ovimuutos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja JB, 29.1.2009.

  1. JB

    JB 1st gear

    Mitä laki sanoo 4-ovisen muuttamisesta 2-oviseksi,jos malli sarjassa ei tuollaista ole löytyny? entäs HT? minkälaisia tukia nuo ovat koppaan vaatineet?
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    4-ovisen saa muuttaa 2-oviseksi kunhan "esteetön" kulku on huolehdittu takapenkille... (leveämpi ovi + kääntyvät etupenkin selkänojat)
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  4. JB

    JB 1st gear

    "Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton ovien ja kattopylväiden lukumäärän muuttaminen mallisarjan puitteissa. Tällöin kori sekä mahdollinen runko tai pohjalevy on vahvistettava vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa, esikuvana olevaa versiota. Versioiden eroista on tarvittaessa esitettävä katsastajalle luotettava selvitys..."
    Tämän verran tuolta aken sivulta on selvenny, mutta mistään ei tunnu löytyvän tietoa mallisarjan ulkopuoliseen korimuutokseen. eli just 4:stä>2oveen,kun vertailumallia ei periaatteessa ole.
    vai käykö b-kopat toistensa vertailuun vaikka akseliväli onkin pitentynyt 71:stä eteenpäin?
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No yleensähän terveellä järjellä ajatellen (tosin sehän on insinöörille mahdotonta) kori jäykistyy jo sillä että ovien lukumäärä pienenee 4>2...
    Tosin hardtop rakennelmassa jää puuttumaan se pystypalkki mikä yhdistää pohjan ja katon...
     
  6. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Jos mallisarjassa ei ole ollut vastaavaa 2-ovista ei muuta tietä muutoksen lailliseen toteutukseen ole kuin AKE:sta anottava poikkeuslupa.

    Vaikka kori käytännössä tähän suuntaan (4=>2 oviseksi) mennessä jäykistyy automaattisesti, voidaan vaatia ja yleensä vaaditaan vielä lisäksi vahvistukset helmakoteloihin.

    Niin ja etupenkkien täytyy olla kippaavat, juuri tuohon esteettömään kulkuun vedoten.
     
  7. JB

    JB 1st gear

    Kiitoksia nuista. mutta, laitetaanpas karkailevat ajatukset takasin muhimaan, ja koitetaan tehdä niinku viisaat ovat tehtaalla suunnitelleet. voi olla että pääsee taas pienemmällä v.tutuksella.
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tuli mieleen, että voiskos tän jäykistyshomman hoitaa rungollisessa autossa palkit boksaamalla? Ja voiskohan onnistua ihan vaan subframe connectoreilla itsekantavassa? Ainakin korin rakenne jäykistyisi käytännössä, teidä sitten miten leimamielessä kävisi.
     
  9. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Hmm, jos kyseessä on rungollinen auto, siis jossa on oikeasti pulteilla toisiinsa kiinnitetty kori ja runko, niin käsittääkseni kaikki rasitus katsotaan menevän rungolle. Josta nopeasti pääteltynä korin muutoksissa riittää että se jaksaa kantaa oman painonsa nitkahtamatta.
     
  10. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kun tein 4 ovisesta 2 ovisen ht:n niin laitoin takatolpan sisään tolpan
    putkesta ja lukkopilariin vinotuet. oli maahantuojan luvat ennenkuin rupesin rakentamaan.
     
  11. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Tosiaan kertomani käsitti ainoastaan itsekantavan korin muutoksen 4=>2 oviseksi. JOs ei mallisarjassa ole vastaavaa, on ainoa tie tuo AKE:n poikkeuslupa.

    Rungolliset autot ovat täysin oma lukunsa ja kuten tuossa hieman aiemmin olikin oletus että rasitukset katsotaan menevän täysin rungon päälle. Tällöin mielestäni muutos on mahdollinen ilman tätä mallisarjavertailua ja poikeuslupaa. Käynti asiansa osaavalla katsastuskontorilla varmistaa asian, tai ainakin ne siellä sen selvittää. Vaikka muutos olisi mahdollinen ilman poikkeuslupaa, ei se silti poista näitä nyansseja mm kääntyvistä etupenkeistä.
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Jotenkin noin muuten siihenkin 4-oviseen laitettiin josta tehtiin 2-0vinen avo...
    Tosin myös pojaan tehtiin palkit joilla etu- ja takapään apurungot yhdistettiin ja jäykistettiin ja korotettiin kynnyskotelot....
     
  13. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Joo noin se menee soitin akeen ku olis tekeillä yks pick-up mitä ei oo koskaan saanu pick-uppina,nii sano että pick-up ja avo muunnos menee samalla lapulla eli poikkeusluvalla.
    Avoonkin vaan sillon jos ei mallisarjaa oo tehty avona.

    Ja 2-ovi muunnoksen saa tehdä ilman poikkeuslupaa koska kori vahvistuu siinä.
    Ja tunnen pari katastus setää ja sano että jos asian haluaa tehdä helpoksi niin jättää takaa ovipahvit pois että näkee hitsaukset sanoi että hän ei niin tarkka ole tosta mutta jotkut saattaa olla ketä ei ymmärrä tätä harrastusta.
     

Kerro tästä muillekin!