Onko harrastevehkeen iällä väliä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Aspen Lappalainen, 15.5.2012.

  1. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    harrasteauto on vaikea rajata.. käytännössä hieman erikoisempi tai harvinaisempi näky kelpaa.. jo uudehkoissakin autoissa. se kuinka usein sellaisen näet on hyvä merkki. harrastuneisuuden näkee myös miten autoa on kohdeltu tai muokattu jne. valmistusmaan mukaan en haluaisi niitä jakaa.. kaikkea voi harrastaa. (sitä ei tarvi ymmärtää miksi, mutta se pitää tajuta että joku tosiaan voi tykätä jostain muusta kuin mistä itse pidät)

    itselle se on vaikea hahmottaa harrasteautoa joka on alle 20v vanha. sellaiset ovat vielä käyttöautoikäisiä. 30v alkaa olemaan jo riittävä. (eli kyllä se museoautoikä on ihan sopiva "yleisrajoitin". sillä ikä rajoittaa yleensä auton yleisyyttä.) harkitsen yhä jos osaisin hyväksyä 80luvun jenkki-autonkaan harrasteautoksi. vuoden sitä olen pähkäillyt että millä kriteereillä sellainen kelpaisi itselle. vielä en ole lopullisesti onnistunut itseäni ylipuhumaan. jotenkin vanhempi sen olla pitäisi.

    ja kyllä käyttöautokin voi olla harrasteauto mutta minulle harrasteauto on silti vanhempi ja harvinainen näky jokapäiväisessä liikenteessä.. erikoismalli tai muuten vain "ei jokapojan peli".

    esim noita esim w124 mersuja tulee vastaan ihan joka päivä useampia (ja munkin käyttis on jo 20v täyttänyt, se ei vaan oikein vielä sovi harrasteautoksi. siitä pitäisi vähintään olla joku erikois coupe versio tms.)

    se vaan usein yllättää positiivisesti kun näkee jonkun 10v sitten yleisen auton kuin opel ascona c:n liikenteessä.. e kadetitkin ovat ruostuneet hukkaan.. eipä näy enää joka korttelissa niitä. tossa talvella juuri totesin askonan nähdessäni että en ollut sellasta hatspäkki mallia nähnyt kai pariin vuoteen.. porrasperäsestäkin oli kai kuukausia.. joten alkavat nekin kohta täyttämään harraste auton vaatimukset (ok onhan ne ensimmäiset tehty jo joskus 1981/84 eli ikääkin on jo kohta 30v)

    joku käsite niinkuin "käyttöharrasteauto" on kai hyvä nimitys kaikille "liian uudelta tuntuville mutta jo katoavaa kansanperinnettä ja maisemaa oleville" autoille. autot jokka ovat väliinputoajia. harvinainen liikenteessä säilynyt mutta kaikkien sen ajan eläneenä "tavallinen" mosse. (koskas viimeksi näit mossen.. viime kesänä näin kahdesti "mobilisti" ajojen ulkopuolella sellaisen.. tai 120l skodan.. hirvee auto sellaisenaan mutta harvaan on nekin menneet)

    itse pidän vanhoista autoista ja esineistä.. niissä on tunnelmaa enemmän kuin uudemmissa laitteissa. mutta silti joku joka oli 80-90luvulla ihan normiauto, kiinnostaa ainakin hetken jos sellaiseen hyvin säilyneenä tai hyvällä maulla siistittynä törmää uusien autojen keskellä. massasta erottuminen kai siis on "se juttu".
     
  2. ata

    ata Gearhead

    On siinä kyllä paljon tulkinnan varaa. Samaa olen monta kertaa laskeskellut itsekin. 80-luvun puolessa välissä kun itse kortin sain, niin itselläni oli 1980-mallinen auto, joka oli omasta mielestäni aika uusi, suurimmalla osalla kavereista oli 70-luvun malleja, jotka nekin toki olivat aika uudehkoja. Sen ekan autoni pois myydessä se oli 14 vuotta vanha ja jo "aivan vanha romu".

    Samaten kun jenkkiautolehtiä ja tapahtumia alkoi kierrellä junnuikäisenä ennen kortin saamista 80-luvun alussa, niin se autojen ikähän niissä tapahtumissa oli just niinkuin tässäkin ketjussa on todettu, oli niitä 60-luvun ja 70-luvun malleja jotka olivat siis melko uusia silloin. Harva harrasteauto oli lähelläkään 25-vuoden ikää...

