Onnistunut katsastus...kerrankin...

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja atobee, 8.10.2010.

  1. atobee

    atobee Gearhead

    Juttuja tänne KUN auto menee läpi yllätten.

    Iselläni kävi noin 20 vuotta sitten kun vein -73 Caminoa katsastukseen jonka jo tiesin ennakolta tulevan hylätyksi lukuisten vikojen vuoksi, hain vain vikalistaa mutta yllättäen auto läpäisikin katsastuksen.
    Onko muilla samallaisia kokemuksia?
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Tänä kesänä '81 Datsun Laurellia leimasin kesäautoksi kaverille ja jarruissa oli ollut ongelmaa (poljin painui pohjaan) lisäksi pohjassa oli kovasti kitillä paikattua mätävikaa. Yllätykseksi katsastusmies päästi auton läpi parin reijän, pehmeän polkimen, hätävilkkujen toimimattomuuden ja öljyvuotojen jälkeen sanoin "Kun ei näitä enää ole".
    Lisäksi testasi mielenkiinosta menisikö '81 6 pyttynen Datsun vähäpäästösen arvoilla kenkäisemällä sitä hiukan päästölaitteessa. Muut arvot pysyivät alle rajojen, mutta häkäarvot nousivat yli sallittujen! Tämä siis 290 000 ajetussa 2.0 suorakutonen Datsunissa ilman katteja tai muita saastelaitteita.
     
  3. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Siis onko katsastus silloin onnistunut, kun autoa leimalle vietäessä kuski tietää, että siinä on jarruvika, pohjaa pakkeloitu ym. ja katsuri hyväksyy sen?
     
  4. servopiili

    servopiili 1st gear

    EI todellakaan :mad: tälläinen vaarallinen lintta myydään sitten juuri katsastettuna jollekkin pöljälle, joka uskoo katsastusmiehen "kuntotestiin" :soosoo:
     
  5. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Tässä topicissa kannattaa sitten mainita sen auton leimaan päästäneen konttorin nimi, niin saa sekin sitten Trafilta kiitosta ja kehuja... :lol:
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    jaaha, no keksikää omasta päästä joku hurja läpimeno-tarina ja mainitkaa jonkun v-mäisen hylkyjä tehtailevan pskakonttorin nimi :rotfl: hähää.

    En ole vuosikatsastanut tai päästömittannut autojani sitten -99. Koko maapallo ei ole yhtä persiistä kuin fjinland tässä suhteessa.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Silloin katsastus on mielestäni onnistunut jos katsuri löytää sellaisen vian jota itse ei ole tiennyt ja joka täytyisi joka tapauksessa korjata.
    Kun yhtä 90-luvun pikkukippoa tehtiin opetuslupa-autoksi, niin niitä ruostevikoja korjatessa tuli mieleen että kyllä tämä menisi läpi katsastuksessa vähemmälläkin korjaamisella, mutta olisiko sillä kiva ajella kun tietäisi ne mätäongelmat ja olisiko seuraavana vuonna taas kiva alkaa niitä epätoivoisesti paikkailemaan.

    Tästäkin projektista löytyi jarrutasapaino- ja seisontajarrruongelmaa, mutta ihan aiheellisesti tuli uusintanäyttö niiden osalta.
    Eli oli ihan onnistunut katsastus vaikkei läpi mennytkään.
     
  8. Aako

    Aako 1st gear

    MIten tuo katsastus asia, josta alati vaahdotaan? Ei ole tälläkäään foorumilla
    Montaa ihmistä,jos ainuttakaan, jotka ovat elänet ajan, kun autoja ei suomessa ole katsastettu!
    Katsastumiehet on ihmisiä, joka asemalle mahtuu se hyvä tyyppi ja k***pää. Kuitenkin pääsääntöisesti asia on hyvin yksinkertainen: Auto on määräystenmukainen ja kunnossa, leima tulee..
    Kovasti mielellään näkisin, että katsastus olisi nykyistä tarkempikin tietyissä kohdissa, nimittäin asentajana näen lähes kuukausittain autoja, jotka ovat läpäisseet katsastuksen jollain rekkari merkinnällä rispautuneesta suojakumesta, totuus sitten on,kun aletaan sitä vetarin kumea vaihtamaan, että todennäköisesti ensimmäinen paniikkijarrutus saa aikaiseksi vain jarrulevyn pirstoutumisen ja kolarin, tai sen ekaluokkalaisen hengenmenon siinä koulumatkalla...
    Ainut , mikä katsastuksessa sylettää on se sikamainen hinta,mikä siittä peritään!!
     
  9. puu

    puu 3rd gear

    "MIten tuo katsastus asia, josta alati vaahdotaan? Ei ole tälläkäään foorumilla Montaa ihmistä,jos ainuttakaan, jotka ovat elänet ajan, kun autoja ei suomessa ole katsastettu! "

    Juuri siksi tuo katsastus aiheuttaa suuria tunteita koska moni vielä muistaa ajan jolloin valtion konttorille mentiin lakki kourassa omaa olemassaoloa anteeksi pyydellen. Silloin niille asemille ei mahtunut sitä hyvää tyyppiä, kaikki olivat.....

