Onko harrastevehkeen iällä väliä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Aspen Lappalainen, 15.5.2012.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    HIENO!!! Tälläst mää oon aina halunnu :rotfl: Ja aivan sama luokitellaanko "harrasteautoksi" 8) . Mulle pääasia ettei toista samanlaista tule joka kuukausi vastaan (Tempo).
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Väärä vastaus ehkä topikin kysymykseen... :rotfl: Mutta tehokkain kone oli turbolla varustettu bokserikutonen 180hv. 8)
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    60 luvun Dodge pick up tai vani. 2 paikkainen. Suora kuutonen kuskin takana ja sen suojakoppa on vaakatasossa. Tosin vai yksillä pyöreillä lampuilla. Jos tota sai Fargona niin ollaan lähellä 7 pistettä. Corvairin vanissa tuplat pyöreät lamput, mutta motti on boxeri kuutonen.
    Eipä tuu muuta mieleen.
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    hehe, ei sitä maksimipisteautoa tosiaan taida olla. Tuo konepelti vaakatasossa vaan määrittelee heti, onko auto "klassisen näköinen". Ford Transit '75 vs. Transit '89. Tai Mini. Tässä retrominissäkin on konepelti vastoin tuulitunnelikokeiden tuloksia vaakatasossa, maski pystyssä ja sehän näyttää autolta noihin muihin pikkuautoihin verrattuna. Karmeimpia autoja joku Citroen Picasso, jossa konepelti loppuu ja tuulilasi alkaa samassa kulmassa. Jos taas joku 328 Ferrari "menettää" pisteen keulastaan, joka lopulta ei eroa ihan hirveästi jostain 2000-luvun käyttöautosta ( edestä tuulilasin alareunaan asti, tottakai ehkä mittasuhteiltaan juu), mutta tuo 2-paikkaisuus ja keskimoottori (siis tottahan toki tuon takamoottorin lisäksi voi laittaa keskimoottorille pisteitä) erottaa sen heti kättelyssä jostain normikulkineesta.
    Mielelläni laittaisin isolle tekniikalle paljonkin pisteitä, mutta toisaalta joku Berkeley tai Nash Metropolitan on kyllä enemmän harrasteauto, kuin esim. A8 Audi.
    Ehkä harrasteautoksi en näe vielä edes yhden pisteen laitetta.
    1,5 pistettä on jo jotain.
    Sitten jos taas on 6 pistettä, niin liikutaan minusta jo aika "ytimessä";nämä autot kelpaavat jo harrastajille sekä suurelle yleisölle - ja Euroopassa huutokaupattaviksi keräilijöille.

    Kun oikein miettii, niin tosiaan Rebel58 kun sinulla on siis Renault Floridea, Jaguaria millä tahansa tekniikalla ja Volvo P1800:aa, niin tuo sinne Forssaan sellainen mielummin kuin E Kadett, vaikka siinä Kadetissa tietäisit jokaisen mutterin sijainnin. Minulla on myyntiesitteet sekä Opel Corsasta, että D- E -Kadetista, mutta en voi sanoa fanittavani noita autoja...
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    aihe on niin hauska että pitää tuota vakiota vähän kommentoida. olen kyllä eri mieltä monesta pisteestä vaikka periaatteessa olen ollut lähes kaikissa keskusteluissa Holleyn kanssaa samaa mieltä, ei siis mitään palkoja mihkään elimiin;

