Onko kansi pilalla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja FeV-8, 2.6.2015.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Oldsin isolohkon kannet tuli portattua ja käytiin virtauspenkissäkin. Virtaukset olivat ihan hyvät, lukuunottamatta keskimmäisten sylintereiden pakokanavia. Heat cross overit täytin alumiinilla, ja muotoilin kanavat uusiksi. Ne virtasi 0,6" nostolla yli 30cfm huonommin kuin laitimmaiset pakokanavat.

    Vinku käteen ja kivasti alkoi lastua lähteä. Huomattavasti paremmalta näytti, kunnes ohjurin viereen ilmestyi musta täplä... Ruuvarin kärjellä suurensin reikää.

    Pystyykö tätä hitsaamaan? Vai onko muita hyviä vaihtoehtoja?

    Tässä kuva katastrofista :cry:
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/m ... directlink
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä niitä hitsiguruja tässäkin maassa on. Mulla on ylimääräiset "C" kannet jos tarviit!

    Lirahtiko sitä alumiinia pikkasen liikaa kun on irtonaista tavaraa kuvassa?
     
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Iso kiitos Mudracer :)
    Senverta mennyt euroja näihin kansiin että olis surku jos ei sais hitsattua. Näihin koneistettiin isommat 2,072 imu ja 1,68 pakovenat sekä kaikki ohjurit holkitettiin uusiksi.
    Alumiiniä tuli kaadettua isosta valurautapadasta,niin lurahti melkein koko kanava täyteen.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei toi mikään helppo nakki ole hitsuutella kun melko ohueksi on mennyt. Toi suurenee aika paljon kun siihen rupee lämpöä tarjoamaan senverran että hitsi tarttuu.
     
  5. tabs

    tabs Gearhead

    Belzona 1111:tä on käytetty menestyksekkäästi ko. ongelmissa. Ainoa haittapuoli taitaa olla hinta...
     
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Paha korjattava. Itse laitasin messinkiä pilleillä. Tuskin se belzona pakokanavassa pssyy.


    Hitsaaminen on aika pirun paha tollaseen, joutuu ainakin kuumaks laittaan kannen että onnistuu = kaikki koneistukset uusiks.
     
  7. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Miten tuo alumiini lämpölaajenee verrattuna valurautaan? Tai kumpi lämpölaajenee enemmän? Meinaan vaan ettei halkea koko kansi. Käviskö tuon kanavan täyttäminen kemiallisella metallilla?

    On meinaan sama homma edessä, että pitäisi tukkia se välikanava.
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Alumiini laajenee vähintään 2 kertaa enemmän mitä rauta/valurauta
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Eikö sitä alumiinia voi kaataa tonne reikään/sen päälle niinkuin jo tehtykin ja sit vaan vingulla muotoon
     
  10. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Mutta jos se laajenee enemmän kuin tuo reikä on, niin eikö se halkaise koko kannen? Mites tuo kemiallinen metalli? Mitenköhän se laajenee kuumetessaan? Vai onko vaan viisasta jättää se hole siihen.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla oli yksistä pikkulohko moparin kansista tukittu jollain ihme kitillä hyvin tuntui pysyvän.Luulis siellä toimivan joku loctiten laadukas epoksimassa
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    ei halkaise kun päinvastoin, sula alumiini ei pakota mitään ja jähtyessään se sitten kutistuu nopeemmin kuin kansi.

    kansia kannattaa pikkasen esilämmittää ennen valua senkin takia että muuten alsa tahtoo jäpähtää matkalla vaikka kuinka vikkelään kaataisi.

    valun jäähtyessä kuuluu pahaenteinen naks tai kaks, jähtyessä klömppi nyhtää itteensä irti kannesta.

