Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tästä keskustelusta alkaa nyt olla 10 vuotta, onko tilanne muuttunut? Vanhempi harrasteautokin löytyy meiltä, mutta Pt tuli hankittua (emännän) käyttöautoksi (ja harrasteautoksi). Nyt Chryslerit suomessa myydään Lancioina ja Pt:n tuotantokin loppui jo 2009. Kehtaakos tuolla nyt mihinkään tapahtumiin vieläkään suunnata, jos vanhempi kalusto on telakalla tms. Tässä on vielä sekin hankaluus, että nahkarotsi päällä oon muutenkin tottunut kulkemaan, pitääkö Pt:n kanssa vaihtaa vaatetustakin, ettei leimaudu "vääränlaiseksi" harrastajaksi? :D Tarkoitus on tuotakin vähän harrastella ja vanteet pitäisi ensimmäisenä vaihtaa pois, kun ei nuo 18" oikein istu omaan ajatusmalliin mukavasta "jenkki"autosta. Peltivanteet kromikehillä tai pillerikapseleilla olis hakusessa. Ehkä jotain muutakin tuolle kulkineelle voisi ajanoloon tehdä.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Aika suolesta saa tapahtuma ja ihmiset olla jos siellä "pre-72, 2d ht"- miehet on nauramassa vääränlaista jenkkiautoa.
     
  3. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Miten lie, itse pidän sitä perusbulkkiautona jossa on aika peruspersoonattomat moottorit. Ei sen enempää "jenkki" kuin muut etuvetohyrslerit tai samanlaiset jenkki"voortit"/"letukat". Mut jos tykkää, ajaa ja tuunaa, ei turhia välitä muista. Mitä tossa yhdellä turneella ajoin voyagerilla, niin tarpeeseen sen vois hankkia, sama varmaan pt:n kanssa, ehkei harrasteeksi.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tylsä se on enkä itelle ikimaailmassa kyllä ostaisi mutta ei kyllä mua kiinnosta jos joku sellasen kanssa on tapahtumassa.

    On siellä muovisämpylä capriceja, aspeneita sun muita mälsiä autoja muttei niitä tartte kattoa. Mustangitjin alkaa olemaan aika bulkkia kamaa.

    Että sinne vaan ajelemaan. Kyllä niitä kiukuttelijoita aina on ketkä ei hyväksy mutta antaa olla.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  5. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kaikki nykyaikaisemmat jenkithän on perusbulkkikamaa, oli kyse korvetesta tai challengerista. Onhan ne makeita, mut ei ehkä erityisempiä kun uuden saa hakia kaupasta kun vaan centtejä on tarpeeksi. Ainakin joskus sai pt cruiseriin aika hienoja osia.
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Voi olla, että ovimies ohjaa pt:n yleisöparkkiin...
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyl vissiin sillo kuin noi tuli niitä sai ostaa kaupista jos oli massia?
    Emäntä jostain syystä tykkää topiikin hylsystä, ite en enkä pidä sitä jenkkinäkään. Vajaasylinterinen vajaatehoinen pöristin jonka uutuudenviehätys on kadonnu aikoja sitten.

    Mutta tietenkin kaiken saa muutettua "jenkiksi" mutta ei tässä maassa.
     
    passerby tykkää tästä.
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Eipä oikein sytytä PT meikäläistäkään, kuten Mudracer totesikin niin uutudenviehätys on kadonnut jo aikaa sitten ja nyt se on omaan silmään vaan ruma, kehnolaatuinen etuveto-kauppakassi... Sämpylä-Caprice tai Aspen on huomattavasti mielenkiintoisempi.
     
  9. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Eli tilanne ei ole muuttunut, vaikka auto on 10 vuotta vanhentunut. Sikäli huvittava juttu, että monilla autoharrastajilla voi auto olla suht tuore yhdistetty harraste-/käyttöauto, mutta jenkkiharrastajista ei taida suuremmalle osalle kelvata kuin pick upit tällaisiksi. Onhan tuo meidänkin Pt jo kohta 17 vuotta vanha, eikös esim. 70- luvulla tuon ikäinen kalusto ollut aika lailla normaalia harrastepiireissä ja yleensä sama kosla palveli käyttöautonakin.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sillon ne autojen ulkonäöt lienee muuttunut todella radikaalisti eritoten ameikkalaisissa. Nykysin ei hirveesti joku 2000 mallin auto ole kovin paljoa erilainen mitä 2017....verrattuna vaikka aikaväliin 1953-1970.
     