    harrastevakiotahan saa kukin itsellään pitää mitä tykkää,mutta en jakaisi sitä konepellin kulman mukaan, vaan sen perusteella miellyttääkö malli silmää kokonaisuutena,
    -valoissakin esim. 60-luvun rekordiin suorastaan kuuluu ne neliskanttiset valot, joita väitän jenkkien tavoitelleen neliskanttisilla lampunkehyksillä 70-luvun alusta lähtien- mutta kun pyöreitä oli niin paljon halvempi saada kun kaikille muillekin jenkkitehtaille ne kelpasivat kunnes 75 caddyn rolssi-imitaatio innossaan neliskanttiset tuli ns. suurvalmistukseen.
    -vetotavassa ehdottomasti nostaa maasturimaisessa autossa neliveto pisteitä, taas nyky citymaasturit etuvetoineen ovat surullinen ilmiö. siis en jakaisi harrasteautojen erinomaisuutta vedon mukaan. ekat torot ja eldot ovat vetotavan suhteen tavallisia takaveto olsseja "harrasteautompia"...vaikka suurin osa harrasteautoista kait takavetoja ovat, koska ovat vanhempia...
    -moottorityypin ihmeellisyyteen vaikuttaa se onko kyseessä mallin tyypilinen tekniikka vai tehokkain- tai vaikka tehottomin? ääripäät ovat aina kiinnostavampia kuin tyypilliset tapaukset; letukka LS-isolohkolla tai mazda wankelilla, pontiac ohc kutosella, mersu kompressorilla tms.
    -iästä olen samaa mieltä, mitä vanhempi sen harrastettavampi- selvinnyt useammat aikakaudet tehottomuuksista tai epäkäytännöllisyyksistä huolimatta. se on pisteiden arvoista.
    -paikkaisuuden suhteen jossain tapauksessa 9 hengen farmikin on "harraste-arvokkaampi" kuin 6 hengen farkku... toki 2-paikkainen javelin ohittaa "harraste-arvossa" uudemman...

    Mielestäni tuota pitää soveltaa kuhunkin aikakauteen, ja tottakai omiin mieltymyksiin. letukoista arvottaisin siis 9 hengen isolohkofarmin luukkulampuilla peruskoupe mallia mielenkiintoisemmaksi- omissa silmissä siis "harraste-autommaKSI".
     
  6. slitre

    slitre 1st gear

    emmä mitn tiedä wessojen iästä...mut nykyään on suunta se et jos sul ei ole rodia, niin sä et kuulu parhaimpaan A ryhmään...

    4 d sedan, onpa ovi mitä paukutella
    :D
     
  7. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    mut nykyään on suunta se et jos sul ei ole rodia, niin sä et kuulu parhaimpaan A ryhmään...
    --------------
    Ne ovat AINA olleet kermaa :lol: '50 luvun Lakester'eistä alkaen jotka olivat aitoja kilpureita.
    Vaatii enemmän uhrausta hankkia ja ajella Rodilla. Ei sovi köyhälle eikä kermaperseelle. Rodeillekin pitäisi olla IronAss tai IronButt mopomiesten mittari - 1000 mailia 24 tunnissa. tai rankin; 11 000 mailia 11 päivässä!
    Se ja se "Hot Rod Association" tai "Hot Rod Drivers Club" on usein väärin käytetty nimike. Useissa kokoontumisissa ei ole yhtään oikeaa Rodia. Ja lie clubejakin joissa ei ole yhtaan Rodin omistajaa...
    Myös mieto ja luxus "Street Rod" on usein nimitetty väärin Hot Rod'iksi.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Heh, juuri kokonaisuuttahan minäkin tarkoitin, lähestyin vain aihetta pala kerrallaan. '60-luvun Rekord "pisteytyy" muutenkin ihan hyvin ja todella olen samaa mieltä kanssasi, että ne neliöt sopivat siihen, joskaan A-Commodoreen ei tulisi mieleenkän laittaa Rekordin valoja. Sama P7 Ford; 17M:n neliöt vs. 26M:n pyöreät. Kummatkin ovat hyviä. Mersun '68-71 pystyvalot vai tuplat..
    Mutta siis kun kaikki nämä laskee yhteen, eikä ala vetämään tarkkaan järjesatykseen, 1p, 1,5p, 2p, 2,5p vaan siis luokkiin: 0p; 0,5-1p; 1,5-4p; 4,5-6p, niin kyllä nuo autot loksahtelevat ryhmiin; Opel Diplomat V8 sijoittuu '60-luvun jenkkien kanssa samaan luokkaan, jota mikään FHRA-vetoinen instanssi ei olisi laskenut ja 300 C Chrysler saa pisteet, joita mikään SAHK ei laskisi vm. 2009 autolle.
    Konepellin kulma yksittäisenä täsmää hyvin tuon 300 Chryslerin kohdalla; 300C vai 300M; kumpi on järkevämmin suunniteltu vs. kumpi kunnioittaa perinteitä. Tai 3-sarjan BMW:n kohdalla. Kai Bemari-vihaajatkin huomaavat, että E21 tuplavaloilla on nätti koppa; uusi BMW 3 on toki menevän näköinen siinä kuin Mazda 6 ja moni muu uusi auto, ne näyttää...uusilta autoilta.

