Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. Cadillacman2

    Cadillacman2 Gearhead

    Tarvii jenkkiauto foorumilla jauhaa japanin autoista sivutolkulla. Japani vs Korea whatever :lol:
     
  2. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mielenkiintoista. Eipä mulle ole koskaan tullut mieleenkään pitää Ford Fiestaa jenkkinä, vaikka Henry Ford jenkkilässä asuikin. Itse asiassa olen toisinaan ihmetellyt sitäkin, että miksi Nettiautossa jotkut pistää nykyään Caprit ja Cranadat jenkkeihin, kun ne on mun mielestä ihan selvästi euroautoja.

    Jaa, ainahan sitä voisi jauhaa vaikka brassibiileistä, tai aussivehkeistäkin voisi keskustella tietenkin. Ne vaan on Suomessa aika harvinaisia, ettei tule heti mieleen. No, mun mielestä brasilaissa tehty ooppeli, jossa on bowtie nokalla on ainakin amerikkalainen auto. Australialainen auto, jossa on ratti väärällä puolella ja takapaksissa lukee Holden, ei sen sijaan ole jenkkirauta, vaikka siltä vähän näyttääkin.

    Sitä olen kuitenkin toisinaan miettinyt, että mikä tossa Daewoon Chevyksi nimeämisessä niin kovin joitakin närästää? Ei se ainakaan mua niin kauheesti haittaa. Tosin tuli mieleen, että euroopassa joku muu merkki, kuten vaikka toi Ooppeli olisi varmaan lyönyt läpi paremmin kuin Chevrolet. Jos ei Opel, niin vaikka Isuzu. Mutta kaipa kenraali moottori itekin tietää mitä tekee, ei mun tarvi lähteä neuvomaan. Mutta kuten sanottua, jos omistajaa voi pitää jenkkinä, merkkiä voi pitää jenkkinä, niin liekö tuolla valmistuspaikalla enää isompaa merkitystä silläkään. Niinpä väitän, että Chevrolet on Chevrolet, vaikka oliskin Koreasta laivattu.
     
  3. Cadillacman2

    Cadillacman2 Gearhead

    Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että daewoochevy on samnkaltainen tuote kuin EURO FORD eli ei myydä eikä ole mitään tekemistä usa chevroletin kanssa PISTE
     
  4. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Jenkki on vähintään kasattu jenkkiosista (esim 50 luvulla chevyjä kasattiin ruottis) mutta jenkki ei ole kiinanosista kiinassa tehty kikkare. jos laitan chevyn merkin ottaani kiinni niin tuleeko musta amerikkalainen jenkki?
     
  5. overlap

    overlap 1st gear

    Juu..EI.Omasta mielestäni tuo Cruiseri on hienon 40-lukulainen muotoilultaan,mutta se on kuitenkin ns."persoonaton nykyauto" :(
    Varsinkin,jos katsotaan autoa kokonaisuutena.Mutta tää on vaan mun mielipide!!
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    tällä logiikalla escort LX on "amerikkalainen " auto.

    ja kai se fiestakin on jenkki, onhan sen suunnitellut sama hemmo kun mustangin. :rotfl: :rotfl:
     
  7. Cowboy

    Cowboy 1st gear

    Muotoilultaan 40-lukuinen, persoonaton nykyauto? :poff:
     
  8. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    ´

    Tähän topickiin sinänsä on turha sotkeentua, ollaan taas aika tunneherkällä alueella...

    Mutta tuohon Daewoohon vielä. On kai kuitenkin kaksi eri asiaa: koota jonkun toisen autoja ja sitten valmistaa omia autoja.

    Onhan kaikkia automerkkejä koottu milloin missäkin, syynä kauppapolitiikka, logistiikka ja teollisuustuet. Usalaista suunnittelua olevia, aivan samanlaisia autoja on koottu Kanadassa, Mexikossa, Itävallassa ja kohta Kiinassakin, missä avautuu maailman suurin 300C-linja. Sama 300C se on kuitenkin, riippumatta missä maassa osat on ruuvattu kiinni tai "mistä se on laivattu". Eikä ostaja aina edes tiedä tehtaan sijaintia - hän ostaa amerikkalaisen 300C:n.

