Omavalmiste HT

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja cartman, 5.5.2003.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    Miten onnistuu tavallisen 2 ovisen korin muuttaminen hardtopiksi, vai onnistuuko, noin niinkun byrokratian puolesta?
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Miksikä ei?!
    Onhan niitä tehty ja tehdään. Tsekkaa vaikka sigun www-sivut.
     
  3. cartman

    cartman 1st gear

    Vaaditaanko kattoon jotain vahvistuksia ja jos vaaditaan niin miten ne käytännössä tulee toteuttaa? Ajattelin muuten HC Firenzaa, jonka katto on mielestäni epäsuhtaisen korkea. Miedosti chopattuna ja "avokylkisenä" olisi komean näköinen... ensitalven projektia suunnitellen.
     
  4. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    tässäpä vaktaa:

    "20 §

    Ovimuutokset

    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton ovien ja kattopylväiden lukumäärän muuttaminen mallisarjan puitteissa.
    Tällöin kori sekä mahdollinen runko tai pohjalevy on vahvistettava vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa esikuvana olevaa
    versiota. Versioiden eroista on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys."

    Eli jos mallisarjaan kuuluu ht-malli niin sit saa, muuten tietääkseni ei.
     
  5. cartman

    cartman 1st gear

    Kiitos, tätä lähinnä hain. Eli ko. autoon luvanvarainen muutos?
     
  6. PAPH

    PAPH Gearhead

    Tuollaisesta tehdastekoisesta Firenza HT:sta oli joskus kuvia jossain Englantilaisessa lehdessä. Taisi olla joku kerholehti jossa esiteltiin HC mallien prototyyppejä eli ei valitettavasti kelpaa verrokiksi.

    Kuinkas nuo muutokset pitää todistaa katsastuksessa. Mitä dokumenttia pitää esittää esim. 4D=>2D muutoksesta? Eli mitä katsastusmies haluaa tietää jos auto on kohtuu harvinainen 4D mallina ja sanotaan nyt että 2D malli on ultraharvinainen niin miten osoiten että muutos on tehty mallisarjan sisällä?


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: PAPH 2003-05-06 08:26 ]</font>
     
  7. JouniK

    JouniK Gearhead

    Todistaminen riippuu kait jälleen katsastuspaikasta. Omani meni läpi muutoskatsatuksesta ilman mitään todistuksia, inssi vaan totesi, että on muutos tehty, laski prossat ja laittoi muutoksen otteeseen. Tietysti auto oli siinä kunnossa kun olla pitää, eli kaikki tehty niinkuin tehtaan mallissa.
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Toi muutos 4-2d ei vaadi lupia jos ja kun se on mallisarjan mukainen eli samaa tai liki samaa koria on saanut kaksi tai neli ovisena, siitä riittää kuva todistukseksi, mutta noita HT malleja jos niitä ei ole ollut eli et kuvaa sellaisesta löydä et saa tehdä ilman lupaa, eli siitä vaan postia AKE:lle ...

    Toisilla konttoreilla riittää kun muutoksen yhteydessä 4-2 oviseksi teet turvakaari tyyppiset vahvistukset kun muutetaan HT:ksi. Mikäli sellaista on joskus ko, kärrystä olut saatavilla, osa kuten nyt vaikka Vantaan konttori vaatii tarkat selvitykset rakenteiden erosta, kuten yleensä vatimukset on kirjavia eri paikoissa.

    Toi muutos mallisarjan sisällä eli 4-2 oviseksi ei vaikuta prosentteihin, eikä muutos HT:ksi jos sellaista on ollut, ylipäätään kaikki variaatiot joita tehdas on ko, korista tehnyt saa tehdä ilman prosentteja, mutta jos noita ei ole ollut ja saat luvat tehdä lasketaan muutokset prosentteihin.

    :-o :-o :-o
     
  9. makke

    makke 1st gear

    Vauxhall HC Firenzasta ei ole tehty koskaan virallista HT mallia, mutta prototyyppi kylläkin.

    Tuota coupe-korista HC Vauxhallia on ollut markkinoilla seuraavilla nimillä HC Firenza ja HC Magnum Coupe.
    Firenzat olivat ensin ja sitten kun mukaan tulivat isommat koneet (2300 ccm) mallinimi muuttui Magnumiksi. Yhtään coupe Magnumia ei ole maahantuojan kautta Suomeen tullut. Mutta on sellaisella täällä ajettu, sillä vuonna 1975 Pentti Airikkala voitti sellaisella SM:n. Auto oli brittiauto, eli omistajana DTV (Dealer Team Vauxhall)

    Sit oli badge engineering autot, eli kanadan vientimallit Pontiac Firenzat.

    Ja löytyy vielä yksi malli, eli Chevrolet CanAm. Nuo CanAmit tehtiin Etelä Afrikassa ja niitä valmistettiin vain 100 kpl. Koneena Chevyn 302 cid V8 ja hurstin looda ja nelimäntä jarrut. Siis Chevrolet Camaron hiluilla. Yhtään noita ei ole Suomessa, mutta Ruotsista löytyy yksi.

    Ja sitten pohjustusten perään itse asiaan...

    Eli tuo proto, siitä löytyy kuvia ja juttua kotisivuiltani. Tässä linkki http://personal.inet.fi/cool/makkes.gar ... os.html#60

    Autohan ei ole mallinimeltään Firenza, vaan VAUXHALL VIVA GT HCR 2D HARDTOP, mutta sama koppa kuin Firenza. HC mallista ei sit koskaan tehty GT mallia kuten HB:stä oli ollut.

    Eli periaatteessa ei voi muutosta perustella mallisarjaan kuulumisella, mutta toisaalta taas lukee munkin Pikku Vihtorin otteessa "vastaa korimallia 2dht."

    Siis tehdähän tuon voi, mutta menee normaalin muutoskäytännön kautta koska mallisarjassa ei ole HT mallia.

    _________________
    autoharrastusta...
    http://www.makkesgarage.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: makke 2003-05-09 01:33 ]</font>
     
  10. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mainittakoon, että jos muutat 4D:n 2D malliksi ja otat valmiit 2D ovet toisesta autosta, prosentteja menee 5%.
    Jos taas muutat alkuperäiset 4D ovet 2D ovien mittoihin, prosentit 0%.

    Mallisarjan sisällä tapahtuva muutos tarkoittaa myös ovien pituuksia yms. Tosin niiden vaatiminen (siis mittojen todenentaminen)alkaa olla jo hiusten halkomista, mutta periaatteessa....
     
  11. Karva

    Karva Gearhead

    Aivan joo noissa voi törmätä kaikkeen kivaan ...

    Juuri noin jos vaihdat ovat eli otat org 2d ovet ja teet niiden mukaan muutokset eli istutat ne paikalles, män 5% tai jos teet 4d versiosta sen omilla ovilla 2d version ja vaihdat pinta pellit menee niistäkin, oliko se nyt 1,5% kpl, sitten ne ystävälliset asiantuntiat konttorilla voi ruveta pelleilemään ja vaatia mitat 2d ovista ...

    On se kivaa tämä auto harrastus, yleensä jos tollasia on ollut saatavilla, niitä saa tehdä kunhan jälki on sen näköistä jotta kelpaa, mielummin pikkasen rankemmin vahvistettua.
    :-o :-o :-o
     
  12. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Omalla kohdalla todistukseksi on käynyt luotettava kirja, josta kopiot. Viimeksi konemuutoksessa kelpasi nettilähdekin.
     

Kerro tästä muillekin!