Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Sitten kun se PT on maalattu mattamustaksi niin se on oikea jenkkiauto.

    UGH.
     
  2. impala67

    impala67 Gearhead

    pahoittelut, en jaksanut kahlaa kaikkia läpi, tuli vain mieleen elävästi vuosi 1990 kun kaikki tosiharrastajat eivät pitäneet piilofarkkuja yhtään minään, ne ei oo "jenkkejä". vaikka tänä päivänä ne ovat mitä oleellisin osa harrastusautoilua, ainakin omasta mielestäni. ja mikä oivallinen monipolvinen harrastusväline niistä muodostui, ensin kunnossa olevana mukavana tilavana ja taloudellisena (alle 10L/100km 8 hengen kuljetin) arkiajoneuvona, sitten diisselöitynä halpiskäyttiksenä ja lopuksi linttakulttuurin helmenä jollain letukan pikkulohkolla ja arkijakajalla varustettuna bensakrematoriona. tässä vaiheessa kulutus alkuperäiseen on yleensä tuplaantunut...
    sekavan teksti epätoivoinen pointtini on, että kaikista autoista tulee harrasteajoneuvoja kun ne ovat tarpeeksi vanhoja tai elämää nähneitä- niin myös etuvetomopareiden arkiosaratoogista ja kyllä, pt-cruisereista. mikäänhän ei estä moisen choppaamista? kovin vähän on tyylipuhdasta kustomia moisesta kukaan vielä jaksanut leipoa, mutta lienee tässä maassa vain ajan kysymys kun joku onnistuu shokeeraamaan moisella. mallihan sietää ainakin sen 2" katon madalluksen, varsinkin takaa korkea kuin uspenskin katedraali
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    EI OLE! Raja menee etuvedossa....

    Aikanani omistin Ford Tempon, talvikäyttis, ja korjasin jos joku erehtyi Jenkisksi sanomaan:"Väärin, Amerikklaisvalmisteinen käyttöauto, EI Jenkki";).
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan 20 vuoden päästä keksitään joku uus raja kun nyt monet vetää etuvetoon rajan ja ennen se on ollut turvapuskureiden tulossa ja ruttujen alenemisessa. Oliko se vuosi sitten 71 vai mikä olikaan. Sitä ennen tais tyypit sanoa että ennen sotaa tehdyt on autoja ja sitä uudemmat sontaa. Kummasti sitä rajaa muutetaan koko ajan, jopa yksittäiset ihmiset eikä vaan yleinen mielipide. Monelle se volvon vinokonekkin on jo maailman paras ja kestävin vaikka joskus olleet sitä mieltä että ihan paska, pysty kone on paras. Tai monet sellaset w123 mesestä vauhkoojat vauhkoo sen väyrysen nimeen nykyään ja 10 vuoden päästä jonkun 2000- luvun mersun nimeen.

    En ole noita rajoja ikinä ymmärtänyt, jenkkejä ne kaikki mulle on ja jenkeistäkin löytyy tylsiä romuja joka aikakaudelta.
     
    impala67 ja caprice305 tykkäävät tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaine rajat on joskus ollut jyrkemmät kun on ollut kaikki saman tyyppisiä. Nykyään en vertaisi sitä jos ennen leppä on ollut huono. On aika iso ero verrata jotain sedania leppään tai vaikka aspeniin kuin mitä vaan rungollista mallia vaikka neoniin tai corsicaan.


    Etuveto ei voi sulkea kun oli oldsia ja käkkylää jo muinoin ja noita 3800 kone sarjalaisia etuvetofullsizejä jossa kaikki amerikan piirteet ja herkut.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Samalla voidaan miettiä miten joku valiantti voi olla jenkki? Mun mielestä enemmänkin on jonkun 144 volvon olonen mitä vaikka ful size chevyn tai cadillacin. Ei ole runkoa, eikä yleensä varusteitakaan ja koristelukin on aika mitätöntä eikä ole edes iso. Alustakin enemmän sellanen jämy ja kova kun keinuva ja mukava.
     
    impala67 tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ainiin unohtu moparien unibodyys. Ne kai muutenkin yrittäneet poiketa valtavirrasta? Joku silti kehu että se fullsizien vääntösauvajousitus olis oikeen mellevä.


