Onnistunut katsastus...kerrankin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja atobee, 8.10.2010.

  1. chauffer

    chauffer 1st gear

    En tiedä ton ilmapumpun tarkoitusta mutta viimeksi kun ilmapumppu oli pois pelistä niin väitti että siksi happea liikaa :eek: en oikein ymmärrä :cry:
     
  2. joriot

    joriot 1st gear

    Ilmapumpun tarkoitus on lisätä happea pakokaasuihin, jolloin hiilivetyjen (HC) pitäisi palaa pois.
     
  3. chauffer

    chauffer 1st gear

    Mutta happea ei kuitenkaan saisi olla liikaa? :eek:
     
  4. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Ei saisi.rekisteriotteessa on itsellä maininta pakokaasujen happipitoisuus hyväksytty sen ja sen päätöksellä tämä ja tuo.katsastuksessa kysyessä asiaa oli raja-arvo kuitenkin 5% tässä autossa ja sen mukaan tuli leimakin hapen ollessa karvan alle 3%.en tosin tiedä johtuuko matkan varrelle tippuneista ilmapumpusta ja katista tuon raja-arvon käyttö vai kenties kuun tai tähtien asennosta.
     
  5. chauffer

    chauffer 1st gear

    Ihan hullua hommaa; Ilmapumppu päästöjen vähentämiseksi ja samalla toisen arvon huonontamiseksi :O
     
  6. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    No,kai ne hiilivedyt on kuitenkin pahempia saasteita ja nämä ilmapumput on 80-luvun lääke niiden pienentämiseen.ja suomessa kun ollaan niin tästäkin on pitänyt vääntää lakipykäliä joista ei aina ota erkkikään selvää kaikkien poikkeuspäätösten yms kanssa.
     
  7. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    ihan onnistunut katsastus oli kerrankin vaikka vikalistan sain: mittari ei toiminut ollenkaan, koska olin vasta vaihtanut lootaa, vaijerimittari ja sähköinen lähetin. päästöt myös pelotti, check-engine valo paloi aina välillä, tyhjäkäynti juonitteli, putki oli mikä oli (-89 bensa) mut ne oli ok. huonot talvirenkaat, nastoja siellä täällä. ohjauksessakin saattaa hitusen olla väljää, ratti ei ainakaan kunnolla ollut kiinni :D kardaani oli tuhannen väljä, lenkkasi ja tärräsi ajaessa. sun muita monia "pikkuvikoja" JA, se vikalista: jarruletku ja rekisterikilven valo :D vähällä pääsin, huh hui...
     
  8. chauffer

    chauffer 1st gear

    No mikäs nyt on konsti saada nuo happiarvot pienemmäksi kun edellisellä kerralla ilman ilmapumppua joutui myös pyöristämään happiarvoa alaspäin??? En jaksa uskoa että monena vuonna käy näin hyvä tuuri... :odroll:
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Onko pakoputkistossa/ilmapumpun putkissa vuotoja? ne nostaa happipitoisuutta jo yllättävän pienen vuodon takia.jos ei ole niin päästömittariin kiinni ja säätämään rikkaammalle huolehtien kuitenkin ettei muut päästöarvot,lähinnä hiilivedyt ja häkä, nouse yli sallitun arvon.typen oksidit tyypillisesti vähenevät kanssa kun säädetään rikkaammalle,johtuen matalammasta palolämpötilasta.Niin ja kannattaa huomioda mahdolliset sallitut poikkeamat niissä päästöpitoisuuksissa,niistä pitäisi olla maininta rekisteriotteessa jos sellaisia on kyseisellä autolla.
     
  10. xp

    xp Gearhead

    Mikäli moottori käy kaikilla pytyillä, niin ei kannata tehdä muuta kuin korjata mahdolliset pakoputkivuodot ja imupuolelta rikkinäiset alipaineletkut.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... kkeus5.pdf

    tuon ohjeen mukaa hyväksytään korkea lambda, ja siitä ammattitaitoinen mittaaja päättelee että samoin hyväksytään poikkeav happiarvokin.
     
