Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead


    Totta. Nykypäivänä tehty hyvä musiikki perustuu vanhaan musiikkiin, tai on uudelleen tehtyä vanhaa musiikkia. Hyviä elokuviakaan ei enää juurikaan tule.

    Melkein aiheeseen liittyen. Viimekeväänä kun kävin töissä Dodge Stratuksella, niin minulta kysyttiin, että olenko ostanut jenkin. Jotain amerikkalaiseksi tunnistettavaa sen muotoilussa ilmeisesti on. Kulutuksesta kysyttiin tietenkin myös.
     
    Karpov tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vähän kaikkea kierrätetäön. Kattoo jotain muotilehtien kansia kaupassa "70- luku on nyt muotia" "90- luku tulee tänä keväänä" "80- luvun saliasut jälleen muodissa" tyylisiä otsikoita. Kai se sitten on niin köyhää nykyään että on halvempaa kierrättää jotain 40 vuotta vanhoja malleja ja vähän silotella niitä kun keksiä mitään uutta enää. Joka kevät muuttuu se mikä vuoskymmen nyt on muodissa mutta kertaakaan ei ole sellasta että 2017 on nyt muodissa. En edes osaa sanoa mikä tälle vuoskymmenelle on tolla saralla tyypillistä, joku kolitsihousu on varmaan tän vuoskymmenen mitäänsanomattomuuden ilmentymä.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täyttä asiaa puhut isäni.


    Sama musiikissa ja kaikessa. Pyörä ja tuli on jo keksittt.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Musiikissa ainakin suomessa on tullut noi kasariäänet uudestaan, esim. se arttu wiskarin kahvimaito kappaleen tausta lienee jotain bogart companyn jäämistöä?

    Anssi Kelan kappaleessa oli slap bass ja sellanen duran duran jumputus.

    Ja se "lupaan olla sun, kun päivä kääntyy iltaan" kenen kappale lieneekään kuulostaa joltain volvomainokselta ja huippukasarisoitin DX7 kuuluu taustalla.
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tuohon keskusteluun "onko oikea jenkkiauto" voisi hyvä kriteeri olla sokkotesti. Huppu silmillä apparin paikalle ja ajetaan pieni lenkki. Siinäsuhteessa PT Cruiser ei ole jenkkiauto. Tuskin kukaan huomaisi eroa lada Samaraan tai Toyota Yarikseen.

    Eikä tosin mikään muukaan 80 luvun lopun jälkeen tehty amerikkalainen nelipyttyinen kaupunkilaite läpäisisi sokkotestiä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei huono!
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    hm. Menetelmä johtaa helposti väärään positiiviseen diagnoosiin vaikka v8 bmw kohdalla?
     
  8. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Olis se kyllä perseestä jos sais kiksejä vaan tarkasti määritellyn autotyypin mukaan.
     
  9. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Olis se kyllä perseestä jos sais kiksejä vaan tarkasti määritellyn autotyypin mukaan tai ei kehtaisi esim mennä shellille kahville kohtaamaan "Maken" ja "Rapen" hyljeksiviä katseita..

    Ite tykänny ajella Takaveto V6/V8, etuveto L4/V6. Pakettiautoo ja kauppakassia ollu.
    Moottoripyörää Harleytä ja Suzukia. Kaikissa omat hyvät puolensa :D
     
    Rockmaple tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Ainakin väitän tunnistavani istunko amerikkalaisessa vai saksalaisessa vaikka ois silmät kiinni ja kasi.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Riippuu kai auton vuosikerrasta myös. 60-70 luvun laitteet tunnistaa helpommin. Niissä on jopa ominastuoksunsa.
     
    hantta tykkää tästä.
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No kyllä mä ihan suoraan sanon että saan enemmän kiksejä 1968 Road Runnerista tai 1970 4.5 litraisesta v8 amersusta kuin saman ikäisestä 96 Saabista tai Fiat 128:sta.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Minä olen ihan neitsyt mitä tulee penareihin, tainnu kerran istua kyydissä 80-luvulla, ja siinä oli kutonen. Koskaan en ole edes istunut missään v8 eurossa tai japsissa, joten mulla ei ole mielipidettä, ja tuskin tuleekaan.
     
