Opel Kadett, malli A

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja nullzwei, 9.11.2004.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Katoppa vaan jos viittit, kaikki jarruosat ja hyväkromiset puskurit ovat tervetulleita..
     
  2. street and race

    street and race Gearhead

    A:han ei kovin hirveästi ole osia saatavana. Mutta b-malliin saa pelti osiakin vielä kohtuullisesti, uusia ei tosin taida hirveesti saada. Tekniikan osia ja muita tilpehööriä kyllä löytyy. Eihän noissa paljoa särkyvää olekaan :rotfl:

    Beet on ihan kivoja vehkeitä ajaa ja muutenkin harraste vehkeinä kyllähän noita on käyttiksinäkin vielä. A-malleja ei liikoja ole kaupan eikä raatojakaan löydä oikein joka nurkalta.
     
  3. JUHA P

    JUHA P 1st gear

    Rusty otappa yhteyttä osien merkeissä....0400-955168 sp käyttäjätidoista
    JUHA P
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Me oltiinkin vissiin jo jutuissa syys-heikissä JUHA P?
     
  5. JUHA P

    JUHA P 1st gear

    Juu,varmaankin juteltiin.ei aina muista nimiä tai nimimerkkejä :oops:
    JUHA P
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tää pitäis varmaan kirjoittaa tuonne mitä bongasit liikenteessä, mutta tänää tuli Tuusulantillä vastaan mattamusta a kadett. Jonkun rokun talviauto? Noi käy vähiin. Tuli mieleen siltä paikalta erään kuuluisan NHL kiekkoilijan serkun vastaava, Hän on vakava harrastaja. Tämä oli yli 20 vuotta sitten jolloin a koppia oli romiksissa ja joka takapihoilla. Ne silloin pisti viihteeksi ja vähintään kyseenalaistein keinoin. Hyi! Niillä oli mattamusta a kadett ,ollä porsastelivat. Katossa ei ollut edes se kuuluisa finladia 2000, vaan vanhasta paskahuussista oleva pöntön kansi ja kauluri. Hyi. Nykyään tämäkin silloinen autonkiduttaja viettää ihan kunnolista elämää ja entisöi autoja. Me kaikki ollaan oltu nuoria joskus, eh?
    Mutta oli kiva nähdä a koppa liikenteessä pitkästä aikaa. Taisi olla Forssassa kun näin viimeksi-
    Niin ja tää pitää kertoa vielä. Mulla oli huolintafirma ja tuotiin autoja jenkeistä. Piilofarmari buumi taisi olla kuumimmillaan joskus 89-90 kun illalla ajettiin länsi satamassa kattomassa laivasta purettuja autoja ja omia kirjanpitoja selaten. Silloin oli satama täynnä autoja eikä mikään hetkauttanut. Ehkä joku tavallista pitempi limo tai joku erikoinen muskeli auto. Niitä kaikkia tuli. Mutta tämä pisti sihteerini kanssa lyömään jarrut pohjaan ja kattomaan mitä vittua? Asia selvisi kun menin aamulla pilkutuksesta kysymään mikä toi on? Kyllä! Joku toi ruotsista Suomeen muuttoautona valkoisen A Kadetin
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ai säkin bongasit rebel58 sen mattamustan, heitinkin juttua siitä tosta aiemmin. Mä näin sen viimeeks sillon kun tuli ne ekat (ja vikat?) lumet, siellä se meni Tuuskilla muun virran mukana, just kun ohitin sen äijä pyyhki rätillä peep mirroria puhtaaks. Asia meininki! :D
     
  8. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Mulla oli pari tuommosta kouluaikoina, toinen oli alle 100Mm ajettu museokuntoinen '64 1.0 ja käyttöautona oli pari-kolme vuotta '65 1.1S:llä. Tuon rallimallin ostin 300mk:lla ja sijoitin siihen noin 700mk ja sillä sen sai leimaan, vähän lämpöeristeitä, tuon yks-äkäsen moottorin nokalle ja lokarin oikaistua. Oli muuten ihan siedettävän lämmin talviajossa, kun eristi lattian, tiivisteet oli ehjät ja kennon vaihtoi moderniimpaan, muistaakseni 80-luvun cherryn kennoon.

