Ostoa suunnittelemassa

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja kiki, 25.2.2008.

  1. kiki

    kiki 1st gear

    Hei

    Olen uusi tällä foorumilla. Aika hiljaiselta tämä MG-osa näyttää, mutta kun en muutakaan suomalaista keskustelua löytänyt, kysytään täältä.

    Nyt on iskenyt autokuume. Kesäksi tai ainakin kesän aikana olisi tarkoitus etsiä itselle pieni avosportti. Vaihtoehtojahan tässä nyt kartoitetaan. Mielessä on ollut mm. MG Midget ja MGB (MGA kiinnostaisi, mutta on liian kallis...). Millaisia asioita noista kahdesta olisi syytä tarkistaa? Mitkä ovat tyyppiviat ja mistä ruostuvat? Onko kokemuksia näuiden tuonnista Saksasta tai muualta sieltä päin? Oletteko uskaltaneet ostaa esim. mobile.den:n kautta?

    Kiitos vastauksista ja mielipiteistä (toivottavasti tulee...)
     
  2. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Uusimmassa Brittisportti-lehdessä 1/2008 on juttua Midgetin tuonnista Englannista. Lehden saa liittymällä MGCCF ry:n jäseneksi. Katso www.mgcc.fi (Maksa MGCCF:n tilille 15,- Nordea 101130-207398, muista näpytellä nimesi ja osoitteesi). Terv. Tomi Lundell
     
  3. 75b

    75b 3rd gear

    Hyvä, että uusia innokkaita hulluja löytyy!

    Tuotin itselleni Hollannista B:n, ja ihan hyvin meni. Puolisen vuotta etsin eurooppalaisista ilmoituksista sopivaa yksilöä. Sovin kaupat sähköpostitse, ja kuljetusliike toi rekalla Suomeen. Hain sitten auton kevättalvella -06 ajamalla kotiin kuljetusliikkeen pihasta ja kesän tullen tullasin, verotin ja katsastin auton ihan kertayrittämällä. Budjetti oli sellainen, että pientä fiksausta ja laittoa on luonnollisesti piisannut, mutta toisaalta myös jo kahden kesän ihan päivittäiset ajot on ajettu. Uskoisin, että seuraavankin hankkisin noin, koska esim. tavalliset suomalaiset välittäjät eivät noista kuitenkaan ymmärrä mitään, ja ovat kuitenkin hyvinkin valmiit ottamaan omansa välistä. Paras olisi tietty mennä itse hakemaan ja ajaa auto kotiin, mutta kaikki sujui niin vaivattomasti, että varmaan tosiaan itse tekisin toistekin samoin. Ja hinta jäi selvästi alle sen, mitä harvat Suomessa tarjolla olevat olisivat maksaneet.

    Tällä foorumilla on tosiaan hiljaista, ja itse kaikkiaan toistakymmentä vuotta Suomen MG-harrastusta seuranneena tekisi mieli sanoa, että se taitaa olla perinne. Vertaa huviksesi vaikka esim. http://www.mgexperience.net, ja ihmettele tuota jenkkien innostusta. Sieltä löydät myös paljon tietoa autoista hankinnan kannalta katsoen.
     
  4. kiki

    kiki 1st gear

    hauskaa, että käytit asiasta puhuttaessa minusta samanlaista ilmausta kuin vaimoni :lol:

    Mutta kitos vastauksista. Tuota Brittisporttia ei kai ole mahdollista saada käsiinsä muuten kuin liittymällä jäseneksi. Vai onko?

    Vielä kyselen niitä vinkkejä, mitä asioita noista ajokeista erityisesti olisi katsottava. Mistä ruostuvat, mistä hajoavat, mikä on vaikea tai kallis korjata...
     
  5. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    MGB:ssä kynnyskotelot ovat paikka, jota kannattaa erityisesti syynätä. MGB:n kynnyskotelojen rakenne on hieman mutkikas, peltiä pellin päällä. Korjauspaloja löytyy helposti, mutta työ maksaa. MG:n tapauksessa kannattaa ostaa projekti ainoastaan, jos on itsellä aikaa ja valmiuksia rakennella. Jos joutuu teettämään työn muualla, niin silloin tulee halvemmaksi ostaa jo valmiiksi entisöity auto. MG:n osat edullisia ja kaikkea saa esim. Mossilta http://www.moss-europe.co.uk
     
  6. 75b

    75b 3rd gear

    Järjen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, minkä saa useasti kuulla.

