Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. hantta

    hantta Gearhead

    Hiukan poikkeaa alkuperäisestä aiheesta, mutta missä on tehty se Turussa liikkuva -64 Country sedan, täysin Ameriikantekeleen näköinen, mutta rhd? Onko tehty moista Ausseilla??
     
  2. G20

    G20 Gearhead

    TähänKÄÄN keskusteluun ei pitänyt sekaantua.. mutta..

    Käyttökulkineena ollut PT syksystä ja kyllä, emäntähän tommosta meille alunperin ehdotti jo pari vuotta sitten jolloin olin vielä sitä mieltä että "meille EI IKINÄ tule tommosta paskakasaa", toisin kävi. Olihan niitä samanlaisia ennakkoluuloja kuin näkyy olevan suurella osalla tähänkin keitokseen osallistuneella eli olin mieltänyt noiden tekniikan joksikin mitsubishi-johdannaiseksi. Väärin. GT mallin kone jopa ihan omansa ja kyllä tuon tunnistaa amerikkalaiseksi vastoin asijantuntijoiden luuloja ei ollenkaan monimutkainen tekniikaltaan niinkuin "kaikki uudemmat". Niin toihan on jo 12-vuotias joten tekniikka hyvinkin yksinkertaista, suorastaan kivikautista kun uusien autojen kanssa päivittäin työkseni touhuan.

    Otsikkoon palatakseni kyllä, valmistusmaa tulkataan valmistenumerosta USA tosin tämäkin tehty Tolucassa Meksikossa. Mallihan on ollut jo uudesta asti suosittu rakentelukohde ympäri maapalloa.

    Monenlaista "asiantuntijalausuntoa" on kuultu mm. "noissa on sitä ja tätä vikaa" ja vaikuttaa siltä että moiset perustuu täysin mutuun ja essonbaarijuttuihin, tai verrataan kaikkea siihen nettivaraosan hinnat alkaen malliin jollainen seiso kaverilla pihalla ja oli aina rikki.

    Mielipiteitä on monia ja täällä kateuden ja perseaukisuuden mekassa on täysin sallittua miettiä minkälaisilla autoilla muut ajaa. Jos tuntee itse olevansa kusessa jo 90-luvun kikkareiden kanssa niin elämä on, kannattaneeko toisten autohankintoja murehtia itkemällä itsensä uneen joka ilta. :odwink:
     
    Roju tykkää tästä.
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toi on muuten ihan yleinen harhaluulo että etuveto-Mopsien moottorit on Mitsuja, samaa kuuli Neonin kanssa... Varmaan just "varmaa tietoa" joka leviää suusta suuhun ja nettifoorumeilla. Liekö tieto lähtenyt aikanaan Saratogan V6:sta joka tais olla Mitsu...?
     
  4. G20

    G20 Gearhead

    karpo29 tykkää tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaikka kone ja tekniikka onkin Amerikasta (kuten omassa vojassakin hyvä 2.4 kone kehumpa haha väittäkää vastaan se on oikeesti hyvä!)

    Niin silti se on vähän erilainen kuin perinteinen amerikkalainen. Perinteisen oloisia amerikkalaisia on tehty vielä pt:n aikana esim crown vic.


    Käyttöominaisuuksilta, tekniikalta tai mistään en ota yhtään mitään ptltä pois, jos hinnat laskee alle tonniin niin ostan itsellekkin.


    Se ei vaan slltk pt cruiseristakaan tee mun silmään ns oikeeta jenkkiautoa.


    Hantan kertomat amerikan hondat ja tojotat ym myös joo siellä tehtyjä kuten pt ja vojakerikin mutta siksi pitää näitä yleisiä muotoseikkoja käyttää mistä perinteisen amerkkkalaisen auton minä ainakin tunnistan.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En sitäkään ymmärrä että jotain amerikkalaista autoa hyljeksitään tapahtumassa sen vuoksi "koska se on etuveto", "koska se on uudempi kuin vuosimalli X", "koska se on liian uusi", "koska se on malli X"? Onko se ihan jees jaottelu että harrasteparkkiin pre 71 2 oviset, muut käyttövessaparkkiin?

    Minä en ole koskaan tollasta, voisko sanoa ummehtunutta jattelua, tajunnut ja ihmettelen että millä oikeutuksella ne valiantit, aspenit, vegat tai ylipäätään mitkään autot siellä on jos asetetaan jotain mielivaltasia rajoja mikä auto sopii harrasteeksi ja mikä ei ja mitä on hyväksyttävää harrastaa, mitä ei. Pitääkö olla kromipuskuri, entä saako olla V6? Mitkä on sallitut rakentelutyylit vai täytyykö olla entisöity? Mistä saa listan yleisesti hyväksyttävistä harrastejenkeistä? Onko sillä listalla muuta kun -59 cadillac ja mk1 mustang? Millä määritellään se koska amerikkalainenautomalli on liian lähellä euroautoa, jolloin se ei enää ole jenkki saati harrastusjenkkiauto?

