Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eräs boomer-ikäinen eli nyt liki 60v työkaveri ajeli pt cruiserilla jonkin aikaa ja sanoi tykkäävänsä ok. Valitteli että jälkikasvu ei suostunut sen rattiin kuin pakon edessä ja kutsuivat autoa pt luuseriksi.
    Kaveri itse on pitkänlinjan automiehiä ja omistanut useita corvetteja ja firebirdejä ym.

    Kumpihan nyt on väärässä muna vai kana, vai kumpikaan.
    Molemmat oikeassa kai, oma on valintansa.

    Edelleen, kaikkea voi ja on mukava nähdä että harrastetaan.
    Sanosin nyt mielipiteenä että jos pt :llä ajetaan niittirotsi ja rasvatukka päällä ja ikkunoista liehuu rebel liput, niin jossain kohtaa meni pieleen. Niinkin toki saa tehdä, ei siinä mitään...

    Semmonen hiljainen harrastaminen on varmaan yleisempää kuin luullaan, eli ollaan kiinnostuneita ajopelistään, näprätään jotain ja huolletaan, pääpaino ajamisessa. Nää sit tosiharrastajat katsonee käyttöautoiksi.

    Itse ajaisin pt llä luultavasti ihan tyytyväisenä, tolla periaatteella.
     
    Muokattu: 26.12.2016
  2. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itse taas olen harmitellut, kun nuo jenkkipikapit ja japsitkin on muuttuneet ihan oleellisesti. Ei ne oikein enää ole työkalun oloisia niinkuin ennen, muotopuoli on pyöristynyt pallomaiseksi ja puskurit näissäkin on jo jouduttu muuttamaan muovisiksi. Pikapeissa mielestäni nuo kantikkast mallit olivat vielä omaa silmää miellyttäviä "työkoneita".
    En millään tavalla hae itse tuolle pt:lle tai muillekaan uudemman ajan tuotteelle "oikeutusta" tapahtumiin, tavallaan vaan huvittaa, kun uudemman kaluston suhteen on niin vahva kahtiajako. Ehkä uudempi amerikankalusto otetaan paremmin vastaan tuning näyttelyissä, tai sitten nämä ovat vain ikuisia väliinputoajia.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Samaa mieltä. Pikapit ovat jotenkin menettäneet alkuperäisen ideansa, kun tuntuu että niitä käytetään nykyään paljolti henkilöauton korvikkeena ja sen myötä niiden olemus ja varustelu on kaukana siitä mikä on työkalulle oleellista. Lavat ovat usein olemattoman kokoisia, kun muuten autot ovat pöhöttyneet joka suuntaan. Työkalut, varsinkin vanhemmat, ovat usein sympaattisia olemukseltaan, mutta ei nämä uudet pikapit tunnu ollenkaan sellaisilta. No ehkä aika muuttaa tämänkin, tai sitten ei.
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Powerstroken mainitsema hiljainen harrastaminen on yleistä, mutta jotenkin tuntuu, että jenkkipiireissä sitä ei arvosteta. Tuning piireissä moni harrastaa käyttöautollaan, osittain offipuolella sama ja aina kalusto ei ole niin vimpan päälle hierottuakaan. Euroautoissa esimerkiksi voi samassa tapahtumassa nähdä esim. alkuperäistä kuplavolkkaria, kolmoskopan golffia ym.
     
  5. JTP100

    JTP100 3rd gear

    Nuo harrasteauto tapahtumat ovat oma lukunsa, joissa järjestäjät määrittelevät mitkä kuuluvat harrasteparkkiin mitkä ei ja kävijät äänestävät jaloillaan. Tässä ketjussa alunperin oli kuitenkin kyse onko PT oikea harrastejenkki vai ei ja minusta on, jos jostain siltä tuntuu. Eipä tainneet aikanaan hotrod- ja custom-harrastajatkaan hakea vanhemman väen hyväksyntää hommilleen. Jokaisen vähän pitemmällä harrastustaustalla luulisi joskus pysähtyvän miettimään, onko itse muuttumassa siksi yrmyksi joita karsasti kaksi-kolme-neljäkymmentä vuotta sitten. Silloin, kun ei itse osannut tehdä mitään oikein..
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Niin............

