Onko kinnerin napa sökö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Temppu, 30.7.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Golffin etupyörän laakeriremontissa paljastui seuraavaa;

    (Laakerin sisärengashan on kahdessa osassa.)

    Navan akselin laipan puoleinen puolisko on halkaisijaltaan 33.8 mm ja pinnan keskiosa on röpöläinen. Semmosta jälkeä tulee, kun kuormitettu laakeri elää paikallaan. Laippaa vasten oleva pyöristetty nirkko on pinnaltaan rikki koko kehältä.

    Navan akselin vetarin puoleinen puolisko on halkaisijaltaan 34.0 mm, ja siinä on selkeät kehän suuntaiset skraadit; laakeri joskus on pyörinyt akselilla.

    Kuuluuko laipan puoleinen puolisko olla 0.2 mm alimittainen?
    Ei se ittestään syntyneeltkään näytä.
    Tuntuu vähän hassulta, jos laakeri tukee vain toisesta päästä.

    Itse laakerin sisäkehässä näkyi laipan puoleisen puoliskon sisäreunassa (laakerin keskellä) kulumajälki. Tämä puolisko näyttäisi siis istuneen vinossa ja liikkuneen jonkin verran.

    Kuva potilaasta:
    http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja/napa.htm


    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-30 12:58 ]</font>
     
  2. Temppu

    Temppu 1st gear

    Juu, tyhmä kysymys; susihan se oli.
    (Siks ei varmaan kukaan viitsinyt edes kommentoida.)

    Uudessa navassa akseli odotusten mukaan on suora ja portaaton.

    Motonetistä muuten löytyi pyöränlaakerit tarvikeosana noin samaan hintaan, kuin bilibalissa, ja mutta lisäksi vielä SKF:n vastaava (jos niitä nyt voi edes verrata?) paketti mitättömään 6 eeron lisähintaan. Samasta paikasta löytyi myös uusi napa "Made in Germany". (Jarrupaloja en sen sijaan kehu: pöllyyttävät aivan hirveästi vielä 3000 km:n jälkeenkin.)

    Laakerin ja navan vaihto poisti myös sen oudon kytkintä nostettaessa kuuluvan kolahduksen, jonka epäilin lähtevän milloin kytkimestä, milloin vetopyörästöstä, milloin vetareista.

    Temppu
     
  3. 67

    67 1st gear

    mulla oli joku"älyttömän hyvä"kommentti,mut ehdin jo sen unohtaa.(alkaa pikkasen vissiin väsyttääkin?)
     

Kerro tästä muillekin!