  14. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Niinpä ja nimenomaan se pointti olikin että jotkut ei voi käsittää että siitä 96 Saabista tai Fiat 128:sta voi saada ihan samanlaiset kiksit :D Ja samaan aikaan Siitä tietyn mallivuoden Road Runnerista..

    Mutta se oma totuus on ainoa oikea ;)
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos joskus istut niin ero kuin yöllä ja päivällä. Jo alusta ja tuntuma sen kertoo vaikka olis sokkona.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo kyllä ne erottaa, vielä enemmän jos on full-size vs. bmw. Myös koneen käynti on bemarissa varsin erilaista mitä amerikkalaisessa.
     
  17. ata

    ata Gearhead

    Oikeasti en itse keksi juuri mitään tyhmempää kuin vetää kauheita rajoja mikä on "oikea jenkkiauto". Ihan turhanpäivästä touhua.

    Toisekseen ei välttämättä sokkotestissä ihan helposti erottuisi vaikka Opel Diplomat V8 jostain "oikeasta jenkistä" ainakaan äänen perusteella. Monissa muissakin eurooppalaisissa autoissa on käytetty amerikkalaisia V8-moottoreita. Toisekseen se V8-moottorin vaatimuskaan nyt ei mun mielestä ole mikään kriteeri. On monissa "oikeissa jenkeissäkin" nelosia ja kuutosia, suoria ja vinkkeleitä...

    Kaikenmaaiilman valmistusmaa- korimalli-, vuosimalli-, "autotyyppi-", sylinterikonfiguraatio-, rakentelutyyli- ym. rajaukset ovat omasta mielestä aika turhia ja vain makuasioita. Sitä kun voi olla kiinnostunut tai innostunut niin monenlaisista erilaisistakin autoista. PT Cruiser ei ole mun oma innostuksen kohde enkä semmoista varmaan itse ostaisi, mutta voi semmoinen olla ihan hauskakin laite ja kyllä mä sen "jenkkiautoksi" lasken. Amerikkalaisvalmisteiseksi henkilöautoksi voin taas laskea vaikka syksyllä mulla käytössä olleen Toyota Camryn, se oli made in USA, mutta en sitä "jenkkiautoksi" mieltänyt, toisaalta taas 2014 ajamani 2013 Chevy Impala oli mielestäni ihan selvä ja puhdas "jenkkiauto", vaikka olikin niin uusi, etuvetoinen ja V6-moottorilla varustettu ja vielä Kanadassa tehtykin.
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos me kaikki oltaisiin samaa mieltä, säästyisi ainakin energiaa, kun yksi kirjoittaisi mielipiteensä, ja kaikki muut olisivat samaa mieltä :) Olen muuten ollut kuskina 5,4l Diplomatissa, ja pitää tunnustaa, että ajotuntuma on aivan eri, kuin samanvuotisessa jenkissä, ja pisteet Saksalaiselle, mutta siitä puuttuukin juuri se joku, joka tekee jenkistä jenkin.
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Äkäiset jarrut ja tunnottomaksi tehostettu superkevyt ohjaus sekä reilulla säätövaralla oleva tilttiratti on myös yksi jenkin tunnusmerkeistä.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oishan sekin kamalaa ettei sais mitään kategoroida/lokeroida. Homot ym...


    Tai yhtälailla miettiä mikä on japsiauto ja kelpuuttaa siihenkin melkein mikä vaan.



    En tiedä miten muilla menee mutta itsellä ainakin mitä enemmän tullut ajokokemusta ja omistettuja ajoneuvoja niin sitä selkeämmin tiedän mikä se oikea jenkki mulle on ja miten se eroaa mistäkin. Ehkä sohvasurffailulla voi tuntua että samaa kastia on se ja se vaikka livenä asia ihan toinen.
     

Kerro tästä muillekin!