Ongelmia paratiisissa. GM 6.5td lohko halki. Hitsaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mika.T, 27.5.2019.

  1. Koneviesti:

    "Mikä lämpötila sitten on sopiva ja mikä liikaa öljylle? Suositeltavana lämpötilana hydraulikoneikoille pidetään 35–65 astetta. 60 asteen lämpötilan jälkeen jokainen 9–12 asteen nousu suurin piirtein puolittaa öljyn kestoiän.

    Jos koneiston käyntilämpötila on 75 astetta, täytyy useimmat mineraaliöljyt vaihtaa uuteen vähintään vuosittain eli 2 000 tunnin välein. Tämä on monien konevalmistajien asettama vaihtoväli.

    Korkein sallittu ajoittainen lämpötila hydrauliöljyille on 85 astetta. Sadan asteen ylityksen jälkeen öljy pilaantuu nopeasti ja öljyn kyky ylläpitää voitelukalvoa alkaa kadota 110 asteessa, jonka jälkeen välittömien mekaanisten vaurioiden vaara kasvaa."
     
    Gary Grand ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    On se palikka liukas, mut kyllä esim. tiskit nostelee altaasta ja pitelee sitä kuumaa lautasta

    Kahvin voi kaataa kurkkuun 59 asteisena, joo oon mitannu yli 60°C polttaa alle sen on vaan kuumaa
     
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    No äläkäästä huoliko. Sehän heräs henkiin.

    Laturinremmi siellä kiljuu kun on liian pitkä. Jospa huomenna kerkeäis hakemaan oikean remmin ja rakentamaan öljynjäähytyskierron keulaan.

    Seuraava rojekti onkin nakata tuo 4"suorarööri romurautakuormaan ja tehhä kunnolla hiljanen pakoputki.




    [​IMG]

    Öljynpaineet on kyllä hyvät nyt. Tässä kuvassa kone on käynyt ~10minuuttia ja paineet on tyhjäkäynnillä vielä varsin maireat.
    Vanhalla koneellahan paineet ei nousseet edes kierroksilla kuin juuri ja juuri yli 1/4 osan
     
    Tseitsei2, 12345678910, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. palontie

    palontie Double Gearhead

    Sähän lähet vikasuuntaan rakentelussa jos meinaat putkiston kaventaa..
     
    jariha, Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jos ei 6.5:n pakokaasut poistu alle 4" rännistä, niin se on joku muu kuin GM dieseli.. :D

    Mä pidän hiljaisista autoista, vaikka se leikkais yli 400 menevät tehot..:D
     
    Jussi289 ja Turbiini tykkäävät tästä.
  6. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ei tuota vitullista älämölöä jaksa kuunnella...
    Eikä tuo vajaa 200hv tarvi isoa putkea...
     
    speedy, Gary Grand ja Turbiini tykkäävät tästä.
  7. zero

    zero 3rd gear

    Ja monesti liian isolla putkella vaan lasketaan tehoja, tarpeeksi kun menee virtaukset sekaisin.
    Hyvänä esimerkkinä esim isommat cumminssin koneet, kerran otettiin väliaikaisesti sisusta mädäntynyt äänenvaimennin pois, kärry perään ja kuorma päälle niin se ei vittu mennyt mihinkään, siis ei kerta kaikkiaan mihinkään. Hetken asiaan tutkin ja kyselin niin moni sanoi että se vaatii vasta painetta toimiakseen :odeek:
     
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    No ei toi nelkku pudota
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pakoputkiston vastapaine on sellanen legenda että morjens.
     
    Juntti, Rotten, mukko ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Se vaan tuntui siltä, kun meteli aiheutti illuusion voimasta jota ei kuitenkaan ollut yhtään enempää kuin ennen.
     
    Rotten, palontie, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. speedy

    speedy Double Gearhead

    Kolmetuumaa riittää, ja siihen yks läpivirtaava vaimennin, hyvä tulee.
     