    Ehkä tuo katsastukseen suhtautuminen muuttuu kun paikalla on enää sellaisia jotka ovat katsastaneet nykyisen systeemin aikana.
     
  10. kantri64

    kantri64 1st gear

    Tänään poksahti tuo harrastekikkana ihan kerrasta läpi ilman mitään vinkumisia puolin taikka toisin. Tosin näin on käynyt ennenkin ja odotettua se oli myös nyt...
     
  11. transport01

    transport01 3rd gear

    Onko joku saanut huomautuksen liian ohuista jarrulevyistä? Itse olen liki jokaisella autolla ajanut levyt alarajalle ja hiukan ylikin. Koskaan, siis ei koskaan ole mitattu levyjen paksuutta, vaikka ne ovat olleet ihan alarajoilla tai hieman ali vuosien (tai vuosikymmenten aikana) ainakin 10 kertaa. Jos tuossa asiassa luottaa konttoriin, niin tuo yllä kuvattu tapahtuu joskus aika varmasti.

    Kerran huvikseni hioin levyistä reunat kitkapinna ulkopuolelta siten, että levy näytti 4 mm paksulta, kun ko auton minimi 9 mm. Autossa erittäin avoimet aluvanteet, eli levyt näkyi hyvin silti leimasin auton nippa nappa laillisilla, tai nippa nappa laittomilla levyillä lukuisia kertoja eri konttoreilla ilman huomautusta. Levy oli 8 mm, kun vaihdoin sen lopulta, kun se alkoi tuntumaan turvallisuusriskiltä. Tämä tapahtui 90 luvulla, mutta sama meno jatkuu käsitysteni mukaan. Vaihdoin nykyiseen autoon pari vuotta sitten ihan minimissä olevat levyt aika pian katsastuksen jälkeen, eikä nekään olleet kiinostaneet ketään konttorilla. :soosoo: :soosoo:

    Ja nyt kun trafi lukee tämän viestin, niin seuraavaksi itketään tuolla toisessa topiikissa, että kun pyydetään vaihtamaan levyjä, vaikka ne oli ihan hyvät :rotfl: :rotfl:

    Ja sitten otsikon asiaan:
    Viimeksi meni katsastus yllättäen läpi, vaikka luulin, että laakerista jäisi kiinni. Ei vain ollut aikaa vaihtaa laakeria ja piti saada lisää ajoaikaa, niin päätin yrittää väljällä. Silti olisin jopa toivonut, että ko tason väljästä olisi mainittu edes suullisesti. Väljyys kun rupesi näkymään jo renkaan kulumisessa. Ääntä laakeri ei pitänyt. No nyt laakeri on vaihdettu ja kaikki kunnossa. :D
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Itse olen katsastanut autoja niin valtion monopolin kuin nykyisen riisto-ryöstö systeemin aikana ja ainoa, mikä on oikeasti muuttunut, on katsastuksen hinta. Ja sekin huonoon suuntaan. Muita muutoksia en ole havainnut. Nykyään on hyviä tyyppejä katsastamassa, mutta myös niitä turhasta niuhottajia, niin on aina ollut ja tulee aina olemaan.

    Vapauttaessaan katsastuksen "kilpailulle". olisi valtion pitänyt määrätä katsastukselle maksimitaksa, kuten toiselle rajatulle ammattialueelle eli taksiautoilijoille on tehty.
     
  13. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Onnistunut katsastus oli kun tämän nykysen ilmaseks saadun talviauton pienen kunnostusoperaation jälkeen vein katsastukseen 3 vuoden seisotuksen jäljiltä. Katsastaja otti katsastuksen siltä kantilta että kyllähän se siitä vetristyy kun saa kilometrejä. Kaikki arvot ym oli kyllä rajoissaan, vaikka vähän heittoja oli, ja pientä herkistelyä vaati.

    Odotin etukäteen että varmasti nosturilla alkaa sellanen piikkaus ettei vähän rähjänen puoli milj. ajettu Volle vain pääsis liikenteeseen. Eipä sieltä kyllä pehmeetä olis löytynykkään kun uutta peltiä tuli laitettua.
     
  14. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Kävin leimalla -95 Mussen kanssa ja katsastusmies sanoi jotta "Ei tämä ainakaan mun V8-kuumetta lievittänyt. Kokomoottori pitäis saada."
     
