Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Niin. Ja joku hurja (eli allekirjoittanut) sai jenkkifiilistä autosta jossa ainoastaan kaasutin oli amerikkalainen. Oli tosin sivuventtiilikasilla ja amerikoissa suunniteltu, siellähän sitä olisi pitänyt ruveta valmistamaankin mutta ei olisi lyönyt leiville niin systeemit siirrettiin Eurooppaan.
     
  2. Damned

    Damned Gearhead

    Mutta taasen joku uusi Chrysler 300C "Hemillä" on taasen (minun mielestä) hyvinkin selvästi jenkki; Diisselikoneen kanssa ehkä siinä rajalla mutta kasilla ilman epäilyksen häivääkään. Entäs jos lähtisi miettimään auton "jenkkiyttä" siltä kannalta, että miltä ko. kosla näyttäisi kesäisessä cruising-letkassa? Kyllä sieltä Neon ainakin hyppää silmille; PT Cruiser ei ehkä niinkään. Mutta se neloskone... ois ees kuutonen.
     
  3. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Juu en miekään. Tuntuu vaan joskus että joka perhanan nahkatakkinen rasvaletti polttaa muutakin kuin kumia.
    :oops:
     
  4. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

  5. MoParMike

    MoParMike 1st gear

    enemmänhän se taitaa olla asenteesta kiinni...itellä ei tällähetkellä muuta jenkkituotetta ole kuin baarikaapissa Jim Beamiä :rotfl:
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllähän se on omistajan asenteesta kiinni. Naapurilla oli tuollainen ja ei tullut mieleenkään pohtia että ajeleeko hän jenkkiautolla, asenne ei oikein natsannut. Samoin kun itse ajelen 300C:llä, niin hiukan vapaa-ajalla tuntuu että ajaa jenkkiautolla, edellisellä Sebringillä ei tuntunut kuin pari ekaa päivää.

    Mutta kun hyppää 70-luvun lopun Rancheroon, Oldsiin tai 80-luvun piilofarmariin, puhumattakaan 70-luvun alun Buickeista tai 67 avosta, niin heti tuntuu että jenkillä ajetaan.

    Ehkä noista PT-Cruiser clubilaisistakin tuntuu jenkkiautoilulta, jos eivät muuta tiedä.

    Tuntuuko Chevrolet Daewoo -jenkkiautolta?

    Erästä nuorukaista lainaten: "Se on amerikkalainen jenkkiauto"
     
  7. gmc63

    gmc63 1st gear

    Joo itekki kyselin jossain topicissa siit että onko toi 93-97 tai 98-2002 camaro firebirdi jenkki ku oli tervehtimisestä puhe :) nyt sit seki selvis tän topicin kautta kiits :p :p ps.itellä ollu kans noit "vanhoja kunnon jenkkejä" :wink:
     
  8. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    "Se on amerikkalainen jenkkiauto" ?????????


    nii justiinsa.

    ja onhan se pt jenkki, mutta vaan nykyaikaistettu ja laajemmalle (lue: pihimmälle tai taloudellisemmin ajattelevalle..) asiakaskunnalle tehty. ja tyylisuunta on ainakin oikea, erottuu edukseen muista muoviautoista..
    on muuten nuo jenkkien kulutuslukema kuvitelmat tiukassa, eräs LADAlla ajeleva tuttu ei voi uskoa millään että toisen tutun 2,7 300m menee kymppiin sadalla!!!!! lada kai vie 12.. :wc:
     
  9. plosil-1

    plosil-1 3rd gear

    pt

    Onhan se tavallaan jenkki, vaikka on tehty A-Mersun pohjalevylle!!! Tyylikkään näkoinen "tulevaisuuden rodiaihio"
     
  10. Yogi

    Yogi Gearhead

    Ennen vuotta 1980 valmistetut USA-autot ovat jenkkiautoja, sitä nuorempia kutsun amerikkalaisvalmisteisiksi. Onhan nuo hienoja autoja, mutten oikein kehtaisi sanoa ajavani jenkkiautolla, koska kaikille tulee heti mieleen takaveto, iso koppa ja V8-moottori. Samasta syystä tulee vähän ivailtua kun cruisingeissa näkee Neoneja, siitä me heitetään aina "jenkkiauto"vitsiäkin. Sama koskee Daewoo-Chevyjä.

