OUTLAW 2012

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja mätiäinen, 15.11.2011.

  1. Duster440

    Duster440 Gearhead

    Taitaa olla e85 ja rikki sekin kuulema...
     
  2. ere

    ere Gearhead

    k

    http://outlaw.fi/?p=931

    LAINASIMPA OL sivuilta raportin.

    OL kausi 2012 käynnistyi Motoparkissa viikonloppuna.
    18.05 oli buukattu harjoituspäivä ja kalustoa oli saapunut paikalle jo mukavasti, eli into radalle kova. Poppamies vaan oli erimieltä, ja taikoi sateen perjantaiksi, ainaoastaan muutama moottoripyörä ja PET ryhmäläinen pääsivät kirmaamaan kennojen väliin ennen sadetta.

    Ryhmässä nähtiin uusia kuljettajia jo kauden ensimmäisessä kisassa, mikä luvannee hyvää jatkoa ajatellen. Mika “Henry” Saari oli vaihtanut legendaariseen Yascaan potentiaalisempaa Olds DRCE- tekniikkaa ja sen myötä Braketin heads uppiin. Niemen Hessu oli tehnyt saman valinnan ja näyttävästi SPETissä viimekausina kulkenut moparin isolohkolla varustettu Carina kiihdyttelee tänäsuvena OL:ssä. Viimekauden finaaleissa Pasi Ahonen suoritti Marianne Holmin ajamalla Camarolla lisenssin, ja Camaro on tällä kaudella valjastettu ART:n väreihin Pasin toimiessa kuljettajana. Etelänaapurista taas saapui kansaa viihdyttämään männäkesänä street B-luokan mestaruudesta taistellut Viljar Mäesepp, jonka VKM motors oli italven aikana luonut tyhjästä putkirunkoisen Nissanin, jonka kulusta vastaa tuplaturbotettu V6 automaatilla.

    Muut olivatkin enempi tai vähempi vanhoja tuttavuuksia; Virosta oli tullut kisaamaan myös viime kesänä yhden kisan Suomessa kaasutellut Veljo Engberg tyylikkäällä putkirunkoisella V6 Turbo Buick GN:llä. Seppo Raussi Pontiac GXP:llä, Lasse Niskavaara Chevy Cobaltilla, Tero Kirsilä Hemi cudalla, Kenneth Wikberg centrifugaaliahdetulla Dartilla, Matti Suuntala Trans Amilla, Risto Virtala turbobemarilla ja Tero Vainio Celicalla jonka konemuovin alla olli tuoretta veekasivoimaa.

    Lajittelu alkoi tuttuun tapaan varovasti, pito ei kauden avauskisassa ole heti parhaimmillaan mutta paranee kunhan rata saa lähtöjä alleen. Lajittelua ajettiin kaikkiaan neljä kierrosta, osa kärsi teknisistä ja useimmat muista ongelmista. Lootaremonnteja tekivät ainakin kumpikin Virolaistiimi minkä lisäksi Veljon Buickista oli keinuvipuakseli katkennut, varaosasta suurkiitos Myllärin tiimille! Lajitelun päätteeksi paalulla seioi Tero Vainio 7.82/276 km/t, 2. Seppo Raussi 7.793/283, 3. Niskavaara jo selvästi kasin puolella, 8.01/275, 4. Lootansa kuntoon saanut Mäesepp 8.19/255, 5. Mika Saari tulokkaalle hyvällä 8.21/268 ajalla, mikä myös auton ennätys, 6. Kirsilä ekologisesti E85:llä 8.35/268, 7 Wikberg myös luontoystävällisesti 8.37/289, 8. Suuntala 8.73/252, 9.Niemen Hessu 8.84/220, 10. Pasi Ahonen 9.86/167, 11. Kiireellä kaluston kuntoon saattanut Veljo engberg 11.71/211, ja Viimeisenä 12. Virtalan Bemari joka kärsi myös ongelmista.

    Hyvin levätyn yön jälkeen tiimit olivat valmiita sunnuntaipäivän pudotukseen, aloitus tosin hieman viivästyi kun lähetyskuusi temppuili. Ensimmäisessä parissa vastakkain olivat Tero Vainio ja Risto Virtala. Tulosten mukaan Virtala ajoi OL:ssä oivan ajan 5.078, mutta lähti ennen kuusen käynnistymistä. Todellisuudessa mies ei ajanut koska Libertyvaihteisto oli jo lauantaina särkynyt. Vainio siis toiselle kierrokselle. Toisessa parissa Kirsilän piti kohdata Wikberg, mutta Wikbergkin oli joutunut heittämään pyyhkeen kehään kannentiivisteongelman takia, tiivisteen mukana polttoleikkaantui myös pala kantta joten Kirsilä jatkoon 8.27 ajalla. Kolmannessa parissa Raussi sai tehdä jo töitä pitääkseen vauhtiparannuksen aikaan saaneen Engbergin takanaan, 8.03 vs 8.51. Neljännessä parissa Suuntala oli joutunut jättämään leikin kesken, Saari soololla jatkoon Viides pari Niskavaara/Ahonen, Niskavaara jatkoon 8.07 vs myös sunnuntaiksi vauhtia löytänyt Ahonen 8.54. Viimisessä parissa Mäeseppin Nissani näytti Toyotalle takavaloja ja puhkaisi samalla kasin rajan; 7.91/271 olis kelpo suoritus isommiltakin moottoreilta. Niemelle myös lupaava 8.56.

