Onko Hemissä järkeä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fastback, 12.8.2002.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Sen kun tietäis. Ne putket on suunniteltu niin, että ne on helppo vaihtaa ja niissä on käsittääkseni jonkinlaiset tiivisteetkin. Alsahan notkuu tehojen alla, joten aiheuttaisko se ton vuoto herkkyyden. Mulla ei ole niistä enempää kuin kuulopuhe kokemusta. Noita lohkoja ei oo "valettu" täyteen koska ne putket pitää olla vaihdettavissa. Rautalohkoja sen sijaan valetaan jos on ohuet sylinteriseinämät, tarkotuksena estää niiden notkumista ja sitoa värinöitä. Oon itekin tehnyt pari tollasta lohkoa kadulle sellasella neljäsosatäytöllä ja hyvin on pelanneet. Paksuseinämäiset rallilohkot ei täyttöä niin tarvitse.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin voihan se olla, että ne lohkot joilla on koetettu kadulla ajaa ovat niitä kisamiesten hylkäämiä muutaman euron lohkoja jotka eivät enää kelpaa mihinkään kun ovat venyneet muodottomiksi.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tokkopa ne uusia ovat, ne kun maksavat ihan siinä missä noi kuivaputkilohkotkin.
     
  4. mg

    mg Gearhead

    lohkosta kampuraaan;
    onko hemin ja 440 koneitten kampurat vaihdettavissa ristiin, eli 440->426 tai 426->440 ?.

    mulla o käsitys että on. ??
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Multa löytyis kaksi just linjattua KB:n vesilohkoa putkineen hintaan €2600. Ei ikkunoita, ei hitsattu. Tuumaset nostajareiät ja mainline 3" kaulaselle akselille. Kiinnostuneet rämpäyttäkää 040-5400616 tai meilatkaa sami.lehtimaki@sanoma.fi
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On ja ei. Fyysisesti sopii kyllä, Hemin kampurassa vetolevy/vauhtipyörä on kiinni kahdeksalla pultilla ja tavallisessa akselissa kuudella. Vakiohemin liikkuvat osat, lähinnä kiertokanget, on myös rutkasti painavemmat kuin wedgen, joten taspainoitus on erilainen. Eli Hemin kampura wedgeen ei tuota ongelmia, mutta toisin päin pitäis vastalimppuihin saada enempi massaa vakio-osilla. Hemin akseli on myös vakiona pintakarkaistu mitä Wedge akselit Max Wedge akseleita lukuunottamatta ei ole. Jos tollasta budjetti Hemiä meinais 440:n kampuralla tehdä, niin se saattais kyllä onnistua kun noi aftermarket rojut on kevyempiä kun orkkiskamat, eli jotku Manley I-beam Hemiveivit ja kevyemmät männät niin pitäis mennä vakio wedgen bob weighteihin.
     
  7. mg

    mg Gearhead

    mopeman: eli joo..

    elikkäs olin jotenkin oikeilla jäljillä. :smile:
    tasapainotushan ei oo onkelma. aftermarket billet/alsa tuotteet on pop.
     
  8. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Asian sivusta.Onko jotain tietoa moparin pikkulohkon stroukkauksesta??Joku 402cid/435hp konepaketti oli jollain pajalla myytävänä n.5000$ ja joitain stroukki-akseli paketteja näkynyt,mutta todella vähän verratuna chevyyn tai voorttiin.Aika vähän tietoa löytyy,meinaan hiukan semmoinen kiinnostaisi omaan moppeen..
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    mm. Mopar performance myy "crate" mottina tollasta 4" iskulla olevaa 402 mottia, hintaa on vähän alle 5000$. Eri pajoillakin on varmaan omia versioitaan aiheesta ja sellasne pystyy tietty tekemään itsekin. Toi akseli tuli tarjolle vasta suunnilleen vuosi sitten, se on Scatin valuakseli ja hintaa on joku 2-300$, eli ei paha. Alkuvaiheessa rakentelua rajoitti edullisten mäntien puute, mutta nykyään taitaa jo vaikka KB:ltä löytyä tohon kohtuuhintaset männät. Akselia saa sekä 273-340 runkolaakereilla, että 360 runkolaakereilla, mäntiä löytänee helpoiten tohon 340-360 lähtökohtaan. Eaglen SIR veivit, KB männät, puntitus jne ja sais ihan kohtuu hintaan hyvän nelisatasen pikkulohkon. viimeaikoina niitä on alkanut jenkeissä putkahtaa valmiiksi ja tulokset ovat olleet aika mukavia.
     
  10. mg

    mg Gearhead

    jupsis.
    tollasen 4" pikkumopsin rotationassemblyn näin myytävän jotain $1600. ja olikohan takomukeilla ja h-beam + scat/m.perf askeli.

    mutta lohkon kestävyys onkin toinen juttu.. :smile: voishan ainakin kokeilla betonilohkolla.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tehoistahan se lohkon kestävyys riippuu. Kyllä sillä vakiolohkolla pitäis aika hyvin pärjätä siinä missä valuakselillakin, eli jonnekin 500 hepan tienoille asti ei pitäis olla minkäänlaisia ongelmia. siitä kun menis yli niin alkaisin ehkä harkitsemaan jo rallilohkoa ja jotain muuta kun valuakselia.
     