    Onko tarkoitus harrastaa itseään varten, vai miellyttää muita?
     
    eilhik tykkää tästä.
  7. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kyllä mulle tollanen PT on jo aivan riittävä harrasteauto, noihin saa kaikenlaista palikkaa ja nuo saa kulkemaan oikealla tekniikalla yllättävä lujaa. Joku taas tietysti vetää etuvetokortin, mutta mulle se on ihan sama mistä päästä vetää.

    Tuosta hiljasesta harrastamisesta tulee mieleen juttu mitä olen vuosia hieman hämmentyneenä ihmetellyt. Mulla on kolme harrasteautoa, kaksi vanhempaa jenkkiä sekä Taunus ja käyttiksenä ollut jo 10 vuotta uudempi muovijenkki, sebringi, T-birdi, Park Avenue, New Yorkkeri tai jokin muu.

    Aina joku "tosi"harrastaja jaksaa ulista siitä että mitäs helvettiä ajelet tollasilla ympäri vuoden, ihan kauheita kippoja ja epävarmoja. Yleensä tällä "tosi"harrastajlla on sitten käyttiksenä Volvo tai Toyota. Kyllä mulla tulee aina pää vetävän käteen kun lukee tai kuulee tollasta vatvoamista.

    Ei ihme että kaikki on tässä maassa menossa päin vittulaa.

    Hyvää uutta vuotta.:poff:Mua taas huvita mikään.
     
  8. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Minusta PT on ihan symppis vehje, vaikka en ole sellaiseen edes kyytiin päässyt. Eikä se etuveto haittaa, olihan sellainen jo 30-luvun Cordissakin. Tietysti pieni rivinelonen on munaton moottori, ei ole kunnon ääniä eikä mitään. Minun puolestani sellaiset saakin korvata sähköautoilla niin säästyy bensat oikeisiin moottoreihin.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Dodge alotti ton pallomaisuuden vm 92, ja muut seurasi. Tosin olihan muotoilu pallomaista ainakin 30 luvulta 50 luvun loppuun, että mikä nyt on perinteistä ja mikä ei. Ja onhan muotoilu palannut taas kulmikkaammaksi.
    Onhan pikapit muuttuneet, mutta perusperiaatehan on sama? Eli taka/neliveto ja kasikone, mitä ei voi sanoa henkilöautoista. Ja jos valkkaa kaikki work truck vaihtoehdot niin aika karu on peli sen jälkeen, en näkis paljon eroa 80 lukusiin. Maalatut puskurit, kumilattia, veivi-ikkunat ja manuaalilukot jne. Manuaalitoosa taitaa olla jo kiven alla tosin, 3/4 tonnisissa lienee dodge ainoa, puolitonnareista en tiedä onko missään?.
     
  10. ville400

    ville400 2nd gear

    toi on sellanen mielipide kysymys, joku sanoo meidän rouvan kauppakassia jenkiksi mikä on dodge caliber. entäs kun puhe oli pickupeista niin onko esim toyota tundra jenkki?
     
  11. starcraft

    starcraft Gearhead

    Voisko tuohon uudempien jenkkiautojen harrastestatukseen vaikuttaa täältä od:ltakin tuttu elektroniikan pelko? Kärjetön sytytys on ok ja kaikki muu elektronisesti ohjattu on paholaisen keksintöä? Yks tuttu osti 70-luvulla 8 vuotta vanhan jenkin ja se oli automaattisesti harrasteauto. Nykyään monelle 80-luvun jenkit on liian uusia....

    Toinen huomio on tullut tehtyä näyttelyissä. 2000-luvun jenkit on usein tuning hallissa. Taas joku 60-luvun eurooppalainen on jenkkiautohallissa.

