Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mulle noi on jenkkejä, mutta mun mielipide ei ole validi, koska en ole valaistunut jenkkiautoilija, koska harraste jenkkini ovat niinkin vanhoja kuin 86 ja 89.
    Ja mikä määritelmä harrasteautolle on se että sillä ei ajeta talvella? Kyllähän joku voi harrastaa esim tuninkia ja ajaa autollaan läpi vuoden (yleensä rahavarannon puutteesta johtuen). Voihan jollain harraste pt-cruiserilla päästellä ympäri vuoden kun se on vielä niin uus että siinä kaikki sähkölaitteet toimii ilman patentteja ja se ei vuoda ihan kaikkia nesteitä. Jenkki on Pohjois-amerikan mantereella valmistettu henkilöiden ja tavaroiden kuljetukseen suunniteltu ajoneuvo, jossa on jonkinlainen moottori. Toiset vaan on hienompia jenkkejä kuin toiset
    Kyllä jo vilkunviiksien ja hallintalaitteiden sijoittelu on riittävä erottamaan jenkit "järkevistä" autoista.
     
  2. Ahis

    Ahis Gearhead

    Fonzie sano torstaina että De Sotos are for squares. Heiiiii.

    No joo, koskas tää keskustelu siirtyy siihen perinteiseen väittelyyn millä autolla "saa" osallistua cruisinkeihin ym tapahtumiin? Hyviä provo-viestejä on jo tullut. Itse pidän kaikkia peri-amerikkalaisia merkkejä jenkkiautoina. Enkä kyllä edes ymmärrä kysymystä onko raisleri jenkki vai ei, vaikka valmistusmaa oliskin itävalta tai vaikka uusikaupunki. Turhaa höpinää. Jenkit on jenkkejä, muut muita.
     
  3. Pii Tii Kruusör

    Pii Tii Kruusör 1st gear

    Toivottavasti ei koskaan!
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Tuo alkaa jo kuulostamaan fasistisimman linjan fossilismilta, jossa harrasteauto voi olla vain kanttiauto. Jännää, että jenkkipiireissäkin rajanpiirtäjät alkavat jo riehua. Hassua siinä mielessä, että (osin samat heebot??) täällä pilkataan osaa mobilisteja samasta hatusta vedettyjen rajojen vetämisestä ja elitismistä. Kaipa jenkkipuolenkin harrastus alkaa olla jo niin vakiintunutta ja osin ukkoutunutta, että moisia pellekeskusteluja siitä "mikä on jenkkiauto" aletaan käydä? Johtuu varmaan eturauhasvaivoista ?
     
  5. Ihan oikea jenkki. Onhan noita neloskoneita ollut amerikkalaisissa jo yli sata vuotta. Mexico valmistusmaana ei oo ollenkaan negatiivinen vaikutukseltaan arvostukseen. Onhan sekin Amerikan manteretta.
     
  6. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    Itse pidän kaikkia peri-amerikkalaisia merkkejä jenkkiautoina. Enkä kyllä edes ymmärrä kysymystä onko raisleri jenkki vai ei, vaikka valmistusmaa oliskin itävalta tai vaikka uusikaupunki. Turhaa höpinää. Jenkit on jenkkejä, muut muita.

    tähän voisi kyllä vetää rajan. ja varmaankin suututtamatta ketään sen paremmin..? loogista eikö vaan?

    näihin sanoihin, näihin tunnelmiin.... :eek:
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Prowler on perin mielenkiintoinen tehdas hot rod, vaikka se varustettu "vain" kutvosella. Kun sen on kerran nähnyt, ei voi todeta muuta kuin puhdas jenkki tyyliltään ja fiilikseltään.
     
  8. Timo K.

    Timo K. Gearhead

    No, muun muuassa viime kesänä Pieksämäen Big Wheelsin portista ei järjestysmies päästänyt PT:llä ajamaan vaikka lipunmyyjätytöt ensin viittoilivatkin sisään, sen pitkäpartaisen kaverin kommentti oli että tuo ei ainakaan mikäään harrasteauto ole. Eihän siinä mitään, osallistunkin jatkossa vain sellaisiin tapahtumiin joihin olen harrasteautoillani tervetullut. BW ei enää kuulu ohjelmaan.
     
  9. electra1

    electra1 Gearhead

    Ei tuo pt oikein tänäpäivänä tunnu miltään, mutta aikahan sen näyttää tuleeko noista joskus "harrastekohteita".No mutta kyllähän siellä jenkeis taas on alettu tekemään "oikeitakin" autoja...eri asia sitten saadaanko näitä muskelivehkeitä juurikaan tulevaisuudessa uitettua suomeen asti... :-?
     
  10. Pii Tii Kruusör

    Pii Tii Kruusör 1st gear

    PT:t on toisille harrastekohteita jo tänään siinä missä vanhat jenkit on joillekin toisille. Ei välttämättä tarttee toimimattoman tekniikan kanssa touhuta, mutta autoharrastus voi olla paljon muutakin.
     
