Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pohjois-amerikka kattanee tuon valmistusmaan ja sulkee crownit pois.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinä olikin "lähes". Onko Venezuelassa tehty Mustang jenkki? Shelbyjä taidettiin tehdä Euroopassakin, ne ei siis ole jenkkejä. Entä Itävallassa rakenneltu Chrysler? Kanadassa tehty GMC siis ilmeisesti on...
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No ei ole. Se on Tojota.
    Mitä mieltä olet itse?
     
  4. jenkula

    jenkula Gearhead

    Mun mielestä oikeen jenkkiauton tunnistaa heti ja miettimättä jenkiksi.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juuri näin.

    Kerrotko onko pt jenkki.

    (Miksei?)


    Kaikella tällä ei tietenkään ole mitään väliä, mutta just nyt ei ole muutakaan tekemistä/ ei muutakaan jaksa :rotfl:.
     
    Muokattu: 2.1.2017
  6. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Voisko ajatella silleen,että auto on sen maalainen missä se on suunniteltu ja kehitetty, eikä niinkään missä kokoonpanotehdas sijaitsee?

    Ja harrasteautoahan ei voi kukaan toinen määritellä kuin harrastaja itse, sehän on täysin oma asia mitä haluaa harrastaa.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  7. jenkula

    jenkula Gearhead

    No ei ole jenkki.Enempi se on italialaisen kenkäsuunnittelijan luomus.
     
  8. ville400

    ville400 2nd gear

    ei se minusta ole jenkki, vaan amerikkalais valmisteinen auto. mutta mikä siitä tekee sellasen entä jos toyota valmistaisi sitä esim jollain vanhalla amerikkalaisella merkillä?
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pitkän linjan harrastajana sanoisin omana mielipiteenäni, että traditionaalinen jenkki, jenkkirauta tai dollarihymy on omana aikakautenaan valmistettu ,Amerikkalaista suunnittelua oleva, 50 ja 60 luvulla asiakkaiden vaatimustasoa vastaava kulkine, jossa ei ollut Eurooppalaiseen tapaan rajoitteita koon ja tehon suhteen, kuten siihen aikaan köyhässä Euroopassa oli, ja tästä kumpusi omanlaisensa automallisto, joka sikisi vielä myöhemminkin vertaisiaan rönsyjä, esim. sämpyläCaprise, Chrysler 300, Cadillacin jotkin mallit, ja samoin Lincolnilta, mutta se, mistä ns. jenkkiharrastus alkoi, oli juurikin nuo mainitut 50 ja 60 luvun kulkineet. Tottakai harrastusta on pitänyt venyttää senkinjälkeiseen kalustoon, mutta perusharrastaja on punaniskaisesti jymähtänyt tuohon vanhempaan kalustoon. Itselläni on ollut mm. -65 Valiant, kutonen ja manuaali, -66 Monaco 500, isolohkolla ja vieläpä 2d ht, näyttelyissä kiertänyt, mutta olin aivan yhtä ylpeä kummastakin kulkineesta, joskaan en ole ollut lainkaan ylpeä yhdestäkään Kiinankulkineestani, vaikka kalliimpia ovat olleetkin.
     
    rb tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tekihän ( en tiedä tekeekö vielä) toyota briteissäkin autoja ja tuskin kukaan edes mietti onko toyota brittoauto silloin?

    Ostin kerran camryn ja maailmaa matkannut myyjä kertoi että tämä on kuin jenkkiauto. No ehkä ei ihan niin. Taisi se jo silloin (92) olla kovasti myyty siellä kyllä.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitten taas mielestäni kaksi omistamaani, chevrolet corsica 3.1 ja ford explorer 4.0 täyttää jenkkiauton piirteet. Mittaristo ja hallintalaitteet jenkkismiä. Automaatti ja vääntävä v6 kone.

    Mutta missään nimessä en noilla olis mihinkään harrasteparkkiin yrittänytkään. Ne oli sellaisia ns järki (lue nössö) vaihtoehtoja sille kun halus ajaa amerikkalaisella 365 päivää vuoteen.

    Niissä oli eri taso kuin esim neonissa/voyagerissa/pt cruiserissa. Vaikka se taso ei ollut taas sitten niiden perinteisten kohdalla.
     
  12. ville400

    ville400 2nd gear

    otin nyt tarkoitukselle toin tundran esimerkiksi kun ei niitä käsittääkseni tehdä muualla kuin amerikassa
     
    pas2 tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin totta. Ja varmaan hondallakin sellasia malleja. Mut tehtiinkö bemarin x5 ja mb ml muualla kuin amerikassa?
     
  14. ville400

    ville400 2nd gear

    eikös ainakin ml:ää tehty joskus euroopassakin mut nykyään jenkeissä
     
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Onko Mölliä tehty euroopassakin? Ainakin 163-koriset on tehty Alabamassa..
    Tehokas V8, automaatti, perus hlö-autoa isompi, työn jälki on kuin yövuoron tummimpien kaverien jäljiltä, jne.
    En kyllä silti jenkkinä pidä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  16. ville400

    ville400 2nd gear

    jep vuosin 99-2002 itävallassa mut ei se kyl jenkki oo
     
  17. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Keskustelu on nyt lähtenyt alkuperäisestä aiheesta melkoisen kauas. Otsikoksi sopisi paremmin, "Mikä on oikea jenkkiauto?" Itse komppaisin jo esitettyä ajatusta, että jenkkiauto on amerikassa amerikkalaisille suunniteltu auto.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikai se kauas ole karannut. Se nyt puuttuis jos sivutolkulla pelkkää pt cruiseria mietittäs.


    Onkohan tundra ja jotkut camryt ym amerikassa tehtyjä amerikkalaisille suunniteltuja autoja?
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Samaa mietin itsekin. Tilanne olis sitten samankaltainen kuin monen nykyjenkin kohdalla, eli tekniikkaa on alustaa ja konetta myöten lainattu millon mistäkin oudosta maasta ja merkiltä. Valmistus Usassa ja merkki perinteinen, mutta identiteetti on epämääräinen. Se olis epäjenkki.

    Oikeista jenkeistä löytyy tyypillisesti osia ja osakokonaisuuksia mitkä ei ole muuttuneet joissain tapauksissa vuosikymmeniin. USA Ford pikupin takajarrun sylinteri on sama 40 luvulta 2007 asti! Tarkoittaa sitä että ties kuinka monta sukupolvea automiehiä on avanneet ne takajarrut, katsoneet juuri samoja palikoita ja todenneet "hm jaahas" juuri niinkuin sinä. Siinähän tuntee oikein olevansa osa jonkinlaista elävää historiaa. Perinteeksi sitä kai kutsutaan.

    Eli kyllä juuret ja historia on keulamerkkiä syvempi asia.
     
    Muokattu: 2.1.2017
    Jussi289 ja Karpov tykkäävät tästä.
  20. ville400

    ville400 2nd gear

    ehkä niin käy että tundratkin on jenkkejä 40 vuoden päästä jonkun mielestä, kyllä näkee välillä jenkkiauto tapahtumissa taivaaseen korotettuja silveradoja missä isuzun moottori jyrisee keulalla;)
     

Kerro tästä muillekin!