Ongelmia paratiisissa. GM 6.5td lohko halki. Hitsaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mika.T, 27.5.2019.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kuvia noista remmiahdetuista koneista? Tiedän että niitä on olemassa, mutta tietoa ei tunnu netistä löytyvän... ajoneuvosovellus kun kiinnostaisi :D
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko tietoa mistä noita SC imusarjoja saisi, ilman että tarvii ostaa jotain 6-8k euron ahdin sarjaa?
     
  4. Kai näitä voi tehdä monella tapaa. Tuommoinen Whipplen sarja on kyllä komee, mutta tässä on ihan näppärä budjettiasennus:

    I finally got the goodie i have been dreaming about: Eaton M112 supercharger from a V8 Jaguar. It will boost my '87 C10 6.2.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    palontie tykkää tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voihan oman imusatsin muuttaa niin että pulttaa ahtimen siihen suoraan. Tossa Tigersharkissa on tosin vesivälijäähy ahtimen ja imarin välissä.
     
  6. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mahtuukohan korkeuden puolesta vai joutuisko scoopin duunaa?
     
  7. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    No nyt kun juttu läks laukkaamaan ihan muualle niin kysästääs samalla että paljonko on tehoa tehokkaimmassa tehdastekosessa 6.5:ssa?
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Peninsular toimitti meille asennettavaksi ilmatyynyalukseen 6,5 koneen, jossa 320 hp, kutakuinkin autonmoottorin näköinen, tehokkain samasta peruskoneesta veneeseen mallimerkinnällä 350 hp, jossa dynolappu 348 hp ;)
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitä tehdastekoisella tarkoitetaan? Noi marinaadipajat taitaa tehdä ite ne kaikkein tehokkaimmat joissa on 18:1 ruttusuhde. Tehokkain sellainen taitaa olla 400 kaakkinen MarineDieselin tekele remmiahtimella.
    Tää paja on vissiin kadonnut markkinoilta?
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Totta, Peninsular on sorvannut männän laesta pois tavaraa, mutta mitään vahvistuksia en ole nähnyt ;)
     
    Gary Grand ja palontie tykkäävät tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Menee turhan monimutkaiseksi ruveta muokkaa imusarjaa, jos valmis löytyy. Tollasella valmiilla saisi sen matalemmalle, oikealle kohdin yms. Tosin kun ei tunnu löytyvän mistään.
     
  12. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Otsikon auto on osottautunu yllättävän "pieniruokaiseksi"
    Viimeisen 2000km keskikulutus 12.3l/100km josta n 1100km matka-ajoa.
    Tuohon sisältyy vielä 50km hiippailua lähes kävelyvauhtia kalkkoaivin kivisellä tiellä. Muutekin autolla on ajettu suht paljon ns kyläpyöritystä, mutta turhat kiihdyttelyt on jätetty pois.

    Ostaissa arvelin että hyvä jos 15l pääsee 100km.
    Matkamittarikin tuli gps:lla tarkistettua heti oston yhteydessä kun kotia ajelin, näyttää 2% liian vähän.
    Nopeusmittari taas näyttää just oikein alla olevilla renkailla.
     
    palontie tykkää tästä.
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    12-14 mulla ollut kulutus mitä mulla näitä ollut.
     
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    Täälläkö me keskustelttiin 4"putkiston äänestä?Mulla ollut nyt reilun viikon 4"Diamond Eye putkisto niin Kabiiniin ei ole kyllä kovaääninen vaan miellyttävän vaimea se ääni ja ulkona taas hyvät höpinät.
     
  15. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Itelle tein 3"putken turbolta taakse saakka, kolmella isohkolla vaimentajalla.
    Ja putkenpään käänsin vielä 30astetta maata kohti.
    Hiljeni mukavasti.

    Matkavauhdissa ei sisään kuulu mitään murinoita, ainoastaan syöttöpumpun ja suuttimien raksutusta.
    Kiihdyttäessä kyllä murahtaa, ja ulkona tyhjäkäynnillä sellanen matala murina kun takaa kuuntelee.

    Vielä kun hommaan alkuperäsen ilmanputsarin niin saa nuo kierroksilla mölisevät imuäänet kuriin.

