optima akku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jartos, 14.11.2007.

  1. jartos

    jartos 1st gear

    astrosta simahti akku, mistäs löytäs pääkaupunki seudulta optima-akkujen jälleenmyyjän. entä kumpi kannattas ostaa punainen vai keltainen akku.
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    Onko poppikoneita, webastoa? Silloin keltainen, mut ei huono punainenkaan.
    Keltaisia tullu uusia laitettua mut ollu käytettynä tulleissa ajokeissa punaisia.
     
  3. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Miks kaikki hehkuttaa tuota optimaa.. ei se nyt niin ylivoimainen ole että kannattais hintaeroo maksaa :odroll:

    Ei. missään nimessä se ei ole huono akku, kalli$$ kylläkin..
     
  4. DaFox

    DaFox Gearhead

    VARTA Autonakut
    Karapellontie 8 • 02610 ESPOO
    * VARTA Autonakut vastaa Varta- ja Optima-akkujen myynnistä ja markkinoinnista Suomessa ja Baltiassa

    Tuollaista faktaa löytyi keltaisilta sivuilta, mitään puljua sen enempää mainostamatta.

    Tosin itse sijoittaisin mieluummin Vartaan, Boschiin, Exideen tai ihan mihin tahansa muuhun merkkiin kuin Optimaan. Ostaisin vielä niin ison "tavis" akun kuin Astroon saisi mahtumaan.

    Ihan turhan hypetetty akku tuo Optima arkikäyttiksissä. <- Kerjään varmaan tällä kommentilla verta nenästäni, sen verran kaikki tuon ylihintaisen akun ostaneet sen nimeen vannoo - jopa todettuaan että tuli ostettua risa yksilö eikä kehtaa laittaa takuuseen kun on mennyt kavereilleen mainostamaan että on niin laadukas akku ettei vika voi olla siinä. :poff:
     
  5. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Joo. Hae jostai agrimarketista tai Rautiasta oikein suurin akku mitä astroon mahtuu mallia traktori ja vähintään 75ah . Uskon ,että hinta ja laatu kohtaa jälleen. Akkuhan kestää hyvänä vuoden tai 8 :rotfl:
     
  6. duramax03

    duramax03 1st gear

    Mulla on ollut kolmessa autossa 6.2 D / 6.5 TD / 6.6 duramax optiman akku/akut, ( ei ole enään ikinä) kaikki ovat kuolleet normaaliajassa ( 2-3 vuotta). Niissä on hyvä kylmäkäynnistysteho, tosin nykydiisselit joissa on välitys-startit ei moisia voimia edes vaadi, mitä 6.2 d vaati aikoinaa. Muistaakseni keltainen optima maksaa yli 200,- eli sillä hinnalla saa 4-5 kappaletta muun merkkisiä 60 ah akkuja. kaikesta huolimatta optima on vain muistaakseni 56 Ah akku, jos sieltä repii 850 ah käynnistysvirtaa, syytä on lähteä aika rivakasti käymään. Missään nimessä ei noin pieniä amppeeritunteja kannata käyttää jos on Webasto yms virtaa vieviä laitteita.
     
  7. DaFox

    DaFox Gearhead

    http://www.1st-optima-batteries.com/

    ..sivuilta katsottuna eivät tehoilla huimaa :rotfl:

    Punaiset 44-50Ah
    Keltaiset 41-75Ah <- joista tuo isoin vissiin maksaa jo n.370e tjsp :eek:
    Siniset 55-75Ah

    Halpaa kuin saippua ja saman homman tavis vehkeissä ajaa varmasti paremmin isommilla Ah arvoilla varustettu laadukas perus akku.

    ..jää vielä varaa ostaa lohkolämmitin-sarja + kaljat 8)
     
  8. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Alkuperäiseen kysymykseen...punainen on hyvä työkoneissa (hyytelöakku, ei lyijyLEVYJÄ-kestää tärinää) joita käytetään usein. Jos pääsee tyhjäksi niin simahtaa, kuulemma. Antaa käynnistyksessä täyttä rykiä niinkauan kun sitä piisaa, eikä hiivu pikkuhiljaa.
    Keltainen on natriumakku?...no ainakin kestää purkautua kauan. Hyvä koneisiin joita käytetään harvoin tai joissa tuppaa jäämään valot päälle...
    Exide tai Varta kävis mutta kun on tää tauti että pitää olla Made in USA.
    Oon tyytyväinen jos kestävät 10 vuotta niinkun Delcot.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Mä ostin oldsin riisselin jatkeeksi yhden punaisen optiman kun alko tympiä kunnei tavis akuissa riitä force kunnolla talven yli kun webastoa ahkerasti käyttelen, elikkäs huononevat jatkuvasta purkamisesta.

    Aattelin laittaa toiseen akkutelineeseen webastolle oman erotetun akkunsa joka kytkeytyy auton piiriin koneenkäydessä.