  15. Kruiseri

    Kruiseri 3rd gear

    Huomasin tämän ketjun vasta kun olin jo postannut toiseen mutta pistetään nyt tännekin kun paremmin sopii:

    On tässä kesän mittaan pikku hiljaa laiteltua n. 8 vuotta seissyttä -70 luvun Pontiaccia ajokuntoon. Tätä ketjua lueskellessa on muutamankin kerran miettinyt että minkälainen mahtaa olla leimakeikka kun en ole tällä paikkakunnalla vielä kertaakaan katsastuksessa käynyt eli ei ollut mitään tietoa miten suhtautuvat näihin amerikan ihmeisiin. Kävin auton tekniikan läpi, vaihdoin nesteet, tulpat, irrotin renkaat ja tarkastin jarrut ja letkut. Kun kaikki tuntui olevan kunnossa, oli aika suunnata leimalle. Koska auto oli ollut pitkään pois rekisteristä, piti siihen tehdä sitten rekisteröintikatsastus. Vähän oli epävarma olo kun ajelin konttorille. Auto tuntui olevan kunnossa mutta ei kai nyt näin kauan seissyt auto voi mennä ekalla läpi? Ajattelinkin että haetaan nyt se korjauslista talvi-iltojen ratoksi :D ja koetetaan keväällä uudestaan. Katsastaja oli ihan asiallisen oloinen kaveri ja sanoin sille että auto minulle uusi, kerro kaikki mitä löydät ja huomaat niin opinpahan samalla tuntemaan itsekin tätä 'laivaa'. Katsastus sujuikin sitten varsin mainiosti, kaveri kertoi mitä löytyi ja minä ihmettelin vieressä. Auton alla tajusin että kaveri ei kertaakaan edes koputellut auton palkkeja tai peltejä. Pohjassa ei tosin ole mitään massaa ja siitä näki ettei sinne ole tehty mitään vuosiin. Renkaiden välyksiä sentään kokeili rengasraudalla. Lopputulema oli sitten se että meikä katselee hämmästyneenä kädessä olevaa paperia jossa lukee 'hyväksytty' :D pari pientä korjauskehoitusta mutta niitäkään ei tarvitse edes jälkitarkastuttaa, ovat niin pikkujuttuja. No nyt on sitten taas yksi 'amerikanlaiva' päässyt takaisin tien päälle. Tänä vuonna ei taida tosin enää juuri maileja mittariin tulla mutta ensi kesänä sitten senkin edestä :D
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei mulla näissä amerikkalaisissa, kun eivät tunnu hanakasti kuluvan alarajalle
    ja sietävät sorviakin. Mutta rouva kun ennen käytti ruåttalaisia, niin niissä
    kyllä useamminkin tuli hylky levyistä.
     
  17. 370

    370 Gearhead

    ^Joo. Eivät ainakaan valurautalevyt kestä sorvia.
    Kaverille höyläsin joskus -86 sen -75 Dodgeen etulevyt ja ne kilahti palasiksi ensimmäisessä reilummassa hidastuksessa. Eikä ollu sorvauksen osaamisesta kiinni.
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Eikö kaikki jarrulevyt oo valurautaa? Kai niitä voi sorvata, kun kerran siihen hommaan tehdään ihan koneitakin:

    http://www.finntest.fi/index.taf?_page=73&pg_id=6
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Hieman off topic mutta kuitenkin.

    Tollasessa ns."normaaliautossa" levyt kestää 150tkm molemmin puolin. Joistain takseista oon niitä hylänny jopa 60-70tuhannen kohdalla mutta niillä ajotapa on varsin erilaista. Tuntuu että raskaammissa ajoneuvoissa kuten pikapit ja pakettiautot ne levyt tuntuu pidempään kestävän. Joissain jopa useita satoja tuhansia.


    Katsastus on toki kallista mutta jos menee mihin tahansa merkkiliikkeeseen 2000 luvun autolla ja pyytää tarkastamaan jarrut, iskarit, levyt, nivelet,pohjan ja valot niin luuletteko saavas sellasen tarkastuksen jollain kolmella kympillä :rotfl:

    Mun mielestä 50e katsastuksesta on ok hinta, sillä pääsee asemakin plussalle varmasti. rahastus tulee sitten päästömittauksista ja kaikenmailman OBD mittauksista.

    Viime viikolla näin yhden merkkiliikkeen laskun jossa oli 2 ajovalopolttimoa ja 2 parkkipolttimoa sekä niiden vaihtotyö, yhteensä 110e. Melko edullista.
    :rotfl:
     
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Kun tuolla aikaisemmin kovin väitettiin, että jarrulevyt hajoo jarrutuksessa, niin kertokaapas nyt uteliaalle että monelleko on käynyt niin....
    Olen kyllä nähnyt jopa 4milliä alle alarajan kuluneita jarrulevyjä jotka on kyllä ollu vielä muuten ehjiä...ja itseasiassa kulunein levy jonka olen nähnyt taisi olla 2mm paksu...se olikinsitten jo irronnut keskiöstä irti...mutta ei ollut pirstaloitunut sekään.....
    Ja kun olen lukenut juttua kuolonkolareista, en muista että olisi yhdessäkään onnettomuudessa mainittu jarrulevyn pirstaloituneen....
    Eli onkohan se sitten kuiteskaan kovin yleistä.
    Nii ja mainittakoon vielä että katsastuksessa se hylkyraja on yleensä millin alle alarajan.....johtuen mahdollisesta mittavirheestä mittauksessa ettei aiheettomasti hylättäisi......
     

Kerro tästä muillekin!