optima akku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jartos, 14.11.2007.

  1. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Akku asiat alkaa oleen taas ajankohtaisia. Onko optiman voittanutta vai onko tullu jotain uutta? Eli hinta laatusuhde missä paras. Auto G30 -95 josta toinen akku teline pettäny ja oon aatellu että pärjään yhdellä hyvällä.
     
  2. 383

    383 Gearhead

  3. vesaku

    vesaku 3rd gear

    Minulla on ollut G30 -96 vani nyt 4.5 vuotta(ajettu tänä aikana 75 tkm) ,siinä on kaksi nuit redtoppeja ja toimii loistavasti.
    En todellakaan tiedä milloin ne on siihen ostettu mutta virtaa riittää.

    Auto teki muuten aika erikoisen jutun noin kuukausi sitten ,alkoi oireilee sillä tavalla että vilkku ei toiminu oikealle, muutaman päivän palo vaan yhtä kyytiä kunnes jokupäivä ei toiminut enää toisellekkaan puolelle, ajelin kotiin ja läksin seuraavana päivänä toihin cadilla ja ajattelin että ostan uuden vilkkureleen,asensin sen paikalleen mutta ei toiminut vilkut.
    Mutta eipä olluvirtaa enää startinkaan pyörittämiseen eli akut aivan tyhjät.Optimat on siitä ihmeelliset akut ettei huomannu ollenkkaan startatessa että olis virrat lopussa mutta ajossa valot päällä ei enää vilkut toimineet, auton seistessä ne varautuivat uusinta starttiin niin että hehku+startti toimii eikä huomannu mitään outoa.Vaihdoin uuden laturin ja taas mennään(alkuperäinen laturi muuten kesti 390tkm).
     
  4. freeride

    freeride Gearhead

    Lähetetty: 21.11.2007 15:46
    edelleen ei mitn valittamista..eberi kyykytys jatkunut koko ajan.ja lyhyttä ajoa paljon.
     
  5. ramman

    ramman Double Gearhead

    11 vuotta ollu bensvanissa keltanen optima, hyvin toimii, mulla on aika tanakat poppivehkeet ja hälytin ja toi yks keltanen hoitaa kaiken. Pari kertaa on menny aivan tyhjäksi ja ollaan herätelty taas henkiin pitkällä latauksella.
    Kaveri löysi muuten joskus akkuroskakasasta punasen optiman kun oli heitetty romuna sinne, pitkä lataus pienellä virralla ja taas toimi kuin uusi, tais olla useemman vuoden sen jälkeen käytössä.
     
  6. WSE

    WSE 1st gear

    Just noin ne redtopit saa taas toimimaan, eli jos tuntuu siltä että punainen optima on vialla eikä ota virtaa vastaan niin jättää sen (automaattiseen) verkkolaturiin pariksi vuorokaudeksi, niin jälleen toimii. Keltainen kestää syväpurkausta muutenkin mutta näkyy tuo punainenkin siitä elpyvän. Minulla on redtoppi ollut kaikenlaisena apu/vara tms akkuna jo vuosia, ostin käytettynä ja edelleen on hyvä.
     
  7. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    Sama täällä, mulla redtoppi meni talvella jonnekkin 5-6 volttiin ja tavallisella laturilla lataus ei onnistunut ollenkaan kun laturin lämpörele laukoi jatkuvasti, "älylaturi" kiinni ja niin elpyi redtoppi tosin sai ladata pitkään.

    Redtopin herättämiseen on on kyllä keinot jos se pääsee oikeen syväpurkaantumaan,
    se oli jotenkin näin .... ladataan 100A laturilla 15 minuuttia, sitten 15 min. jäähdytetään ja taas uudestaan sama, kaikkiaan 4 kertaa, senjälkeen ladataan pienellä virralla pari vuorokautta.
     
  8. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Olis tarkoitus ostaa Jenkeistä uusi Red Top, mutta mikä malli sopii -71 Mustangin akkukoteloon/-päälliseen?