    Tällä hetkellä minullakin on yhtenä harrasteautona 20-vuotias euroauto, joka ei ikänsä puolesta tai muutenkaan kyllä ole mikään käyttis enää, vaan vaatii harrastuneisuutta moisen kanssa seikkailla. Ei ole mikään uusi auto. Moneen harrastetapahtumaan ei silti niin "uudella" autolla ole asiaa. Tai jopa tuo oma "ykkösauto", vuosimallia 2004. Itselleni se on aivan tuliterä auto, mutta autovalintana niin poikkeava valtavirrasta mallina jota ei ole myyty koko maanosassa uutena, eikä ole malliltaankaan "muodikas" niinkuin vaikka monet muut muuten vastaavan autoluokan autot. Työpaikalla sitä moni ihmettelee, ja siellä sitäkin jotkut pitävät jo vanhana autona, noilla työpaikan "perusihmisillä" kun on tapana vaihtaa se Passat tai A4 kahden vuoden välein uuteen ja 8 vuotias auto on täysin yli-ikäinen heille ja 5,7-litrainen bensamoottori on samalle porukalle jotain täysin absurdia kun pitäisi olla jotain pikkudieseleitä tai jotain ties mitä. Yksikin sanoi kerran että mun pitäisi kokeilla jotain uutta dieseliä kun niissä on vääntöäkin jo melkein kuin veekasissa. Vastasin siihen että on ka melkein, mutta miksi tyytyä vain melkein veekasin vääntöön... Niin eri lähtökohdista näitä katsovat autohullut ja "tavalliset ihmiset".

    Kyllä minä lasken tuon 2004-mallisen Pontiacin harrasteautoksi, vaikka sillä töihinkin ajan, koska pelkän käytön kannalta ei olisi mitään järkeä tuollaisessa autovalinnassa, se vaatii jonkinlaista harrastuneisuutta. Samaten en ikinä suosittelisi 20-vuotiasta 4-vetoista ahdettua Opel Calibraa kenellekään käyttöautoksi, mutta on sekin vain mainettaan parempi harrasteena ja hauska ajella (ja aivan erilainen kuin Vectra vaikka moni luulee että se olisi sen kanssa samanlainen, on mulla yksi sellainenkin meinaan, siitä en osaa sanoa itsekään mikä se on, harraste vai käyttis joka on ollut viimeksi normiliikenteessä vuonna 2007... ei se ihan käyttikseltäkään kuulosta...)


    Mutta toki jos on jotain vanha-autotapahtumia, niin se on sitten oma juttunsa, onhan sitä muitakin tapahtumia joissa on erilaisia rajauksia, voi olla vaikka urheiluautomeettejä, concoursissa osanottajat on rajattu coupe- ja avoautoihin, moparmeetissä autot harvemmin ovat Toyotia jne.

    Minun mielestäni ihan uusi autokin voi olla harrasteauto, mutta tässä nyt ei pidä sekoittaa sitä käsitettä siihen, että jos olisi erillinen harrasteautoluokka rekisteröinnissä jossa olisi jotkut alemmat maksut museoauton tapaan, että siihenkin pitäisi saada uusiakin autoja.

    Kyllä täälläkin on paljon sellaisia joiden autovalinnat eivät mene aina naapurien ja työkaverien valintojen kanssa yksiin...

    Itse olen pyörinyt sekä jenkki- että euro ja ties missä tuning-tapahtumissa vuosia ja perusteeltaan harrastus on kyllä samaa, vaikka kohde ja rakentelutyypi olisi erilainenkin. Toisaalta miksi kaikki autot pitäisi "pilata" rakentelemalla jos se on jo alunperin erikoinen tai omistajan maun mukainen?

    Ja niitä muoviosiakin tuli moniin malleihin jo kauan sitten, esimerkiksi Pontiac GTO:ssa oli muovipuskuri jo 1968-mallissa...
     
