P0601 - PCM internal controller failure

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja piiparinen, 24.9.2015.

  1. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    2001 Voyager (2.4 manuaali) työntää vikavalon kanssa tällaista koodia P0601 - PCM internal controller failure

    Onko pcm boxi korjattavissa,vai meneekö uusiksi ? auto toimii normaalisti.

    Vian synty :Sytytystulppa oli eristeestä halki,ja löi maihin.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Jos vaan keksit, kuka uskaltaa avata boxin, aika huonosti esim Jeepin boxeja kukaan haluaa korjata. Riihimäelläkin on yksi nimeltämainitsematon korjaaja, joka markkinoinnissa ilmoittaa korjaavansa kaikki ECM:t, mutta kun kysyin Jeepin ECM:n korjausta, ilmoitti että tuommoiseen ei koske!! Ja sitten huonosti on komponentteja tarjolla, kun jos joku komponentti on lämmennyt, niin että siitä ei erota, mikä se on ollut, niin milläs sen korvaat, kun skemaa ei ole saatavilla, joten ei edes tiedä, mikä se tummunut komponentti on ollut. Ja korjaajalla ei ole mitään keinoa testata ECM:ää, että tuliko kuntoon, muuten kuin lähettämällä se takaisin sulle kokeiltavaksi.... Joutuu ehkä lähettelemään useamman kerran korjattavaksi, ennenkuin ehkä tulee kuntoon...

    Kokemuksia on, huonoja ja erittäin huonoja... Ja nyt kun tarvitsin Jeepin (Mopar) 91-95 ECM:n korjausta, niin eipä kukaan taaskaan uskalt nut edes katsoa, kun kerron että piirikortti on haudattu massaan.... Onneks löytyi yksi joka uskalsi ja sai kuntoon...

    Niin ja uusia on vaikea saada tai tehdaskorjattuja, USA-mallit ei käy, jos sulla on EU-auto. USA-malleissa on enemmän saastekontrollilaitteita ja vaikka sopii paikoilleen ja saat ohjelmoitua sen, jää Check-Engine -valo palamaan, kun EU-autosta puuttuu USA-auton komponentit!! Siitäkin on kokemuksia ja ei mene leimasta läpi, kun valo palaa...
     
  3. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

  4. onneton

    onneton 3rd gear

    Kuules olisko ajatusta että katselis romuttamot ja vakuutus yhtiöiden varastolta että löytyskö sieltä ecm sun autoon. :oops:
     
  5. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Paljonko noita on hajottamoilla, joissa on ehjänä ECM:t, muuten hyvä idea... Kun jenkkilästäkin nekin ECM:t jotka sopii EU-autoihin, on osin rikki, vaikka on olevinaan "tehdaskorjattuja" (heh, koko käsite on virheellinen, ei ne oo korjattuja, ne on purkuosia jotka on vaan maalattu koli-kolilla mustiks ja leimattu RMF-leimalla). Just jouduin yhden palauttamaan, kun oli ihan kuollut.... Ja Chryslerin tuotteet -98 alusta vaatii aina, siis aina vähintään avainten koodaamisen + mahdollisesti jonkun muun ohjelmoinnin, että edes starttaa (siihenkin törmäsin tuon 2008 Dodge Nitron ECM:n kanssa)... Ja sen koodaamisen pystyy suorittamaan vain koodaamiseen kykenevä testeri joka yleensä löytyy vain merkkiorganisaatiosta ja vaatii PIN-koodin, joskus myyvät sen asiakkaalle, joskus eivät myy. Mulla on testeri, jolla pystyis, mutta siitä on akku kuollut ja en ala uutta ihan heti tilaamaan, saati että on lisenssit rauenneet.... Liian kallista ylläpitää laitteita, joiden käytöstä ei poka halua maksaa.... Uusi akku nimittäin maksaa 250-300 USD + rahdit + tullit + ALV ja lisenssi olikohan se joku 1000 USD/vuosi (kun en muista enää)....

    Ainiin: oliko muuta?? Voisin kertoa melko kivoja tarinoita ECM:ien maailmasta. Kirjoitan kirjan tai sitten en :rotfl: :rotfl:
     
  6. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    Ei ottanut em.firma toosaa työn alle.Silikoonilla peitetty sisältä koko boksi.Sitä kun nyppii pois,läähtee kuulemma osat mukana...Se siitä.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Niinhän mä sanoin!!
     
  8. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    Käykö muuten samanlaisesta autosta boksi,jos vaihtaa siitä myös virtalukon avaimineen,ja ajonestopalikan?
     
  9. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Käy! Periaatteessa, mutta ei se 100% varmaa aina ole...
     
  10. piiparinen

    piiparinen 3rd gear

    No niin.Pcm,ajonestopalikka,virtalukkosylinteri,ja avain vaihdettu pakettina samanlaisesta autosta.Auto käyntiin,ei vikavaloa,eikä v-koodeja.Se oli siinä.

    Vanhaa vikaa on vielä tyhjäkäynti,joka jää kaasua polkaistessa ikään kuin päälle...? laskee hiljakseen 900-1000 kierrokseen.Tyhjäkäyntimoottori on uusi,eikä mitään eroa vanhan toimintaan..? Kaasuläppä toimii käsinkokeiltaessa normaalilta,samoin vaijeri.Mikähän tuon aiheuttaa läpän asennontunnistinko ? Moottori puistaa kylmänä jonkinverran,mutta mitään alipainevuotoja ei ole löytynyt.Mahtaako termarikopassa oleva moottorinohjausanturi olla ehtoopuolella..?

    Vieläkun ajoittain vaivaavan herätevirran puutteen startille sais kuntoon,niin kyllä se tästä...(vaihdoin myös virtalukonpohjan,mutta ei vaikutusta..
     

Kerro tästä muillekin!