Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eipä tullut mieleen tuo....tehtaalla jo swapattu kone johki ihan toiseen :odeek:. Noh, ei vielä tee epäjenkkiä.
    F150 on kuulemma ehkä saamassa diesel vaihtoehdon. Rangen 3.0 kone Dagenhamista...

    Mutta tilanne sentään parempi kuin henkilöautopuolella, missä perinteet on kyllä kuolleet ja kuopattu tehokkaasti.
     
    Muokattu: 2.1.2017
  2. ville400

    ville400 2nd gear

    tuntuu siltä että kaikki perinteinen pikkuhiljaa katoaa, traktori puolella tuo alkoi jo 80-luvulla kun kaikki merkit osteli tehtaita ristiin rastiin ja paljon perinteisiä jenkki traktori merkkejä katosi kartalta
     
  3. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Dodge Challengerin 'uus koppaiset,re-maket' kai lasketaan 'jenkkiautoiksi' ja auliisti myös
    semmoisiksi,vaikka Kanadalaisia ovatkin.

    Overall, the Challenger rates just 57.5 out of 100 on a scale measuring how “domestic” the car really is, making it one of the least American models sold by a supposedly American automaker.

    link
    http://finance.yahoo.com/news/the-l...vbG8DYmYxBHBvcwM2BHZ0aWQDVUkyQzRfMQRzZWMDc3I-
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Jos oikeassa jenkissä pitää olla vuosikymmeniä muuttumattomina pysyneitä osia tai osakokonaisuuksia, niin onko jenkkejä uudemmassa kalustossa muita kuin tuo äffä voorttii 40- lukuisine jarruineen?
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    On.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Paattipuolella olen törmännyt asiantuntijoihin, jotka puhuvat Baylineristä muskeliveneenä, kun on Ameriikassa tehty :( Jos näin pieni rönsy sallitaan.
     
  7. jenkula

    jenkula Gearhead

     
  8. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ok. siis jenkkisuunnittelu on se pointti. ok.
    paljonko sitä suunnittelua pitää tapahtua jenkeissä, et on jenkki?
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Corsica ei perustu jenkkisuunitteluun eikä tehdä siellä?
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Miksi ylipäänsä auton pitäisi olla "jenkki".
    Alunperin kai suomessa -70 luvulla jenkkiautoja ei alettu harrastamaan valmistusmaan perusteella, vaan sen vuoksi että ne olivat isoja ja niissä oli yleensä oikea moottori ja paljon kromia ja tietynlainen tunnelma verrattuna eurooppalaisiin ja japseihin.

    Ei nämä nykykipot ole siinämielessä jenkkejä, ja miksi pitäisi olla.
    No, joillekkin voi valmistusmaa olla ratkaiseva tekijä niin harraste kuin käyttöautossa, vaikka itse auto olisi huono ja ruma.
     
    simeoni ja Ana67 tykkäävät tästä.
  11. Toope

    Toope 2nd gear

    Siis tietenkin corsa eikä corsica,mut kaippa nyt pointti selvisi jo suurimmalle osalle. Voishan tästä vääntää maailman tappiin saakka vaikka jo ac cobran osalta,raja on häilyvä mutta johonkin kohti se kuiteskin sijoittuu. Mun rajanvedot lienee jo selvillä,joten eteenpäin vaan rohkeasti.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin, nykyään tuntuu että tunnelmaa luo enemmän se että auto laitstaan tonttiin 18" vanteiden kanssa. Varmaan tulee napakka ajaa ym mutta se alusta oli yks isoin syy miksi aikanaan ekan ässämersun vaihdoin buikkiin. V8sin tunnelman kun saa moneen autoon.

    Sisätilatkaan ei taida kaikille kelvata ja 70-80 luku + sohvapenkit on ällöä.


    Niin se maailma muuttuu.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En sanois että ne sohvat tai muu jenkkiautoisuus olisi se mikä ajaa ihmiset pois. Se on se hinta ja mitä sillä hinnalla saa. Siinä ei sohvapenkit paljoa ällöttäisi jos vaikka 90- luvin LT1 capriceita saisi jollain tonnilla ja vastaavia fleetwoodeja.

    Ennen se amerikkalainen jenkki oli ainut missä oli rahkeita yli 120hp tehoihin. Nykysin taitaa ne halvat jenkit olla pääsääntösesti siellä alle 150 hepan tehoissa kun bemarilla saa samalla rahalla 200 ja enemmän.
     
