Onnistunut katsastus...kerrankin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja atobee, 8.10.2010.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Uusi iskunvaimennin ei välttämättä anna kun 50%, mutta se arvo ei kerro sitä että iskarissa on puolet tehosta jäljellä. Testerihän punnitsee painon, sitten ravistaa ja kertoo kuinka paljon painosta pysyy levyn päällä. Siksi uusikin iskari antaa "vain" 50-70%. Riippuu siis paljon jousituksesta. Lehtijousinen ja jäykkä taka-akseli ei välttämättä anna kuin 40%. Lehtijousi vaimentaa myös pomppuja ja toimii myös samalla vaimentimena, siksi painavissa autoissa iskaritesti ei oo pakollinen, vaan suuntaa antava. Kok paino yli 2500kg ei oo pakko mitata, kyllä saa jos haluaa.

    Pääsääntöisesti normaalit henkilöautot ovat kevyempiä,kierrejousilla niin iskaritesteri kyllä löytää kuolleen iskarin. Prosenttiarvoista en huolestuisi ennenkuin akselikohtaista eroa on yli 30%. Sekin pitää ottaa huomioon että jos iskarin kiinnitys on löysä niin sekin vaikuttaa paljon tulokseen.
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Puoltavat jarrut, varsinkin rumpujarrut tasoittuvat yleensä testissä sen takia kun jarrua painetaan paljon suuremmalla voimalla kun normaalissa ajossa. Ruosteet ja kosteus lähtee, jopa juuttunut mäntä saattaa liikahtaa.

    Alinta kn määrää ei tarvi laskea jos pyörät menee lukkoon.

    "Jos etupyörät eivät lukkiudu suurimmalla sallitulla
    poljinvoimalla (ha&pa 500 N, muut 700 N), on määriteltävä
    kokonaisjarruvoiman suuruus"

    Takapyöriä ei kaikissa autoissa saa lukkoon mutta tarvittava voima riippuu auton painosta.
     
  3. Ck

    Ck Gearhead


    "Aiemmista tiedotteista poiketen, kolmitoimisella
    katalysaattorilaitteistolla varustettujen autojen
    pakokaasupäästöt tulee mitata myös korotetulla
    pyörimisnopeudella (ja tiukemmilla raja-arvoilla)
    VAIN, jos ajoneuvo on rekisteritietojensa perusteella varustettu kolmitoimikatalysaattorilla tai merkitty vähäpäästöiseksi.

    Jos rekisteritietoihin on tehty esim. merkintä ”katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta”,
    niin päästömittaus suoritetaan vain tyhjäkäynnillä
    ja arvostellaan lievempien raja-arvojen mukaan
    (esim. 1.10.1986 tai sen jälkeen käyttöönotetuilla:
    CO 3,5% ja HC 600 ppm). "

    http://www.trafi.fi/filebank/a/13224784 ... T42006.pdf
     
  4. ajomies

    ajomies 3rd gear

    Sillä lukemalla ei kannata vaivata päätään, ainoastaan keskenäiset erot ovat ne merkkaavat asiat.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Elikkäs miten saa katsastettua vanhempaan autoon kat;in ilman vähäpäästö merkintää?
    Jos kone on terve ja vielä katti siellä niin varmasti menee päästöistä, mutta eivät kats. asemalla polkisi automaattia parkilla kuin vierasta sikaa :mad:
    Ja jos lievemmillä säädöksillä vielä kelpaa niin tyhjän katin laittaa ei edes ahdistelisi putkessa :rotfl:
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Pistä katti sinne vaan, ei sen katin laitto meinaa mitään että auto muuttuu vähäpäästöiseksi. Niinkuin lukee juurikin tuossa aken ohjeessa.
     
  7. GULF

    GULF Gearhead

    Oli ollut onnistunut katsastus ainakin auton myyjälle...

    Auto ruostui meinaan silmissä helsinkin ja porin välillä...
    6 uutta ruostereikää ja katsastuksesta aikaa auton haun kohdalla 20 tuntia....Tukivarren puslakin oli taka-akselista menny... Johtunee varmaan tosta toijotan litrasen moottorin rajusta tehosta?

    Äkkiä oli menny:)
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    sain vapaalipun päästömittaukseen ja varasin netistä ni makso hurjat 35e hagertin käyttö ja kerrasta läpi. joku BiltemanMynänWenyttimellä liikkeellä ollu päävaivainen ukkoli asiakas potki mun saksanseisojan pakoputken päätä ja naureskeli kun mittasivat jarruja. no toisaalta katsuri oli mukava kun tuttu useammalta käynniltä. ois pitäny jäädä virnuileen sille tärkeilevälle asiakkaalle että mitäs merkkasivat... :lol:
     
  9. jariha

    jariha Gearhead

    ooppeliin tuli leima kaikkien vastoinkäymisten jälkeen ensiyrittämällä :wink: outoa :eek:
     
