Osan tunnistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Lobo, 28.7.2020.

  1. Lobo

    Lobo 1st gear

    Moi.
    Etsin prätkän AME- keulamuutossarjaan yläpään palloniveltä. Kyse lienee vakio-osasta, valmistaja Lemförder. Entinen seppä oli purkanu rälläkällä joten ei voi ehjätä.

    Lemförder tai varaosaputkat ei voi auttaa kun ei ole ajoneuvotietoa.
    Kyse siis prässättävästä pallonivelestä, asennusmitta 49 mm ja kierre 18 mm.
    Kartiolla ei niin väliä kun sen vastakappaleen joutuu sorvaamaan kuitenkin.

    Epäilen että isommissa japseissa noita on ollut mutta voisiko jenkeissä olla milliosia niinkuin varaosamyyjät arvelivat? Kierre ja kartio on sama kuin VW Transporterissa, mutta olake on siinä väärässä reunassa. Myös raskaammassa kalustosta voipi olla esim. ohjauksen osana tuota kokoluokkaa.

    Tuossa
    h//spareto.fi/system/products/1282905/original/316-010-0003-hd-ball-joint.jpg

    mallia... Muuten näyttää samalta mutta mitat ei täsmää. Etsinnän tässä vaiheessa en suostu suunnittelemaan mitään supistajavirityksiä kun kuitenkin ohjauksesta kysymys.

    Siis jos joku muistaa tai viitsii mittailla pallojaan,otan vinkit vastaan.
    Vinkkipalkkioksi olutta ja pullaa.
    Kahvi on myrkkyä.
     
  2. Ford?

    Housing Press Fit Diameter: 49.4 mm
    Thread Pitch: M18 more
     
  3. Lobo

    Lobo 1st gear

    No kerpele!
    Jos näissä olis mitat ja std niinku vaikka laakereissa... Tuo 49.4 on vähän liikaa kun tarkka tais olla 48.8.
    Mutta kiitos näistä, kaivelen Nismon nivelen mitan jostain ja marssin jollekin japsitiskille.

    Edit: Nissanin asennusmitta 54.1
     
    Muokattu: 28.7.2020
  4. Lobo

    Lobo 1st gear

    Vastaus muutossarjan valmistajalta Saksasta:

    These ball joints are produced specially for us. A ball-joint used in the car industry will not work.
    We are not allowed to sell the ball-joint only. If you want to replace it – you have to send us the upper tree and we will choose the right size and fit it to the tree.
    The ball-joint chromed with the upper bearing adapter, fixed to your tree costs 325,- €.

    En ymmärrä miksi ei vakio-osa toimisi. Ei se siinä edes liiku kun on kerran kiristetty.

    Nyt tuntuu siltä että jos ei löydy niin osaava koneistaja kyllä täyttää tai avartaa tuon yläkolmion keskireiän.
    Eihän se sitten enää ole ns. laillinen mutta jos on turvallinen niin mulle riittää.
     
    Muokattu: 3.8.2020

Kerro tästä muillekin!