Ei uusi juttu. Kotopuolessa oli jos ei 80-luvun lopulla niin ainakin 90-alkupuolella kans valmetin kone maasturissa. Kutsuttiin käyntiäänen perusteella sitä ”kyläniemen lossiksi” etelä-saimaalla olevan saaren kulkuvälineen mukaisesti.
Eikös ne ollut jotain maahantuojien dieselöimiä? Olisko ollut ainakin käytössä valtion laitoksilla. Joku varmaan osaa kertoa enemmän.
juu, sama on ainakin siihen aikaan kuorma-autoilijana toimineen henkilön kulkine. Dodgena sitä muistelinkin mutta viiatin kone? En väitä kyllä vastaankaan kun en tuntenut asiaa paremmin. No kumpikin kone alkaa kumminkin samalla v-kirjaimella. valmetin koneita muistelen olleen monissakin aikoinaan kyllä. Eikös se alkanu 70-luvulla tiisselöintivimma että öljykriisin jälestä laitettiin janoisiin jenkkeihin sun muihin vaikka mitä tupaöljykoneita. 2005 muistelen manneilla olleen astron jossa nissan laurelin kone. Ei kyllä erityisen rivakka ollut kun ajoin mutta kai se miljoonan kilsan kone muuten on.
Kyseinen kuorma-autoilija toimii edelleenkin kuorma-autoilijana. Sitä en tiedä mikä voimanlähde siinä nykyään mahdollisesti on mutta edellisen omistajan(joka oli/on sähköasentaja) aikaan autossa oli Fiatin diesel.
Wagoneer 4.1 Valmet. Maahantuoja diisselöi noi. ne FIIATIN diisselit oli ilmeisesti yksityisten asentamia. Ihan saakelin hirvee vehje ku ei kiihtyny ei kulkenu. Meidän Wagoneeriin tiputin ensin amc suoran kuutosen ja ku sekään ei siirtyny niin Olds 350Cid+Th-400 laitettiin ja muutoskatsastettiin. Alkoi koppa liikkua ja kun vielä etuperään teetin lukon niin meni ihan mistä vaan halusin. Kyseinen auto on vieläkin tossa tontilla (seissyt sen 15-20v). Kun hävitin sitä Valametin konetta ei kukaan soitellu keltaisenpörssin ilmoitukseen eikä paikallislehden myydään palstan ilmoituksen perusteella mutta ku pisti Maaseuduntulevaisuuteen niin samana päivänä tuli viisi soittoa. Kyseinen mylly meni sitte jollekkin mettäkoneurakoitsijalle. Ei voi ku sääliä kaveria ku konetta ei meinannut saada käyntiin ilman roikkaa -10c pakkasella.
Kaverilla oli joskus vuonna 86 muistaakseni punainen '79 Wagoneer Valmetin koneella, kyllä tunnisti kaukaa kun se oli liikenteessä!
Joo, perimätieto kertoo esim. Loimaan nurkilla laitetun -60 luvun isoon Mercuryyn leikkuupuimurista nelipyttyinen Perkins-diesel On siinä ollut varmasti rivakkaa kyytiä, mitähän tuollaisessa ainaisen auringon imperiumin insinöörien taidonnäytteessä tehoa olisi, varmaan jotain vajaa 50hepoa
Mites vanhat Range Roverit, niitäkin diiselöitiin urakalla. Olisko kanssa ollut Fiatin koneilla ? Onkohan yhtään semmoista säilynyt ihmeteltäväksi ?
Bensa ja autot ovat olleet suhteessa kalliimpia, lisäksi dieselautojen valikoima oli suppeampi. Mersu oli useille vain haave. Ovat oman aikansa sepityksiä ja ... voisi niistä joku olla tallella tulevillekin polville. Mieleen tulee ensimmäisenä 50-60 luvun taitteen DeSoto (ehkä, saattoi olla joku muukin iso mopar) siipineen ja metalliväreineen ja ilmeinen Bedford diesel plus lattiamanuaali. Ja tämä laite postinjakokäytössä Mäntyharjulla. Olen itse nähnyt sen siellä ajossa 70-luvun alkupuolella. V8 Magazinessakin taisivat kauhistella. Stadista katsoen maaseudulla tehtiin kauheita asioita. Todellisuudessa muuten hylkyyn joutunut suuriruokainen tai konevikainen pysyi ajossa, kun siihen sepitettiin toinen tekniikka.
Mersun mottoreita Rangeihin paljon laitettiin. 70-luvun lopulla oli koulussa samalla luokalla autokorjaamon pitäjän poika joka väsäsi välilaipan koulun kässätunnilla, vähän myöhemmin toisella koulukaverilla oli ajossa vastaavaa yhdistelmä. TM:n myyntipalstalla vaki-ilmoittaja tarjosi myyntiin asennusohjeita ja sovitusosia, aluksi Mersun moottorille ja myöhemmin muillekin vaihtoehdoille.
1950-luvulla 0li jossain päin Savoa laitettu Buickiin risan koneen tilalle traktorin diesel. Huippunopeus jäi vakiovälityksillä jonnekin kuudenkympin kieppeille.
Ainakin 1958 Dodge Kingswaytä on tehty (Belgiassa?) perkinsin dieselillä. Ole aikoinaan omistanut tuollaisen Kingswayn. Perkins oli jo hävinnyt tilalla letukan 230, mutta rekisteri otteessa vielä diesel.