    Seuraavana listalla on uusia kaikki suuttimet.
    Onko jollain vinkkivitosta hyviin suuttimiin/pelkkiin kärkiin?
    Onko bosch paras?
    Nettivaraosassa yksi kaupittelee uusia suuttimia 400e/setti ilmeisesti boschin kärjillä.

    ~3000km on tullut remontin jälkeen mittariin. Esim öljynpinta ei ole tikussa laskenut lainkaan
     
    Muokattu: 15.7.2019
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Pirssi on toiminut kuin kello.

    Auto alkaa näyttää jo ihmismäiseltä kun keulassa on uudet alkuperäset valot ja maskikin löytyi ehjä ja muokkamaton.
    Vanteistakin löyty hapettumien alta pohjaväri kun vähän näytti hiekkapaperia ja kiillotuslaikkaa.
    Vielä kun löytyis jostain ehjät "suomimallin" leveät etulevikkeet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hehkutulpat uusin myös kaikki. Samoten yks kalkattava suutin tuli vaihdettua ehjään käytettyyn.
    Pitää syksynpäälle hommata jostain joko kärjet tai kokonaiset suuttimet ja vaihtaa kaikki uusiin.
    Ilmastoinnin kompura vaihtu myös, kun vanhassa ei mitään eloa enää ollut.

    Moottorin öljynsuodatinjalan O-rengas häätys vielä vaihtaa. Kylmiltään pikkusen tihkuu öljyä suodatinjalan ja lohkon välistä ja merkkailee maahan muutamilla pisaroilla.
    Ilmastointi pitäs käyttää myös tyhjänä. Ilmeisesti se "orifice putki" tukossa kun kompura ei käy kuin ~1-2sek pätkissä ja ei kunnolla jäähdytä. (oispa tuonki virityksen tiennyt ennen täyttöä...)

    Takakardaania koitin kans rasvailla aika toivottomin tuloksin. Onko tosi että se pitää käyttää irti että ristikot saa rasvattua? Ei meinaan käänny missään vaiheessa semmoseen asentoon että nippoihin pääsis käsiksi...
    Sama homma alapallonivelten kans. Ei onnistu.


    Kohta menee 5000km rikki remontista.
    Viikonloppuna pitäs pöläyttää Ruottin läpi Norjan lofooteille ja siitä pohjoseen. Aika reippaasti kilometrejä luvassa siis.

    Saapa nähä miten äijän käy...



    Reissun jälkeen voiskin keskittyä sitten tuohon toiseen ameriikan mantereen tuotokseen.
    Ollu taas pari vuotta ajamatta niin jospa saisi aikaiseksi leimata tuokin tälle kesää.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 30.7.2019
    wilburi, Dataviilaaja, caprice305 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. kojo

    kojo Gearhead

    Ei tartte kardaania irrottaa, mut "piikkisuutin" on toisinaan suureksi avuksi. Niitä prässättäviä alapalloja on tullu nähty vaikka missä asennoissa, mut jos ne rasvata haluaa niin taaksepäin osottava nippa (ja se piikkisuutin) on kova sana
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    omasta kokemuksesta, tuurilla uuden ristikon saa todennäköisemmin asennettua siten, ettei "möhkö" rasvari sovi nippaan henkseleitä aukomatta.

    tarttis aina muistaa pyhkästä viilalla merkki kun kartaani on vielä koossa, ei sitä sitten oikeen osaa kattoa ku kaikki palikat on irrallaan kädessä.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei kaikissa oo ees niitä viisteitä siinä yhdessäkään välissä. Kun ei "kestovoideltu" tartte...
     
    Filth, Camino'79 ja palontie tykkäävät tästä.
  20. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Sain kartaanit rasvattua kun hivasin rasvarässin suuttimesta hitusen tavaraa nauhahiomakoneella pois. Oli loppujen lopuksi tosi vähästä kiinni ettei tuo suutin mahtunut nivelen haarukoiden väliin.

    Norjan reissu tuli heitettyä. Vajaa 2000km uskomattomissa maisemissa. Toisaalla tuttu mainittikin että kyllästyyköhän Norjalaiset ikinä noihin omiin maisemiinsa.
    Voisin lähteä vaikka tältä istumalta taas ajelemaan tuonne vuorien sekaan.

    Möhkäle imas reissulla polttoainetta 12.6l/100km vaikka tultiin viimisenä iltana Ruottin läpi kotia ihan reipasta tahtia.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    max, DX, mukko ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!