Oskilloskoopin käyttö autoharrastuksessa

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja heh heh©, 3.8.2017.

  1. -rs-

    -rs- 3rd gear


    Itse asiassa voi, mutta alkaa menemään hifistelyn puolelle. Kahdella mittauskanavalla on mahdollista mitata samanaikaisesti sylinterin paineet siihen tarkoitetulla paineanturilla, jolla saadaan painekäyrää piirrettyä aika-akselille. Toisella kanavalla voi mitata haluamaansa anturia, jolloin anturin lukemaa hammaskehää tms saadaan asemoitua hyvinkin tarkkaan. Painekäyrästä näkee venttiilien avautumis- ja sulkeutumisajankohdat, yläkuolokohdan puristustahdissa painehuippuna, jne. PC-oskilloskoopeissa on usein työkaluja, kuten esim pysäytyskuvalle voidaan asettaa viivain jossa asteikko on 0-720 astetta, eli nelitahtimoottorin täysi työkierto.

    https://www.aeswave.com/uploads/image/pt-pp836-WPS500x-Transducer-Running-Compression-Waveform.gif
     
  2. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Ei vaan yleensä testeri. Sillä saataisiin todennäköisesti luettua vikakoodi joka kertoo että kampiakselin ja nokka-akselin signaalin synkronointi on virheellinen, tjsp.

    Vaihtoehto a) Pura jakopäätä näkyviin niin että näet kaikkien akseleiden ajoitus merkit
    Vaihtoehto b) Laita mittapiikit asentoantureiden signaalijohtoihin, ja vertaa kuvaajaa ehjän toimivan moottorin kuvaajaan.

    Jos b on mahdollinen suorittaa, valitsen sen. Mittauksia on niin rajallinen määrä yhden ihmisen suorittaa että ihan kaikkia vertailukäyriä ei voi saatavilla olla, tähän auttaa oskilloskooppikäyttäjien tietokannat joihin on tallennettu "known good" käppyröitä.

    Mutta ihan tuohon ketjun alkuperäiseen kysymykseen vastaten, oskilloskoopilla voi mitata paljon sellaistakin, mitä millään muulla kapistuksella ei pysty mittaamaan.
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Taitaa olla psa moottorissa joku mitta kiristimessä joka on venymisen raja. Näkyy myös merkkikohtaisella testerillä. Ei tarvi sen takia mitään jakomerkkejä etsiä.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jännitemittaus akun + ja startin + väliltä aika herkällä alueella näyttää akkukaapelin jännitehäviön jossa starttauksen aikana näkyy puristuksien tahdissa sykintää. Jos tähän mittajohtoon lisää lenkin, joka kiertää jonkun rautametallisen rinkulan läpi ja pujottaa siihen samaan rinkulaan yhden tulpanjohdon, saa em sykinnän sekaan vielä näkyviin mainitun sylinterin kipinän paikan. Siitä voikin sitten järkeillä mikä niistä pytyistä puristeli ilmaa vähiten ja mikä eniten.

    Ei nyt jaksa mennä kokeilemaan mut noin sen saa toimimaan. On joskus johonkin sovellukseen tullut haettua moottorin asentotieto tulpanjohtoja salakuuntelemalla.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Oli kerran tapaus, jossa kampiakselilla oleva, ajoitusta varten oleva "ratas" oli siirtynyt jokusen asteen paikaltaan. Tietenkin nokkien ja kampiakselin asennon ristiriita. Jakoketju ei ollut venynyt.

    En tiedä olisiko skoopilla saanut tuon selvitettyä ilman vähintäänkin jakopään avaamista.
     
  6. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Joissakin voi tällaisia olla. Kaikissa ei ole,silloin skooppi auttaa. Auttaa siinäkin, että voi laskea montako astetta nokka on perässä/edellä. Siitä kun voi päätellä onko komponenttivikaa vai asennettu esim hampaalla pieleen.