    Omasta kokemuksesta (MGB Roadster) sanoisin, että tärkeintä olisi saada mahd. alkuperäinen ja täydellinen auto, jonka kynnyskotelot ovat ehdottoman ehjät ja runko suora. Samoin takajousien kiinnityskohdat kannattaa tarkistaa ja kotelot etulokareitten yläosissa. Avomallin lattiat ovat myös yleensä aina ruostereikäiset. Kannattaa myös tarkistaa mahdollisten jo tehtyjen peltitöitten laatu ja käytetty kitin määrä. Vanhoja huonosti tehtyjä korjauksia on inhottava tehdä uusiksi. Kaikkiin ruostepaikkoihin saa korjauspaloja, joten esim. ruosteiset lattiat kannattaa melkeinpä aina vaihtaa kokonaan. Kaikki mekaaninen on korjattavissa, eikä osatkaan ihan hirveitä maksa (tilattava tosin Englannista = rahtimaksuja joltisestikin). Vaihdelaatikko ja perä on hyvä olla kunnossa, koska niitten tilaaminen ulkomailta on rahtien takia kallista, eikä korvaavien osien löytymisestä Suomesta ole paljon takeita. Uudempi 5-laakerinen moottori on muuten suurelta osin sama kuin 1.8 Marinassa, joten sen kanssa pärjää. Vältä siis ensimmäisten 60-luvun vuosimallien kolmelaakerisia koneita. Kannattaa myös tarkistaa koneen tyyppinumeron ja auton vuosimallin vastaavuus, jos haluaa pitää kiinni alkuperäisyydestä (hyvä opas tässä ja muutenkin on Anders Ditlev Clausagerin kirja "Original MGB, C & V8"). Merkittävä kolina ja klappi ohjauksessa kertoo väljyydestä etupäässä, mikä voi johtaa suurempiin remontteihin. Sitäkin siis kannattaa välttää, jos pystyy.
     
  7. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    MGB:tä vuoden seurailleena näyttää tarjonta olevan rajattua jotta juuri mieleisen yksilön löytäisi. Englannista kaikkine hankintavaikeuksineen sellaisen helpoiten löytäisi, joista kysymyksiä:

    1) Englannissa sataa miten mahtaa olla 1968 - 1973 vuosikertaisten ruostetilanne?
    2) Kuinka loppuun ajettuja vanhat yksilöt ovat (mittarilukema ei kerro mitään).
    3) KUINKA HANKALA ON SUOMESSA ENGLANTILAINEN OIKEANPUOLEINEN OHJAUS? Kellään kokemuksia? Harrasteautoksihan tämä tulee, mutta jos väärään ohjaukseen ei totu...

    Muuta asian tiimoilta?
     
  8. 75b

    75b 3rd gear

    En kyllä Englannista lähtisi tuomaan. Voisi olettaa, että kohteet ovat reilusti ruosteessa, tai sitten suurella todennäköisyydellä "entisöity" tyylillä, jota esim. JIM-tv:n Kaarakaksikko käyttää. Lisäksi autot ovat oikealta ohjattavia, mikä ei varmaan edistä edelleen myyntiä täällä. Euroopassa tarjolla olevat ovat suureksi osaksi jenkeistä tuotuja, joten siksi parempikorisia ja vasemmalta ohjattavia. Tosin myös hiukan kalliimpia. Katselepa vaikka Mobile.de:sta Tuottaminen suoraan amerikoista voisi olla myös hyvä vaihtoehto näinä halvan dollarin aikoina, mutta rahtaus saattaa olla ongelma.
     
  9. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Muutetut?

    MGB V8 ei ole vasemmanpuoleisella ohjauksella lähtenyt tehtaalta, vain brittimalleja. Jenkeistä aina joskus löytyy ja niihin on saatettu laittaa jokin muukin V8 kuin Roverin alumininen. Miten mahtaa olla katsastuksen kanssa Suomessa?

    MGB moottori vaihdettu + vaihteisto tehot 240hp eli tehtaalta ei ole koskaan tuollaista tullut eikä tehokaan mahdu 20% sääntöön. Samalla voi runkorakenteita muutettu esim vahvistuksin ja alustapaloja vaihdettu. Museorekisteriin ei varmasti, entä kadulle?
     
  10. Yaggo

    Yaggo 1st gear

    Oikeanpuoleinen ohjaus ja laki

    Onko täällä tietoa, mitä laki sanoo oikeanpuoleisesta ohjauksesta tuontiautossa?

    Sen tiedän että oikeanpuoleinen ohjaus sallitaa a) muuton yhteydessä maahantuoduissa autoissa, b) jakelu- yms. autoissa, c) yli 25 v vanhoissa autoissa, mutta mikä on tilanne tavallisen tuontiauton kohdalla?

    Oheisessa linkissä löytämäni lakiviittaus, mutta kyseinen laki on osittain kumottu, enkä osaa tulkita onko juuri tuo vaatimus vasemmanpuoleisesta ohjauksesta kumottu (§ 39).

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/k ... 2/19921256
     
  11. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Autokuume iski!

    V8:a ei oikein alkuperäistä saa kuin Englannista.
     
  12. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    katso www.mgcc.fi

    MG/harrastajiin tutustuu mm. Haikossa ja Lahden Classic Motorshowssa klubin osastolla.

    7.6. Haikko Pick Nick klo 10.-14.00
     

Kerro tästä muillekin!