    Niin tosta otimasta senverran että mulla unehtui stereot noin 15 tunniksi päälle, lisävahvistinkin löytyy eli virtaa meni yli kahta ampeeria koska ilman signaaliakin menee 2 A, yllätykseni oli valtava kun piruuttani koitin startata ja optima pöräytti koneen tulille juurikaan vailla mitään merkkejä tyhjentymisestä, vaikka se tosiaan oli melkein tyhjä, 50 Ah akusta oli purettu vähintään 30 Ah.

    Olen tuolla akulla myös antanut pitkiäkin startteja ilmauspuuhissa, pidemmän startin sillä kovalla kuormituksella(yli 600 A) saa kuin kahdella halvalla 60 Ah akulla, eli 120 Ah.

    Tuleva talvi kertoo sitten lopullisen totuuden mutta vielä se tuntuu ihan pätevältä patterilta lukuunottamatta aivan suolaista hintaa (175) jonka suostuin maksamaan vain hetken mielijohteesta, toisaalta kaks tavistakin olis maksanut satkun.

    Uudet akkusatsit muuten maksaa sitten 20% enemmän, ainakin motonetti myy vanhaa varastoa vielä vanhaan hintaan, muut eivät välttämättä, sieltä ei tosin optimaa tietääkseni saa.
     
  10. jartos

    jartos 1st gear

    tuli keltainen ostettua makso 259 euroo, mutta eipähän lopu virta kesken.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rankkaan käyttöön mitä sitten kenelläkin on noi kestää paremmin kuin muut!!
    Esimerkki1 kaveri vippas mun akkua mutta unohti palauttaessaa laittaa sen akkutelineeseen kiinni! Se sitten kaatu jossain kurvissa Mopsin 100ämpärisen laturin tuulettimen syötäväksi :rotfl: . Laturi haukkasi aika ison palan ja parsisin sen reijän sikaflexillä umpeen ja akku oli käytössä vielä vuosia ton jälkeen!

    Esimerkki 2
    Urpojen yhdessä puulaakissa piti koekäyttää lattialla konetta ihan uudella optimalla. Toinen urpo pisti jakoavaimen napojen väliin ja se oli siinä :rotfl: .
    Ostin sen akun parilla kympillä(mk), otin kannen pois ja korjasin sisältä sulaneen sillan, taas sikaflexillä kiinni ja akku oli taas ehta :rotfl: .

    Nyt on tallikäytössä ollut vissiin vajaa 10v oranssi optima starttaus ym. käytössä ja vielä pelittää.

    Niinkuin tossa jo sanottiin niin aika harva laite tarvii niin paljon virtaa mitä noi antaa ja ite luotan esim. paatissa ja platserissa isoon Ah määrään enkä siihen tehoon.
     
  12. freeride

    freeride Gearhead

    ostin dodgeen ne isommat optiman yellow topit n.pari vuotta sitten maahantuojalta suoraan eli tuolta http://www.flinkenberg.fi/ verollinen hinta oli sillon 195€ kpl.
    optiman yellow top S 5,5(BCI D 31)
    kylmäkäynnistyskyky: EN CCA A 975
    kapasiteetti EN Ah 75
    varakapasiteetti (BCI) min. 155

    hyvät akut on ollu ainakin tähän asti.eberiä on käytelty välillä tuntitolkulla ja ajettu lyhyitä pätkiä ja silti virtaa hyvin riittänyt käynnistykseen.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kovasti vaihtelee kokemukset Optima:n akuista...itsellä ollu kolme Red Top ja yksi Orange Top akkua,eikä kestäneet sen paremmin päivittäisessä käyttöautossa kun harrasteautossakaan... :wc:

    Näiden akkujen ongelma:Virtaa tulee toki paljon ja nopeasti kerralla ulos,mutta sitä on tolkuttoman vähän ja kun se jännite kerrankin pääsee alle 10V = ROMU !

    Nykyinen Exide Maxxima 900 on rakenteeltaan ja ulkonäöltään juuri sama (paremman värinen=musta),mutta kestänyt pikarissa jo monta vuotta...oli paljon halvempikin.
    Ei tuossakaan tietysti niitä amppeeritunteja sen enempää ole ja varmaan hajoaa jos jännite putoaa liian alas,mutta onpahan vähemmän rahaa kiinni ja näkyy kestävän käyttöä ihan eri tavalla kun Optima.

    Zetek:n ylläpitolaturi on muuten suositeltava hankinta akun kaveriksi...siinä on jopa oma latausasento juuri Optima/Exide tyyppisille akuille.