  11. chauffer

    chauffer 1st gear

    Itseasiassa nyt leiman jälkeen huomasin että putki hieman vuotaa... :-? Mutta mites nuo tuplaputket vaikuttaa mittaustuloksiin? Kun mitataan vain toisesta putkesta ja putket haarautuu heti katin jälkeen, sehän vaikuttaa periaatteessa samoin kuin vuoto, eikö? :lol:
     
  12. DD6

    DD6 Gearhead

    Nyt on pitkäkatossa leima.
    Ei muuten oltu merkitty murtunutta jarruletkua vikalistaan, mutta vaihdatin. Oli aika hurjan näköinen kun pääsi taivuttelemaan vanhaa korjaamon lattialla... :/

    Lopulta meni molemmin puolin takaa kengät uusiksi, ja toisen puolen rumpu. Se olikin jossain vaiheessa ajettu naarmuille, kenkien niitit kaivertaneet. Eissss.

    Vähän jännäsi, kun rullilla uudelleenrummutettu puoli piti kuin tauti, ja toinen huonommin. Käsijarru päällä konttori ympäri, ja a'vot, arvot tasan.
    Nyt voi huristella talven tuiskuun :)
     
  13. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Paitsi että putkea on kummassakin haarassa ainakin metrin pätkät(jos vaikka sivuputket) tai enemmän joten ilma ei pääse sekoittumaan samalla lailla.ja tuon xp:linkittämän perusteella en suosittele muuta kuin tukkimaan vuodon jos muuten savut kelpaa leimalle.
     
  14. chauffer

    chauffer 1st gear

    Oukei, kiitos kaikista neuvoista! Ja siis leimattuhan tuo nyt on, mutta ensi vuotta ajatellen paljon viisaampi nyt :D
     
  15. jariha

    jariha Gearhead

    leima napsahti luumuun jälleen, muutokset taas hyväksytty ja auto laillinen :D yks pien huomautus tuli kun valot näytti liian ylös :wink:
     
  16. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    käyttökapraissi meni heittämällä läpi. vähän pelkäsin tuulilasin puolesta kun se on 10cm vaille laidasta-laitaan halki. taitaa mennä talven aikana entiseksi. käsijarrusta tuli korjauskehotus, yllätys yllätys oikea puoli otti todella huonosti
     
  17. artz

    artz Gearhead

    Löytyipä mahtava ketju :) En tiedä olenkohan kertonut oman tarinani johonkin muuhun ketjuun mutta tästä lähtee!

    Caminoa katsastaessa kaikki vaikutti hyvältä. Rekkarin valo oli kuitenkin pimeänä mutta ei onneksi merkintöjä. Sitten tuli aika avata nokkapelti. ..ainakin yrittää sillä ei suostunut aukeamaan vaikka kuinka vaijerista nyki. Olin ongelman korjannut just ennen asemalle menoa ja avannut pellin varmaan 10 kertaan ja toimivaksi todennut. Pitikin asemalla virityksen hajota. Vaan ei mitään, leima tuli silti. Lisäksi ei tainnut katsuri v8 hurmiossa huomata ollenkaan ettei töötti toiminut ja pissapojassakaan ei ollut edes moottoria :p Kehui vain hienoksi peliksi.
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    Ja olis ollu mulkku kusipää siinä toisessa topicissa jos olisi asianmukaisesti hylännyt toimimattomasta pesulaitteesta :poff:
     
  19. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Taas on vuosi aikaa ajella. Buickin leimalla tuli ensin vikalistaan maininta muutamasta valosta ja sivuvilkuista sekä pelkääjän puolen seisontajarrusta. Muita vikoja sitte ei ollutkaan. Ihan asiallinen katsuri oli. Ei nipottanu mistään turhasta.
     
  20. ajomies

    ajomies 3rd gear

    Näinhän ne jutut etenee.....;) 8)
     

Kerro tästä muillekin!