  12. zero

    zero 3rd gear

    Ei se ollut illuusio, se oli ihan totista totta että siinä sisussa oli kaikki 420 heppa, joista jäljellä 350, mutta vaimentimen poiston jälkeen siellä oli varmaan 190 :odeek: :odbiggrin:
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tommoset vaimentimet moni laittais autoonsa, jos niillä saa 160hp! tuplaputkijenkissä tulis yli 300hp lisää!
     
    Diktaattori ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. kuutio

    kuutio Gearhead

    Juu nelitahtisissa. Kakstahtiset sitte erikseen. Niissä oikeilla vastapaineilla voi olla tosi iso vaikutus, mut täähän meneekin taas ooteeksi, sori
     
    Camino'79 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Männänpalautusjousi oli kiinni siinä vaimentimessa, sen takia tehot hävis.
     
    caprice305, tukkijulli, palontie ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Parikymmentä kilometriä ajettu. Vielä toimii.

    Yks suutin on imassu vissiin jotaki paskaa kun välillä pitää tyhjäkäynnillä ilman kuormaa palokalinaa.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mersussa huomasi hyvin, et putkisto ahdistaa vaparissa

    Pelkät "headerssit" ja voimaa tuntu olevan meteliin nähden kulutustakin oli.

    Yhessä vaiheessa oli ehjät putket meteliä ei ollut niin paljoa ja kulku kohtuullinen ellei ihan hyvä
    Sit tuli samasta paksuudesta koko putkisto oikealla 2->1 vaimentimella kulku loppu, mut loppu kulutuskin.


    En oikeen usko et turbollinen kone tartteis vastapainetta, jos vastapaineet tekisi sen voiman, miksi lentokoneissa suosittiin pelkkiä pätkiä kyljestä ulos

    Tai dragstereissa ei ole pitkiä pakoputkia, nekin monesti hönkii suoraan pakosarjoista kankaalle



    Tosin on siinä voinu olla se ettei koneeseen ole saatu riittävästi soppaa ja on mennyt laihalle siksi tuntunu ettei jaksa taivaltaa
     
  18. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Muuan sata kilometriä takana, vieläkin toimii :eek:

    50km kohalla vaihdoin moottoriöljyt+ suodattimen. Öljyt oli ihan selvästi samentuneet hieman harmaaksi ja hioutunutta hitusta oli öljyn seassa. (toki tähän jäi vanhat kannet ja venakoneisto josta on varmasti irronnut vanhoja öljyjäämiä)

    Nyt uusilla menty ~300km ja tikusta kurkkimalla (varsin tarkka analyysi siis :D) täysin kirkasta, kävi kyllä mielessä että voisi vaihtaa vielä kerran.

    Tuo satunnaisesti kalkattava suutin on hiljentynyt kokonaan. Nyt käy ihan siististi kokoajan.


    [​IMG]
     
    Rotten, jarona, speedy ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tuli käytyä ~1200km reissu pohjosessa käsivarressa ja Ruotsin lapissa. Auto toimii hienosti vailla mitään hämminkiä.
    Öljyä/jäähytysnestettä ei katoa yhtään.

    [​IMG]


    Kilpisjärven eteläpuolella, Kalkkoaiville menevä saksalaisten sota-aikana tekemä tie. ~25km suuntaansa melkosta kivikkoa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Remontti voitaneen katsoa onnistuneeksi. Pääseekin nysväämään kaikkea muuta huomiota kaipaavaa...
     
    DX, Nikuzai, J.J. ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aihetta liipaten, olisko kellään tarvetta 6.2 koneelle. Olis pari kappaletta veneestä poistettuja kun tilalle meni 6.5 remmiahdetut koneet. Toisella koneella ajettu vajaa kesä täydellisen remontin jälkeen ja aina ollut makeavesijäähy.
     

Kerro tästä muillekin!