    Pituus voi olla max 300mm ja korkeus n. 230mm, mutta leveys pitäisi olla mieluiten 160mm, muuten on vaara että kiinnikeraudat ottaa kiinni :(
     
  9. torre

    torre 1st gear

    Pitäis kans express vaniin laittaa uudet akut ja noi optiman keltaset 55ah on mielessä pyöriny ku olis jenkki navat kyljessä ja lisäksi vielä norminavat päällä, ei tarvisi kaikkia laittaa samaan liittimeen :)
    2tommosta akkua ja vielä kolmas konttiin mutta sinne riittääs stinger sp680 miniakku, luulis riittävän virta akuis mutta mites laturi :)
    2.5kw hifilaitteisto ja 1000w invertteri ni pitäs saada kunnon virtajärjestelmä
     
  10. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Redtop malmilta aditasta 190 ekua, tuntuu kyllä asialliselta hankinnalta tosin eihän se ole pakkasia vielä nähnyt---
     
  11. optima

    - mulla puna/musta -71 kans.kyllästyin kaikenmailmaan nöyrtyviin vartoihin bosheihin ym.ku eivät jaksa pyörittää isolohkoa kuumana rempan jälkeen.
     
  12. Chevi

    Chevi Gearhead

    Mulla on letukassa yellow top, tosin kesäkäytössä. Ilmajousikompura taitaa olla suurin virtasyöppö mutta virta ongelmia ei ole ollut, kuin vanha lie tuo on??
    Tänään "pelastin" työpaikan kierrätyslaarista red topin ja laitoin sen C-tekin nokkaan latautumaan. Olkoon siinä pari-kolmepäivää ja testataan sitten kunnolla kuormittamalla että palautetaanko samaan laariin takas :D
     
  13. sievisam

    sievisam 1st gear

    täytyy visiin pistää cteckin piähän kun ei 6.2 lätenyt tulille -13c siis yhdellä. :-?
     
  14. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Se sun yellow top on nyt ehkä jonkun 7v. vanha. Minä pelastin sen -05 entisen työpaikkani romutusläjästä puolustusvoimien viesti-osaston hylkäämänä. Sekin oli vain päässy tyhjäksi. Belaruksen oma akku oli sillon mulla ladattavana talviseisontaa varten ja Optima "unohtu" siihen, hyvään kotiinhan tuo auto ja akku onneksi pääsi. Loistava akku muuten tuo yellow top, entisen työpaikan 207 mersun pakettiautossakin vielä kymmenkunta vuotta vanha tuommonen jyräytti aina mersun käyntiin pakkasessa vaikka roikkaan laitto oisi päässy unohtumaankin.
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on pari red toppia riisseli pikkarin keulilla jonku vuoden ja nyt heivaan ne ja tilalle tulee 240ah kuorma-auton akku joka tulee lavan alle.
    Maksaa kutakuinkin saman kuin redtoppi ja virta piisaa vaikka olisi siperian pakkaaset.
    Optimat pääs tyhjäks ja ei ne elpyny entiselleen ... testeri antaa cca arvoks n 800a kun ne pitäs antaa yli tuhat.. No ei ne roskiin mene, pensa-autossa menevät vielä pitkään.
     
  16. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    en tiedä onko mahdollista mut miulla on trans sportissa redtop ja käyttöönotto päiväksi merkitty 6-1996 :eek:
    nyt on tänä talvena kovimmilla keleillä alkanu tuntua hiukan laiskalta.
    paska akku :wink:
     
  17. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    mä oon ostanut aina sen halvimman mikä löytyy vauhtiputkasta, 50e akulla ajaa ainakin 5v kestävän.
    Opiman hinnalla saa akkuja 20 vuodeksi ! ?
     
  18. voittol

    voittol 2nd gear

    Täällä 95:set dieseli pikupin nokalla päivittäisessä käytössä , pari kertaa pelästynyt syksyisin ,että nytkö ne jo loppuu, mutta kenkien putsauksella taas mennään kevääseen...
     
  19. migel

    migel Gearhead

    Mulla oli kans redtoppi mut oli aikas floppi. Muutenkin akut on nykyään hieman tuurikauppaa jos saa hyvän vai huonon! Mulla on yks bilteman halpa-akku joka on pelittänyt 10-vuotta ja sit kasa noita motonetin paskoja jotka pelittää sen vuoden kaks!
    Mut täytyy kait sporttiin hommata kuiteski tollanen optima jos tällä kertaa pelittäis kauemmin....
     
  20. asperiini

    asperiini Gearhead

    Vaihdoin just redtopit Boshin akkuihin. Reilun 5 vuotta Optimat kesti Powerstroke dieselin kanssa mutta nyt putoaa startatessa jännite 8 volttiin.
    Uusina ei paljon viisari värähtänyt.
    Saas nähdä kauanko Sakujen akut kestää...
     

Kerro tästä muillekin!