Omavalmisteiset ajoneuvot ja erillisrekisteri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Eyetech, 7.5.2007.

  1. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ilmoitusluontoinen asia.

    Vaihtoehtoisia testaustapoja koskevat menetelmä- ja säädösehdotukset

    Ajoneuvohallintokeskus aloitti valmistelutyön rekisteröinti- ja muutoskatsastuksen sekä valvontatoimen tarpeisiin sekä harrasteajoneuvojen erillisrekisterin valmistelun pohjaksi eri osapuolten lähtökohdat huomioivia, sopivaksi katsottavia vaatimustenmukaisuuden arviointiin ja käytönaikaisen kunnon valvontaan soveltuvia testimenetelmiä, testaustoiminnan järjestämistä ja testauspalvelun tuottajalle asetettavia kriteerejä koskevien säädösehdotusten tekemiseksi. Työn on määrä valmistua 31.5.2008 mennessä.


    Karkeasti tuo tarkoittaa sitä, että minkälaisilla kevyemmillä testeillä voidaan omavalmisteisten ajoneuvojen osoittaa olevan riittävästi direktiivien mukaisia ja/tai tarvittaessa mistä direktiiveistä tulisis saada erillisvapaus poiketa

    Ensimmäinen kokous oli 4.5.-07 AKE:n tiloissa
    Ajoneuvoharrastajien edustajina mukana olivat seuraavat henkilöt:

    Hannu Virta (SMOTO)
    Teemu Lindfors (MMAF)
    Jani Luoma (SHAL)
    Kari Konttijärvi (SHAL)

    Johtuen suuresta työmäärästä, vapaaehtoisapua otetaan mielellään vastaan.
    Tarvetta on sellaisille henkilöille joiden kärsivällisyys riittää direktiivien läpikahlaamiseen. Jos sinulla on aikaa ja haluja edesauttaa asiaa, ota yhteyttä vaikkapa allekirjoittaneeseen.

    ......................................................................................................

    EDIT:
    Olemme saaneet tarjouksia vapaaehtoisavusta kiitettävästi ja tällähetkellä lisäapu ei ole tarpeen.Kiitoksia kaikille halukkaille!
    Ilmoittelemme asian edistymisestä ja siitä mikäli apujoukkoja tarvitaan lisää.


    Kari
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Toinen kokous on takanapäin ja pääpaino keskusteluissa oli melu- ja päästödirektiiveissä.

    --------------------------------------------------------------------

    Ajatuksia asiasta:

    Meludirektiivin osalta asiaa voitaisiin ajatella siten, että pelkästään paikallaan olevalle ajoneuvolle tehtävä melumittaus olisi riittävä.
    Mittaukselle asetettaisiin raja-arvot ja mikäli ne ylittyisivät, suoritettaisiin nk ohiajotesti.

    Päästödirektiivin osalta vaihtoehtona voisi ajatella, että pitäisi olla kolmitiekatalysaattori, lambda-anturi ja takaisinkytkentä.
    Co ja Hc pitoisuudet mitattaisiin tyhjäkäynnillä (Co 0,5, Hc 100) ja 2000rpm kierrosluvulla (Co 0,3, Hc 100) Lambda 1,00 ±0,03


    Korostettakoon vielä, että nämä eivät ole mitään faktaa vaatimustasosta, vaan ajatuksia siitä miten vaatimustasoja voitaisiin määritellä.
    Tarkoitus on myös herättää tarvittaessa keskustelua asiasta.
     
  3. Moonshine

    Moonshine 1st gear

    Olin näkevinäni tekstissä vilahduksen sanasta harraste-ajoneuvojen erillisrekisteri.. Sittenkin totta jonakin päivänä?? Tämä kyllä kiinnostaa kovasti. Ja toivottavasti herättää keskustelua. Pelkästään jo mahdollisten tulevaisuuden päästösanktioiden osalta. Uskoisin tässäkin osoitteessa olevan paljon asiasta kiinnostuneita lukijoita :odroll: ainakin pitäisi! Meinaan että kuinkas kauan perät kestää huristella harrastepeleillä. Ja kysehän ei ollut mistään tasauspyörästöistä :rotfl: Öö, oliko meininki että esim. 40-lukuiseen katti, ei kai.. ?

    Pohdiskelee hän.
     
  4. Jukserfixer

    Jukserfixer 1st gear

    Tarkoittaako tuo "omavalmisteinen" nyt oikeasti itse tehtyä, vai tavallista hieman "paranneltua" vanhempaa ajoneuvoa.
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Omavalmisteinen tarkoittaa ajoneuvoa jolla ei ole kanta-ajoneuvoa.
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Odotellaan innolla omavalmisteisen rakentelusääntöjä..jos vaikka vihdoin saisi Lola T70ä suomessakin kadulle...
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Senverran tarkennusta, että nyt ei ole kyse mistään rakentelusäännöistä (sellaisethan periaatteessa on jo olemassa) vaan vaihtoehtoisia testaustapoja koskevien menetelmä- ja säädösehdotusten laatimisesta.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Aivan ja ne nykyiset testaustavat ei miellytä koska silloin joutuu tekemään sarjatuotantoa voimassaolevan rakentelusäännösten turvin...
    Kaiholla luin viimeistä Bilsporttia jossa testattiin Ultima GTR...
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Erittäin hienoa työtä, koettakaa jaksaa ...