  3. rzt

    rzt 1st gear

    itellä ollu 88 irokkia,vania ja muutama muu 8-90 luvun taitteen jenkki auto käyttöauton ohella ,mitä harrastusmielessä ropannu ja viritelly jne.
    ei oikeestaan kiinnosta mihin katekoriaan joku muu ne laittaa,mulle ne oli harrastepelejä.semmosta peliä harrastetaan mikä tuntuu ittestä mukavalta. 8)
     
  4. unknown

    unknown 3rd gear

    Eipä noita uusia Ferrareita tai Lamborghineja osteta muuten kuin harrasteautoksi.
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ^ja ollaan niin pirun salaperäsiä, ajetaan varmaan piemällä ettei naapurit pahastu, vai mitä tuntematon, KJÄH KJÄH :rotfl: :rotfl:
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Harrasteautoista ei jaksa vääntää mutta mulle yksi oikean auton tuntomerkki on kromatut puskurit ja ilman niitä iskareita siellä puskurin takana. Valmistusmaasta riippumatta.
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    En tiedä oonko tulossa vanhaksi vai miten, mutta kyllä lämmittää mieltä kun näkee hienoksi laitettuja "old skool" seitkytluku-kasariklassikoita; Ascona, Kadett, Manta, Celica, Corolla, Supra, Escort, Golf, Scirocco...
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Noi alkaa olla liikenteessä jo sen verran harvinaisia, että niihin kiinnittää helpommin huomiota kuin "tusina" jenkkeihin.
     
  9. fisu

    fisu Gearhead

    Tääl kaakon kulmalla noita näkee päivittäin :poff:
    Nappisilmiäkin muutamia ihan suomen kilvissä 8)
     
  10. ata

    ata Gearhead

    Siis vaikka 1968 Pontiac GTO ei ole oikea auto, mutta 1968 Pontiac Le Mans on? Ja ihan vain pelkästään yhden puskurin takia?

    No joku logiikka kai tuossakin on. Ei vain aukene minulle... :-?
     
  11. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Minusta 70-luvun puolivälissä jenkkiautojen muotoilu lässähti, olkoon rajaviivana neliskanttisten ajovalojen käyttöön otto. Sporttimallit ovat poikkeus. No menköön vielä luukkulamppuiset Lincolnit...
     
  12. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    On.Uusin auto tällä hetkellä -74 ja vanhin auto -46.Ja -42 motskari vielä päälle.Mulla nuo laitteet on käyttövehkeitä kaikki,päivittäin ajellaan.60-luvun vehkeillä talvella ja 40-luvun vehkeillä sit kesällä.Itse pyrin suosiolla jättämään 80-lukuiset ja sitä uudemmat ihan muitten harrastettaviksi.Tosin joitain malleja löytyy 80-luvultakin mitkä hieman kiinnostaapi.90-luvulta tähän päivään ei mikään.
     
  13. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mielestäni takuuvarma harrasteauto on yli 30 vuotta vanha auto V8 moottorilla, ei kovinkaan moni aja tämänikäisellä autolla ympäri vuoden, vuodesta toiseen ja jos ajaa niin harrastusta sekin on.
    Voi harrasteauto olla uudempikin jos on jotenkin erikoinen, harvinainen ja sitä käytetään jostakin syystä säästeliäämmin kuin jokapäiväista käyttöautoa.
    Kuka mitäkin harrastaa.
     
  14. JOVA

    JOVA 1st gear

    Ei iällä eikä valmistusmaalla ole väliä.

    Jos jossain näkyy siististi rakenneltu tai täysin öviriksi vedetty vuoden 2004 Toyta Supra, tai toisaalla -34 vuoden Fordi, orgiksena tai rodina, näen ne täysin saman arvoisina, harrastemielessä ainakin.

    Okei, itte olen vuosimallia -82, ja itse henk koht pidän 70-80 luvuista eniten,
    minua itseäni ei hirveesti kiinnosta alkaa metsästämään osia -59 Chrysleriin, toisaalta en myöskään halua polttomottorista tietokonetta valtaamaan mun parkkiruutua.

    Koska rikas en ole, ja varaa on pitää vaan yhtä autoa, niin olen pyrkinyt yhdistelemään näitä päätyen "lankkukylki" capriceen samalta vuodelta kuin itse olen. tarkoitus on pitää auto mahdollisimman toimivana, mutta samalla pikkuhiljaa tehden siitä hieman ittensä näköstä.
    Haaveissa on löytää joku isokokoinen isolohko sedani jostain 60-70 taitteesta, ja samalla saada joku hieman uudempi käyttöauto, mutta se on sitä aikaa sitten kun on vähän vanhempi ja vähän rikkaampi.
     
