Ovipahvien alla muovi kiinni oven rungossa jollain töhnällä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja textex, 20.2.2010.

  1. textex

    textex 1st gear

    Töhnä on mustaa ja tarttuvaa,eikä ilmeisestikkään kuiva koskaan vaan aina sellaista :) mutta mitä tuo töhnä on ja mistä sitä sais?

    Vai millai olette tuota muovia laitelleet,kun teipit ei pysy ja toi töhnä on aika kätevää,jos tarvii uudemmankin kerran irroitella ja saada tuo muovi ehjänä pois?
     
  2. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Butyylinauhalla laittelin Partakutaan.
     
  3. VesQ

    VesQ 1st gear

    Bytyylimassaahan tuo taitaa monissa olla alunperin, samaa kuin jossain on käytetty tiivistetuulilasin "lisätiivisteenä", ei kuiva koskaan ja tosi kettumaista putsata pois mistään kun venyy ja vanuu ja tartuu kaikkeen

    Liimatiivistemassalla olen noita laitellut, muovina menee sellanen perus kirkas "rakennusmuovi" siis sellasta ehkä puol milliä paksua ?, helppo leikellä ja pitää veden ja tuulen kuten pitääkin, pieni vaiva tehdä uudet jos ei lähde tiivisteliima irti verrattuna siihen butyylin kanssa sotkemiseen, harvoinhan noita tietysti tarvii aukoa

    edit:
    Kerran tein virheen ja pistin valkoisella akryylimassalla, kun ei muuta löytynyt, perhana rupesi liukenemaan veteen eli lasia pitkin kun valui vettä muovin ja oven väliin niin liukeni tuo massa ja valui pitkin ovenreunoja ja helmoja
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä olen laittanu kasvihuonemuovia mut toi rakennusmuovi on varmaan samaa matskua ellei parempaa. Jeesusteippii olen käyttänt yläkiinnitykseen. Sialla olen laittanu niitä mut toi butyylimassa taitaa ol parast kun sen muovin saa sillä takas jos joutuu irrottamaan. Muistakaa asentaa se muovi niin että alareuna menee niinkuin kuuluukin ja laitaa se kitti niin että vesi valuu oven sisälle niinkuin pitääkin. Muuten paffit kostuu. Joku siisas kertoi ettei sitä muovia ole veden takia sinne laitettu vaan pölysuojaks mut tiedä häntä...
     
  5. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Noita muoveja on joskus korvattu ihan tavallisella kontaktimuovilla.
    Vanhoja muoveja on helppo liimata kuumaliimalla kiinni.
     
  6. textex

    textex 1st gear

    njoo

    Mistäs tuota butyylimassaa tai nauhana saa edukkaimmin,kun aika tyyristä näyttäis olevan?
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    :eek: onkohan niissä akryylimassoissa eroja, kun mulla ei ole liuennu veteen ja on erittäin vetisessä paikassa :odroll: lisätiivistin valkoisella massalla ovitiivisteiden ovipellinpuoleisia osia eikä ole parissa vuodessa liuennu mitään?
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: njoo

    Tyyristä? Olisko tuubi sikaa maksanut vitosen rautakaupassa. Biltemassa näyttää olevan neljä euroo purkki.
     
  9. Make.S

    Make.S Gearhead

    Kuinkahan tärkeä tää muovi mahtaa olla siellä ovipahvin alla?
    Nimim. Lähenkö irroittamaan eilen laittamat ovipahvit..
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllähän tossa parikin kirjoittajaa on kertonu, että ne tarvitaan.
    Tavalliset pahvi/kovalevy verhoilut alkaa kupruilemaan ja vesi voi tulla sisään. Siis jos autoa pitää sateessa tai pesee.
    Uudempien autojen muoviset ovipanelit kestää, mutta kyllä niissäkin muovit välissä on, että pysyy kuivempana.
     
  11. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Luulisin että siinä ajateltu että oven sisällä muhiva kosteus kondensoituisi
    siihen muoviin eikä ovipahviin.
    Tällä koitetaan välttää pahvien kupruamista.
    Varmuuden välttämiseksi laittaisin kyllä ne kelmut sinne.
     
  12. Make.S

    Make.S Gearhead

    Jossitellaas vähän.
    Jos autolla ajetaan vaan kesäisin, pidetään lämpimässä tallissa talvet, ehkä kolme pesua kesällä ja huonolla tuurilla ajetaan kerran sateella, tuleeko sitä ondenssivettä niin paljon...
     
  13. Quest

    Quest Gearhead

    Kondenssit, keep it simple,minnehän osa niistä auton pesuvesistä menee?
     
  14. Make.S

    Make.S Gearhead

    ...taitaa pesusta johtuvat kupruilut johtua huonoista oven- ja/ tai ikkunantiivisteitä. Ittellä vähän jokainen harrasteauto on valskannut tiivisteistä vettä sisälle. Novaan tuli nyt ostettua tiivisteet, varmaan nekin vuotaa... :odroll:
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Minä tein aikoinaa rakennusmuovista tms. Kiinnitin ne "sinitarralla" :D Siis ihan samantapaisella tuotteella kuin sinitarra, mutta oli 3M pakkauksessa jotain 10 metriä. Minun käyttiksessä ainakin 19 vuotta pysynyt ja helppo irrottaa ja kiinnittää uudestaan.
     
  16. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    minkähän takia uusiin autoihin on laitettu muovit oviin,
    onkohan niillä ollut vanhoja tiivisteitä hyllyssä. :eek:
     
  17. Aako

    Aako 1st gear

    On muten sillä muovilla myös aika suuri merkitys äänieristyksessä, ihan selkeästi huomas hiasessa eron kun ne laittoi paikalleen...
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear



    Nyt sattui pakkaus käsille:

    3M Auto Sealer 08568 "For sealing all openings in the car body"

    On halkaisijaltaan 6 mm ja pituudeltaan 300 millisiä nauhoja 60 kpl paketissa (eli 18 metriä). Joutuukin nyt uusimaan, oli sen verran kuivaneet jaa pölyä keränneet ettei tahtonut muovi enään tarttua uudestaan. Mutta johan ne on ollut ovissa vuodesta 1992 lähtien...
     

Kerro tästä muillekin!