    Mukana saivartelua mutta tuo esiin noita ongelmia jos tollasia rajoja aletaan vetämään ja sulkemaan kokonaan pois joitain autoja koska ne ei ole "yleisesti hyväksyttäviä".

    Tarvitaanko sinun mielestäsi tälläsiä rajoja? Ilmeisesti kyllä koska muuten et olisi lähtenyt härnäämään. Mihin se raja tulee sun mielestä vetää mitä autoa ei enää sovi harrastaa, saati yhteisön sen automallin harrastamista hyväksyä?

    Vai onko se raja luonnostaan aina sellasilla "rajanvetäjä-harrastajilla" siinä minkä romun itte sattuu millonkin omistamaan?
     
    Muokattu: 29.12.2016
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei mullakaan valianttia vastaan. Kunhan vaan koitin esittää miten idioottimaisia tollaset rajat on kun aletaan jostain syystä pähkäämään mikä on harrastettava jenkki ja mikä ei.

    Enemmänkin vertasin sitä aikalaisiinsa kun pt kruiseriin. Mikä erottaa sen 3v manuaalin saippualaatikko valiantin isosta euroautosta? Mun mielestä erot vaikka volvoon on ihan yhtä pieniä mitä ptn erot johonkin saman ikäseen pikkuvolvoon. Ja ihan yhtä suuria on valiantin erot johonkin saman ikäseen crysleriin mitä pt cruiserin erot johonkin escaladeen. Valiantti on vaan hyvä esimerkki koska se muistuttaa törkeästi aikalaisia euroautoja.
     
    Muokattu: 29.12.2016
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No mikäs esim. Aspenissa on sellaista miksi pitäisi ihmetellä? Puskurit on 3 mm rautaa, koneessa 6 tai 8-sylinteriä, 70 senttiä pidempi kuin esim. PT Cruiser, ja jos olet koskaan ajanut Aspenilla niin olet ehkä pannut merkille sen lullamaisen mukavan ajettavuuden.?
     
    viikinki75 ja Karpov tykkäävät tästä.
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tykkäsin kovasi silloin kun tuli markkinoille, siis ulkonäöstä. Oli jotain aivan muuta. Kävin ajamassa jotain 2.äkästä automaattia - karvas pettymys. Myöhemmin kokeilin GT:tä ja se oli kyllä haaska peli.

    Nyt tuntuu että ei oikein ole kestänyt aikaa tuo muotoilu vaikka retroa onkin. Toisin kuin esim. uusi Mini on edelleen tyylikäs. Nuo hyvällä maulla roddatut on ihan hienoja, mutta ei ehkä sovi omaan tyyliin. GT:llä pystyisin varmaan ajamaan kyllä, mutta en imagollisista / ulkonäöllisistä tms. syistä vaan ihan sen hauskuuden vuoksi.
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mun puolesta jokainen saa harrastaa ihan just semmosta autoa kuin haluaa. Joskus vaan on tilaisuuksia joissa harrastekalustolle on varattu rajallinen pysäköintitila, ns. harrasteparkki, ja täältä saadaan vuosittain lukea kun liikenteenohjaus on mennyt pieleen ja jengiä vituttaa corollat ja octaviat jotka vie harrastekaluston paikat. Ymmärrän oikein hyvin, semmosen harrasteparkin kun on tarkoitus toimia ulkoilmanäyttelynä, niin ketä silloin kiinnostaa katsella niitä käyttö-Corolloita. Ei mua ainakaan, eikä kyllä kiinnosta katsella semmosta PT Cruiser 2.4 Touring Editioniakaan, niitä näkee Prisman parkkipaikallakin... Väittäisin että 9 PT:tä kymmenestä vähintäänkin on puhtaasti käyttöautoja, pitääkö sellaiset saada sitten änkeä sinne harrasteparkkiin, autojen sekaan joiden kunnostamiseen ja ylläpitoon harrastajat käyttää satoja tunteja ja tuhansia euroja vuodessa? PT jota "harrastetaan" käyttämällä kerran vuodessa Autoasi-korjaamolla öljynvaihdossa ja pari kertaa vuodessa Shellin harjapesussa, vaan siksi koska se on Jenkki, Mopar, "made in USA"?

    Mulle auton vetotapa on aika lailla samantekevä, tai ainakaan se ei ole ainoa asia joka määrittelee sen kiinnostavuuden (pl. talviajo), joku ekan lähdon Celebrity tai Cadillac Cimarron olis hyvinkin mielenkiintoinen laite nähdä, ei niitä vaan ole missään. Joo, pieniä surkeita Badge engineering-jenkkejä, mutta kuvastaa omalla tavallaan Amerikkalaisen autonvalmistuksen alennustilaa...
     