    Esim Mersun V6 pensakoneissa esiintyy sekä ketjun venymävikaa, että apuakselin rattaan kulumista (halkaisija pienenee). Vikakoodi on sama, riippumatta siitä onko vikapaikka jompikumpi vai molemmat. Jos molempien kansien nokat on tasaisesti perässä, voi selvitä ketjuvaihdolla. Jos ainoastaan hanttarin kannen nokat on perässä, on apuakselin ratas kulunut.

    Kyllä skoopille paikkansa on vianhaussa.
     
    Muokattu: 5.11.2017
  7. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Selkeämpi mitata suoraan akun navoilta, saa paljon suuremman jännitevaihtelun jota on helpompi lukea. Mikä tahansa induktiivinen viritys tulpanjohdon ympärille parantaa pulssin nappaamista sylinteritiedon saamiseksi.
     
  8. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Ihan mahdollista, mutta olisi vaatinut vertailumittauksen toimivasta laitteesta sekä moottorin rakenteen tuntemisen, että k-akselilla yleensäkin tuollainen säätö on.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Tehtaan ohje oli vaihtaa kampiakseli (jossa siis tuo sahalaitainen ratas joka oli siirtynyt hieman paikaltaan). Ilmeisesti moottorisarjan tyyppivika. Merkkiliike oli vaihtanut jakopään ja eihän se tietenkään sillä kuntoon tullut.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Aivan varmasti.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Kasasivat joskus mun uudehkoa autoa huollossa, oottelin kahvilassa ja sit se nimetty huoltomies kävi katsomassa showroomin autosta mallia. Vertailu auttaa jos ei o hyviä ohjeita kirjoitettu.

    Mut jos tosiaan kiinteäksi tarkoitettu ratas pyörähtää, ei se oikein ole normikorjaamon konstein ajoitettavissa takaisin. Harrastaja toki askartelee...
     
  12. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Eräs esimerkki elävästä elämästä on se, kun eräässä Mazda 6 dieselissä kytkimen vaihdon yhteydessä kävi vauhtipyörä irti takastefan vaihdon takia. Kasauksen jälkeen ei käynnistynyt, vikakoodina synkronointivika. Kampiakselin ja nokka-akselin signaalit otettiin tarkasteluun, ja saatiin pajalle samanlainen auto laineen johon tehtiin samanlainen mittaus. Näistä kävi laskea montako pultinreikää vauhtipyörää piti kääntää, ja mihin suuntaan. Pikkasen kätevämpi toimenpide, kuin alkaa arpomaan kaikkiaan kahdeksasta mahdollisesta asennosta..
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Kai tuohon ois löytyny manuaalista ohje?
     
  14. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Yleiskorjaamojen tietolähteistä ei löydy. Automerkin omasta saattaa löytyäkin. Mikäli asentaja olisi varoiksi merkannut osien paikan moista ei olisi sattunut. Mittaamalla saatiin tietty myös varmuus missä vika piilee ennenkuin purkaa uusiksi, vikahan olisi saattanut olla myös muualla (anturi viallinen, anturi huonosti paikallaan eli ilmarako).

    Heitetäänpä vähän palloa takaisinpäin: millä keinolla ja työmäärällä sinä olisit tämän tarkastanut varmaksi, olettaen että auto työnnetään sinun duuniksi tässä kunnossa, ja kerrotaan mitä sille on tehty ja että sen jälkeen se ei enää käynnisty?
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Joskus tein samankaltaisen homman. Kurkkasin auton alta tunkin varassa samanlaisesta autosta oikean asennon. Nyt oli kyse rautaisista tulpanjohdoista ja pyörähtäneestä pumpun pyörästä. Tuota vikaa ei testeri näyttänyt,tuskin ois ihan helpolla skooppikaan havainnu. Tähän mazdaan oisin tökänny testerin ja kattonu mitä se näyttää.
     