    Pidän auton ylläpitolaturissa yleensä aina kun ei ajossa -> akku on aina täynnä kun lähtee liikenteeseen. 8)
     
  14. Antti P

    Antti P Gearhead

    Mä laitoin T Sport Corollaan -02 Tuon exiden ja eka takuuseen jo samana talvena ja seuraava toisena. Sit möin auton pois.. Mut parempia mun kokemukset Optiman akuista, suburbanissa 2x55 amp keltainen sekä avensis versossa 75 amp. Ei ollu ongelmia ja kaikissa autoissa myös corollassa oli DVD, subbi, Eberi/Webasto. Omasta kokemuksesta Optimaan kallistuisin.
     
  15. raggar

    raggar Gearhead

    Ite en ostais optimaa ku oon niin saatanan köyhä...
    Mutta oon ollu tyytyväinen ku joku edellinen omistaja on laittanu steppariin optiman keltasen patterin. Jaksaa sahata kovallakin pakkasella yllättävän pitkään.
     
  16. AVRO

    AVRO Gearhead

    Mitenkä tuo Optima menee romuksi jos pääsee tyhmäksi? Tämä siis ihan viaton kysymys, eikä vinoilua. Tämä tyhjenemispeikko on aina esillä.

    Yksi ja sama keltainen ollut, ööh, olisko neljä vuotta käyttöautossa. Tuli ostettua ensin ex-Rangeen vinssin kaveriksi, muutti sitten tähän nykyiseen Rankkuun.
    Meni toissa talvena useaan otteeseen eräiden ongelmien takia niin tyhjäksi ettei edes sisävalo hehkunut kun oven avasi, eikä tietysti tapahtunut mitään muutakaan. Yhden kerran seisoi kympin pakkasessa tyhjänä toista vuorokautta, ja lopuksi seisoi lopputalven parvekkeella ilman huomiota kun hätäpäissäni luulin sen simahtaneen sähkömurheiden vaan jatkuessa.

    Myöhemmin vian selvittyä, ja normiakun väsähdettyä pariin tyhjentymiseen, keksin kaivaa keltuaisen partsilta lataukseen. Perus "mattilaturilla" virtaa sisään ja seuraavana päivänä autoon, hyvin toimi, ja on tänäpäivänäkin työpaikallaan herättelemässä piirasta tulille. Autoparka on vielä joutunut jonkinasteisen kakkosauton rooliin kun köyhänä joutuu enimmät ajelut ajamaan frouvan kurnuttavalla daisselilla, joten viikonkaan parkissa seisominen ei ole tavatonta, kepeästi vaan pyörittää ja akku tuntuu olevan voimissaan kun auto ei ole kovin vihainen. Tämä elektroniikkahälvetti on kovin kranttu sähköistään, ja huonokuntoinen akku aiheuttaisi startin jälkeen monenmoisia ihmeellisiä vikailmoituksia aivojen seottua alijännitteen vuoksi.

    Ilmeisesti näiden laatuerot ovat kovin suuret, kun tuolla offiroikaleidenkin keskuudessa pimenneitä keltuaisia on ilmennyt. Mulle varmaan sattunut tiistaiakku?? En tosin muista mitä oli napajännite sen totaalityhjentymisen jälkeen, mutta kovin alhainen se oli. Luulisi normi 12v hehkulampun edes vähän hehkuvan ~10voltilla.
     
  17. jartos

    jartos 1st gear

    toi keltainen kuulemma kestää loppuun purkautumisen , punainen ei .
     
  18. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Ostin astroon biltemasta akun 39ekua ja heitin peräkonttiin muoviseen laatikkoon.Paiskasin pohjassa ulkokautta piuhat laturille ja lootaan diodi.Saa jauhaa keraaminen lämppäri,soittimet tai inventteri just vaikka viikon ja lähtee käymään.Nyt vielä tulossa samaan hässäkkään selanen säädin että lataa vain silloin kun omassa akussa varaus tarpeeks suuri.Ja lohkis hoitaa moleempiin ylläpitolauksen.Ton säätimen tekee sähköinsinöörin retku, et saa nähä säätäkö sit muuta kuin sappimehuja ja laturin vaihtoväliä... Väitti et tietää ja osaa... :odroll:
     
  19. ´71 formula

    ´71 formula Gearhead

    Vai ei punainen Optima kestä tyhjäks purkautumista, mulla on ainakin tyhjentynyt täysin useita kertoja ja aina on lataaminen onnistunut :) , vaatii vaan täysin tyhjänä hiukan järeempiä keinoja, esim. autosta muutaman minuutin apuvirtaa tai vähän tehokkaamman akkulaturin.
    Mulla on pari Optimaa ja kummallakin ikää n. seitsemän vuotta, eikä ainakaan vielä mitään valittamista. Työpaikallakin todettu erittäin luotettavaksi akuksi, pyörittää äreesti ja kestää kieputtaa riittävän pitkään.
     
  20. oldsCF 13

    oldsCF 13 1st gear

    Mistä olette ostaneet noita Exide ja Optima-akkuja turunseudulta ja mihin hintaan. Pitää ostaa uudet kun 5v-vanhat normiakut on jo ihan valmiit.
     

Kerro tästä muillekin!