    simeoni, 63S88 ja Karpov tykkäävät tästä.
  11. hantta

    hantta Gearhead

    Kyllä harrastetapahtumissa pitää jotkin rajat sentään olla, kai Forssan pick-nickkin kuihtuisi, jos kenttä olisi täynnä Volvoja ja Toyotoja.. Rajanveto on tietysti tosihankalaa, ja jokaisellahan meillä olisi omat mielipiteensä, mutta nyt näin. Kyllä harrasteparkin ohjaaja on vittumaisessa tilanteessa, kun päästää parkkiin Kanadalaisen , neliovisen Chevy II:n, muttei Ameriikassa tehtyä Toyotaa, eli sanoisin, että harrastekaluston kategorisointi on muotoutunut vuosien saatossa, eli tilanne olisi sama, jos meikäläinen menisi valitsemaan koiranäyttelyn osallistujia, sillä mielestäni kaikki koirat ovat haukkuvia karvakasoja, rodusta tai hinnasta riippumatta, eli yhden mielestä Neon on jenkki, ja toisen mielestä kaukana siitä, ja puhun nimenomaan harrastejenkistä. Totta, joku sanoo-, jokuhan voi harrastaa Neonia, mutta niin voi harrastaa myös sitä Amerikantoyotaa, mutta sekään ei tee siitä Toyotasta jenkkiä, vaikka rakas ehkä jollekin onkin. Onhan Forssan raviradalle päässyt jopa chopattu, mattamusta -64 Bel-airkin, vaikkei se mielestäni sinne kuulu, eikä kaikkien mielestä sinne kuulu trailerilla tuotu Eldo Biarriz, kun ei tullut ajamalla, eli kina jatkuu.
     
    ville400 tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuning puolelle sopii kaikki jenkkitojotat tai neonit. Ei siinä pitäs olla juuta eikä jaata vaikka ne ois amerikassa tehtyjä. Kuka sen on keksinyt että muka amerikassa valmistettu on avain paikkaan harrasteparkissa?



    Sitten jos esim forssa täyttyy ja leppäjeeppiä, vania ja pikappia puskee sisään niin ei pitäs suuttua jos sieltä yleisemmästä päästä jätetään autoja kauemmas. Jos siellä on jo useita tehtyjä vaneja tai capriceita niin miksi sitten pitäisi joku kauhtunut suoraan ajosta oleva sinne joukkoon ottaa KUN tilasta alkaa olla puutetta?


    Tai jos vaikka 60s ustangeja on jo 20kpl rivissä niin?



    Pystyykö jollekin neonille edes muuta tekemään kuin tuunaamaan tai korjaamaan? Vedä vaikka v8 leppään sivuputki ja meksikoviltti niin siinä on hiukan rokettirollia mutta neonin pörinäpöntössä ja levikkeissä/penkinpäällisissä ei ole musta kuin tuning.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    niintuo tilan rajallisuus on yks miksi täytyy katsoa mitä otetaan parkkiin mutta parkkitilaa jo nykysellään menee ihan törkeästi siihen että jotain mustangeja on kymmeniä. Tuoko se kahdeskymmenes viides identtinen mustang enemmän lisäarvoa sille parkkipaikalle mitä yks pt cruiser tai joku uudempi muu jenkkiauto?

    Mun mielestä monipuolisuus on aina hyvästä ja jos jotain yhtä automallia alkaa olemaan jo törkeät määrät sisällä, ei niitä samanalaisia enää tarttisi välttämättä ottaa sisään vaikka olisi miten arvostettu harrastusauto.

    Yleensä ne ekat kolme viiva viisi mustangia on sellaset jotka kattoo läpi että vautsi mutta sen jälkeen on olo semmonen että voisko jo tulla jotain muuta.
     
    Muokattu: 29.12.2016
  14. 63S88

    63S88 Gearhead

    No just...
     
  15. hantta

    hantta Gearhead

    Jos autonpotkijat saisivat päättää Forssankävijät, ei näyttelyautoja näkyisi, ja jos vastaavasti pussihousut olisivat portilla, ei alueella näkyisi telalla maalattuja tekeleitä, eli onneksi minulta ei kysytä, mitä saa alueelle päästää, vaikka mielestäni aluvanteilla varustettu anjovis sinne ei kuulukaan, joskin ehkä rakas jollekin onkin :)
     
  16. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    No niin, nyt aletaan jo olla lähellä harrastuksen keskeisintä ydinkysymystä : Mikä on oikea harrasteauto ?
    :poff:

    Tästä on muistaakseni väännetty aika monessa topickissa ja aika monta kertaa OD:n olemassaolon aikana.
     
  17. hantta

    hantta Gearhead

    No vastataan sitten topiikin otsikkoon, että ei, joudutaan sitten hirteen, kun ei olla suvakkeja ;)
     
  18. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Topikin kysymykseen riittää vain yksi sana vastaukseksi, muu lämpimikseen kirjottelu on näköjään turhaa pas..n jauhamista :)
     
    hantta tykkää tästä.
  19. hantta

    hantta Gearhead

    Ennen oli lohkot rautaa, kyljet oli puuta hiiohoi :)
     
    viikinki75, leivonharri ja Karpov tykkäävät tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Mistä tämä jenkki nimitys tulee?
     

Kerro tästä muillekin!