Onko Bilteman MIG-hitsauskoneista kokemuksia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja jesser, 6.4.2005.

  1. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Tuossa mietiskelin, että jos joutuu käyttämään valovirtamikkiä roikan päässä, niin kannattaapi siihen valita vähän tukevampi roikka ja mahdollisimman lyhyt. Välillä tuntuu, ettei noista tahdo saada sähköä menemään läpi, vaikka olisi ihan asiallisen tuntuinen jatkojohto. Kompura jää pakkasella jurisemaan ja autossa ei voi käyttää sisätilanlämmitintä jos se on pitkän roikan päässä. Luulisi ettei se mikkikään hitsaa kunnolla, jos se ei saa kunnolla virtaa.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omat kokemukseni rajoittuvat kempin valovirta-miggeriin, jollainen on tallilla. Kunnollinen jatkojohto on tosiaan kaiken A ja O, itselläni on aina kone paksun kumikaapelin päässä suoraan pajan pääkeskuksen seinässä olevassa rasiassa. Kannattaa myös katsoa minkä laiset sulakkeet siellä kopissa luuraa, vaikkei kone tiputtaisikaan sulaketta niin liian pieni voi silti vastustaa. Joku taisi haukkua pienten koneiden huonoa soveltuvuutta rosterille, itse olen eri mieltä. Lähinnä veneen osia ja pakoputkea on tullut rosterista hitsailtua ja en kyllä usko parempaa saumaa saavani voimavirralla aikaiseksi. Ensimmäiseksi hitsausharjoitukseksi kannattaa muuten rakennella kunnollinen kärry, pullo kuitenkin painaa saman verran koneen koosta riippumatta.
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ydintäytelangalla hitsatessa pitää olla plussa ja miinus toisinpäin kuin kaasulla muistaakseni.
     
  4. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    joo kokeilin sillain ja ei auttanu.... ja siis kysessä on ihan kaasun kanssa hitsaus..... mutta vaikutusta ei ollu samaa paskasaumaa tulee vaikka napasuus oli eri.... en oikeen tiä et mitä se lanka on....
     
  5. jukkanum

    jukkanum 1st gear

    Itellä on hakaksen 180 amp. voimavirtakone olen ollut tyytyväinen.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jatkojohtojen pitääs olla 2,5neliööstä. Jos pitkä joto, ei saa olla kelalla. Huomattava tehohäviö kun indusoi itteensä. Useampia puoliksi sulaneita jatkoroikkia työmailla nähty.
     
  7. DtiJ

    DtiJ 1st gear

    Tossa ekalla sivulla kun mainittiin että kannattaisi ostaa Bilteman MIG 160, jotta säädöt riittäisi.

    Se on hölynpölyä. Nimittäin tuossa ei oikein tahdo sen "ohkasen" pään säädöt riittääkään auton pelteihin.

    Menin moisen läjän ostamaan, ja huomasin että se polttaa ehjään peltiin vaan reikää, ennenkuin kerkeää kissaa sanoa. Tämä siis ydinjätelangalla.

    Kävin hakemassa argonseos kaasupullon. Vähän helpotti, mutta edelleenkin 1-asento (ja montakos tuossa nyt oli noita tehosäätöjä, joku 7?) on vähän liikaa autopeltihommiin. Tosi vaikeaa hitsata.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Poltinta kauemmas jotain kipinän kestävää letkua tai pidempää kaasusuutin putkeä vois kokeilla??
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla on tommoinen bilteman 160 versio ja ihan täytelangalla.Tarkkuutta vaativat paikat hitsaan tigillä, mutta tuo on pihalla tehtäviin korjauksiin varsin kätevä. ja ihan hyvin olen sillä ainakin 83 carinan ja w124 mersun pelteihinkin paikkaa saanu. Enkä ole koskaan kyllä tullu tunnetta ettei riittävän pienelle saisi virtoja, toisesta suuntaa kyllä jää säädöt vajaaksi monessakin kohteessa.

    Positiivinen yllätys tuo on mulle ollu, mielestäni sillä saa jopa kohtuu hyvääkin saumaa, hieman vaatii tosin aluksi totuttelua kun kuona estää näköyhteyden saumaan kuten puikollakin hitsatessa. Kahva tuosta hajosi melekin heti sen verran ettei enää kaasun käyttö ole mahdollistakaan.
     
  10. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Paljon on monenlaista kommenttia. Bilteman vehkeestä ei oo kokemusta. Eikä paljo hitsaamisestakaan. Siis mulla. Mutta ostin aikanaan puuilosta pienen ydintäytelankakoneen, "ku oli halpa" (oisko ollu 129eur?) ja aattelin, et vois sillä joskus jotain koittaa askarrella ja samalla vähän opetella "jaloa hitsaamisen taitoa". Sitä ennen olin appiukon puikkovehkeellä koittanu jotain räkiä ja eipä siitä mitn kehuttavaa jälkeä tosiaan tullu.

    Tällä puuilon vehkeellä tein "harjoitellakseni" vesijohdosta ja pyörän osista itelleni "chopper-fillarin". Kyllä se ihan jopa kesti ajoakin. Suutin meni tukkoon vähän väliä ja kiroilin aika paljon, mutta sit mä kai opin jotain - vähintäänkin sen laitteen tavoille - eikä nyt oo kyllä tarvinnu enää koskaan sitä suutinta vaihtaa / rassata. Ja on sillä ny tullu jotain jakkaroita korjattua ja auton peltejäkin paikattua.
    Parempiakin vehkeitä ja tekijöitä varmaan löytyy...
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Hinta kertoo koneen laadun. Ostaa vaan kunnon kamppeen heti. Kempin pikkukoneita ollu välillä aikas kivasti.Kunnon kone-kunnon jälki.
     