    Ikä on myös yksi kompastuskivi; tajusin. että vakioni tiputtaa esim. Uazille onnettomasti pisteitä. "pulla-Uaz", "sikakiikku" Uaz 452 paku saisi tällä vain 0,5p. Pitäisikin määritellä ikä niin, että automallin esittelyvuosi on se "ikä". Eikä siis niin, että jokainen Corolla on se '67, vaan oikeasti sama malli. Menisi nämä orggis-Kuplat (v.2003 asti), Hindustanit (=Austin Ambassador '54) ja 504 Pösö-pickupit läpi. (Vrt. Intian "Royal" Enfield 500 vm.2012). AC Cobra-replicatkin olisivat siis kaikki '65 (jos ajatellaan 427). Merkin lopetttamisesta ei kuitenkaan tulisi pisteitä; onhan toki vähän eroa onko alla aito '35 Auburn vai '80 replica... jälkimmäinenkin silti instant-harrasteauto uudesta lähtien.

    Sitten, jos aletaan oikeasti määritellä valtion toimesta "harrasteautoja tai käyttöautoja" ja vaihoehdot ovat "ikä 30v ja virheetön kunto" tai tällainen "Holleyn vakio"; kumpaa haluaisitte sovellettavan...? Tai siinä Forssan portilla; USA-mikävaan sisään ja muut enttententtenteelikamentten...

    Minulla itselläni on ollut harrasteautoja ja näistä nykyisistä Buick-farmari on edelleen vuosikausia sellainen, joka ei tietyissä piireissä kelpaisi mihinkään muuhun kuin paaliin. On siis "tosiharrastajat" ja vasemmistovihreät ikään kuin samaa köyttä vetämässä. Omilla vakioillani laskien se kuitenkin saa sen:
    0,5 p tuplaneliövaloista, 1p konepellin kulmasta, 1p takavedosta ja 1p V8-koneesta; 3,5p eli ihan hyvin. jee!
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Epäaero konepelti 1p
    yhet pööreet etuvalot 0,5p
    takaveto 1p
    V8 1,5p
    ikää 37v 1p
    5 paikkainen 0p

    5 pistettä mun 200 volvolla! :rotfl: Ja vakiokoneillakin 3,5-4,5p auto!
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    toivottavasti saadaan harrasteluokka riittävän helposti, ilman tieteellsiä parametrejä- kun valtio sellaisen luo se on taatusti joustamaton!
    Mutta tuota samaa puritanistiharrastajien ehdottomuutta olen ihmetellyt kun jotkut eivät pidä avoa tai coupe-2dHT:tä lukuunottamatta mitään minään- nykyään alkavat olla tylsiä tusinamalleja tolppien ollessa harrastevehkeistä kateissa...
    muistan muuten että vuonna 80 GM muotoili piilofarkku b-bodyn konepellit uudelleen; AERODYNAAMISEMMIKSI, alaspäin kaartuviksi! ainakin juuri 80 capricen esitteessä sitä todistelivat oikein savuvanakuvin...
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    Juuri tuon takia halusin ja sain hankittua '79 Capricen... itse asiassa takalasin kulma on myös loivempi vanhemmassa miellyttää omaa silmää. Mutta kun konepellin pituus on 1,7 metrin luokkaa, on se aikas loiva noissa '80->:ssä. Eihän tuota oikeasti maallikko erota. Ja 1,6m konepeltiä (Buickissa liki 2m) erottaa "järkevät" ja järkevät autot toisistaan. Ranskalainen olisi saanut tuohon 2m pituuteen jo futuristisen kabiinin, etuvetotekniikan ja vähintään ensimmäisen penkkirivin.
     
