Oskilloskoopin käyttö autoharrastuksessa

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja heh heh©, 3.8.2017.

  1. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    :cool:Olen joskus vuosikausia (x10) sitten käyttänyt ammatikseni oskilloskooppia elektroniikkahommissa (laskukoneita, tietokoneita, pankkiautomaatteja, yms), niin joku aika sitten tuli hankittua vanha 2-kanavainen skooppi (ollut kauan haaveena ku se on niin hieno kapistus:rolleyes:) Ihan vaan semmoinen Jackie Chan, eiku se olikin Hung Chang 20 MHz.

    Tuli mieleen että mitä kaikkea ja miten sillä voi autosta mitata. Tietenkin kaikkea elektroniikkaan liittyvää, mutta mitä käytännön esimerkkejä olisi ja ennen kaikkea onko siitä hyötyä esimerkiksi verrattuna ihan vaan yleismittariin tai jotain sytkän säätöön tai ihan mihin tahansa. Kysymys nimenomaan vanhoista autoista. Noihin nykyajan elektroniikkahirviöihin ei taidot taida aina riittääkään ja tiatsikallahan niitä korjataan.

    Olen mäkin tiatsikalla korjannut paljonkin autoja. Oon hitsannut peltipaikkoja tiatsikan kotelopelleistä, hyvää sinkittyä peltiä eikä ruostu helposti, vaikka mulla on pihassa sateessa ollut vuosia noita koteloita joitain kymmeniä. Joo:D

    Mutta nyt hyviä ideoita, vinkkejä, ihan mitä vaan oskilloskoopin käyttöön!:odbiggrin:


    PS. (ei tarkoita, että paskassa seistään tai perseessä surisee) mitähän mun piti tähän kirjoittaakaan???
    Ai niin vitt..llakin saa, mutta jätän ne lukematta. :poff:

    Älkää välittäkö höpinöistä, nyt on kolmas päivä e-lääkkeellä ja autoharrastus alkaa olla kokopäiväistä:lol: Huomenna haetaan trailerilla raatoa taas.:cool:
     
    -rs-, Rotten, 12345678910 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Sytytysvehkeiden kuntoa voi mittailla ja vertaamalla puolan ensiöjännitteestä maksimijänniteen suurudessa eroja samoin kuin kipinän paloaikaa. Näistä voi kenties nähdä aavistuksia siitä josko sylinterien välillä on suuria eroja puristuspaineissa - tai muuta häikkää. On syytä huomioida, että tulokseen vaikuttaa myös vastusjohtojen pituus -> slantin 3 ja 4 sylinterien näkee joskus lyövän tuplakipinää kun laitimmaisissa, jossa sytytysjohdossa on pituutta ja vastusta enemmän ei noita toisia kipinöitä juuri näe.

    Laturin ulostulovirtaa mittaamalla näkee diodiviat jos niitä ei muuten huomaa.
     
  3. juko7

    juko7 Gearhead

    Abs-anturien signaalin tutkimiseen... vai oliko liian uusi sovellus
     
  4. wiwwe

    wiwwe 2nd gear

    Lambdan toimintaa
     
  5. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Mielenkiintoista!
     
  6. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Juu ei noi mitään liian uusia juttuja ole, kyllä noita ABS ja lambda vehkeitäkin maatuu pihassa.
    Ihan hyviä ajatuksia! Kaikki ideat ovat tervetulleita, vaikka olis sittenkin vaikka ECUn sielunelämääkin huolimatta siitä että painotinkin vanhoja autoja.
    Voinhan mäkin kuitenkin oppia uusia asioita:)

    Lisää, lisää ideoita!
     
    Muokattu: 3.8.2017
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Ruiskusuuttimien testaus?
     
  8. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Voi myös kattoa, et onko jakopään ajoitus kohillaan, ku ottaa kampi ja nokka signaalin yhtä aikaa. Jos on nii hyvä oskiloskooppi, et on useampi kanava käytös.
     
  9. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Joo'o, hyviä ajatuksia! 2-kanavainen on skooppi. Noitahan on tullut katottua vaan ohmimittarilla, siis noita antureita ja suuttimia. Mutta toi ajoitusjuttu on mielenkiintoinen ja jos suutin jotenkin takkuilee, niin sitä ei välttämättä ohmeilla näe.

    Jos on käytännön ohjeita miten joku mittaus suoritetaan, niin olisi ohjekin tervetullut.

    Ja lisää ideoita vaan, joku muukin voi olla kiinnostunut. (?)

    Ja onhan se tyylikästä näyttää kavereille käyrää, että kato nyt vika on tommonen:rotfl:
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    starttimoottorin ottovirrasta saa selviteltyä onko joku tai useampi sylinteri huonompipuristeinen.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Lähes kaikki map ja maf-anturit pystyy mittaamaan oskilloskoopilla ja niinkuin jo mainittu niin lambda ehkä sellanen olennaisin ajoneuvoissa. Maf ja map täyskaasulla pitäisi nousta ~4,5-5V tai sitten on hyytynyt ja alkaa jo oikkuilemaan ;)
     
  12. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Mun mielestä ei voi, koska sitä anturin asemaa suhteessa nokkaan ei tiedä. Anturit voi asentaa melko vapaasti ja ohjainyksikön softalla voidaan sitten siirtää esim. sytyshetkeä. Esimerkiksi megasquirtissa nokka-akselin anturin asema on melko vapaa.

    Mutta jos oikein haluaa ton kanssa askarrella niin noiden kahden signaalin lisäksi ottaa sytytyksestä ja ruiskusuuttimesta signaalit niin sit pääsee jotenkin jyvälle. Ja laittaa softasta kiinteän syttyennakon päälle.
     
  13. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Kyl ainaki perus koslista voi jossa ei oo pelleilty noilla softilla. Eihä niitä anturia ny miten vaan asennella. Pitäähän sen koneen aivot ny tietää koska ja missä nokka ja kiertokanki menee, et se kone edes käy.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kyllä on mahdollista katsoa ketjun venymä, tullut useakin tapaus vastaan ;)
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei taida ihan joka vehkeessä mitata kuitenkaan ketjun venymää. Väittäisin että harvassa pystyy.
     
  16. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Tämä olisi oikeasti mielenkiintoinen juttu kokeilla. Voisi tehdä jo autoa ostaessa, skooppi kiinni ja starttausta. Onko kukaan perehtynyt tarkemmin?
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Esim. tälleen. Ei pelkällä skoopilla onnistu vaan tarttee tuon virtaproben.

     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Uudemmissa ketjullisissa autoissa on jo itsediagnoositoiminto jolla ketjun venymän pystyy tsekkaamaan ;)
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Ja hihnan kuluman kun hampaat ohenee ja ajoitus muuttuu hieman.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    On mutta tuskin siihen merkkikorjaamolla skooppia on.
     

Kerro tästä muillekin!