  11. Cadillacman2

    Cadillacman2 Gearhead

    Onko jenkeissä tehty auto jenkki.
    Kyllä se on ja vieläpä hyvin nyky mopari linjaa edustava tuote.
    Mutta se kaveri jenkkiautotapahtuman portilla toimi aivan oikein kun ohjasi sen pt: parkkipaikalle. Ei kuulu V8 jenkkiautotapahtumiin tilaa on aina rajoitetusti niin pitäskö jonkun ajaa sitten 50 luvun cadillac sinne parkkikselle toyotojen sekaan, kun sisällä on ne stargraft astrot ja muut tusina autot.

    Chevrolet daewoo on sama asia kuin FORD fiesta ei tartte jauhaa sivukaupalla :mad:
     
  12. Timo K.

    Timo K. Gearhead

    Nimenomaan, astrot ja angliat kelpaa harrasteautoina jenkkiautotapahtumaan :odroll:
     
  13. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Pt on vielä sen verran tuore auto että se ei ole monen silmissä harrasteauto vaan se äipän kauppakassi, kymmenen vuoden päästä puhutaan erilailla....
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No angliat ainakin, astro sais mun mielestä olla jollain tavalla rakenettu että se olis harrasteauto. Mut sinällään tuollainen herneen nenään vetäminen siitä ettei nykykäyttöautolla pääse tapahtumaan on mun mielestä varsin lapsellista, pysy sitten poissa jos siltä tuntuu.

    Noista muista tuoreista tuo Prowler on varsin hauska peli ja kulkee kuutosellakin sen mitä tarvii. Joku SSR on ihan epäkäytännöllisyydessään selvä harrasteauto :D :argue:

    Eikä PT:ssäkään ole mitään perustavaa laatua olevaa vikaa mutta mun mielestä yksikään suoraan kaupasta haettu uudehko auto ei ole harrasteauto, omaan makuun muunnellut on toinen juttu.
     
  15. Timo K.

    Timo K. Gearhead

    :-?
     
  16. Pii Tii Kruusör

    Pii Tii Kruusör 1st gear

    Tässä asiassa olen ihan täsmälleen samaa mieltä! Omien kokemuksieni mukaan PT:n omistajat ovat melko aktiivisia muokkaamaan autojaan yksilöllisempään suuntaan, toiset enemmän ja toiset vähemmän.

    Minun mielestä rakentelutyylin valintakin vaikuttaa siihen, onko auto "jenkki" vai ei, varsinkin PT:n kohdalla, jota voi sekä kustomoida että tuunata. Minulle kustomointi ja hotroddaus on aina liittynyt jenkkiautoihin ja tuunaus euro-/japsiautoihin.
     
  17. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jaa, se on kovin yksilöllistä. Mä en ole tunkenut Capicella Forssa Pick Nickillä muualla kuin parkkikentälle, kun Caprice on mulle vaan käyttis. Vaikka joka vuosi tulee mieleen, että olishan silläkin voinut radallekin mennä muiden jenkkien joukkoon, sillä ei se ihmeemmin siellä erottuisi. On vaan liian kova itsekritiikki, vaatimaton kun en ole. Mutta että mielipiteitä on paljon ja Forssaan mennnään ensi vuonnakin, luultavasti kuitenkin edelleen parkkikentälle, kuten ennenkin ja rinkiä käveleen 8)
     
  18. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Astro ja Aerostar ovat jenkkejä. Windstar ei ole eikä Transport. Neon ei ole. Prowler on. Lumina ei ole. Taurus ei ole. Ford Five Hundred ei ole. Crown Vic on. PT Cruiser on melkein muttei sittenkään. Haa, eikun mähän meinaankin, että Astro ja Aerostar ovat takavetoisia. Windstar ei...

    Etuvetoinen auto ei ole "jenkki" tai no kelpuutetaan ne järjettömät Toronadot ja Eldoradot.

    Mutta kyllähän jenkkien jenkki on Fordin F-150, USAn eniten myyty auto vuodesta 19??
     
  19. RB-440

    RB-440 1st gear

    No, jokos tämä Daewoolinen Chevrolet on käsitelty? Ok, peli valmistetaan kaukoidässä, mutta kumminkin se näyttää jokseenkin samalta kuin kaikki muutkin ja sen omistaa amerikkalaiseksi ainakin alun perin miellettävä monikansallinen suuryritys, ja Chevyn nimeä amerikkalaisempaahan ei olekaan, paitsi omppupiirakka ja vaahterasiirappi.

    Onkos se Daevoo letukka siis jenkkiauto vai onko kaikesta huolimatta kahden bowtie merkin välissä jotain ihan muuta?
     
  20. Cadillacman2

    Cadillacman2 Gearhead

    Täysin sama asia kuin Ford Fiesta lopeta jo jauhaminen :mad: Mikset jauha brasiliassa tehdyistä oopeleista joissa on bowtie. Ois ollu ihan jes kun toisivat noi daewood ooppeleinaPISTE
     

Kerro tästä muillekin!