Onko harrastevehkeen iällä väliä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Aspen Lappalainen, 15.5.2012.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jos Holleyn vakio määrittää täydellistä harrasteautoa ja keskittyy harrasteautokentässä mielenkiintoisimman ja arvostetuimman hakemiseen, niin kelpaisiko toiseen päähän, eli harrasteauton minimivaatimuksiin vaikka tälläinen mittari:

    Fiat Punto -indeksi. Jos tarkkailee autoilua pelkästään paperilla, kylmillä tosiasioilla ja on tarkoitus siirtää paikasta toiseen lähinnä itseään, niin autoksi valikoituu aika nopeasti Punto, halvalla saa melko uuden auton, tunnetulta valmistajalta, vie vähän bensaa, osat on halpoja ja vakuutus. Auto antiautomiehelle/naiselle. Hintahaarukkaa on satasista 11 000 euroon, eli sopii moneen budjettiin. Punton hankkii yleensä uutena joku leskirouva, tai joku muu naisihminen, jota markettien parkkikset pelottavat, joten näitä löytyy siistejä ja vähän ajettuja kaikista hintaluokista.

    Eli autossa alkaa näkymään omistajan asenne heti kun sen omistaminen on työläämpää kuin Punton. Näin ollen esmes Rebelin 0pel on harraste, koska samalla rahalla olis saanut kaupasta melkein 10 vuotta uudemman Punton jossa ei olisi reikää lokasuojassa. :lol:
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kaverilla on Fiat Punto harrastepelinä, kuulemma ylivoimasen hyvä ja hauska jääradalla piikkirenkailla, käy ajamassa monta kertaa talvessa radalla. Ja kesäisin moottoriradalla. Aikaakin saa menemään laitteen virittelemiseen, ja rahaa, vaikka on melko vakio.

    :poff:

    Ehkä tuohon kytkeytyy tuo oma määritelmä, että jos kunto pysyy likimain samana tai paranee, se on harrasteauto. Tosin tuo Punto saa aika kylmää kyytiä että tiedä sitten sen kunnon säilymisestä.
     
  3. Damned

    Damned Gearhead

    Harrasteajoneuvostatus määräytyy kyllä hyvinkin pitkälti tarkastelunäkökulman mukaan. Mulle kaikki autot on harrasteautoja. Jopa sukulaisten autot, joita tuossa viikonloppuna rassattiin. Autot ylipäätään on niin tavattoman mielenkiintoisia laitteita että ei siinä paina koslan ikä tahi valmistusmaa. Eiku pelti auki ja pähkäilemään. Harrastusta parhaimmillaan kun ei suotta rajoita omia tekemisiään keinotekoisilla rajoilla.
     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ^^ Samaa mieltä^^
     
  5. fe390

    fe390 Gearhead

    Kiteyttäen; harrastamme autoja.
     
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Alkuperäiseen kysymykseen...
    Onko sillä vehkeen iällä niin väliä, jos on oma ja vielä toimiva...
    ...jos hiplaa jonkun toisen vehjettä, niin pitäis olla yli 15v...
    Ettei häkki heilu
     
  7. Damned

    Damned Gearhead

    Hyvin tiivistetty.
     
  8. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    tuosta puntosta, on se kyllä niin järkyttävän kamala auto kaikinpuolin etten kyllä toista tiedä. emännällä oli sellainen joskus aikaa sitten kun alettiin seurustelemaan.
    se hyvä puoli täytyy kyllä sanoa että meni niin helvetin pienellä bensalla, ettei sitä meinannut todeksi uskoa.
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    NUS-50:
    Ne on niitä halpoja kilometrejä. Siihen on syynsä, että se on yksi halvimpia henkilöautoja mitä löytyy... En voi käsittää, miten uusi auto voi olla niin meluisa, pahinta kuitenkin on se, kun en aikuisten oikeesti mahdu ajamaan sillä, pitemmällä matkalla väsyy niska, kun pää ei mahdu sisätiloihin suoraksi. Mää olen tällaista pula-ajan mallia, lyhyet jalat ja pitkä selkä, ei onnistu luisteluhiihto eikä ISA-ajoneuvolla ajaminen.
    Joo, meilläkin on, kotiaurinko on "aina" ajanut tuolla, eikä muilla halua ajaa, kun niissä on niin hassu kytkin. Aion vielä totuttaa morsion tuohon buickulaan, kun se on automaatti, ei kytkytin pelota.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    kaverilla oli yhden talven kanssa silloin melko uusi punto ja sanoi sen jälkeen, että ei osta mitään italiassa valmistettua enää sen jälkeen. Olihan siinä kaikkea pikkuvikaa.