    Vaikka vituttaahan täyteen kaadetun venataskun esiin kalvaminen niin silti vaan reilu täyttö, jos kaataa esim. vain ohjuriin asti, on alumiini sivuseinämistä irtonaisena pallona just sillä alueella jossa sitä matskua tarvittaisiin, pintajännitys nääs.



    pakokanavaan voi jättää muotoilussa vaikka kuinka ohuesti alumiinia, ei ne kärjet käpristele/sula sieltä mihinkään ainakaan vaparikatumosassa, jossain turbovehkeissä voi olla toisin
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    teknoweldikin vois toimia ton reiän tukkimisessa, sen hyvä ja huomo puoli on, että sulamislämpö on 400 astetta,
    mutta sillä vois tolta alueelta pikkasen vaikka nostaa koko kattoa koska se tarttuu rautaan sekä alumiiniin.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    OT halkeman korjaamiseen liittyen, mutta vinkki heat crossover -kanavien valamiseen. Kun sinne venttiilitaskun puolelle tekee vaikka alumiinipellistä kanavien päihin sopivat sulkulätkät ja muuraa ne kiinni vaikka laittiatasoitesementillä valun ajaksi, niin välttyy siltä alumiinin valumiselta venttiilitaskuihin ja kanaviin.
    Lattiatasoite on pehmeää ja irtoaa helposti, samoin ne lätkät ei tartu alumiiniin kiinni.
    Tämä helpottaa huomattavasti sitä kanavan siistimistä.
     
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mulla oli vastaavassa valuhommassa ihan vaan muotoiltu puukalikan (halon) pätkä, jonka junttasin venttiilitaskuun ja kaato sitten imusarjan puolelta. Paljoa ei tavinnut vingutella, kun puupalikka oli valmiiksi muotoiltu muiden venttiilitaskujen mukaan.
     
  16. EastWeld Racing

    EastWeld Racing 1st gear

    uskoisin että pystyy korjaamaan tigillä, kannataa kysyä onko kylällä osaavaa tiggi hitsaajaa joka vois kokeilla. jos ei onnistu lähetä sit mulle korjattavaksi.

    t:

    rale RS97
    east weld racing / east weld oy
    puh: nolviisnol5854645
     
  17. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kannuksesta ei ole pitkä matka Kokkolaan..

    Mulle kävi aikanaan samanlainen töpö paljon pienempään ja ahtaampaan pakokanavaan. Kansi korjattiin silloin öjän alutankissa.. Nyt ajettu 10niä tuhansia ongelmitta.

    Toinen paikka ois sitten Kokkolan pikahitsaus.. Ovat hitsanneet yhden parin kansia mulle..

    Ja Nivalassa ois sitten Vissiin joku Eero Mäkikangas? Hitsannut kansia paljon..

    Ylivieskassa Autionauto..

    Itse hitsaisin tuon reijän ennenkun kittaisin, kitti elää takuulla enempi tollasessa paikassa kun hitsaussauma..
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllähän se todennäköisesti on korjattavissa. Joku sellainen joka on nimenomaan valua hitsannut olis oikee seppä tuollaseen hommaan, on senverran kuitenkin oma lajinsa. Castolinin puikoista on itellä hyviä kokemuksia, niillä kun hitsataan kylmänä ilman varsianisia etulämpöjä, sellasilla lähtisin liikkeelle enkä tigillä.

    Noissa valuhitsaushommissa vaikuttaa pitkälti se että millasta kamaa siinä vieressä on, jos sattuu oleen huokosia ja valuhiekkaa sekoitettuna ruosteeseen niin onnistumisprosentti laskee huomattavasti!
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itse laittasin edelleen messinkiä tai vastaavaa. Joustaa jäähtyessän, on niin ohut tosta ympäriltä että hitsi helposti repii palan irti. Sitten paikataan ismpaa reikää etc.


    Taitaa olla kanavia paikattu ko aineella mailman sivun, niin miksi ei toimis nytkin.
    Plus jos halutaan että valurauta ei oikeasti karkene muutosvyöhykkeeltä hitsastessa niin sen käytännössä tarvii olla punanen = tasot uusiks.


    Tietysti omillaan saa tehä mitä haluaa ja ne piirtää kellä on liitua.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mites muuten muut pakokanavat, paljonkohan mahtaa olla materiaalia pakokaasujen ja veden välillä? jos siellä on parimilliä niin kuinka pitkäikäiset kannet mahtaa olla? Tollanen parimilliä kiehuttaa vettä taatusti siitä kohtaa . Ja jos niitä kohtia on yhteensä 8kpl.
    Edelleenkin NHRA laillisessa "vakio"pannussa on puhtia reilusti yli 500hummaa ja ihan vakioilla kansilla!
     

Kerro tästä muillekin!