onko kokemuksia ratas jakopäästä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja deeäxä, 5.2.2004.

  1. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    pitäis vaihtaa mopen isolohkoon väljän jakopään tilalle uusi, ja aattelin tämmöstä keksintöä. mutta mitä mieltä ootte, tekeekö ko. keksinnöllä mitään vai onko perinteinen ketju kuitenkin kestävyydeltään parempi?
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    kivan äänen se ainakin päästää...kuulostaa hyvältä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla on ollut sbc varmaan 15 vuotta enkä ole huomanut mitään ongelmaa ketju jakopäät veny reilu vuodessa vaihto kuntoon suositelen paras vaihto ehto maksaa vain kerran
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    No paras vaihtoehto olis hihna.

    Ratasjakopään huono puoli on, että kampiakselin mahdolliset värähtelyt siirtyvät nokka-akselille varsin tehokkaasti.
     
  5. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    mitäs haittaa niistä värähtelyistä on ?
     
  6. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    No vaikka se, että venttiilien ajoitus heittelee "miten sattuu".
     
  7. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    jep, mutta heitteleeköhän se kuitenkaan miten sattuu, olisko jo pilkun viilausta?

    minä en tiedä siksi kysyn

    muita haittoja?
     
  8. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Ei oo pilkun viilausta ainakaan minusta jos tehon menetys on tosiasia...
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Niin...kyllä mulle ratasjakopääkin kelpaisi vaikka Jeselin remmi on nyt paikallaan. On ratasmalli ainakin siten turvallinen että ei ihan heti ala nokka pyörimästä samaan tahtiin kampuran kanssa. Muutoin voi tulla täystuho. Lisäksi sitä ei paljo tarvi kiristellä kun pistää kerran kuntoon.

    Kiihdytyskäytössä noita on käytössä, kierroksia on parhaimmillaan yli 7500 isolohkossa ja hyvin näkyvät pelaavan.
     
  10. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Saako suomesta 6.2 dieseliin tollasen ratasjakopään? Muistan joskus törmänneeni netissä moiseen, siinä oli vielä kaks eri mallia, toinen oli vinoilla hampailla ja toinen suorilla. Vinohampainen ilmeisesti hiljaisempi?
     
  11. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Onhan ratasjakopää kyllä hyvä, ei veny eikä juuri kulu. Tuli vaan mieleen tuo melkeinpä ainoa huono puoli.
     
  12. Soppa

    Soppa 1st gear

    Jos on nakutuksentunnistin, ratasjakopäätä ei voi käyttää.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noista ratasjakopään värinöistä nyt on kuultu iät ja ajat, mutta ei niistä kellään oo mitään toteen näyttää ja rattaita käytetään menestyksellä mm. 10000+ kierrosta pyörivissä alkkishemeissä. Tehohävikki noissa välirattaallisissa on pikkasen suurempi kun ketjulla tai hinalla, mutta mistään kauheen merkittävästä ei puhuta. Samoin säädeltävyys hinassa on omaa luokkaansa, mutta kuinkas usein niitä tulee säädeltyä? Jos tota ratasta meinaa isolohkomopsiin, niin on sitten syytä olla kolmepulttinen nokka. Ainakaan mun tiedossa ei oo muita kun ketjuajakopäitä yks pulttiselle. Mulla on ollut käytössä sekä milodonia, että pete jacksonia ja kumpikin kyllä toimi. Tollanen "dual idler" on helpompi asentaa ja nokan ajoittaminen on helpompi ymmärtää. Fixed idler taas on muuten parempi ja käytännössä ikuinen, mutta myös hintaa on tuplaten. Hihnassa aina tahtoo huolta herättää sen hihnan kestävyys, kuinka usein se pitäis vaihtaa jne. Etuna noihin rattaisiinkin on säädön helppous ja jotkut, kuten minä, saattaa pitää äänettömyyttäkin etuna. Ja pari heppaa se myös antaa muuhun käyttöön kuulemma hyödynnettäväksi, mutta maksaa taas sitten kosolti enempi kun ratasjakopäät. Mä kanssa aikoinaan lähin eka tolle rataslinjalle ja nyt on hihna siitä syystä, että noi ketjut tuppas aina löystymään. Tätä nykyä en panis pienelle löysyydelle juurikaan painoa; se vetopuoli on kuitenkin aina tiukka ja löystymisen muutokset ajotukseen varmasti melko marginaalisia.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja eikös Nascar ym muut käytä nykyään hihnavetoisuutta, et kai ne kestää kunhan ei osta mitään halpis sarjaa.
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Monissa luokissa, kuten käsittääkseni Nascarissa, on myös noita jakopäitä koskevia sääntöjä. Mun käsityskeni mukaan ratas on Nascarissa kielletty.
     
  16. Fireball

    Fireball Gearhead

    Aivan pakko perjantain kunniaksi olla näsäviisas pilkunpaneskelija:=) Sir triniemi nokka ja kampiakseli ei pyöri samaan tahtiin joten ne eivät voi myöskään lakata pyörimästä. Herra nimetön halpis hihnajakopäätä kasikoneeseen ei ole vielä kukaan tehnyt joten sellaista ei voi hankkia. Ai että helpotti...:lol:
     
  17. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    kaikesta päätellen ratas jakopää siis on hyvä. tai ainakin huoleton ja huoltovapaa. paljonkohan semmonen kestää kilometrejä miltei vakio koneessa?
     
  18. Retem

    Retem Gearhead

    Minä pistäisin kyllä rahani energiani johonkin muuhun kuin tällaiseen.
     
  19. tomimk

    tomimk 1st gear

    Minä laittaisin esim Edelbrockin tekeleen ratasjakopäästä jos vähänkään epäilisin rullajakopään toimivuutta. Aion sen kyllä tehdäkin joskus. Kumihihna tietty vaimentaa värähtelyä mutta mielestäni tolla kohtaa mennään perse edellä puuhun jos haetaan koneen laukeamisen syytä jakopään valinnasta.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Se edelbrockin rastasjakopää on sitten yhtä hiljainen kuin ketju. Eli ei kuulu mitään.
    Ja se on käyttäjästä riippuen joko hyvä tai huono asia. :smile:
     

Kerro tästä muillekin!