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]paitti ranskalaiset 1979-80 isot rellut, 604pösöt ja cxsitikat oli aikanaan samoilla mittasuhteilla ...
    [​IMG]
    on muuten rumuudessaan aivan mielettömän "harraste-auto"!
     
  13. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Näkemys tuokin, mutta silti se SBC-rodi jaksaa yleensä polttaa enemmän nakkia, kuin se lätyskä. Se mikä on hottia toisille, niin ei välttämättä ole toisille läheskään niin hottia.
     
  14. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mulle hot rod on ennen 49 tehty amerikkalainen auto. eli lokarit tai niiden paikat erottuu muusta korista. (samaa tyyli ja korimalli suuntaa edustavat uudemmatkin ja jopa eurooppalaiset voin ehkä pitkin hampain hyväksyä mutta.. yleisesti hot rod on kärjistäen 20-30 luvun viritetty ja muokattu auto.)

    mua ei haittaa billet rodit eikä street rodit jne jos ne ovat vanhan auton korimallin tyylisiä. katson ne silti rodeiksi. (juu aito metalli on parempaa kuin lasikuitu ja hieman vanhemmassa /perinteisemmässä tekniikassa vara parempi muutenkin, mutta se taas on makuasioita.) eli rodin ei tarvi olla vain viritetyllä neloskoneella tai lättäkasilla souped up roadster/cabrio 32 gow job /hop up jalopy.. saa olla muukin.. kunhan ikää riittää ja korissa on alunperin ollut kyljistä erottuvat lokarit. :)

    mutta minulle itselle tökkii eniten se että kutsutaan viritettyä 60lukulaista hot rodiksi (puhumattakaan vielä uudemmista)..

    50lukuisetkin aiheuttaa hieman hampaiden kiristystä.. (mutta niiden kanssa voisin vielä pärjätä, etenkin jonkun ennen 55 tehtyjä joissa vielä takarenkailla lokari eli kylkilinja ei ole sileä.)

    esim jostain museoiän ylittäneestä voi jopa mainita että se uudempi auto on "hot rodattu". sitä se voi olla, sehän on lähes käypäinen synonyymi "viritetylle" mutta sitä autoa ei voi/saa kutsua hot rod:iksi. modern rod kai sellaiselle parempi nimitys. :)

    ----------
    holleyn vakio. ei huono laskenta kaava. siinä olevia vikoja onkin jo mainittu mutta tuossa on jo järkeä. pienillä muokkauksilla ja lisäkohdilla siitä voisi tehdä sellaisen että maksimi on saavutettavissa ja kaikki yli tietyn luvun ..esim 4/10 alkavat jo "riittämään" kunnon harrasteauton pisteiksi.

    tosin se on tavallaan hieman jenkkiautopainotteinen ja toisaalta jotenkin hämmentävästi myös "italian" takamoottorisia kannattava. (minusta ei takamoottorista oikeasti autossa voisi antaa enempää pisteitä kuin etumoottorista.. eli etukone+takaveto pitäisi olla vähintään sama kuin takamoottori, jollei jopa enemmän, ja iso etukone selvästi enemmän kuin pieni. :) )

    -tässä tullaan myös siihen toiseen ongelmaan.. ei pelkästään muokkaamattomat vakioautot voi olla harrastepelejä.. nehän ovat museoautoja siis jos täysin vakioita ovat. jotenkin pitäisi auton viritys/muutosastetta myös arvostaa.. esim. nuo harrastuksen alkupäässä amerikan mantereella 40-50luvulla käytetyt 30luvun hot rodit kun oikeasti siellä kulkivat viritetyillä koneilla ja kevennetyillä koreilla ja rungoilla.. ja ne koneet olivat usein aluksi vain niitä nelos pyttysiä joilla auto tullut tehtaalta.. rikkaammilla oli niitä isompia sylinteriluvultaan tai eri valmistajan siirtosydämiä.. mutta pikkusiakin koneita viriteltiin niin pirusti silloin jo.

    ja muutenkin jotkut muut muokkaukset/customoinnit pitäisi myös lisätä pisteytystä .

    ihan ok lähtökohta mutta vielä on säätö varaa. juurikin joku volvon 164 saa ihan hyvät pisteet ja niin saa 65 chevellekin.. vaikka molemmissa on pikkasen tyyliä niin jotenkin itse arvostaisin sitä jenkkiä enemmän silti. :) ja toisaalta joku 50 tai 40 luvun auto ei saakkaan samaa pistesaalista koska niissä olikin vain yhdet valot. hahah.

