Oven ja lokasuojien välisten saumojen toleranssit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja NorthElite, 23.11.2017.

  1. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Ei heti löytynyt topikkia, mutta millä milleillä ovipeltien ja lokasuojien yms. saumoissa on vanhoissa jenkeissä "standardi". Tai mihin välyksiin ylipäätään kannattaa yrittää säätää?

    Millintarkkaan lopputulokseen ei pääse ilman jumppaa, joka ei ole tässä tapauksessa tarpeen. Lajiin kuuluvaa peltien "luontaista" vaihtelua kun on omassa projektissa riittämiin. Tehtaan ilmoittamaan 3-12mm tuntuu kuitenkin liian ison maan toleranssille.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Oven etu ja takareuna olis hyvä olla keskenään samanlaiset, eli ovi keskelle aukkoa.

    Pokkaukset kulkemaan linjaan ja aukot suht suoriksi, sillä pääsee jo pitemmälle kuin monet näyttelyautot.

    2d autossa ensin ovi paikalleen, eli helma ja takareuna kohdilleen, sen mukaan lokarit.
    Jos ei pysty laittamaan, seuraavaksi sitten hieman pelaamaan oven asennolla lokareiden istuvuutta.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    En tiedä onko tuohon mitään mittoihin perustuvaa ohjesääntöä, ja vastaako tämä edes kysymykseesi. :)

    Anyway, shimmasin ja tulen vielä shimmaamaan Camaron luukut siten, että kylkilinja menee jotakuinkin yhtäläisesti koko auton matkalta, ja oven ja sen kummankin lokarin välinen pystyrako ei irvistä liikoja. Kuitenkin niin, että ovea avatessa oven etureunan ja lokarin väliin ei jää tiukimmillaan kuin about millin verran tilaa.
    Oven alareunan korkeuden shimmausta voi vähän mittaillakkin kynnykseen nähden, samaten konepellin ja tavaratilan kannen reunavälyksiä.

    Onhan siinä jumppaa, mutta tilaa vaikka Nippelit.fi:stä sopivasti eri paksuisia shimmejä, ja siitä lähtee säätelemään. Se kantsii silti muistaa, että etenkin keulan pellit kannattaa säätää kokonaisuutena.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  4. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Omassa 2d rungollisessa lokareiden osalta ei ole ongelmaa, kun ne liikkuu melko vapaasti suuntaan kuin suuntaan. Keulasta joutuu shimmaamaan koron kohdilleen syylärin apurungon korkoa säätämällä.

    Pokkauksetkin istuu onnekseni kriittisistä kohdista kohdilleen, ja niitä on kylkilinjassa kaksi. Oven pystysauma B pilarin kodalla kiilaa alareunaa kohden millin pari...

    Mutta jossain 4-7mm rakosilla ilmeisesti mennään?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Omissa vanhoissa jenkkirojekteissa jos on halunnu raot nätiksi, niin yhdessäkään ei pelkkä säätö ole riittänyt. Ei osu muodot eikä mitat. Joten säätäminen on silmää miellyttävän kompromissin hakemista.
    Jos auto on menossa täyteen maaluuseen, niin sitten voi tehdä ne raot siistiksi, se kun vaatii usein aikalailla pellinmuokkausta, hitsuuta ja vääntelyä.
     
  6. 401

    401 2nd gear

    Kenkä kun ei tipu oven välistä niin se on jo ihan hyvä.kerhotossun eteen on jo tehtävä kaikkesa.
     
    Rotten tykkää tästä.
  7. Toope

    Toope 2nd gear

    Rungollisissa ei kannata unohtaa korin ja rungon välisiä puslien shimmejäkään,vaikuttaa melko paljon aukkojen muotoon moinen operaatio.
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    4mm raot on kyllä nykyautojen rakoja,mitä vanhempi niin säätäisin hieman isommat raot mutta kohtuu yhteneväiset. Muuten ihan oikein ovi linjaan ensiksi ja sitten säätään etulokasuojan "omituisuuksia".
     
  9. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Jotenkin tuntuu samalle. Omaan silmään sopii myös nuo vähän väljemmät rakoset, vaikka tiukkojakin näkee.
     

Kerro tästä muillekin!