Optimat ja muut akut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja sampop, 31.8.2005.

  1. sampop

    sampop 1st gear

    tuli tosta toisesta topicista mieleen, että aattelin hankkia uuden akun kevyyn. Mites kannattaako laittaa rahaa Optimaan, vaiko vaihdella Biltemoita mutaman vuoden välein?

    Autohan seisoo melkein 80 ajasta, vaikuttaako tämä päätökseen?
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Makuasia.

    Onhan se Optima varmasti hyvä ja hieno.

    Kesäautossa mulla on ollut monta vuotta sama hessumobiili-akku joka maksoi aikonaan muistaakseni 170 markkaa. Toimii hyvin ja ajaa asiansa. kaiken lisäksi se on piilossa kotelossa.

    Kukaan ei näe sitä ja pääse sanomaan:
    "siinä vasta on tyhmä jätkä kun käyttää tollasta halpis-akkua"
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest


    Ostin omaani Exiden syväpurkua sietävän hyytelöakun (vastaa ominaisuuksiltaan Optiman yellow top:ia). Maksoi n.150 EUR eli noin puolet Optimasta. Käyttöiän pitäisi olla 2-3 kertainen perinteisiin akkuihin verrattuna. Siihen suhteutettuna halpa. Ja ostospaikka oli Akkukellari Östersundomissa.

    Matti Äyräväinen
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Cromptonin akkuja olen käyttänyt, kun tarvii saada pieneen tilaan akku, josta saa paljon starttivirtaa. Periaatteessa ihan tavallinen lyijyakku, mutta maksoi satkun nykyrahassa. Hyvin toimii, mutta tuntuu, että talven seisotus vie mehut helpommin kuin tavallisesta halpisakusta.

    Lisäksi on tullut ostettua Ahmoja, Salamia, Excide ja vähän näköjään mitä vaan lyijyakkuja lähinnä ampeerituntimäärän mukaan. Normaali kunnossa oleva jenkki lähtee noilla ihan hyvin talvellakin ja hinta ei päätä huimaa.

    Jos nyt saisi toivoa, niin iso starttivirta, max 500 - 600 A ja n. 80-100 Ah kapasiteetti mahdollisimman pienessä paketissa ja mieluiten ilmaiseksi olisi optimaalinen akku useimpiin jenkkeihin.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Puolet Optimasta?? Maksoin punasesta Optimasta 180€ :eek:
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    niin, kai punainen ton verran maksaakin, mutta keltanen on 2x kalliimpi aika useassa kaupassa, mulla on 6.2D konetta vaivaamassa käymään 2 x optima orange top, näkyvät olleen siellä jo v. 99 ja vielä ainakin porskuttaa, vaikka sähkövermeitä on jonkin verran, saa nähdä kuinka kauan pysyvät hyvänä, voimaa niissä ainakin tuntuu riittävän aika moneen hommaan... seuraavat akut kun hommaan on ehkä optiman keltaiset tai vastaavat, kun on tullut tohon nokalle hommattua sähkövinssi...
     
  7. X-Speedy-X

    X-Speedy-X 1st gear

    Tutulla meni yksi punainen optima vaihtoon n.3kk:n jälkeen.. (takuu)
    Ei halunnut virtaa vastaan.. Seuraava akku kesti ~1.5 vuotta, ennenkuin simahti..(sama vika) :eek:

    Itse ostin optiman yellow topin ja se kesti 1v 8kk.. jonka jälkeen ei huolinut virtaa.. :mad: :mad:

    Joten itse olen sen jälkeen pysytellyt vartan ja exiden lyijy akuissa..
    kestää sen 3-4 vuotta hyvin.. ja huomattavasti halvempia!!!

    Tiedä vaikka tuo exiden hyytelö olis hyväkin..
    ..alkanut itseänikin kiinnostamaan..
    Jos vaikka sattuis jostain edullisesti löytymään, niin...

