Opel "ulisee" pakkasella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 30.12.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Auto on opel Astra 1,6 ja vuosimalli -94. Mistähän mahtaa johtua kun pakkasella (yli-15 astetta) käynnistettäessä kuuluu todella pahakuuloinen "uliseva" ääni. Mahtaakohan painelaakeri vedellä viimeisiä vai onko vaihdelaatikko öljyn tarpeessa. uliseminen loppuu melkein heti kone on pyörinyt hetken. Vaihteista kakkonen ei meinaa mennä välillä päälle. Mitenköhän asiaa kannattaisi lähteä korjaamaan?
     
  2. Lettu

    Lettu Gearhead

    eihän oo laturin remmi?

    toi vaihdelaatikko probleema on kait tyyppivika kun isäukon astroissa ja aikasemmin kadett beautyssa oli samaa vikaa. saa tosissaan käyttää voimaa että menee kakkonen silmään. ukko vaihtaa autonsa aina about 100tkm kohdalla eli en tiä kuis kauan tommosenaan laatikko kestää/kesti mut ei se mitään sille teettäny...siirsi seuraavalle onnelliselle
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meillä oli kanssa kadett beautyssä samaa vikaa eli 2:n kangertelee kylmällä..

    Uusilla öljyillä vika korjaantui kokonaan eikä tartte enään runnoa.,.
     
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    Hieman offtopic; mittari näyttää justiinsa -27 astetta, todennäköisesti kaikista autoista saattaa kuulua pahaa ujellusta näillä pakkasilla... [​IMG]
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jep varsinkin ohjaustehostajan pumppu huutaa kuolemaa aamuisin kun on aika vanhat litkut.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo, ootte oikeassa noissa pakkasesta johtuvista äännähdyksistä!! hihnat on kyllä varmasti sopvalla tiukkuudella, mutta miten usein te sitten vaihdatte öljyjä ohjaustehostimeen ja vaihdelaatikkoon? Auto on edelleen se Astra ja kilometreja sille on kertynyt 170 000 km. Mulla se on ollut nyt muutaman kuukauden.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Säädä vaihdevivusto kohdalleen , niin loppuu se kakkosvaihteen takertelu.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei mul oo ainakaa asconan vaiteiden kans ollu ongelmii voi tietysti olla eri laatikko ku kadetissa, mut hyvin on vaihteet silmää menny vaikka autolla ajettu 250tkm
     
  9. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Oon pähkäillyt jus samojen asioitten kanssa.Vika selviää parin päivän sisällä.Vaihtoehdot on 1.Laturin hihna luistaa. 2. Akku vie hetken rajusti virtaa kun on sökö(sisäinen oikosulkuoire). 3.Jakopään hihnan kiristin on kuiva.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2003-01-01 19:20 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jakohihna luistaa?Oisko laturinhihna?;)
     
  11. 67

    67 1st gear

    jakohihnat eivät luista.normaalisti moinen jakohihnan yhteydessä aiheuttaa vaurioita,ja ainakin matkan katkeamisen.
    eli EI KÄY ENÄÄ.
    suosittelen sopivia öljyjä vaihteistoon ja uusia riittävän kireällä olevia hihnoja.
    nyky autojen moniura hihnat,usein aiheuttavat ääniä,vaikka tuntuvat olevan kireällä.

    lisäksi ulisevaan ääneen kylmällä vaikuttaa myös,starttauksessa(lämmintä keliä suurempi)virran kulutus,jota laturi heti "paikkaa".


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 67 2002-12-31 01:54 ]</font>
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    olisko mahdollista että startin käyttöratas ei palaudu pakkasella ihan heti eli jää pyörimään koneen mukana, rasvat jähmeenä tms?
     
  13. 67

    67 1st gear

    ei ole.
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jakopään hihna hieman liian kireällä, pitää sellaisen aavemaisen vonkumisen.
     
  15. Micky

    Micky Gearhead

    Yksi varteenotettava vaihtoehto ulinassa muiden lisäksi on vanha vesipumppu,joten vaihda vesipumppu,jakoremmi,kiristin,laturin/tehostajanremeli joissain autoissa esim. hiace niin on apurulla missä laakerit suositeltavaa välillä vaihdella..maksaa kyllä,mutta saattaapi kummasti tuoda lisäkilometrejä.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Alkuperäiseen aiheeseen eli siihen vaihteistoon.

    Noi pikkuooppeleiden vaihteistot kaipaa:

    1) vaihteiston öljymäärän tarkistuksen ja mahd. lisäyksen.

    2) vaihteistoöljyn vaihdon viimeistään 100 000 km välein, saa vaihtaa aiemminkin. Tosin käyttöohjekirja esittää sen saman emävaleen kuin muittenkin autojen, että "ei tarvitse vaihtaa, vaihteisto on kestovoideltu", joo joo.

    Tarkistusta varten auton (?) siis ooppelin menosuuntaan nähden vaihteiston vasemmalla sivulla on 13 mm pultti (se on lyhyt ja kierreosa on 13 mm mutteriosaa paksumpi). Pultti auki, jos ulos valuu öljyä, sitä on riittävästi, jos ei valu, niin lisätään. Joko samasta reiästä vaivalloisesti tai sitten siitä kohdasta, jossa vaihdevivusto on kiinni vaihteiston päällä.

    Vaihteistoöljyn voi vaihtaa a) ammatimaisesti ottamalla öljypohja pois tai b) harrastelijatyyliin imemällä imupumpulla siitä tarkastusreiästä sen pari litraa pihalle.

    Ja sitten "motonetin parasta mobilia" tilalle, tai mitä muuta tahansa hyvää 75W-90 tai 80W-90 vaihteistoöljyä.

    Tämän jälkeen ei murheita ole. Taitaa olla ainoa autojuttu, josta olen ihan varma; nimimerkillä näillä konstein ooppeleilla ainakin 250 000 km ajaneena.

    Ei se tähän aiheeseen liity, mutta säädä kytkin, niin sekin kestää "isältä pojalle".
     
  17. vw79

    vw79 3rd gear

    kannattaako pienten pakkasulinoiden takia alkaa vaihtaa osia jos ne muuten toimivat.

    itte en oo edes käyttöautoa käynnistäny yli viikkoon- jatkuvasti yli -30c pakkasia.

    webasto kovajuttu näillä pakkasilla.
     
  18. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Tohon otsikkoon viitaten:
    Jouduin käynnistämään vanhan Kadetti farmarin tänään, pakkasta -19 astetta.
    Ooppeli ei sanonut mitään ja minä ulisin paleltuneena.
    Eli olkaa tyytyväisiä niinkauan kun se Opeliski vielä sanoo jotain.
     
  19. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Mulla ulinan syy oli,että latausvalo ei palanut(en huomannut heti katsoa).Ulinat loppu.Laturi saa herätevirran lampun kautta.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    OPEL=On Pakkasta En Lähe
     

Kerro tästä muillekin!