    A-mallissa on vähän eroja uudempiin, jotka vähän hankaloittavat sellaisen käyttöautona pitoa: perän etukiinnike/laatikon takakiinnike (putkikardaani) puslineen on hankala korjattava, mikäli menee väljäksi. Osat joutuu kai valmistamaan itse. Etuakselisto ja etujarrut ovat myös aika ikävät osien saannin kannalta, koska pallonivelet, jarrukengät ja laakerit (kuula) ovat erilaiset, kuin uudemmissa malleissa, joten osia ei saa. Joitakin varaosaliikkeiden takahuoneita kyselin aikoinaan (n. 12 vuotta sitten) läpi, eikä silloinkaan enää paljoa tarjontaa ollut. Jarrukenkiähän saa teetettyä, kunhan runkoja on lähettää Kitkaliimaukselle, mutta alatukivarteen prässätyt pallot ovat hankalia korjata tai korvata joillain muilla. Muistelen huhutun, että B-mallista kävisi tukivarret ja navat eteen kohtalaisen hyvin, joten saisi varaosatarjontaa siirrettyä kymmenen vuotta eteenpäin.

    Takajarrut ovat taas helpot, Opel ilmeisesti totesi rakenteen hyväksi ja käytti sitä pitkään. Kengät taisivat käydä vielä E-mallistakin.

    Ajettavuus ja näppäryys olivat mielestäni mainiot pikkuautoksi. Etupyörät kääntyivät älyttömästi ja hammastanko-ohjaus oli nopea ja kevyt. Sen vuoksi sillä pystyi kääntymään ympäri melkein missä vain. Painojakauma oli hyvä ja ajaminen esim. jääradalla helppoa. Erittäin helppo ajaa sivuluisussa, ei läheskään niin kevytperäinen, kuin esim. B-malli. Auton kapeus oli eduksi tekun parkkipaikalla: aina löytyi tilaa yhdelle A-raketille huolimattomasti pysäköityjen autojen välistä.
     
  9. cmro85

    cmro85 Gearhead

    tämä opel on kaverin auto. laakerivaurion takia jäi seisomaan. ei ole kuulemma kaupan. kysäisin juuri tänään auton kohtalosta, ja kertoi vievänsä säilöön odottelemaan innostusta.
     
  10. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Yhdessä pihassa lojuu:
    - A Kadett Coupe purettuna (Kesken jäänyt projekti. Osat tallessa)
    - B Kadett Mantan 2.0 moottorilla (Ei ole liikkunut vuosiin?)
    - Toinen B Kadett purettuna hylsynä
    - C Kadett Coupe (ilmeisesti projektina?)
    + ainakin parikymmentä 80-luvun autoa.

    Tuo A Kadett Coupe ainakin vaikutti mielenkiintoiselta. Noita ei varsinkaan Coupena useasti näe.
     
  11. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Coupet ovat tosiaan Suomessa huomattavasti harvinaisempia kuin tavalliset. Forssassahan näkyi ainakin takavuosina erittäin siisti puna-musta Coupe mustilla (Turun läänin??) kilvillä, liekö vielä maisemissa. Ja Kuopiossa oli siisti valko-musta kesäisin päivittäisessä ajossa. Farmaritkin ovat yllättävän harvassa...
     
  12. JUHA P

    JUHA P 1st gear

    On tuo auto hengissä vielläkin,taitaa omistaja asua Maskussa. :eek:
    JUHA P
     
  13. putkikardaani

    putkikardaani 3rd gear

    joka kerta tallin oven avatessa coupe möllöttää sisällä. mikäli joku tuommoiseen tarvii pisteosia niin niitä on.
     
  14. Mokomakin

    Mokomakin Gearhead

    onko coupe valmis auto josta on jääny ylimääräisiä osia vai liekö aihio 8)
     
  15. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Hämeenlinnassakin tämmöinen kesäisin on aina tupannut pyörimään. Tähän vehkeeseen on ainakin kustomoitu niskatuelliset takapenkit.. Jos sama laite on ylipäätään.
     
  16. Animal

    Animal 1st gear

    Ainakin Etelä-Suomessa pyörii kesäisin mattamusta A-Kadett jossa on ahdettu pata. Muita varusteita on mm: WC-kannet kattoluukkuina.
     
  17. putkikardaani

    putkikardaani 3rd gear

  18. Mokomakin

    Mokomakin Gearhead

    valmiilta vaikuttaa, mitäs tos on viel tekemättä?
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Minulla taitaa olla A-mallin Kadettin kohtuullisen hyväkromiset puskurit, maski ja jotain muuta pientä tallin ylisillä. Ne saa sieltä ilmaiseksi, kunhan tarpeeseen menevät.
     
  20. putkikardaani

    putkikardaani 3rd gear

    kuvan oton jälkeen vaihdettu kulutus osia.
    coupessa ja sedanissahan tuulilasista eteenpäin keulan osat on erilaiset
     

Kerro tästä muillekin!