeltaa.

    Mun mielestäni on kiva tehdä paremmilla vehkeillä täysin vastenmielisiä mutta leimaamista varten pakollisia peltihommia tai alustan nivelten vaihtoja mitä huonoilla tai ilman. Mulla noi hommat ei mene harrastuskategoriaan vaan enemmänkin vastenmieliseen pakkopullaan.
     

Kerro tästä muillekin!