  10. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Vaikeeta sanoa oliko onnistunut vai ei,mutta homma alko sillä kun meinas perinteisesti mennä ajoaika umpeen.Vein Chevy pick-upin -92 4,3 V6 päästömittaukseen tuttuun korjaamoon.Kaikki arvot oli aivan päin persettä,joten homma seis ja arveltiin,että katti paskana(vaihdettu 5 vuotta sitten).No tilasin uuden US-Partsista ja laiteltiin paikalleen kaverin kanssa.Uudelleen meinasin mennä mittaukseen,niin pajalla mittari hajalla,lambda arvot mitä sattuu.Aika vähissä,joten sitte vaan katsastukseen ja toivomaan parasta.Homma alkoi aika ikävästi,kaveri sai päästöt kelpaamaan kylläkin kierroksilla,mutta tyhjäkäynnillä arvot taas aivan päin h..ttiä.Seuraavaksi jarrutestiin..etujarrut tosi hyvät,käsijarru ok,mutta kun polkaisi takajarruja...jarruputki halkes ja eihän ne oikein sillon toimi.
    Sitte oli viel vasen raidetangon pää.Autohan oli samantien ajokiellossa,kaveri onneksi anto ajaa pois,sano kyllä et aja varovasti.Niin muuten ajoinkin,vittumaista ajaa kun jarrupoljin painuu lähes lattiaan.
    Lisää vaan jarrunestettä ja varovasti kotia.
    Taas tilasin lisää osia ja myös uuden happianturin,kun kaveri kattoi niitä arvoja.Sitten uudet osat paikalleen,jarruputkeksi uutta edestä taakse ja vielä putken lisätiivistys joka saumasta.No sillä aikaa tuttu paja oli saanut mittarit kuntoon ja eiku taas testiin(jännitti aika tavalla)mutta arvot oli melkein paremmat,kun uusissa autoissa,eihän tuolla oo ajettu ku 290000 km,joten aika uusihan se on.
    Vihon viimein eilen perjantaina taas katsastukseen ja homma toimi,jarrut nyt myös takana sekä nivelen vilkaisi ja päästölappu kelpas,joten hyvä niin.
    Kyllä nää vanhat paskat joskus naurattaa vaikka tämä yksilö ollut meillä uudesta saakka.Mikä hitto siinä on,että se katsastus aina meinaa jäädä aivan viimemetreille...se on kyllä vaan oma vika.Näin tällä kertaa. :D 8)
     
  11. amaz

    amaz 2nd gear

    Käytin tuota vara-autoa (-96 Fiesta) leimalla, muuten meni OK, mutta ensiyrittämällä tuli jälkitarkastus kun pissapoika ei toiminut. Vähän häkeltyneenä ajelin auton töihin, jossa lämpimässä hallissa hetken sulattuaan pissapoika alkoi toimia -> raakaa nestettä säiliöön ja uusintanäyttöön konttorille. Positiivisena yllätyksenä inssi oli katsastuspäätöstään alkanut katua tuon muutaman tunnin aikana ja uusintanäyttö kävikin veloituksetta. Jäi hyvä maku alkuhämmennyksen jälkeen.
     
  12. jaketin

    jaketin Gearhead

  13. artz

    artz Gearhead

    Camino leimattuna ja ajoaikaa reilusti yli vuosi. En silti voi sanoa että onnistunut katsastus KERRANKIN. Auto on niin hyvässä kunnossa ettei muuta sovi olettaakaan kuin kerrasta läpi.
     
  14. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Katsuri osasi lämmittää suoraan talviseisonnasta tuodun auton jarrut sopivasti ennen kunnon polkaisua, saatiin ihan tasaiset tulokset. No harrasteautoilija itsekin, koko katsastus puhuttiin ihan muista kärryistä kuin siitä Dodgesta joka oli nosturilla.
     
  15. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    corolla katsastettu :eek:
     
  16. jariha

    jariha Gearhead

    sarkkeri katsastettu taas huomatuksitta :eek:
     
  17. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    Rämiskä sai leiman tänään.
    Tosin tuli pari huomautusta kehdesta väljästä nivilestä, mutta eipä se haittaa. Vaihdetaan nivelet ja ajellaan taas vuosi "huoletta"
     
  18. gumppari

    gumppari 1st gear

    Leimalla kävin tänään.. Katsurin pihalla hävisi jarrut. Lähimmät kolme huoltamoa tuli käytyä läpi ja vasta neljännellä pystyivät ottamaan työn vastaan. Jarrut tuli kuntoon ja leimakin tuli.. Vikalistan kera. Mikä oli positiivista, paljon vähemmän sanomista tuossa autossa kuin olin pelännyt. Siksi siis kovin onnistunut katsastus :)
     
  19. M

    M Gearhead

    83 Trans Am meni että heilahti läpi katsastuksesta maanantaina. Nyt kelpaa taas ajella virallisesti kuuden vuoden jälkeen.
     
  20. capri30S

    capri30S 1st gear

    Nonni, ny vaan siihen motorhomeen ne sisustat ja sekin leimaan ;)
     

Kerro tästä muillekin!