    Nykyään se kaveri ajaakin joko 4wd Grand Voyagerilla tai G30 6.5TD vanilla.
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    On sillä väliä, jos jollain on sanotaan '69 Charger, jolla se on ajanut 10tkm vuodessa ja sivullisetkin on siitä nauttineet. Sitten se sama tyyppi ostaa Fiat Punton ja ajaakin sillä sen 25tkm ja Chargerilla 500 km. Kun se on niin kallista ja Puntolla ajaminen onkin hauskaa. Ja kun se Puntohan on oikeastaan harrasteauto.
    Eli sitten kun "kaikki autot on harrasteautoja", kuka piru viitsii enää fixata Fiat 133:sta, tai maksaa Cadillac Eldoradon bensamaksuja; helpompi jättää auto kestoseisontaan talliin.
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joo, ens vuonna on Pick-Nick täynnä Puntoja ja Microja, kun niillä on niiiiiin ihana ajaa.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    No ehkä ei tosiaan onneksi ole; minusta Forssassa on ollut ihan kiinnostavia eurooppalaisia, japanilaisia ja amerikkalaisia kukaties muunkin maalaisia autoja, joskaan en ole nähnyt mitä ne ovat portilta käännyttäneet pois. Myös ikäjakauma on ok, mutta ne arvosteluluokat loppuvat '70-luvulle, se on aika kumma juttu.
     
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Forssassa ei tosiaan ikinä ole tullut sellaista "mitä toikin täällä tekee" fiilistä... Voi olla että olis eri mielipide, jos olis joskus yrittänyt omalla omasta mielestä hienolla ja harvinaisella autolla porteista ja tullut käännytettyä. Viime vuoden kuvia kun katseli, niin silmiin pisti "leppäkylkien" vähyys raviradalla. Ne kun ovat jenkkiharrastuksen "backbone" suomessa, oli sitten estetiikasta mitä mieltä hyvänsä. Kun kaikilla ei ole varaa hakea sitä särkeriä ameriikasta vaan "Man tar vad man har"
     
  15. Oon ruvennu harrastamaan vaimon Hyundaita. Onhan se kuitenkin yli vuoden ikäinen laitos. HV:lla ei ehkä saa ihan seitsemää bojoa, mutta silti se on täys harrastepeli.
     
  16. nixon

    nixon 3rd gear

    Tää mun punto on just noin kamala ajaa ja silti vie 7-8 litraa sadalla. Sisältää tosin paljon ruuhka-ajoa, mutta rvan edellistä puntoa ei saanu kuluttamaan yli 6,5 vastaavassa ajossa.
     
  17. impala67

    impala67 Gearhead

    ehdottoman samaa mieltä!
    ja tämä johtuu siitä että me (ja tapahtumien järjestäjät) olemme juuri ikäluokkaa, joka ei pidä 80-luvun autoja minään...

    arvosteluun pitäisi olla 70-75 kauden lisäksi "75-82" ja "83-muoviaika" vaikka sellaisenaan, mutta kyllä vuodesta 92;kin on jo 20 vuotta...

    perusteluna se, että 70-luvun alun laitteet oli koko lailla (amerikassa) samaa puuta 60-luvun kanssa, ei suurta järisyttävää muu kuin turvallisuuden takia lisääntynyt paino... 76 eteenpäin alkoivat jenkitkin kutistua ja audi100:sen myötä aerodynamiikka oli yhtäkkiä päivän sana.
    onhan 83-89 autot rumimpia ihmiskunnan historiassa, mutta on ne silti olleet olemassa- eikä niitä harrastavia ainakaan LIIKAA ole...että miltään ns. oikeilta harrasteautoilta mitään veisivät pois?
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Mitä sä sekoat sen kuolleen merkin kanssa. Ei siitä ollut lainkaan kyse. Ainoastaan onko auton ikä yli 25 vuotta vai 40 vuotta saadakseen pisteitä.
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Pick-Nickin arvostelussa on keskusteltu 80-luvun ottamisesta uudeksi arvosteluluokaksi, sillä alkupään autot ovat jo museokelpoisia. Rakennetuilla -80 ja tuoreemmilla on tähänkin asti pystynyt osallistumaan arvosteluun muissa luokissa. Saa sitten nähdä montako vuotta vielä menee, että 80-luvun alkuperäisille on oma luokkansa.
     
  20. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Se on kyllä mun käsittääkseni 16v... :eek:
     

Kerro tästä muillekin!