  15. unknown

    unknown 3rd gear

    Aika kummallista ajattelua että auton valmistusmaa jotenkin määräisi auton "harrastetason", tavallaan myös harmi sillä huomattava määrä mielenkiintoisia autoja jää tällöin kokonaa kokematta.
    Hyvänä esimerkkinä oli tämän vuoden ACS:ssä ollut Toyota 2000GT, joka on ihan oikeasti sen tasoinen auto maailmanlaajuisesti, ettei tässä maassa montaa autoa ole joka sitä ylittää.
     
  16. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Harrasteauto VOI olla mikä vaan ja paljous lisää rikkautta.
    Kesälahden jenkkitapaamisessa oli avo LADA. Se voitti "Paras Show'ssa" yleisö äänestyksen! Taitsi olla rajan läheisyys yksi syy mutta oli kaveri tehnyt kovan työ virkamieskoneistonkin kanssa - hatunnoston arvoinen teko.
    Vuosien varrella maku myös muuttuu ja entiset "arvottomat" muuttuu silmiä hiveleviksi kaunottareiksi.
    Oma maku menee '70 luvun alkuun, ehkä 1975 olisi viimeinen "oikea" Jenkki vaikka koneet olivat jo ryssitty naurettavalle tasolle tehojen saralla. Merkkikohtaisia eroja tietysti on paljon. Kromi puskurit ovat oikeasti hyvä cut-off vuosimalli!
    Luulin hetken aikaa että tykkäisin helposta, huolettomasta harrasteautosta mutta en... Seuraava tulee olemaan wanha, ilman mitään hienouksia, ei edes ilmastointia tarvita täällä perma-frost takamailla. Lämppärin pitää toimia.
     
  17. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Käyttis my ass! ^Noin puhuu mies millä edellinen"käyttis" oli 90 alun matsda 323 mikä oli liian uusi sulle ja häpesit naama punaisena aamuruuhkassa kun ihmiset katsoivat kuka tollaisella kotterolla kehtaa enää ajaa? Nyt ajat 70 lopun Datsunilla rinta rottingilla ylpeenä ja vitut välität mitä mieltä muut on aamuruuhkassa Autostasi. Käyttis? No onhan se, mutta on siinä harrastetta, ja sun asenteessa kun sillä ylpeänä ajat.

    Kromipuskurit. Heh, KLB kysyy aina multa millä tulit jos ei nähnyt tai kuullut millä tulin tontill3. Joskus 15v sitten. Silloin mulla oli 78 vw polo mikä oli aika nolo. Kaveri ajoi sen seinään kun puukenkä lipsahti jalasta. Ei hätää, löysin romikselta saman värisen ja vaihdan sulle etupääm pellit. polo oli ruman vihreä ja romikselta kirkkaat metallivihreet pellit. No olihan nekin vihreät. Yritinjättää sen piiloon, mutta KLB bongas sen. Sanoin Polo mikä vähän kesken mutta tuleva klassikko 78 viimeinen kromipuskureilla. Sain hyväksyvän nyökkäyksen.
     
  18. Remu63

    Remu63 1st gear

    30 vuotta sitten harrasteauto oli vuosimallia -67 ja nykyinen -68.Eli kehitystä ei ole tapahtunut mun kohdalla :wink: Kai se on niin että kun jonkin vuosikymmenen laitteisiin on ihastunut niin niissä pysyttelee sitten.Kyllä 80-lukuiset alkaa tuntua ihan uusilta autoilta valmistusmaasta riippumatta.
     
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Vuonna -90 käyttö/harraste Valiantti oli 14vuotta käytetty ja tuntu tosi vanhalta, ainakin kaikkien arvostelijoiden(suku) mielestä.

    Nyt alla on 1990 käyttöönotettu pickkari... Samallailla käyttö/harraste-pelinä. Kilometrejä tämä kyllä kerää reilusti enemmän. Nyt ei kukaan enää arvostele, päävamma lie jo todettu. :rotfl:
     
  20. pas2

    pas2 Gearhead

    Tuota tojotaa ihastelin kyllä ja kehuin sitä auton kohdalla pysähtyneille likoillekin. Onneksi pysäyttivät, en olis tajunnut autoa muuten. Kiinnostavin auto (eniten "vau", "mikä toi on?" tai "hieno auto") 5-v neitokaisille on tällä hetkellä LADA. Kanttimalli enempi ja toinen ihasteli semmosta 112 tms malliakin. Onhan ne erilaisia tusina-autoista ja "cruisingin autoista".
     

Kerro tästä muillekin!