    Omistajuus on asia erikseen, pääomalla ei ole kotia. Jos Daewoo Koreassa suunnittelee ja valmistaa autoja, niin ne ovat korealaisia. Kun Daewoo-konserni menee konkkaan, niin GM ostaa Daewoon autotehtaat. Daewoo jatkaa autojen suunnittelua ja valmistusta Koreassa, nyt Chervoletin logolla. Tuliko autosta amerikkalainen? Kun Chrysler osti 1980-luvulla (?) ranskalaisen Simcan ja Simcoja alettiin myydä Talbotin nimellä, muuttuiko auto amerikkalaiseksi? "Omistaja ja merkki" olivat amerikkalaisia... Kun Mersu osti Chryslerin, tuliko 300C:stä saksalainen?

    Mutta PT on ilopilleri autoksi, oli sitten amerikkalainen, "jenkki" tai jotain muuta.

    cartman
     
  9. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mä kun olen pitänyt tätä sivustoa harrasteautopalstana, enkä jenkkisivustona?

    No, samapa tuo. Joka tapauksessa sen jälkeen kun mun Mersu ja Moparit on olleet saman Daimler Chryslerin lipun alla, musta on tuntunut ihan siltä ja samalta, mihin noita jenkkien perinteisiä merkkejä liimaillaan, merkki menee sen mukaan mikä se on. Ei mustakaan Dodge Sprinter varsinaisesti jenkkipakulta vaikuta, kun se näyttää niin paljon Mersulta Ramin maskilla, mutta eipä sillä kyllä mulle mitään isoa merkitystä ole. Bisnestähän tuo on puolin ja toisin ja mä voin silti keskittyä siihen, mitä itse milläkin vermeellä teen.

    Semmonen etu tästä Korean Chevystä kumminkin voi olla, että muutaman vuoden päästä ihmiset alkaa mieltää perinteisenkin Chevyn ihan uudella tavalla. Se ei ehkä enää olekaan lättähattujen mummojenkiusaamisvehje ja otsonin tuhoaja, vaan ihan vakavasti otettava automerkki muiden joukossa.
     
  10. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Ei kyllä ehkä pitäis ottaa osaa tähän keskusteluun, mutta kuitenkin, koska asia kiusaa myös jonkin verran käyttikseni vuoksi.

    Siis toisenlainen esimerkki, onko tämä jenkkiauto:

    Suunniteltu jenkeissä, kasattu jenkeissä samalla tehtaalla missä mustangit,
    vieläpä suunniteltu mustangiksi, mutta painostuksen vuoksi nimetty Probeksi. Mutta autossa käytetty 45% japanilaisosia?

    Hmm... Ei kelpaa jenkiksi japsiosien takia? Eikä Mazdojen joukkoon jenkkien sunnittelemana ja rakentamana? :poff:

    Oisko jotain sekasikiöautokerhoa? :rotfl:
     
  11. Cadillacman2

    Cadillacman2 Gearhead

    [
    Siis toisenlainen esimerkki, onko tämä jenkkiauto:

    Suunniteltu jenkeissä, kasattu jenkeissä samalla tehtaalla missä mustangit,
    vieläpä suunniteltu mustangiksi, mutta painostuksen vuoksi nimetty Probeksi.

    selko vastaus kyllä on
     
  12. overlap

    overlap 1st gear

    Niin, tarkoitin sanonnallani"persoonaton nyky auto"-lähinnä,ettei itseäni säväytä,kun tuollainen tulee vastaan.Amerikkalainen auto kuitenkin,ja jokainenhan harrastaa sellaista autoa,josta itse pitää,vaikka se olis esim. mosse. :)
     
  13. overlap

    overlap 1st gear

    Ja unohtui! :oops: Onko harrastajilla noita PT-cruisereita ihan noin harrastekäytössä?Vai onko käyttö/harrasteauto yhdistelmä?itse miellän Cruiserin käyttöpeliksi?
     