    ----------------
    harraste auton ikä.. jos se tarpeeksi kauan säilyy, niin kyllä siitä joskus sellainen tulee..

    etenkin koska tulee kai vielä sellainen tilanne tulevaisuudessa että sitä nykyisiin ja entisiin koneisiin sopivaa polttoainebensaa voi ostaa vain ja ainoastaan niin kuin alunperinkin..

    rajoitetusti sieltä apteekin hyllyltä, apteekin hinnoin.

    ---------
     
  15. ata

    ata Gearhead

    Tähän pitää vähän puuttua, meinaan ne C-Rekordin ja A-Commodoren oikeat omat etuvalot ovat aivan samanlaiset, niissä on erona keulassa vain erilainen maskin ritilä ja listoitukset ym.

    Ne pyöreät tuplavalot keulalla monessa Commodoressa ovat vain kotimaisten rakentelijoiden aikaansaannoksia, aikansa "tuunauksia". Tehtaalta ei ole lähtenyt Commodoreja pyöreillä tuplavaloilla.

    Mulla on ihan omat pisteytysvakiot, niissä ei mittailla konepellin kulmia tai muita epäolennaisuuksia. Jos se on hieno: 1p jos sikahieno 2p. Jos auto on erikoinen 1p, jos alunperinkin erikoinen 2p. Tekniikasta lisäpisteitä jollain epämääräisellä säännöllä, jos autossa on performance-tekniikka: 1p ja jos se on sen kopan alkuperäinen (tai sen kaltainen) performance-tekniikka 2p, jos joku ihan muu mitä ei tehdas tajunnut laittaa kyseiseen koppaan ja voimaa on vielä enemmän, 3p. Tekniikan tyypistä: twin cam nelonen 1p, V6 1p, R6 1,5p, ahdettu nelonen 2p, ahdettu kuutonen 2,5p, V8 3p, ahdettu V8 3,5p, suora 8 tai enemmän pyttyjä 4p. Korimallista avo tai coupe 1p. Etuveto, ei pisteitä, neliveto 1p, takaveto 2p. Ja mitä vähemmän järkeä perusavensispassattikuskin mielestä niin sitä enemmän lisäpisteitä. Iästä toki mitä vanhempi sitä enemmän lisäpisteitä, ennen 2. maailmansotaa 3p, 50- tai 60-luvulta 2p, 70-luvulta 0,5 p, uudemmista ei ikälisäpisteitä.

    Keksin koko listan lennosta enkä ole laskenut yhdellekään autolle mitä noista tulisi, eikä sillä ole väliäkään, tuohon tulee kerroin, jos se on cool niin kerroin on 100 ja jos se on tosi cool niin sitten kerroin on 1000. :D

    Tuleeko tuolla kategorialla joku harrasteautomääritys, tuskin, mutta varmaan coolille autolle tulisi hyvät pisteet ja vähemmän coolille ei. :D
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ...nyt alkaa krapula helpottamaan niin paljon, että pystyy taas kirjoittamaan...