    Toisella kierroksella ensimmäisessä parissa vastakkain Vainio ja Kirsilä. Vainiolla starttivaikeuksia ja Kirsilä käytti tilaisuuden hyödykseen 8.52 vs 8.97. Sellasta on drag racing toisinaan paikan päällä. Toisessa parissa Raussi vastaan Saari, Raussilla myös starttivaikeuksia ja Saari jatkoon 8.32 vs 8.71. Kolmannessa parissa Mäesepp vastaan Niskavaara, Mäeseppillä kävi jokin mishappi steitsauksessa, hylkäys, ja Niskavaara helposti jatkoon kierroksen parhaalla 8.07 ajalla. Ilman Viljarin epäonnistumista olis voinut olla kiirusta enempikin, tiedonkeruu näytti lupaavia tuloksia!

    Semeissä Kirsilällä kaavion mukainen soolo ja varmasti finaaliin. Toisessa semissä Niskavaara aavistuksen liian hätänen ja 0.01sekunnin punavalo minkä turvin saari jatkoon kehnommalla ajalla, 8.26 vs 8.04! Laten Cobaltilta tasaista varmaa menoa!

    Finaalissa vastakkain kaksi lievästi haavoittunutta yllättäjää, Tero Kirsilä ’69 E85 remmiahdetulla Barracudalla, ja ryhmän tulokas Mika Saari “sekarotuisella” Pontiac Yascalla. Maaliin asti nilkutti ensimmäsenä Saari, joka näin ollen otti ensimmäisessä OL-kisassaan ensimmäisen voittonsa. Kovin moni ei ole kyennyt samaan suoritukseen. Aika Saarelle 8.63 Kirsilän lipuessa maaliin rauhallisemmin. Onnea terolle kakkospytystä ja Mikalle hienosta kauden ja OL-uran avausvoitosta, vaikka tunnelmaa kenties hieman latistikin se, ettei kumpaakaan muistettu hakea palkintojenjakoon.

    Avauskisassa suorituskyky autoilla oli vielä hieman talviterässä, mutta tilanne korjaantunee seuraavaan kisaan mennessä. Seuraavassa kisassa kesä-heinäkuun vaihteessa nähtänee enemmänkin autoja kun pakkaa tullevat sotkemaan ainakin Kaisla uudella Mordillaan, Lundströmin Tommi Cobaltilla ja Mannerkoski Valiantilla. Siihen asti!
     
  3. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

  4. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

  5. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Nonniin Finaalit ajeltu ja seisan aikakin saatu 7,993 s & 280,15 km/h.

    Kiitokset kilpakumppaneille hyvästä kaudesta.

    Tää on niin tätä. Kun auton saa toimimaan, niin kausi loppuu.
     
  6. maverick

    maverick Gearhead

    Moro,

    Viime talvena oli jotain puhetta että outlaw saattais muuttua tulevaisuudessa Pro Street ryhmäksi ruotsin mukaan. Onko asiasta enään ollut puhetta? Silloin myös säännöt olisi samat kuin ruotsissa? Turvaraja 7.60s? Kiinnostusta siirtyä tulevaisuudessa luokkaa "ylemmäksi" saattaa löytyy niin siksi kyselen asiaa..

    Silloinhan heads up luokat menis näin:

    Street
    Pro Street
    Super Pro Street

    Kuulostais loogiselta.

    T. DS260
     
  7. mätiäinen

    mätiäinen Gearhead

    Re: OUTLAW 2012 -2013

    Outlaw ryhmän vapaa muotoinen keskustelu on tarkoitus järjestää T:reen Swapin yhteydessä klo 11.00 alkaen. Kokoontuminen juottolassa, siitä sitten jälleen siirtyminen rauhallisempaan mestaan, yläkerran katsomoon.
    FHRA:n katsastusmies on paikalla mikäli kysyttää on sääntöjen yms suhteen.

    Tervetuloa kaikki nykyiset ja vanhat ja ennen kaikkea uudet OL kuskit
     
  8. mätiäinen

    mätiäinen Gearhead

  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Åsa Kinnemar kirjotteli facebookkiin, että Pro Street tulisi EDRS luokaksi eli melkein sama asia kuin Outlaw, mut indeksi vaan 7.6sek.

    Muita tulevia luokkia oli Street 10.5 ja Super Street Bike. Mahdollisesti myös Top Doorslammer!
     
  10. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Hyvää joulua!
     

Kerro tästä muillekin!