  14. RB-440

    RB-440 1st gear

    Uusi, kaupasta ostettu, mutta sellaiseksi erikoinen auto vois tietysti olla harrastehenkinen, mutta kai se sellaisenaan on kuitenkin enemmän käyttöauto. Eikös harrastepelin ja käyttiksen erota siitä, että harrasteautoa kehitetään jotenkin omistajan mielen mukaan? En nyt tarkoita Bilteman isoimpia sumuvaloja, mutta jotain kehittävää kuitenkin, vaikka sitä korin tuunaamista. Sitten kun ensimmäinen PT Cruiseri on 30 vuotta vanha, se voi olla harrasteauto mobiilina, vaikka olisi tehtaankuosissakin. Eipä taida olla ihan yksiselitteistä tämäkään...
     
  15. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Ei ole, se on Masda 626 kupee. (Toivottavasti Jukka ei lue tätä :) Muutenkin kireenä mulle, kun en laskenut sitä slalomCuppiin Probella.
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    Juu harrasteauto on harrasteauto ja tuskin ptcruiserit vielä on harrasteautoja. Onhan niitä styling-henkisiä "harrastecruisereita" näkyny mutta tokkopa ny pakasta vedettyä autoa voi pitää harrasteautona.

    Myöskään jokapäiväses käytös oleva vanha vehje ei ole harrasteauto vaan käyttöauto vaikka sen kanssa saakin harrastaa.

    Mielestäni harrasteauto on laite, jolla ajetaan kesäisin kauniina päivinä blaablaa.

    T. tavoitteena '39 foordi käyttöautoksi.
     
  17. overlap

    overlap 1st gear

    Joo,tiedän kokemuksesta....Pidin tuota yhtä harrastejenkkiä kesällä käyttöautona,niin jotenkin fiilikset laski,kun päräytti kesän aikana harrasteauton mittarilukemiin n.8000 km lisää..ei enää tuntunut NIIN harrasteautolta.?Harrasteautoiluun kuuluu omasta mielestäni myös tuo "fiilistely",jota ei tule,jos ajat joka päivä!Päte ainakin minuun :rotfl:
     
  18. bdr529

    bdr529 1st gear

    PT Cruiserin valmistus loppuu?

    http://online.wsj.com/public/article/SB ... 96105.html

    Yhä lähempänä se aika jolloin myös PT Cruiser on harrasteauto...
     
  19. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Ja pistetään lisää pökköä pesään: Ovatko nämä uudet Chrysler Sebring ja Dodge Avenger jenkkejä?
    Jos ovatten, miksi?
    Jos ei, miksi?

    -Janne-
     
  20. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Tuskin jonkun 60-luvun Darran tai Valiantin ostaja mielsi aikanaan kaupasta ulos ajaessaan, että alla on nimenomaan Jenkkiauto. Puhumattakaan Rämpylästä. Kyllä siinä ostettiin Mersuun nähden halpa, tilava, luotettavalla (vanhanaikaisella) tekniikalla varustettu perheauto. Käyttöauto isolla koolla. Kiistääkö joku silti, että pienellä kutoskoneella varustettu Valianttini ei olisi jenkkiauto, kun siinä ei ole kasia, ei vie 20 litraa satasella ja kokoakin on tasan 240 Volvon verran? :rotfl: (Eipä silti, perussiisti Valtteri on ohjattu esim. Forssassa toisinaan parkkikselle)

    Nyt katsellaan näitä PT Ruiskuja niin likeltä, ettei nähdä niissä piilevää potentiaalia. Tulevia Jenkkejä, ja monen mielestä jo nyt!
     

Kerro tästä muillekin!