Onko karting harrastajia täällä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja wolfvan, 19.8.2011.

  1. wolfvan

    wolfvan 1st gear

    Tuli hommattua kartting auto, runko mevi ja moottorina raket 85. Yhteinen harrastus itelle ja pojalle, vähän niinku ruisailun vastapainoksi pääsee radalla revitteleen, suhteellisen halpa harrastus saada vauhdin hurmaa ja paikat kipeäksi.
    Miten löytyykö muita lajiin eksyneitä?
     
  2. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Vuonna 1993 alla oli 85cc Raket Mevin rungolla, sen jälkeen on ollut vähän hiljaisempaa lukuunottamatta n.kerran kesässä vuokra-autoilla tapahtuvaa kilvanajoa kavereiden kesken.

    Hyvä harrastus ja kohtuu huokeesti saa kokea vauhdin hurmaa.
     
  3. jaketin

    jaketin Gearhead

    Itsellä käynyt mielessä oman auton hankkiminen, pitäis vaan tutustua "alaan".. Käytännön tietoa tarvitsis lisää, esim. missä saa ajaa, kuinka paljon rata-aika maksaa yms...
     
  4. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Mulla on tommonen -07 Energyn runko 125 rotax max koneella... Tommonen on ehdoton harrastepeli, huoltoväli periaatteessa 50h! On nappi käynnistys eli yksinkin voi radalle lähteä hyvin! Tommosessa on n.30hv eli kipittää ihan kiitettävästi ja kun vaihteita ei ole, niin voi keskittyä ajolinjojen hiomiseen! Sairaan rankka laji fyysisesti, aika hakattu olo on jos tommoset 20-30 kiekkaa putkeen vetää! Kouvolassa ajo maksaa 20e kerta, kausari 160e, jäsenille halvemmat hinnat... Lisä kuski on 10e.
    Itseasiassa tosta omasta autosta möin kaverille puolet kun ei itse ehdi niin kovin usein radalle... (tänäkesänä kerran ja huomenna taas)
    Tolleen kimpassa toi on ihan järkevää, kun ei sitä koko iltaa jaksa yksin ajaa, toinen huilailee ja odottelee vuoroaan! Tolleen saa kulut mukavasti puoliksi, tosin tohon omaan ei juurikaan bensaa, jarrupaloja ja rattaita ja ketjuja kummempaa oo mennyt! Paitsi sylinteri JÄÄTYI halki kun olin espanjassa katsomassa rallia ja täällä oli yö pakkasta asteen verran... Onneksi sai hitsattua ja samalla uusittiin mäntä! Mutta mukava laji ja pääsee pahimmat höyryt poistamaan pääkopasta suht halvala, ainakin jos ralliin vertaa... 5v pojalle pitäs kait talvella ruveta katttelee autoa jos se innostuis, tulis varmaan itsekkin ajettua vähän enemmän sit...
     
  5. mie

    mie Gearhead

    Oli CRG runko ja PCR 100cc kone, kiva lelu muuten mutta mäntä ~4h jälkeen uusiks aina, kun alko välystä olla. Kyl kulki ja kierti (18500-18900rpm) ei tarvinnu sahakoneita.

    10% seos ja Shellin myymää risiinipohjaista 2T öljyä (22€/L), ol halbaa.
     
  6. zili

    zili 1st gear

    Ollu vuodesta 2000 CRG-runko, raket 120 koneella. Ajettiin keimolassa fossiilikilpailuja muutama vuosi, nykyään aika harvoin tulee ajettua kummiskaan. Pirun hauskaa puuhaa, ja älyttömän halpaa jos ei auton hintaa laske mukaan ...
    Bensaa palaa ehkä litra tunnissa ja toijalassa oli ratamaksu 20€ päivä ...
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kalikart/Parilla 100cc ICA oli ittellä joskus...pitkästä aikaa viikolla kävin ajamassa itse...oon tullut vanhaksi :) En ihan heti vedä kisahaalareita enään niskaan...
     