    Allekirjaillut lupaa Oluset koko köörille, sama se kuinka ja mitä sieltä lopun perin tulee tai koska, kunhan saadaan aikaan säännöt tai ohjeet jonka mukaan toimia, siis saada oma valmiste kilpiin, niitä sääntöjä on sitten helpompi joskus muokata, tärkeintä on jotta se saadaan edes jollain tasolla mahdolliseksi.

    Vielä kerran, kehut ansiokkaasta työstä !!!
     
  10. eros

    eros 1st gear

    Puukaasuasiassa pitäisi ehdottomasti saada päästörajat osoitettua täyttyvän noilla katsastuskonttorin laitteilla.

    Sitten koska vähäpäästöisten ajoneuvojen polttoainelaitteiden ronkkimiseen tarvitsee käyttää nykyisin virallisia valmistajan osia, niin tähän pitäisi saada jokin poikkeus, että hyväksyttäisiin harrastepohjalta tehty sekotinsysteemi.

    Katalyytin asennus ei ole iso ongelma, ja lamdalla takaisin kytketty sekotinsysteemi olisi vain plussaa ja antaisi kuljettajalle enemmän vapautta vrt. nykyisin käytettävät käsisäätöiset ilman säätimet.

    Ekoautoilijat olisivat hyvin kiinostuneita moisista helpotuksista.

    T:Eerin
     
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    ......"kyseisten rakentelu säännösten turvin testaustoimenpiteitä"!!

    eikait sitä kukaan/mikään määrää kuinka kauan sitä"protoa" testaa tieliikenteessä!!!!!!! eli lasikuitupulkkaroditekeille ja "testaamaan" vaik par vuotta........ääh ei tullu hyvä....uus tekeille jos siit tulis "sarjatuotantomalli"





    ............olenko hakoteillä?????? :D
     
  12. hezekiel

    hezekiel 1st gear

    Käsittääkseni tämä EY-direktiivi joka liittyy ajoneuvojen yksittäishyväksyntään, tulee voimaan Wappuna 2009 ja siellä mainitaan että yksittäishyväksynnässä ajoneuvolle tehtävät testit ovat "non-destructive" eli mitään kolaritestiprotoa ei varmaan tarvitse rakentaa. Luulen että melko lailla kaikki muu on kohtuudella toteutettavissa mutta tuosta päästövaatimuksista ja niiden todentamisesta voi tulla mielenkiintoista.
     
  13. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mun mielestä pääkysymys on se, että kuinka pilkun tarkasti Suomen päässä tuota direktiiviä tullaan tulkitsemaan.

    Periaatteellisella tasolla jopa tän hetken lainsäädäntö antaisi mahdollisuuksia sallia Suomen tieliikenteeseen mitä hyvänsä sarjatuotantoajoneuvoja, millä tahansa varusteilla mm. poikkeuslupien avulla. Kysymys on enemmän siitä, että nyt poikkeusluvat nähdään vain sellaisina, joita myönnetään joskus ja jouluna.

    Mikään direktiivi ei ymmärtääkseni estä esim. hyväksymästä DOT-valoja tai vaikka nykyjenkkien päästöjä, mutta Suomen tulkinta asioista estää.

    -JJ-
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    mä, mä, mä,.....olen jo hauton pääsäni!! omaa toyota rodia.... :-? uskaltaahokan kertoa?

    no joo...
    mul on tallissa crownin 2,8i-kutonen(150hv)ja siihen 4lovinen tomaatti, sit olis hiacen lukkoperä,ja samasta autosta etukelkka(kaikki on rumpujarruilla) 81:ssä hiacessa on ylätukivarret:kin etukelkassa kiine... ja kantavuutta pitkä alustaisessa(5ovinen) on 1050kg.....eli jarrujen luulis riittävän! ja ulkomailla haisua on saanu 2,5bensa(nelikko) koneen kanssa!!!!!

    tohon aisat ja "fourlinkit"taakke ,jostain bj:stä koppa päälle :rotfl: kuin mulle tehty.... ja kilpi HIA-53 :odroll:
     
  15. Traveling man

    Traveling man 1st gear

    Onkohan tässä asiassa tapahtunut jotakin uutta syksyn aikana?
     
  16. moottori

    moottori 1st gear

  17. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Vastaan nyt vaikka jouduinkin keskenkaiken luopumaan varsinaisesta työryhmä työskentelystä.
    Onneksi Arto tuli paikkaamaan. Janille myös iso kiitos jaksamisesta.

    Loppuraportti on valmistunut ja luettavissa esim FHRA:n sivuilta http://www.fhra.fi/pdf/Loppuraportti_omavalm.pdf
     
  18. Atsu

    Atsu 1st gear

    Mikäs tän homman tilanne on?
     
  19. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Luitko tuota loppuraporttia.....
     
  20. Atsu

    Atsu 1st gear

    No kyllähän mä tuon läpi silmäilin, mutta lähinnä tässä hain siis tämän homman nykytilannetta. Jos tuo raportti on kerran valmis niin Liikenne ja -viestintäministeriökö sitä nyt sitten käsittelee? Että kauankohan tähän hommaan saa odottaa vastausta?
     

Kerro tästä muillekin!