Opelissa käyntihäiriöitä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 8.9.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Terve! Voiskohan joku auttaa vianetsinnässä?
    Rakkineeni on vm. -87 oleva Opel Kadett E 1.6i katalysaattorilla (kuulostaa epäilyttävältä?),kone on yksipiste-ruisku. Kärry on tuotu Ruotsista 90-luvun alussa, mikä selittää erot Suomalaisiin vastaaviin. Auton moottorin merkkivalo palaa "väpättäen" epäsäännöllisesti ja toisinaan sammuu. Kierroksia auto ei ota kuin n.4000, (kakkosvaihde ei vedä pidemmälle,kuin 50km/h)ja kun autoon pistää pari kaveria päinoksi, niin sitten liikkeellelähtökään ei onnistu, vaan auto "tukehtuu". Paikallaan ollessa auto kierrättää normaalisti. Starttaa nätisti, mutta käynti on katkonaista. Kylmänä auton käyntiäänen kaverina on jännä "sihinä", jota ei oikeen ole aiemmin kuulunut.

    Vaihdetut osat: tulpat, tulpan johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä, sytytyksen ohjausyksikkö, polttoaineen suodatin.

    Kone käytetty vika-analyysissä ja tulos:
    nolla vikakoodia! Ainoa apu oli, että moottorin merkkivalo sammui pariksi päiväksi ja käynti oli tasaisempaa, kunnes sama ongelma alkoi uudestaan.

    Kone ei syö öljyä, kulutus on normaalia, ei savuta, tulpat on terveen näköiset, joten seoksessakaan ei pitäisi olla vikaa. Tulpan johdot on kokeiltu ja jokaiseen tulee kipinää.
     
  2. Duster

    Duster 1st gear

    Oiskohan ruiskun suutin tukossalikainen, ilmanputsari tukos tai jotain vuotoja koneessa "imu puolella".
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Tarkista onko se kaasuttimen virkaa toimittava laite (amer. throttle body) oikein kiinni imusarjassa, sihinä viittaa alipainevuotoon.

    Onko tiivistettä ja onko se ehjä? Ja sitten tarkista kaikki alipaineletkut ja -liitokset.
     
  4. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Kun sulla on yksipisteruisku,niin onko autossa turvakytkin(yleensä takakontissa).Jos on,niin tarkista sinne menevien johtojen liitokset.Mulla esco 1.4i jossa samantyylinen vika ollut.Turvakytkin katkaisee sytytykseltä herätevirran esim. kolarin seurauksena.Liittimien huono kosketus tekee juuri kuvaamasi kaltaisia oireita.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    lisäksi vika voi olla osittain tukossa oleva pakoputki helppo testata irroittamalla katalysaattori etuputkesta ja koeajamalla lyhyt lenkki ( huomaa pitää kovaa meteliä )muista varata uusi tiiviste ja pultit laippaan. Oireen voi aiheuttaa myös jumittunut egr-venttiili.
     

Kerro tästä muillekin!