    Kyllä vähän silmiin pistää sekin kun jossain kesäcruisigeissa karsastetaan jotakuta, joka saapuu paikalle hienokuntoisella brittiautolla ja sitten cruising on täynnä VANEJA ja PERUS-FARKKUJA, jotka mielummin jättäisin pois, ne ovat vielä hieman liian uusia näihin tapahtumiin. Näistä kun tulee heitettyä samanlaista huumoria tapahtumissa kuin Neoneista.

    Kai näistä kaikista silti tulee klassikoita kun niiden ikä kasvaa. Eihän joku Chrysler 180:kaan ole jenkkiauto, mutta se taas alkaa olla siinä iässä, että se on kuitenkin muuten eksoottinen.
     
  11. Pii Tii Kruusör

    Pii Tii Kruusör 1st gear

    Re: pt

    Mullon sellanen käsitys, että se on tehty Neonin Pohjalle, mutta sama se.
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    No takaripustus ei ainakaan vastaa A-meseä, eikä myöskään neonia.
    Etupää on kyllä ainakin neon "oloinen".
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    :rotfl: :rotfl:

    Johan on topic.
    No mulla onkin Kanadalainen auto, etten tiedä noista jenkkiautoista mitään....
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Sama juttu, mun Oldsi on tehty Kanadassa, kuten suurin osa 70- ja 80-luvuilla Suomeen tuoduista "Jenkeistä". Syynä kanadamallissa valmiiksi olevat paremmat eristykset ja lämmityslaitteet. GM:lle oli helpompaa toimittaa Pohjoismaihin autot Kanadasta kuin USA:sta. Kanada normisto oli tuolloin kaikin puolin lähempänä Euro normistoja. Pääsääntöisesti vain etulasien umpiot ja takaheijastimet poikkesivat E-hyväksytyistä.
     
  15. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear





    :eek: aikas tyhjentävä selitys.
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tyhjentävä mut ei mun mielestä ihan kohdallaan. Kyllä mä laskisin ainakin kaikki tota uudemmatkin fullsize-takavetoset "oikeesti jenkeiks", mm. Capricet, Käkkylät jne. samoin kuin sporttisemmista vaikkapa Camarot, Vettet, Musset yms. :odroll:
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    No kovin oli ei tyhjentävä selitys. Ei se perus farkku tai vani ei amerikkalaiseksi muutu, vaikka täällä onkin yleinen. Samoin ei taida tapahtua mitään muutoksia esim FomoCon ja GM:n täyskokoisissa mallisarjoissa tuon "maagisen" vuoden 1980 ja 1981 välillä. Saman korista ja kokoista kamaa kun tuotettiin tuonne 1990 vuoteen ja samalla rungolla vielä vuoteen 1996..
     
  18. jupi

    jupi Gearhead

    Eiköhän vedetä vuosimallirajaa viela tuostakin alaspäin aina saasterajoituksien voimaantuloon asti, olisko silloin -71/72 se viimeinen oikea. Siita eteenpain alkaa löytya EGRaa ja muuta joka ei kuulu autoon vaan kulkuvälineeseen.
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Uusin mulla ollu jenkki on ollut '79 (Blazer) ja sit on ollut useitakin 71-77 väliltä mut en mä ainakaan ees tiedä mikä on joku EGR, onks se jotain syötävää :rotfl:
    Ja jotenkin kun vaikka kattoo tota Blazeriakin niin vaikka onkin niin uus niin ainakin mulle tulee mieleen puhua jenkkiautosta http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/omablazer1.jpg En mä tiedä mikä muukaan toi olis :p
     
  20. jupi

    jupi Gearhead

    Joo Blazer menee viela täydestä vaikka tuo kori tulikin vuoden myöhässä -73. Ei sen puoleen, oikein hyvin PT Cruiserillakin kelpaa koluta tapahtumia, kyllä järkkärit osaa ohjata oikeaan osastoon.
     

Kerro tästä muillekin!