PA-pumpun rele

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rasse, 15.1.2009.

  1. rasse

    rasse 1st gear

    Ei lähtenyt käyntiin Astro -34 asteen pakkasessa vaikka oli lämmityksessä 6 tuntia. Tuolle lämpiämiselle toden näköisesti syynä että autossa oleva DEFA:n laturi ei aina toimi (lokille menee piuha tuon laturin kautta/loki uusi/akut uudet).
    Mystisempi vika oli sitten kun starttas ja palautti virta-avaimen OFF asentoon niin PA-pumppu jäi surraamaan eikä lopettanut ennenkuin käytti akun + kenkää irti. Epäilys oli heti että olis pumpun rele juminut kiinni tai sitten virtalukon pohjassa vikaa/jäykkä/likainen. Kaikki muut virrat kyllä katosi, vain pumppu jäi surraan....
    Auto on siis Astro -94 4.3L Vortec CPI/MFI
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Pikku pakkanen vaan tekee omia temppujaan...
     
  3. rasse

    rasse 1st gear

    Nyt on sitte varmistettu että tuo DEFA:n laturi ei kestä kovempia "pikkupakkasia".... Tuli raapastua irti ja liittimet kiinni niin heti alkoi lokilämppäri " ritiseen" :rotfl:
    Akunkaapelin takaisinlaittokaan ei ainakaan vielä aiheuttanut mitään ylim. toimintoja PA-pumpulla.... Eiköhän se tästä... :odroll:
     
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mun astrossa (vm.90 4,3efi) homma menee niin tuon polttoainepumpun suhteen, että se jää käynnistys yrityksen jälkeen pyörimään niin pitkäksi aikaa kun moottorissa on öljynpaineita. Noin kovalla pakkasella öljynpaineiden häviäminen kokonaan voi kestää useita minuutteja, niin polltaine pumppu myös käy yhtä kauan. Todennäköisesti sinunkin tapauksessasi on tästä kysymys.
     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Jos on tosiaan noin niin taasen oppi uutta....
    Tuntuu vain hullulta että jos releeltä olis vetojännite oikeasti kadonnut niin vielä pumppu pyörisi.... tuo öljynpaineen kytkinhän on sarjassa releen kanssa elikkäs rele ei vedä jollei paineita jne...

    Lähti kuitenki käyntiin kuin palmun alta kun oli 4 h lämmityksessä :rotfl:
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei painekytkin ole releen ohjauspiiriin sarjassa.
     
  7. rasse

    rasse 1st gear

    Eipäs näköjään olekkaan vaan vois sanoa että miltei rinnan (vanhuus tulee ja muisti pätkii)...
    Kyllä se näköjään tuon kytkennän mukaan on mahdollista että jos ölynpaineet/kytkin on johtava niin pumppu pyörii vaikka virta-avain on OFF asennossa...
     
  8. voittol

    voittol 2nd gear

    Talvella jäykät öljyt?
     

Kerro tästä muillekin!