Ongelmia paratiisissa. GM 6.5td lohko halki. Hitsaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mika.T, 27.5.2019.

  1. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kuten otsikko kertoo niin tuossa kokuttavaa ääntä hakiessa aloin purkamaan tuota 6.5sta altapäin.

    No laakerit olikin ihan loppu ja se kolkuttavan äänen lähde todennäköisesti löytyi noista.
    MUTTA kun näitä nettivoorumeita nykyään on joka puolella niin osasin odottaa jo jotain pahempaakin.

    Kolmas ja neljäs runkopukki on halki!

    Suora kysymys.
    Onko tuossa käytetty valuseos korjattavissa hitsaamalla? Ja jos niin tarviiko jotain speciaali seosta korjaukseen? Ja missä/kuka tekisi?
    Vaikuttaa olevan lähes mahdottomuus löytää ehjää lohkoa tähän ja toisaalta ei kiinnosta ostaa parilla tonnilla moottoria joka todennäköisesti avattaessa paljastuu samanlaiseksi paskaksi.

    Toki saa tarjota ehjää lohkoa mikä sinulla sellainen on!

    Näitä kaikenmaailman lohkon korjaus litkuja ja kemiallisia metalleja on kyllä, mutta tässä tapauksessa ne ei tule kysymykseen kun tuolle kohtaa lohkoa kohdistuu aika suuria voimia, joten hitsaus olisi ainoa vaihtoehto, mikäli onnistuu luotettavasti.


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Konekorjaus Heikkinen Sotkamo.
    Siellä onnistuu.
     
  3. puna niska

    puna niska Gearhead

    On tuo alemman kuvan halkeema aika pitkällä menossa.
    Aika rohkeesti saa tolle pilliä puikkoo pirraa ja mitälie muutakin tarjota että on railot kurottu.
    Ja sitten saa/joutuu koneistaa koko lohkon uusiksi.

    Kyllä se Sotkamon pelle peloton saattaa kursia tuon kasaan mutta millä hinnalla.

    Tietty kysyminen ei maksa mitään.
     
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    Jos kerta ehjää lohkoa lähes mahdoton löytää niin hitsaaminen lienee ainut vaihtoehto.
    Sotkamossa onnistuu myös linjahoonaus jos sille tarvetta.
    Varmasti kannattaa mittauttaa vähintään tuommosen ratkeaman hitsauksen jälkeen.:odroll:
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä noi varmaan hitsailee kuntoon, sit vaan tulee sitä koneistettavaa jonkin verran, aattelisin että kaikki pinnat jotka littyy runkolinjaan? Sit toisena, alkaako se sit haljeta kohtapuoliin niistä mitä ei hitsattu, vai saisko sen kuriin girdlellä?
    Monenlaista juttua on valuosia tullut korjailtua, ja kaikki on vaatineet koneistuksia sen jälkeen enempi vähempi, kannattaa ottaa huomioon kustannuksissa.
    Ehjä lohko mistä aloittaa olis se paras vaihtoehto. Ehkä harkitisin uuttakin lohkoa, tai sitten swappaisin Cumminsin:rolleyes:

    https://www.6-5liter.com/block_casting.html

    Tuollainen parannettu olis $1900, rahti tietysti näyttelee jonkinlaista osaa noin painavassa kappaleessa?
     
    1purehell tykkää tästä.
  6. Camino'79 tykkää tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jos/kun ehjä alakerta löytyy, niin ihan sama onko 6.2 vai 6.5. Tuo tilavuusero(poraus) ei näyttele kummoistakaan osaa koneen tehoissa.
    Se ettei ehjiä lohkoja just heti nyt löytynyt, ei tarkota etteikö niitä tarjolla ole.
    Jos auto pitää saada heti ajoon, niin sitten vaan toinen kone kehiin..

    Tuo sun lohko on kyllä jotakuinkin kaiken avun ulottumattomissa. Ainakin hinnallisesti.
     
    1purehell, Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mudracerilla oli joskus kuvia tuollaisen vahvistamisesta. Melkein unohtaisin hitsailut ja laittaisin väliaikaisesti alakautta kasaan uusilla laakereilla ja virittelisin jotkut tuollaiset vahvisturaudat tukemaan pukkeja. Etsii sitten ajan kanssa uuden aihion. Jos itse lähtee tekemään rautoja niin varmuudeksi tuplaa materiaalivahvuuden, nuo näyttävät melko rimpuloilta.
    https://www.kennedydiesel.com/categoryresults3.cfm?Category=1&SubCategory=152&SubCategory2=93

    https://www.thedieselpageforums.com/tdpforum/showthread.php?t=31939

    Edit, saisiko tuota pukin pultin kierrettä tehtyä syvemmäksi tuon halkeaman yläpuolelle?
     