    Kyllä valianttikin tarjoaa muuten henkeä aika paljon. Se että volvokin jenkihtää ei ole valiantin vika vaan volvoa amerikkalaistettu kuten myöhemminkin?
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voi varmaan valtterinkin jouset olla melleviä mutta kun täällä on aika monessa jotain ihme HD sauvoja ja lehtiä noissa, varmaan jotain sementtisäkkejä noilla kuskaavat ja murskekuorma kärryssä. Aika monessa muussakin on noita, mullakin oli delttassa. 9 päällä se tuntu amerikan autolta, muuten oli sikakova ja korkea...

    On siinä valiantissa henkeä mutta ei siinä kyllä jenkkihenkeä ole mun mielestäni. Enemmän se just tarjoo sitä mitä vanha volvo, tai joku pystärimersu varsinkin jos manuaali. Yhtä karuja ja koruttomia.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No, en nyt menis vertaamaan Valianttia ja mersua. Valiant on alunperinkin "amerikan Lada" ja mersu on aina ollut arvostettu ja kallis. Varsinkin jos se on varustettu isommalla bensa koneella, nahkapenkeillä, jalopuusisustalla yms.

    "Henkeä" Valiantissa toki voi olla, mutta vertaisin ennemmin johonkin Opel Recordiin tai Taunukseen jos verrata pitää.
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tota... Valiant on "hinnat alkaen"-compact, ei tosiaan käy vertaaminen mihinkään Cadillaciin tai New Yorkeriin, ei tietenkään ole vastaavia varusteita tai mukavuuksia. Ja väitän vahvasti että useampi veekasi-Valiant suomessa on kuutosen vääntösauvoilla kuin mitä on kuutoskoneisia Hemin vääntösauvoilla, et kyllä ne löllyköitä on. Meidän kuutos-Darttikin on orkkis ja tosi pehmeä, ei tietty yhtä vetelä kuin joku Delta88 väsähtäneillä ja katkenneilla jousilla, onneks. Sit taas jos jousitusmukavuutta katellaan, mites Corvette? Ja C10 pickuppikin on tyhjänä melkonen pomputin, jenkkejä molemmat...
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo noita hd alustoja tuntuu olevan paljon ihan farkuissakin ja muissa yleisissä. Se muuttaa ohjaustuntumaakin aikalailla uskoo ken tahtoo.

    Väittäisin siis että osalla ei ole kunnon hajua mikä se jenkkilulla on. Kaverikin kehu hd alustaista capriceaan niin pehmeeksi että. Siinähän oli yllättävän tömäkkä ohjaus ja tiellä meni lähinnä kuin citikka. Mun mittapuulla oli yks kovimmista missä kyydissä ollut.


    Sedanin vakiojouset tais olla pehmeimmät mitä farkkuun sai laitettua. Farkun hd jouset taas taisi vastata sedanin jopa poliisijousia?

    Sedanin pehmeet jouset taas ei käyneet farkkuun? Farkun normijouset oli sedanin hmm

    Jotenkin noin se meni kun ammattilainen selitti ja hd alustaiseen buikkiin sillon joka nurkkaan vaihdoin sedanin orggikset. Oli iso ero ja jo jousessa. Sedanin vakiojousi paljon korkeampi ja harvempi kierre. Kuitenkin autossa oli matalampi kuin hd jousi.
     
    Muokattu: 28.12.2016
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Otsikkoon palataksemme......... Aikoinaan kun olin firman perustanu ja pakun hommaaminen nousi esiin, mietin vakavasti josko PT Cruiserista muokkaisi Deliveryn.

    Takalasit umpeen, jotain tekstiä kylkeen, niin sehän ois siinä!!

    Soitin sit kaverille Aro Yhtymälle, että montaks ootte myyny pakuna niin vastaus kuului, ettei yhtään.