    Mut EI ENÄÄ OPTIMAN AKKUJA!!!!!!!!!! :argue:
     
  8. Rytari

    Rytari Gearhead

    no joo, laitampa vastineen, mulla exide classic ei pelannu caprisessa kovinkaan pitkään, ja tutulla meni 2x peräkkäin pari isoa Exideä talven ensipakkasilla Scaniasta, ei vissiin enää ikinä exidejä siihen autoon...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei otakka virtaa vastaan jos on päästä ihan tyhjäks, mikä on jo
    ohjeissakin kielletty! Sanot tietysti ettei näin ole käynyt, mutta mikä on totuus.. mulla ei oo optimoita, minkään värisiä, rikkonut kuin tyhjäksi päästäminen- sekin omaa mokaa.. Ei edes se kun mikroauton takaratas sahasi kyljen auki 3v sitten ja toimii käyttiksessä vieläkin!! Kokeile samaa exidellä! hah! Tottahan optimoissakin varmasti on maanantai kappaleita,mutta niitä on joka asiassi mitä ihminen valmistaa..

    t.ossi-optima
     
  10. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Optiman Akut ja muut

    KESÄAUTOSSA olen tullut vallan hyvin toimeen Bilteman alle30eur/60Ah akuilla, mull on niitä ollu about 10vuotta käytössä. Ne kestää vain 4-5vuotta, mutta hintansa haukkuu, sitä aiemmin olin pettynyt Nesteen Superpower-ihmeakkuun joka juuri ja juuri kesti vuoden takuuajan... . Noi Bilteman akut ei kai oo huippulaadukkaita mut KESÄAUTOON ne käy mainiosti.
    Vanhassa Eurokäyttiksessäkin mull on Bilteman akku jo kuudetta vuotta voimissaan...
    Kai se akun elinikä käytöstäkin riippuu, ylilataus ja varsinkin tyhjäksi päästäminen ovat kai pahoja akulle kuin akulle, nois halpixis ei oo mitään tärinäkumeja alla, bensavehkeessä tuskin tarviikaan.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paitti jos käy niinko riisseli! :lol:
     
  12. Jasca

    Jasca 1st gear

    Re: Optiman Akut ja muut

    Lyijyakulle joo, mutta esim. nikkeli-kadmiun akku (NiCd) tykkää siitä että se syväpuretaan tai ainakin päästetään tyhjäksi asti aika-ajoin. Jos sitä ladataan aina vaan puolityhjästä täyteen, käy lopulta niin että akku alkaa "käyttämään" vaan sitä puolityhjästä-täyteen osaa!

    - Jasca -
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se onkin halvin Optima, joka ei kestä syväpurkua. Edullisesti olet kuitenkin saanut. Keltainen Optima maksoi vuonna -98 1100mk ja -03 olisi joutunut pulittamaan 280 EUR. Ei kiitos.

    Matti Äyräväinen
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    mul onki oranssi...
     
  15. sampop

    sampop 1st gear

    Kiitos näkemyksistä, uus akku löyty piltemasta, kun eilen kuuden jälkeen huomsin ettei vanha enää jaksanut. Halpa ja kai se kesän kaks kestä, kun vie vie auton sisäsäilytykseen ja muistaa ottaa johdot irti...
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    Punanen Optima ollu vuodesta 2000 raa'assa käytössä ja mullekin tuli käytettynä. 2001 alkutalven se oli lumikasassa kun unohtui siihen ennen lumentuloa, helmikuussa löin sillä riissel ransitin tulille. Kesäisin on palvellut '55 sevyssä. Voisin ostaa samanlaisen jos tuo uupuu.
     
  17. buicksuper

    buicksuper Gearhead

    Myyn uusia optimoita keltainen 199.- ja punainen 159.- sis alv.
    nämä hinnat vain usa porukoille.
    lähetän mh.
    akut alavieskassa. soita 040-5810114
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä on boscinki silveri pelannu hyvin kesät talvet,ja kahden vuoden takuu...74amppeerinen,ja kylmäkäynnistys arvotkin tarpees...n.80e makso
     
  19. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    74Ah Bosch Silvereitä on 2x vakiona ja starttaa aina..
     
  20. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Piilteman akku se oli mullakin ja noin 7 vuotta toimi ihan ok. Kyseessä oli ns. vapaa-ajan akku ja kai sen lopulta tappoi säännöllisen käytön puute ja reilusti vaihteleva latausjännite. Vaihdoin akuksi jonkun Vartan 95 ampeerisen eikä valittamista ole, hintakaan 63 euroa ei ollut liikaa.
     

Kerro tästä muillekin!