  8. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Tänään olin ajeluttamassa yhtä polttari pimua mikrolla ja samalla itsekkin muutaman rundin ajoin... vimosella kiekalla tietysti spinni satkun kyydistä ja ainakin kytkin sököksi samalla... pari vuotta menikin että ei tullut ulosajoja tai spinnejä, tänäkesänä 2 ajokertaa ja koettu molemmat... :rotfl: Ei tossa taas kerennyt kissaa sanoa kun olin matkustaja, ulkomutkan kanttarille takafillari ja oli teot tehty! Mutta olipahan taas mukavaa, harmi että ei oo olevinaa aikaa harrastaa useammin... :pinup:
     
  9. sodin runko ja rotax max 125cc. Ei voi kuin suositella! Kisoja löytyy runsaasti ympäri suomea ja haastetta riittää etenkin rotax sarjassa.
    Lievestuoreella yks parhaista radoista ja kerta maksaa 20e tai kausikortti 120e.

    Ei muutakuin autoja hommaamaan ja puskuriin roikkumaan!
     
  10. wolfvan

    wolfvan 1st gear

    Täällä pohjoisempana tuo harraste ajaminen on näköjään halvempaa 10e kerta ja kausi 25e (ruukki).
    Millainen homma olis laittaa kytkin tuohon raketin koneeseen tarviiko konetta purkaa, vai meneekö kytkin heittämällä paikalleen, kytkimiä näyttäs olevan myynnissä alan liikkeissä?
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kuvissa näkyvä Kalikart-Honda löytyy tallista vielä. Viimeksi tosin ajettu joskus vuosituhanteen vaihteilla. Old Boys -sarjaa tuli ajettua muutama vuosi työporukalla myös.

    Naapurustossa on muitankin vanhoja ukkoja joilla on kartti leluna.
     
  12. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    6 ja 7 vuotiaille pojille hommasin sellase jonkun väsäämän mikroauton, 85cc jonsred moottorisahan kone keskipakokytkimellä, maksoi oikeen satasen, ja menee niin perkeleesti. oisko täällä (Kaanaa) kertamaksu ehkä 5e päivä, en tiedä kuin eivät viimeksi sitä edes perineet kun ajoaikaa oli enää tunti...
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ite en oo ajellu kun sekalaisilla kerhoautoilla ja joskus juniorin kilpureita kokeillen, silloin reilut 10 vuotta sitten kun tollasten kanssa puuhasteltiin mut pirun kiva hommaa toi on :)
    Juniori ajeli ens ihan kisaa Raket 85 ja Yamaha 100 autoilla mut jäi sit 15 vuotiaana niistä hommista "eläkkeelle" niin että ajo sen jälkeen vielä yhden kesän huvikseen ja jotain piirikunnallisia kisoja kiertäen meidän ihan ite suunnittelemalla ja rakentamalla "tilkkutäkillä" eli sellasella vaihteellisella 125 cc vehkeellä mihin etittiin osat silleen jotta mitä nyt mistäkin halvalla saatiin :lol:
    Eli runko oli Patriot, jarrut (nestekäyttöset levyt edessäkin) TopKartista, moottoriks löyty Kawan vesijäähdytteinen 6 vaihteinen 125 motocrossipyörän kone ja siihen sit koristeeks uudet peruskatteet lisättynä Formula 250 cc takasiivellä.
    Tommonen siitä sit tuli:
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2460448.jpg
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2460447.jpg

    Ja oli ihan kiva laite, rakennuskalikat ja etenkin rakentajat huomioiden :poff: siitä tuli yllättävänkin hyvä ajaa ihan oikeestikin ikäänkuin kovia kierrosaikoja hakienkin, teho/painosuhdekin mukava tommosella 50 hp koneella, huippuja kelas mm. Lahden radan pisimmällä suoralla 160-170 km/h välille.

    Ja kovastihan jonkun tollasen, mieluiten vaihteellisen hommaaminen taas pitkästä aikaa kiinnostais ihan vaan sellaseen huvikseen silloin tällöin ajeluun, nyt kun Kouvolassakin olis nopeillekin autoille todella hyvä uus ratakin :)

    Tomonen vaihteellinekin on myös siitä hyvä vaihtoehto että semmosenkin saa kyllä yksinkin käyntiin, sen kun voi ens ite työntää alkuvauhtiin vapaalla ja loikata siitä sit kyytiin työntäen samalla pykälän sisään jne.
     