  12. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Joo jotain tuommoisia minäkin olen huomannut.
    Omissa hurjissa suunnitelmissa ja haaveissa se kone tulisi 360 lohkoon ja ihan katukäyttöön eli suht matalaviritysaste(vaikka eihän sitä tehoa koskaan liikaa ole??)..
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Himokkaille ja halukkaille..NITROZissa oli myynnissä tänään 426 hemin vesilohko hintaan 16000 skr. Linjahoonaushommia vaati, mukaan tuli jotain blowermäntää ja rullakeppi.

    Noista 4" pikkulohkoista sen verran, että lohkojen kestävyydessä on ollut toivomisen varaa ainakin rallimalleissa. Johtunee huonosta rod ratiosta (1.53, eikös tuo ole muten samaa luokkaa kuin BB Opel ukoilla? Mopeman varmaan tietää asiasta syvällisemmin.

    Pepe
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, tossa stroker pikkulohkossa on tosiaan aika lailla sama veivi/iskusuhde kuin 454 chevyssä, onhan isku sama ja pikkulohko mopsin veivit suunnilleen saman mittaiset kun "isolohko" chevyssä. No, lohko sentään letukan läskilohkossa on peräti lähes puoli senttiä korkeampi kuin pikkulohkomopsissa:)
    Mä en oo kauheesti kuullut noiden stroukkerkoneiden laukeemisista, mutta useimmat joita mä tiedän onkin streetmotteja joissa tehot jää aika alhasiksi. Ne ovat toimineet hyvin ja suurin osa kulkenut aika kunnioitettavasti osiinsa nähden.
     
  15. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Kuinkas paljon käytännössä on eroa tako-tai valukampuroissa noin ihan katukäytössä jossa ehkä joskus käydään stripillä.Eikös niissä kuitenkin ole aika suuri ero hinnoissa..
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei mitään käytännön eroa. Kotimaassakin on ainakin yksi n. tuhat heppanen vekotin valuakselilla ja monia heikkotehoisempia joista on särkynyt sekä valu, että takoakseleita. Itselläni on yksi kampura hajonnut, se oli takoakseli ja tehoa ehkä 500 heppaa. Takoakselin pitäis olla kestävämpi kuin valuakselin, mutta kumpikin kestää aika suuria tehoja. Tyypillisellä street & strip vehkeellä niitä kestorajoja tuskin koetellaan jos akselit vaan ovat ehjiä.
     
  17. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Kiitti.hyvä tietää kun noita katalookeja silmät kiiluen plärää..
     
  18. mg

    mg Gearhead

    jotta keskustelu pysyy jotenkin topicin aiheessa;

    mitenkäs tollanen siamesed hemmolohko toimii kadulla. miten lämpöjen käy. vesihän kiertää vain lohkon etuosassa.

    ja toista pukkaa jo: onkos siinä mitään tolkkuu että tilais lohkon rough borena...
    ..

    mielenkiintoista. oikeesti!
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä siamesed bore lohkossa kiertää vesi aivan kuten muissakin lohkoissa, ainoastaan sylinterien välistä se ei pääse kiertämään. Letukan 400 pikkulohko on siamesed bore lohko ja sen huonohko maine johtuu muista seikoista kuin veden kierrosta. 528 crate mottihan on tolla lohkolla, kuten myös isot wedget, eikä ne ole mitään "race only" motteja. Mulla on itelläni ollut pari vuotta siamesed bore lohko ajossa enkä ole huomannut sen suhteen mitään komplikaatioita.

    Roughborena tilaamiseen en lähtis, riippuu kyllä vähän mihin kokoon sitä ajattelis. Täkäläisissä koneistamoissa ei ole oikeen valmiuksia porata noin suuria määriä siten, että olis takeita porauslinjojen ja sylinterivälien säilymisestä ja se poraus varmsti maksaa täällä(kin) maltaita. Sama koskee tietty tavallisia jenkkikoneistamoitakin. Muistaakseni se rough bore lohko maksaa joku 1800$ ja koneistettu lohko vaikkapa Indyllä vajaa 3000$. Jostain muualta kuten vaikka Muscle Motorsilta saattais saada halvemmallakin oikein koneistettu ploki.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopeman 2002-09-26 12:17 ]</font>
     
  20. mg

    mg Gearhead

    noi toi siamesed lohko on rough borena 4.19"
    ja ois mielessä 4.25" poraus.

    luulenpa että tollanen poraus onnistuu suomessakin. :smile:. jos ois tarvetta 4.5" poraukselle, ni se oiski toinen juttu.
     

Kerro tästä muillekin!