Outo sirinä moottorista tyhjäkäynnillä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Luckyluke, 21.8.2013.

  1. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Olisiko hyviä ideoita mistä voisi tulla moottorista sirinä tietyllä kierroslukualueella? Tai miten äänen pystyisi parhaiten paikallistamaan?
    Moottoritilasta tulee tyhjäkäynnillä vaihde päälle kierroksien ollessa n. 750-800 rpm outo sirinä joka kuitenkin katoaa heti <1000 rpm. Sama kierrosluku vapaalla ei tuota sirinää. Mielestäni se tule hihnoista, vaan ennemmin moottorista/voimansiirrosta ja esiintyy vasta kun moottori on lämmin.

    T. Antti
     
  2. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Lisätään vielä moottorikombo. SBC+th350 ja normaalit v-belt kiilahihnat.
     
  3. Fage

    Fage 1st gear

    Jos se on se Civikki valoissa vierellä??
     
  4. A/C

    A/C 1st gear

    Kannattaa lähteä helpommasta päästä liikkeelle:
    Paikanna modulaattori (laatikossa apukuskin puolella muistaakseni), siihen pitäisi mennä alipaineletku. Letkun toinen pää pitäisi mennä imusarjaan, yleensä heti kaasarin takana on imusarjaan ruuvattu alipainelähtö. Ota letku irti ja tuki vuoto, ainakin saat näin poissuljettua sen, ettei sirinä aiheutu tavan alipainevuodosta. Jos ääni häviää -> vaihda letku.

    Voi myös toki modulaattori olla viallinen, mutta silloin kait alipaine imisi laatikkoöljyt moottoriin ja sen kyllä huomaisi pakokaasuista. Näin olen jostain lukenut joskus...

    Myös apulaitteiden kuluneet laakerit voivat aiheuttaa sirinää. Kokeile vaihtaa kuormitusta laturille; kytke mahdollisimman monta sähkölaitetta kerralla päälle -> muuttuuko sirinä? Sitten taas kytke kaikki mahdolliset sähkölaitteet pois ja kuuntele taas.
    Jos löytyy kompressori, laita ilmastointi päälle (jos toimii) ja kuuntele sitä.
    Kuormita ohjaustehostinta jne.

    Helppo tapa sitten todeta vika lopullisesti on ottaa ruuvimeisseli, laittaa toinen pää epäiltyyn äänenaiheuttajaan kiinni ja toinen pää korvaan. Toimii vähän kuin stetoskooppi. Mutta varovasti sitten! Epähuomiossa saattaa tuuletin tulla liiankin lähelle naamaa...
     
  5. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Kiitos vinkeistä. Korvakuulolla sirinä tulee mielestäni juurikin moottorin takaa, eli mahdollisesti joko modulaattorista tai kaasarin päästä alipainelähdöstä.
     
  6. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Vilkase vetolevy.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Arvaan vetolevyn päälle että toosan öljympumppu, pesä halaki tms,
    koska muljut viimeks vaihdettu.
     
  8. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Laatikko remontoitu muutama vuosi sitten, mutta ei tietoa onko öljypumppu vaihdettu. Kuuluuko se normaaleihin vaihtokohteisiin remontin yhteydessä? Vetolevy on vanha, mutta samassa yhteydessä tasapainotettu ja silmämääräisesti tarkistettu. Kiitos taas vinkeistä.
     
  9. Mulla on ainakin vetolevy halennu kerran, oli muuten vaikee tajuta mistä löyty vika, ei osannu kukaan arvata et johtu siitä. Piti klonketta matalilla kierroksilla ja loppu ku anto jenkaa. Noh, vaihtoon ekalla kerralla meni koulussa 3pvä(eka päivä 4h, toka 2h ja kolmas 4h). Nyt menis jo n. 2-4h ku tietää mitä pitää tehä ja saa pultit auki yms.

    PS. tein sen vaihdon yksinään eli laatikko pois ja vetolevyn vaihto ja viel loota takas.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Pcv venttiili saattaa siristä jos sieltä on jousi katkennut.
     
  11. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Tuli käytettyä autoa ilman hihnoja ja tsekattua pcv venttiili. Kyl se sirinä sieltä laatikon suunnalta tulee. Eikait siinä muu auta kuin pudottaa laatikko. Noista vaihtoehdoista jää siis vetolevy tai öljypumppu. Jännä, että se sirinä kuluuu tyhjäkäynnillä vaihde päällä ja katoaa heti kierroksia nostaa. Ja vasta kun kone on saavuttanut käyntilämpötilan.
     
  12. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tämä kiinnostaa myös minua koska Galaxieni on pitänyt moista ääntä jo vuosikausia. Laatikko on viime talvena korjattu. Ääntä voisi kuvailla sirinän ja vonkunan sekoitukseksi.. Kylmänä kaikkein äänekkäin, lämpimänä hiljenee joskus jopa tyystin. Sieltä vetolevyn suunnaltahan se kuuluu, mutta ehjältähän se näytti kun laatikko viime talvena oli irti.. Ja ääni on siis kierrosten mukana elävä.
     
  13. Laakeri sanon minä!
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kampiakselin takalaakeri? Niinpä kai, ihanan kallista.
     
  15. makeit

    makeit 3rd gear

    Onko löytynyt vikaa vielä? Itsellä sama homma.
     
  16. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    En minä ainakaan tiedä.. Ei paljon kiinnosta alkaa vaihtamaan edes venttiilinkumeja kun mun tuurilla se sitten hajoaa lopullisesti.
     
  17. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Mun projekti alkaa varmaan viikonloppuna laatikon irroituksella.
     
  18. makeit

    makeit 3rd gear

    Löytyikö mitään?
     
  19. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    En ole laiskuuttanit saanut vielä laatikkoa alas.
     
  20. makeit

    makeit 3rd gear

    Joko on ratkaisua löytynyt problemaan?
     

Kerro tästä muillekin!