  14. jus57

    jus57 Gearhead

    Tuli jokunen vuosi sitten hommattua sällille joku tuommonen mut ilmoitti kun ekan kerran käytiin katsomassa harjotuksia et hän ajaa sitten kun on iso poika.
    Tais sitten kesällä kasvaa isoks kun naapurin kaverillakin oli samanlainen.
    Nyt ollaan pikkuhiljaa laiteltu sitä kasaan,oiskohan se Dinon runko ja 60" Raketti.

    Oiskos kellään jääny vähän parempia takavanteita ja renkaita kun nuo alla olevat on vaan siirto kunnossa...
    Minkälaisethan ketjut noissa pitää olla? Kestääkö ihan mallia Biltema??
    Kuten huomaatte mitään näistä en ymmärrä :oops:

    Kuvastuksia http://kuvablogi.com/nayta/2327502/
     
  15. Teukku

    Teukku 3rd gear


    Nois kuvis kyllä näyttää 85 raket koneelta.
    Onkos suoravetoinen???

    Tuo rengas asia on vähän niin, että jos meinaa kisoissa ajaa,
    niin kannattaa ostaa uudet, kun niistä lähes vuosittain täytyy löytyä
    joku tietty merkintä.
    Jos vaan huvikseen ajelee, niin kisaa ajavilta vois löytyä vanhoja
    sopuhintaan.......
     
  16. jaketin

    jaketin Gearhead

    Harrastajia tuntuu olevan, pitäiskö perustaa overdrive kilpasarja ? :lol:
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei pöllömpi idea :rotfl:
    Autoiks eli luokaks sit vaan Formula 250 eli kartingin "isolohkot" 8)

    Ei kannata alkaa leikkiä Biltema-ketjuilla eli ketjut on noissa eniten kuluvaa tavaraa takarattaiden lisäks eli kunnolliset oikeanlaiset ketjut ja niihin oikeat rasvat (ja todella usein niiden rasvaus) niin pääset paljon helpommalla.
    Ja kun näytät asustelevan Lappeenrannan suunnalla niin otappa tonne yhteyttä niin saat varmasti hyvin tietoa paikallisista osakauppiaista ja paikallisista kuskeistakin joilta voi vaikka kysellä ja varmastikin ostaa noita vanteita ja renkaitakin käytettyinä:
    http://www.wwnet.fi/lprua/historia.htm
    Tuolla sivuilla yhteystiedoissa mainittu kerhon puheenjohtaja on hyvinkin pitkäaikainen karting-aktiivi :wink:
    Ja ps. tossa sun linkittämässä kuvassa (sinisessä autossa) näyttäs takana olevan sadekelin kumit, niillä ei sit kannata ajaa kuivalla radalla ollenkaan, ne on niin pehmeää kumia että "sulaa" alle todella nopeesti :p
     
  18. jus57

    jus57 Gearhead

    No niin,kiitosta vaan kone siis on varmaan 85" Mistäs sen näkee?
    suoravetoinen? ei siinä ainakaan laatikkoa ole.
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Useimmat käytössä olevista Raket 85 koneista on ilman mitään vapaakytkimiä tai käynnistysnaruja eli auto työnnetään käyntiin eikä vedetä narusta kuten 60 cc Raket (Cadet) koneisen kanssa touhutaan.
    Mm. tuolla parit fotot kartingkäytössä olemassa olevista Raketin koneista eli jo päällepäinkin noi erottaa kummastako on kyse :wink:
    http://www.lahokoski.com/index.php?page ... &Itemid=29
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Suoravetoinen siinä mielessä kyllä, ettei ole vaihteistoa, mutta onko keskipakokytkintä? Se on sellainen jääkiekon kokoinen limppu kampiakselin päässä ja eturatas on siinä kiinni. Silloin autoa ei saa työntämällä käyntiin, vaan vaatii startin, mutta toisaalta ei sammu jos spinnaa.

    Jos on _ihan_ suoravetoinen, niin eturatas on kiinteästi kampiakselilla.

    Helpoitenhan tuon testaa, että pyörittää takarattaita, niin pyöriikö moottori mukana.
     

Kerro tästä muillekin!