  12. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Mulla on edelleenki sellanen biltemasta n.15 vuotta sitten ostettu pikkunen kaasuton ydintäytelanka-kone, "sippimikki". Maksoi muistaakseni jotain parinsadan euron luokkaa. Säätömahdollisuuksia on huimasti, virransyöttö min/max ja langansyöttö. :D Vähän semmonen laite että vaikka kuinka osais oikeilla koneilla hitsata, ni välttämättä tolla ei ihan heti tule muutaku reikää peltiin... Mutta oon mä sillä ainaki viiteen koslaan (japsiin!) tehny aika isojakin peltihommia. Joku on väittäny ettei sillä saa kestävää saumaa mitenkään, no joskus räkäsin vetolenkin corollan persiiseen runkopalkkiin, palkki lähti irti pohjasta ennenku se lenkki palkista...Ja ei ollu siis edes laho pohja, ainakaan siitä kohtaa. Mutta näppärämpi sitä on kanniskella tuolla pihalla kuin työntää sitä tallissa olevaa esappia.
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Huomattavaa on vielä näissä halppiskoneissa se että käyttäjät laskee että kun saavat lapun pohjaan tai helmaan niin johan on toimiva kone.Kerran koittanut Lincolnin halppiskonetta,sai sillä perunakuokan räittyä.Autohommiin ihan surkea. Kun hitsataan niin se että saa lapun kiinni ei ole mitään tekemistä välttämättä hyvän hitsaamisen kanssa. Niin monta krt nähnyt työmaailmassa kun on paskaa hitsaussaumaa tutkittu ja todettu että tuurilla on pysynyt hökötys kasassa. Kolaria en viitsisi välttämättä ajaa.. Tosin on ammattimiehiä ja ammattimiehiä... Fiksu kaveri ainakin vaativimmassa hommissa on hieman kriitinen itselleenkin ja tutkii aikaansaannoksiaan. Piste ja tulppahitseissä olisi hyvä hitsata hieman lisää alkuperäiseen verrattuna kun hitsaukset eivät välttämättä onnistu ihan 100%.
    Tämä ei ollut vittuilua ketään kohtaan mutta huomattu tälläinen huolestuttava piirre tämänpäivän korihommissa.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Toisaalta tossa on kakspuolta noissa halpis koneissa

    Kerran vuoteen pari paikkaa helmaan parkkipaikalla "defatolpasta" virraten

    Niin kannattaako kylmään varastoon ostaa seisomaan 800e mig;iä ja sit kuletella sitä jonnekkin josta sais voimavirtaa vai se 200e täytelankain joka jos hajoaa ostaa uuden
     
  15. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Täytyy todeta joskus moisen kamppeen omistaneeni että ei voi kyllä hitsauskoneeksi kutsua.Pitäis olla jokin laki mikä kieltää noin huonojen vehkeiden myynnin.
     
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

  17. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    http://www.landen.fi/rauta/kende_mig_10 ... telangalle
    katsuri hakkas kymmenkunta kämmenenkokosta reikää opeliin.linkin koneen hain tuolta
    ,auto paikattu ja leimattu,taas saa körötellä yli vuuen.ruohonleikkurin aisa ja lumikolan aisa korjattu.
    ei ongelmia,2-3 reikää tuli alussa.1 täppä vaan kerralla. ringissä kiertää useemman kerran niin ei tuu reikiä.
    laatikossa olikin mukana jonkinsortin lankarulla,sitä ei tullu kokeiltua kun ostin irtokelan kun ilmotuksessa lukee "ei sisällä lankaa".
    hintansa tienannu nyt ja kai tolla vielä toisenkin kerran saa paikat korjattua.
    3mm puhdasta lattaa vetelin kans kokeeks yhteen ja ihan kohtuu saumaa saa helpolla.
    virralle vaan katkaisin 90 tai 45A,langansyötölle potikka,n 1/3 arvolla päästelin,en tiedä mitä loppusäädöllä tekee,lykkää ihan hillittömästi lankaa isommalla arvolla.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä ostin akuuttiin tarpeeseen tämän 150A pikkuveljen noin kuukausi sitten sekä kaveriksi CO2 pullon. Maskeineen kaikkineen meni joku 800€ ja huomaan, että olen yhtäkkiä oppinut hitsaamaan vs aiemmat kokeilut vanhemmilla ei-niin-elektronisilla-migeillä. Eli on hyvä laite.
     
  19. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Tuon näköisellä kamppeella yritin paikata joku vuosi sitten, minimisäätö oli 50 tai 60A. Kun liipasimeen koski, samoilla sekunnin kymmenyksillä tuli putsattuun pohjapeltiin sormen mentäviä reikiä. Pitäs joskus nähdä mallia tekijämiehiltä miten noilla värkätään.
     
  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Samanlaisella on ainakin 5 autoa paikattu, ja naapurin makuu pyörä hitsattu. Ja se pyörä tehtiin 2 normi pyörästä pilkoten :lol: En olis itse lähtenyt tolla hitsillä liikenteeseen siinä pyörässä, mut ei ollu muutakaan, ja on vissiin kestänyt, kun naapuri vielä moikkailee :lol:
     

Kerro tästä muillekin!