    Rebel: Täytyy myöntää, että tuosta Kadetti-hehkutuksesta pääsi huutonauru, varsinkin tuo tarrakorjaus liikutti, Kaijalaisen yritys on kyllä tuttu paikka, penskana piti aina suunnitella kaikki pyöräretket siten, että reitti kulki ko. putiikin pihan ohi, että pääsi kuolaamaan jenkkejä... mikään ei ole oikeastaan muuttunut, aina kun tulee forssaan asiaa, niin pakko ajaa vanhaa Porin tietä ja kattella, mitä pihalta löytyy. Ymmärrän myös teidän näkemyksen harrasteautoista, alkuperäisyyden suosiminen johtuu ihan siitä, että minulla ei ole taitoa/rahaa/mielikuvitusta tehdä parempia ratkaisuja, mitä tehdäs on tehnyt. Eli on pakko tehdä, niinkun se olikin. Tuo Sinun Jagge-projekti kuulostaa buenolta, ei taida löytyä autoa, johon ei chevyn kone sopisi. Onhan se parempi, että liikkuu pikkulohkolla, kun ettei liikkuisi ollenkaan. Joo, Forssassa nähdään, täytyy varata Lidlin kaljaa mukaan (germaania germaanille)

    Pakko vielä jauhaa tuosta Corvairista ja sen sopimisesta Holleyn vakioon... Olen aika vakuuttunut, että olen joskus veekasissa nähnyt esittelyn 454 Corvairista, muistaisin, että olis ollut joku jonkun viripajan tekemä piensarja? OK, Chevy elää ja porskuttaa vielä, mutta tuon mallin elinkaari oli mieletön, auto poikkesi teknisesti kaikista muista chevyistä melkoisesti, mutta oli silti vissiin aika suosittu, kun sitä tehtiin Naderista huolimatta melkein kymmenen vuotta.

    Sitten muutama pirssi, jotka saavat pisteet HV:lla lähinnä pyöreistä umpioista, mutta jotka ainakin minulla aiheuttavat sydämen tykytystä...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_S600
    Onkos tämä jopa takavetoinen?

    http://www.honda600coupe.com/

    http://microcarmuseum.com/tour/subaru360.html

    Siinä pari etuvetoista vajaasylinteristä tylsää aerodynamiapullaa...
     
  17. Holley

    Holley Gearhead

    V8:ssa oli juttu Corvairista; suomi-kilpiautosta, joka oli tehty Californiassa ja jossa oli Oldsin 455, Toronadon tekniikka. Kultaisella '90-luvulla AKE päästi sen kilpiin, kun oli ollut vuosia liikenteessä USA:ssa.
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Se corvair oli vihreä olds 455:lla ja toronadon laatikolla, tai siis koko voimapaketti oli (on) toronadosta.
     
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Holley kirjoitti:
    Niinkös se menikin... hyvä etten hourinut koko juttua päästä. Hmmm... nollapiste autoja lisää: kajakkisaabi, mikäs se mairein frangihymy oli... Panhard...

    Sitten saisikos kovat pisteet vaikka Studebaker Avanti, ok, konepellin kallistuskulma on, moottorikin väärässä päässä, mutta 60-luvun lopussa kuopattu merkki ja aikalaisekseen harvinainen ahdin. Ja muutenkin hassunnäköinen peli.
     
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jos Holleyn vakio määrittää täydellistä harrasteautoa ja keskittyy harrasteautokentässä mielenkiintoisimman ja arvostetuimman hakemiseen, niin kelpaisiko toiseen päähän, eli harrasteauton minimivaatimuksiin vaikka tälläinen mittari:

    Fiat Punto -indeksi. Jos tarkkailee autoilua pelkästään paperilla, kylmillä tosiasioilla ja on tarkoitus siirtää paikasta toiseen lähinnä itseään, niin autoksi valikoituu aika nopeasti Punto, halvalla saa melko uuden auton, tunnetulta valmistajalta, vie vähän bensaa, osat on halpoja ja vakuutus. Auto antiautomiehelle/naiselle. Hintahaarukkaa on satasista 11 000 euroon, eli sopii moneen budjettiin. Punton hankkii yleensä uutena joku leskirouva, tai joku muu naisihminen, jota markettien parkkikset pelottavat, joten näitä löytyy siistejä ja vähän ajettuja kaikista hintaluokista.

    Eli autossa alkaa näkymään omistajan asenne heti kun sen omistaminen on työläämpää kuin Punton. Näin ollen esmes Rebelin 0pel on harraste, koska samalla rahalla olis saanut kaupasta melkein 10 vuotta uudemman Punton jossa ei olisi reikää lokasuojassa. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!