    Noi jenkki pick-upit ja niiden suosio jenkeissä taitaa johtua paljolti siitä että niitä ei koske päästö tai kulutus rajoitukset mitä amerikan maalla on ollut jo 70-luvulta lähtien.
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Viime kesänä jenkkiauto tapahtumassa mulla oli amerikkalainen kaveri mukana. Kovin ihmetteli, miksi ne kaikki 90 luvun ja 2000 luvun pick-upit ja vanit oli ajettu sinne?? Yritä nyt sitten perustella, että se on täällä finlandiassa normaalia, ne kun on ihan oikeita amerikan autoja.:confused: Kaveri sanoi, että niillä on kaupan parkkipaikka saman näköinen.
    Sitten ihmetteli , miksi melkein kaikissa näyttely autoissa on konepellit kiinni. No yritä sit selittää, että ehkäpä siellä pellin alla ei ole mitään mitä omistaja haluaisi esitellä tai sitten siellä on niin erikoista ettei omistaja halua muitten tietävän salaisuuttaan :D.
    Jenkkilässä kuulemma tapana pitää konepellit yleensä ylhäällä näyttelyssä. Muuten tykkäsi tapahtumasta, vaikka ei erityisemmin autoharrastaja ollutkaan.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Suurin murros amerikkalaisissa tapahtui? 90-luvun hatakoilla milloin suurin osa meni etuvetoseen ja v6seen ja siitä neloseen ym.
    Sitä ennen muotoilua lukuunottamatta oli perustekniikka aikalailla samaa.


    Tuning puolelle minustakin kuuluu joku ot cruiser. Se ei enää erota amerikkalaista autoa vastaavista euroista ja japseista niin kuin teki vanhemmat. Miksi se pitäis saada vanhempien amerikkalaisten joukkoon?

    Muotoilultaan onkin vähän retro mutta riittääkö se?


    Ysärin alussa sentään grandprixit ja saratogat antoi myös sisäisesti perus elementtejä jenkkiautosta mitkä sitten häipy noista pienemmistä.
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Eihän tossa 8 vuotta vanhan auton harrastamisessa oo mitään ihmeellistä, noita uusia harrastetaan ihan yhtälailla tänäpäivänä, autot vaan on pääosin eurooppalaisia ja japanilaisia.

    Ja toi jako vanhempiin ja uudempiin autoihin näyttelyissä on mun mielestä ihan järkevää valmistusmaasta riippumatta
     
  15. FF '65

    FF '65 Gearhead

  16. FF '65

    FF '65 Gearhead

    Pienin muutoksin edes jotain massasta poikkeavaa
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No en ehkä sanois noinkaan. Niitä lavapirssejä saa ihan nigga varustuksellakin tai on saanut vielä 2000- luvun jälkipuolella. Esim. vanhempien ram on sisältä sellanen john deere ainoat varusteet lienee ilmastointi, 4x4 ja cruise, sisävalo ja sähkölasit. Miksi sellanen ostettiin? Koska se oli 10 000 vastaavia paljonvarusteltuja halvempi ja vähemmän ajettu ja ostettiin työkaluksi.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tulee mieleen se juttu minkä olen kuullut kun amerikkalaisia tuli joskus 80- luvulla kylään ne oli ihan ymmällään että kuinka rikasta porukkaa täällä asuu kun volvoa ja saabbia oli pihassa ja maanteilläkin eikä mitään sevyjä
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No niinkuin sanottua pikupin voi ostaa just niin riisuttuna mallina kuin haluaa jos työkaluksi meinaa. Ja lavan saa täyspituisena 8 jalkasena, mutta usein vain lyhyen hytin kanssa. Mut niinhän se työkalun kuuluukin olla....

    Aivan puppelipuhetta että ei saa työkalupikuppia.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ne suomeen tuotavat amerikkalaiset taitaa yleisesti nykyään olla monesti niitä paremmin varusteltuja kalliimpia malleja. En ole nähnyt oikeen paskoilla varusteilla olevaa uutta suburbania, tahoeta sun muutakaan amerikkalaista täällä myynnissä. En ole hetkeensä kattonutkaan.
     

Kerro tästä muillekin!