  9. HV

    HV Gearhead

    Minun ilmoitus, lauantaina möin. Ostaja sanoi, että ei ole paljoa tarjolla noita. Ja tuokin irroitettiin Subbarista, kun ois pitänyt koneistaa kansitaso lohkosta ja koneistamolla oli ruuhkaa. Sota Hummerin vähä ajettu moottori tuli tilalle sitten.
     
  10. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kierrettä ei saa syvemmäksi koska vastaan tulee sylinteri.

    Runkopukin ulkopuolelle mahtuisi juuri ja juuri ennen öljypohjan reunaa yksi lisä pultti.
    Sen ainakin saisi kunnolla kiinni.

    Tuollainen tukiraudoitus ja lisäpultit pukkien ulkoreunoille painamaan tukirautoja voisi olla yksi ratkaisu.
     
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kone nippuun ja tukisillat.
    Joko noin:
    [​IMG]
    Tai noin:
    [​IMG]

    Voi tuon juottaa hopeallakin nippuun jos hirvittää. Noiden kahden 6.2 lohkon kokemuksella; ei kaipaa hopeajuottamisen jälkeisiä koneistuksia.
     
    Jussi289, Gary Grand ja Herje tykkäävät tästä.
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun pore menee nokkalaakerille asti niin toi on pelkkää romurautaa.
    Nettiauton halvin 6.2 vani on alle tonnin, siitä kone ja loppuosat myyntiin. Jos 6.5 on sähköpumpulla niin vanhasta koneesta sekopään koppa ja sekopää niin toi käy sen 6.5 koneen tilalle. Niin ja tukiraudat sinne alakertaan vaikka ei oliskaan poreilla vielä.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ilmavirran Mika jo viime vuosikymmennellä sanoi, että alkaa olla harvinaista tavaraa ehjät 6.5 lohkot.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Parin sentin railoja nähny vaikka kuinka paljon eikä ne käyttöön vaikuta. Tuet kiinni ja kovaa käyttöä..
    Tuo kymmensenttinen halkeama ei pysähdy enää tukisilloillakaan, niin on sokaton kranaatti konehuoneessa.

    Omaan käyttöön en enää noita General Mistake:ja halua. Uudempi bensakone on kaikilta ominaisuuksiltaan parempi vaihtoehto.
    Jos dieselin ehdottomasti haluaa niin aika näppärältä kuulostais just tuollanen OM606 tai jopa 603 tbo. Kevyt, edullinen ja niin halutessa tehokas kone, joka pysyy koossa.
     
    1purehell tykkää tästä.
  15. puna niska

    puna niska Gearhead

    Sama ajatuksen juoksu oli mullakin.
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuijotin liikaa tuota ekaa kuvaa. Toisessa kuvassa näemmä olikin sitten jo kunnon railo.
    Joo, lohkon korjaus ei onnistu enää kun särö koukkaa nokkalaakerille tai sylinteriputkeen.
     
  17. Ahaa..No uusia saa ainakin Ebaysta:

    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ja Suomesta.

    Eli tähän löytyi tehdasuusi lohko.
    Ei tosin gm:n tekemä mutta kuullosti siltä että on parempi kuin alkuperäinen valu.

    Yhden käytetyn hain myös tänään. Siitä löytyi myös pienet säröt kaikista keskipukeista.
    Todennäköisesti kestäisi sekin mutta on uusi aina uusi.
    Joutaisi vaikka myydä tarvitsijalle.
    Ihan tyhjä raakile ja kaipaa vähän hoonia kun on ollut kylmässä varastossa
     
  19. speedy

    speedy Double Gearhead

    Kusevat suuttimet, väljä jakopää, ja siihen vielä rikkinäinen dampperi, niin johan hakkuuttaa.
     
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Toihan ei oo sitte vika vaan ominaisuus noissa 6.5 lohkoissa. Kaverilla alkoi lohko "pirstaloitua" kans ja ku osti varamoottorin niin sama homma. Kelas usa foorumeita niin eivät kestä. Onko joku valuhomma vai mikä mutta noita käytettyjä ei tahdo löytää ehjiä.
     

Kerro tästä muillekin!