    No se siitä sitten..
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei tartte mennä edes cadillacciin vaan ihan joku perus midsizekin riittää.

    En ole ollut ikinä v8 valiantin kyydissä. Parin suomi kutosen olen ollut ja ne oli tollasia kovia vrt. vaikka toi mun deltta sen jälkeen kun pistin sinne uudet normi sedan jouset Lähempänä euroa hyvässä ja pahassa mitä jenkkiä.


    Pointtina oli enemmänkin se että jos niitä uudempia aletaan hylljeksimään syystä että ei ole jenkin tuntunen tai näkönen niin sitten tarttis kyllä nuo suomi tolppa 4d valiantitkin ja dartit hyljeksiä pois kun on ihan samaa kaliiperiä. Samoin kun joku chevy vega.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onhan siinä silti taivaan mittanen ero jos vertaa miltä suomi valiantti tuntuu vaikka fullsizeen verrattuna kun pt cruiser.
     
    Rusty tykkää tästä.
  15. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    PT cruiserin omistajana oma mielipide 2 1/2 vuoden ajalta... Täys käyttöauto. Kaikki mitä on tohon pitäny duunata on vähä niinku pakkopullaa (onneks sitä ei oo ollu hirveesti, peloitteluista huolimatta). Mun mielestä se erottaa käyttiksen harrastevehkeestä - jos sitä parantelee onnesta soikeena, se on harraste, jos kiroaa joka sekuntia, se on käyttöauto.

    Käyttöautoksi toi ostettiin ja sillä linjalla jatketaan, mikäs tässä on suolakylvyis ajeltaessa... :D
     
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Ai että Valiantissa on yhtä vähän jenkkiä ku pt:ssä? :odeek: No ei saatana, sit tää peli on menetetty, ostetaan kaikki harmaat tojota korollat ja kuollaan onnellisina. :poff:

    Mulla ei oo pt:tä vastaan mitään, mut se että joku ihan tosissaan vertaa peltikorilla ja kromipuskureilla varustettua takavetoista autoa (oli sit vaikka DX corolla) johonkin vitun etuvetoiseen muovitoosaan, varsinkin ulkonäön osalta, ni sit varmaan sunkin kandee vaihtaa siihen harmaaseen tojotaan. Ja hommata opaskoira ja keppi.

    Ja kyllä, omistan Valiantin. Tosin köyhälistö-malli ku ei oo ku kaks ovee. Tolppa sentään löytyy.
     
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tää näköjää menny pelkäks ooteeks. Delta sikasika mikää jenkki oo....
    Valiantin minäkin ostaisin vaikka heti, jos vain löytyis farmarina. Yks lavavehkeeks tehty ois tarjolla, mut en nyt oo vielä henkisesti valmistautunu sellasen rojektin tekemiseen käyttöautoks. Vielä.....
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo mut kato se ei oo jenkin tuntunen, niin vähän varusteitakin :D Perhana kun tuli hommattua Dartti että voi jollain käydä cruisingeissa kun ei muut projektit valmistu, mutta nyt se pitänee jättää käyttöautoparkkiin et Deltat mahtuu olemaan

    Taitaa olla pikkusen vääristynyt käsitys amerikkalaisvalmisteisesta henkilöautosta...
     
  19. hantta

    hantta Gearhead

    Mielenkiintoinen keskustelunkohde, jenkkiauto, sillä suuri osa harrastuksen kohteista kotomaassamme, joita jenkiksi kutsutaan, on valmistettu Kanadassa, Itävallassa, Israelissa, Ruotsissa+ missä muualla?. Lisäksi Jenkeissä tehdään Hondaa, Toyotaa, Volvoa, Bemaria, vissiin jotain Mersua, eli kuka kertoo, mikä on jenkki.
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Niin, PT:tä valmistettiin Tolucassa Meksikossa ja Itävallassa Grazissa.
    Mulla on ollut kaksi, molemmat saksalaisella dieselillä ja ainakin toinen oli Meksikossa koottu. Toinen saattoi olla Grazilainen?
     
    hantta tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!