Ongelmana nykiminen (Ford2.3V6).Nyt osaajat, tietoa tarvitaa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pete78, 4.1.2002.

  1. pete78

    pete78 Gearhead

    Mikäköhän vois olla homman nimi? Käynnistyy hyvin, ajossa käy tasaisesti mutta tyhjäkäynti hieman aaltoilevaa,kiihdytettäessä pintakaasulla(painettuna n.1.5-2cm)toimii normaalisti, kiihdytettäessä kovempaa(painettuna about pohjaan)toimii normaalisti mutta jos aikoo kiihdyttää painamalla kaasun esim puoleenväliin auto pätkii.Eli jos painaa kaasun tämän pätkimiskohdan yli nii kaikki on OK! Pätkiminen esiintyy myös siten että jos ajetaan tasaisella vaikka 120km/h(kierroksia ihan kohtalaisesti) ja aletaan nousta mäkeen mutta pidetään kaasun asento samana eli kierroksethan tippuu, odotit varmaan että siitä seuraa pelkkä hyytyminen mutta EI EI! Tämä kone älyää alkaa kierrosten tiputtua pätkimään.Jos tästä on hyötyä teille niin Konehan on FORD'76 2.3V6 ja kaasari SOLEX(varmaankin alkuperäinen)2-kurkkuinen, takapuolella 2kpl hammaspyöriä vastakkain(taitaavat säätää kurkkuja).Olis kiva jos joku tietäs kaasarin tarkan mallin ja ehkä jopa jotain säädöistä. Joku vanhempi mies sattu katsomaan konehuoneeseen ja sano että kyseistä kaasaria oli käytetty vakiona Caprin 3000:ssa, oli kuulemma ollu ongelmia just näitten hammaspyörien kannssa, en tiiä sit että liittyskö vika niihin?
     
  2. OpaS

    OpaS Gearhead

    Vakiokaasarina 2.3 V6:ssa on 32 tai 35mm Solex.
    V6:ssa kummallekin sylinteririville on oma kaasarin puolisko, ja niillä rattaillahan molemmat kaasuläpät avautuvat samanaikaisesti (synkronointi).

    Solexit eivät ainakaan ole oikein hyvässä maineessa. Jotkut ovat sanoneet että säätämällä ei ainakaan parempaan suuntaan tapahdu muutosta... Tuon ikäisenä kyseisen merkkinen kaasari saattaiskin olla kyllä jo aika kypsä... Toisaalta ei luulis näin olevan, jos sillä pääsee 9-11 litralla /100km (mitä tuolta aiemmasta keskustelusta luin)
    Ehkäpä kannattaisi avata ja yrittää putsata se Solex ja ellei se auta, hankkia Weber...?!
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tarkista myös sähköpuoli.
    Eli lähinnä jakajan toiminta, monesti on ronkkimisen kohteena kaasutin vaikka vika on virtapuolella.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oletko tarkastanut kiihdytyspumpunkalvon? vois kokeilla vaihtaa kaasuttimen rattaat (siis vivuston) päikseen. Hommaa ehdottomasti sähköinen bensapumppu, käyntiin lähtö on parempaa ainakin kylmänä kun kone saa riittävästi kakkua. Sit suosittelisin kärjetöntä sytytysjärjestelmää (maahantuoja Willis Oy)
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Soleksissa on kaksi kiihdytyspumpun kalvoa,
    josta toinen pelaa mekaanisesti ja toinen alipaineella,joka sijaitsee etupuolella kaasaria.
    Sieltä pitäis löytyä kaksi suutinta jotka tukkeutuessa aiheuttavat ongelmia.
    Edestäpäin katsottaessa oikealla puolen on kalvo joka huolehtii pääpiirin ja rikastus piirin ruokinnasta. Täältäkin löytyy suutimet/ kanavat jotka aiheuttavat harmia. Kanavia voi kokeilla putsata kuparilangan pätkillä ja paineilmalla. Jos kaasari on lojunut pitkään käyttämättä, niin ilmankosteus on hapettanut kanavat täyteen valkoista töhnää
    joka on pirun lujassa poistaa.Sähkö puolelta kannataa varmistaa virranjakajan pohjalevyn esteetön likkuminen "missä kärjet on kiinni". Imemällä alipaine letkusta ja katsomalla liikkuuko pohjalevy.Kuten myös kansi ja tulpanjohtimet. Itselläni Willis motorista ostettu Ignitor boksi on toiminut n.4 vuotta moitteetta.
     

Kerro tästä muillekin!