    ville400 tykkää tästä.
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    PT-cruiser on on laitettuna ihan hauska piristys liikennevirrassa, mutta aika mitään sanomaton kikkare silti niin kuin kaikki 2 litranen neloskone-etuveto-muovipuskuri-jenkit. Vähän ku korealainen mutta paljon huonompi vaan :D Jännä muuten miten sana jenkkiauto käsitetään, itse olen auton rakentelussa pyrkinyt kaikesta "jenkkimäisyydestä" eroon. On sporttipenkkiä, alustaan laitettu paksua vakaajaa ja hyvää iskaria, ohjausta yritetty viedä enemmin eurooppalaiseen tarkkuuteen jne. Mut kyllä toi minun mielestä ihan jenkkiautosta menee silti vaikka Valiantit ja Dartit ei jenkkejä jonkun mielestä olleetkaan.
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kyllä ainakin 68-70 Dart GT ja Swinger 340 sekä Duster 340 ovat aika hyvässä arvostuksessa, niin amerikassa kuin myös Suomessa.
    Ei nimittäin enää ihan edullisia.
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    on vaan syytä muistella vanhojakin tässä aiheessa, kun 80luvun alussa ei ameriikanmosset, 4-ovitolppa taksit tai mikään Amerikan keksintö ollut mitään jos siinä ei jumalaista vääntynyttä veekasimoottoria keulilla ollut. höpinää ja kiihtyvyyttä piti välttämättä olla tai ei ollut mitään. ja edelleen perinteiset piilofarkut joutui väheksyntään kun olivat niin patavanhoillisia, ettei puritaanit pitäneet niitä minään. Ja nyttemmin etuvetoinen auto ei ole harrasteauto-paitsi jos se on tuuninki. Haloo, kaikki ajoneuvot ovat harrastamisen arvoisia, oli ne jenkkiautoja tai ei. Sairaalloisen omituinen eagle oli kaverilla myynnissä hetki sitten. 90 luvun taitteen umpiruma renault-amc-mitsu keitos. aivan kamala, ja siksi myös omituisen hieno.

    en vain ymmärrä miksi pitää niin fakkiutua tiettyihin asioihin otettuina faktoina. jenkeissä tehdään edelleen ihan kelpo ajoneuvoja. on aivan oma maailmansa harrastaa rampler americaaneista pacereihin, vegoihin ja citationeihin verrattavia arkisempia (lue:järkevämpiä)suuren massan ajoneuvoja. ja väitän että niiden harrastaminen vaatii enemmän viitseliäisyyttä kuin "oikeiden" 50s- 70s 2dhtV8 tyypillisten jenkkiautojen harrastaminen. Harvinaiset merkit ja mallit ovat tietysti osiltaan joskus vaikeita, mutta kaikki 85 vanhemmat etuvetoautot osien saatavuudeltaan vasta haastavia ovat!
     
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Semmosia järviveneitä. Vasta isompien rungot tehty matolla eikä ruiskukuidulla. Näin ainakin vanhemmissa.

    Ja eihän se pt sinne perinteiseen jenkkikategoriaan sovi sitten millään. Toki symppis laite koriltaan mutta tekniikka perus japski karvalakkisarjaa. Harrasteeksi toki ihan ok peli siinä missä mikä tahansa muukin auto.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos sitä eaglea meinaat niin eikös se oo lähinnä badge engineered 929 mazda missä se mitsun kone? Hieno peli ei siinä. Eaglehan oli edullinen mutta Suomessa noi sun mainitsemat citation ym menee monesti hinnaltaan yli hilseen. Ei kukaan viitsi ostaa jos samalla hinnalla saa kasin. Varmaan 80% liikkuu hintapyynneissä 2-5k eur.

    Toi muuten jännä juttu että pitää haukkua ja jotenkin kiertoilmaisten kuitenkin kehua noita eaglen ym tapaisia:poff:

    Näin automiehenä en ymmärrä miksi kun ei ne ole kuitenkaan nykyautoja lähelläkään ja moni 70-80s pikkujenkki on jonkinlainen kopio isommasta tavalla tai toisella.
     
    Muokattu: 9.1.2017
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nonniin! Löytyihän se: Hyundailla on tehdas Alabamassa!! Katsotaan sitten kesälläForssassa järkkärin reaktiota, kun ehdottaa tavisparkkiin :)
     
  20. Anza

    Anza Gearhead

    The essence of Ameerika! Vaikea sanoa mikä on amerikkalaista puhtaimmillaan, tai amerikkalaisuuden ydin. Mielestäni se liittyy yksilönvapauden ihannointiin. Eri vuosikymmeninä se on saanut erilaisen ilmenemismuodon. Auto varmasti näkyvimpänä vapauden ja vauraudenkin symbolina.
    1950-luvulla autojen muotoilu oli melko ennakkoluulotonta ja rohkeaa rakettimaisine ulokkeineen ja siipineen, tai 1970-luvun taitteessa muskeliaikakauden huipennuksessa ylisuuria moottoreita ängettiin autoihin. Yritän sanoa että amerikkalaisista autoista mielestäni heijastuu tietynlainen leikkimielisyys, tai eläväisyys mihin eurooppalaisilla autonvalmistajilla ei ollut kenties varaa, tai uskallusta.
    Mun mielestä amerikkalaisen auton tunnusomainen piirre on pyrkimys olla jotain keskivertoa parempaa tai hienompaa, jonkinlainen voimanpullistus. Sittemmin myös amerikkalaiset omaksuivat metrisen järjestelmän ja jotain unohtui.
     
    Naumasto ja rb tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!