  11. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Eihan se samaa kalibeeria ole kuin vanhan ajan jenkit mutta aikansa perikuva, moottori taitaa olla Mitsubishin ja laatikko myos, noita muuten sai myos turbokoneella, samalla mosalla jota kayttivat Neon SRT4:ssa. Muotoilultaan mukavan erilainen kuitenkin kuin noi muut nykyajan hirvitykset.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Corsicasta, saratogasta ja voyagerista kokemukset ja ajot (nyt voja). Siis näistä "epäjenkeistä".

    On niissä jenkkipiirteitä ja ominaisuuksia aikalaisikseen niin että ne amerikkalasiksi tunnistaa sisältä. Pitää muistaa että turha niitä on verrata mihinkään 70-80 lukuiseen.


    Aika ei silti vielä ole kypsä mihinkään harrastetapahtumaan kuin ehkö saratoga/corsica akselilla mutta ei niilläkään ihan vielä. On pt retrompi kun voja mutta ei tarpeeksi?
     
  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    pt cruiser. ei taida olla vieläkään jenkki. vaikka onkin paljon muita aikalaisiaan mielenkiintoisamman näköinen. ja jäi minulleki positiivisempi mielikuva sen ajettavuudesta kuin ennakkoon oletin.

    ja viime ja edellisvuonna pt:t ohjattiin yleisöparkkiin useammassakin harrasteauto tapahtumassa. toinen pt oli vain lievästi tuunattu että ehkä olisikin voinut olettaa vakioksi.. toisessa taas oli enemmänkin kuvioita ja värejä ja muutoksia ..mutta ei sekään kelvannut rautalanka tapahtuman järkkäreille jenkiksi eikä harraste kalustoksi.. mutta 5-15v uudemmat täysin vakiokuntoisen näköiset uudet hummerit, pickupit ja vanit ohjattiin kyllä jenkkiautojen harrasteparkkiin välittömästi. ja niin pääsi muuten lotus exigekin.. (tosin.. olisin ehkä itsekin päästänyt sen myös. uudempien mummerien ja vanien kanssa taas olisin tehnyt suullisen sopimuksen että halutessaan pääsevät sisään myöhemmin tapahtuman virallisesti alettua jos tilaa riittää.)
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ysärin alun potiac transport on myös yksi niistä autoista mistä ajosta tuntee sen että amerikkalaisella ajetaan vaikka onkin hyljeksitty. Myös tilankäytöstä huomaa että ajetaan amerikkalaisella kun kajuutasta varmaan yli metri on uhrattu kojelaudalle. Eikö sekin metri voisi olla siinä konepellissä niin auto olisi vähän helpompi huoltaa kysympähän vaan. Sen lisäks näkyvyyskin on surkea kun kuoleita kulmia on vaikka millä mitalla ja koko auto on muovisempi mitä mikään muu mitä olen joutunut värkkäämään.

    Mutta kiva auto matkustaa kyydissä ja todella pehmeä kyyti. Parempi mitä vojager mun mielestä.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi on vähän suolesta. Tietty tila on rajallista ja ei tollanen ptcruiser varmaan ketään hirveemmin kiinnosta mutta silti. Mieluummin näkisin yhdenkin mustangin, jonkun niistä 20:stä, tilalla pt cruiserin tai jonkun muun vastaavan yliedustetun auton tilalla.
     
  16. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    niinpä. minustakin tuo pt kuuluisi kyll myös siihen "otetaan mukaan jos mahtuu" ryhmään. eikä automaattisesti sisään..

    oon yritellyt miettiä (ja ääneti ehdotella) että josko nykytekniikan kanssa voisi kehittää jonkinasteista mekanismia jolla voisi järjestäjätaho esim kiertää parkkipaikkaa ja klikata kiinnostavan auton omistajalle jonkun whatsuptwitfaceinstan : että jos kiinnostaa, voit siirtää tämän auton "paremmalle" puolelle parkkiin. pahoittelumme että sinut on opastettu väärälle osastolle. tai että "nyt olisi tilaa sinullekin".