  16. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Niin Mazdaan tehtiinkin, tuloksena vikakoodi joka kertoo synkkaviasta. Silloin voisi periaatteessa päätellä signaalien yms olevan kunnossa että vain ajoitus on väärä, mutta hyvinkin usein vikakoodit on vain suuntaa-antavia. Sitä juttua on jo ajoittain iltalehtienkin sivut täynnä mitä siitä seuraa kun korjaamolla vaihdetaan osia pelkkien vikakoodien perusteella..

    Erään varaosatoimijankin myyjä kertoi äskettäin, että villeimmät korjaamot soittavat liikkeisiin, kertovat minkä auton kimpussa ovat, mikä on asiakkaan vikakuvaus, ja haluavat ostaa näihin vehkeisiin "ne osat joita näihin yleensä menee"..
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    No sehän selittää jos ilmottaa synkkavikaa ja vauhtis on ollu irti niin kaksi sanaa. Uusiksi meni. Merkkihuollossa kyllä ovat ehtineet tähän asti jos on ollu kysyttävää.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Joskus on kannattavaa vaihtaa osa kerrallaan jos vika on satunnainen. Vähän niinkuin ecu mun autossa. 2krt pätkäs 7tkm aikana ja ei ollu vikakoodeja. Viimein sammu motarille ja uusi ecu hanskalokerosta ja matka jatku. Aamulla kokeilin vanhalla niin pyöri minuutin ja sammu. Eipä tota ois muuten löytäny jos ei ois ollu varaosaa mukana.
     
    DX ja rane58 tykkäävät tästä.
  19. username

    username 3rd gear

    Voitko rs laittaa linkkiä käyttämääsi paineanturiin, ois tarvetta tuommoselle.
     
  20. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    [QUOTE="
    Ajoitukset pystyy hyvinkin tarkistamaan skoopilla, hyvällä skoopilla tarkemmin kuin millään muulla laitteella. Esimerkki: ohjainlaite on hitaahko tietokone. Se prosessoi anturidataa ja laskee tietyllä tarkkuudella ajoituksen, ja näyttää sen käyttäjälle hidasta tiedonsiirtoväylää pitkin testerin näytölle, joka päivittyy esim 4 kertaa sekunnissa. Oskilloskooppi sen sijaan näyttää mikrosekuntien tarkkuudella kaappaukset signaalien suhteesta toisiinsa, mitattuna suoraan anturien signaalijohdoista. Mutta, on oltava käytettävissä vertailumittaus ehjästä moottorista. Siinä olette oikeassa että käppyröillä sinällään ei tee mitään, tässä asiassa.t[/QUOTE]

    Silloinhan se menee ihan munilleen kun käyttäjä on kiinnostunut siitä mitä prosessori näkee ja senhän se lähettää tuota "hidasta" tiedonsiirtokanavaa pitkin. Prossu luonnollisesti tekee sille datalle jotain jota käyttäjä ei tiedä.

    Ajoitusta ei edelleenkään voi kattoa skoopilla. Ajoitukseen vaikuttaa muukin asia kuin antureiden asema toisiinsa. Esimerkiksi imusarjan alipaine. Ollaanko kylmäkäynnistyksessä vai kenties jo melkein lämmennyt mosa. Kaasuläpän asento jne.

    Kampiakselin anturi ja nokka-akselin anturi eivät trikkaa yhtäaikaa aina. Jos ajatellaan pelkästään kampiakselin anturia joka riittää pelkästään syttyyn, niin täytyyhän se tietää koska anturi trikkaa mutta mitä sen jälkeen tapahtuu? Prossu vetäsee kipinän heti perään? Ei, vaan prossu laskee muiden antureiden perusteella myöhästetäänkö vai aikaistetaanko kipinää.

    Tästä voisi tietty joku tosi proo laittaa rautalankamallin kuinka sytyn ajoitus mitataan skoopilla. Minua ainakin kiinnostaa tietää niin vois laittaa nanosekunnilleen kohdalleen tohon pirssiin.
     

Kerro tästä muillekin!