    sisään heittäjillä pitäisi olla laajasti pelisilmää.. nähdä kiinnostavuus myös jossain toyota crownissa taikka muuten jotenkin määrittelemättömällä tavalla "harrasteisessa" pelissä. vanha ralli eskorttikin levikkeineen on jännä peli minusta.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juju on usa pikuppien kohdalla siinä että ne ei ole muuttuneet oleellisesti. Mukavuutta ja luxusta on vaan tullut saataville jos semmosta haluaa. Jos henkilöautopuolella olis tilanne sama niin uudet jenkit olis just kuin vm -70 mutta ylivaihteella ja abseilla. Ei ole siten yllätys että pikuppeja ostetaan enemmän kuin henkilöautoja.

    PT oli toki valtavirrasta poikkeava. Niille ei taija oikein riittää harrastajia kumminkaan, noita turbo ja avomalleja ehkä säästetty jonkin verran.
     
  18. JTP100

    JTP100 3rd gear

    Suomen kokoisessa maassa varsinkaan ei luulisi olevan varaa karsastaa eri tyypin kulkineita harrastavia ihmisiä. Tämäntyyppisellä lokeroinnilla kustaan omiin muroihin, kun varovaisen kiinnostuneet nuoret törmäävät vanhoihin, omissa nurkissaan turaaviin "huippuharrastajiin" joille mikään muu, kuin heidän tapansa ei ole "oikeaa" harrastamista. Eipä varmaan paljon sen jälkeen autojen rakentelu kiinnosta, kun ei tunnu olevan kuin yksi oikea tapa tehdä. Monimuotoisuus on vahvuus, jonka avulla jokainen löytää oman juttunsa. Itse pidän paljon kiinnostavampana sellaista tapahtumaa, jossa näkee erimallisia harrasteautoja, kuin sellaista jossa 20 samanlaista pirssiä seisoo peräjälkeen mutta jollekin merkkiuskolliselle tämä voi olla taivas. Jos PT on sinua miellyttävä pirssi niin silloin se on oikea Jenkkiharrasteauto vaikka toiset väittäisivät muuta. Yksi oman harrastuksen perusperiaatteista on määritellä itse mikä minua kiinnostaa ja haistattaa pitkät paskat näille "asiantuntijoille". Jääpähän enemmän harrastettavaa, kun kaikki eivät ole samoilla apajilla.
     
    Latvis ja Jorpex tykkäävät tästä.
  19. rb

    rb Double Gearhead

    PT Cruiserista taas niin tunteita nostattavaan aiheeseen, kun harraste parkki.

    Kaikki sympatia eri tapahtumien järjestäjille, koska toimi niin tai näin, aina tapahtuman päätteeksi tulee harrasteparkin järjestelyistä kuraa niskaan.

    Miksi niin monet ovat sitä mieltä, että oma auto olisi välttämättä saatava sinne harrasteparkin puolelle, vaikka sokea Reettakin näkisi, että se on käyttöauto??

    Mä en käy hirveesti missään tapahtumissa, mutta jos nyt menisin tolla tämän vuosituhannen pikapilla, niin en edes lähtisi tyrkyttämään sitä mihinkään harrasteparkkiin, vaikka siellä nyt oikea moottori keulalla onkin.

    Jätettäköön se tila harraste autoille.............. mä jaksan kävellä kauempaakin.
     
    nuc-64 tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Raaka vuosimalli raja toimis nii ei tulis paha mieli kelleen. Vaikka 95 ja vanhemmat. Rupee jo monella merkillä olemaan harrastevehkeitä. Toki jos jenkkitapahtuma niin sitten valmistusmaan mukaan.


    Missä vaan vaikka tojotien tapaamisessa erottuu joku 00 pirssi 70-80- lukulaisten joukosta.



    Jos tansseihin on k50 ikäraja niin pitääkö sinne ottaa mieleltään vanha 25v sisään?


    Mä varmaan nykysen vaninkin jättäsin kauaksi autorivistä kun se edustaa mulle pickuppien ohella sitä yleisintä. Pickupin paikoitellen tarjoama epäkäytännöllisyys antaa mun silmissä sille enempi extremearvoa kun vanille :D


    Muutenkin harrastajille suotais paksu nahka kun aina radikaaleille ratkaisuillle löytyy sanomista vastaan ja puolesta.
     

Kerro tästä muillekin!