Paaliin vai ajoon - haaveiluploki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja T5, 26.12.2018.

  1. T5

    T5 Gearhead

    [​IMG]

    Kyllä on nihkeetä hommaa.

    Mietin pääni puhki, että mitä tuon romun kanssa tekisin. Motivaatio sille yleensäkään tehdä mitään on täysin nollissa, mutta pakko se kuntoon on saada.
    Suurin syy vallitsevaan motivaation puutteeseen on se, että olisin talven aikana halunnut tehdä tuota vanhempaa Mustangia.

    Keulapala pitäisi nykästä pois. Sain otettua jo syylärin ja ahtoputket pois edestä. Vielä vähän pitäisi touhuta, että pääsee sitä nykimään veks. Sen homman ei ilmeisesti pitäisi mikään ameriikan vaikea homma olla.

    Sitten kysymystä viisaammille:
    Stroukkisarja
    Kannet
    Nokka

    Toimiiko nuo keskenään? Puristussuhdehan tuolla tulisi ilmeisesti olemaan jossain 12:1 paikkeilla? Polttoaineena tulisi olemaan E85.
    Vähän budjettipohjalta tätä nyt pitää lähteä tekemään, mutta kaippa noillakin jotain saa aikaiseksi.

    Kunhan nyt saisi vaan koneen pois, niin pääsisi purkamaan sen. Todennäköisestihän se on ihan stanukoossa, mutta ei viitsisi tilata osia vaan huomatakseen, että väärää tavaraa tuli.
     
  2. T5

    T5 Gearhead

    [​IMG]
    Mustangin mysteeriääni takaa alkoi häiritsemään (ja kovenemaan) niin paljon, että oli pakko viedä auto jo nyt seisomaan.
    Ääni on mystinen. Välillä kuuluu, välillä ei. Nopeus vaikuttaa jurinan nopeuteen ja välillä jurinan tuntee ihan perseessä penkin kautta.

    Onneksi hallilla on rasvamonttu, niin helpottuu edes vähän tuon vian tutkiminen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Pikkarin sain eilen tähän tilanteeseen. Yllättävän helppoa on tuon keulan irroitus. Yhdet mysteeripultit molemmalta puolelta löytyi, jotka oli kiinni semmoisessa kumilärpäkkeessä. Toinen pää kumilärpäkkeestä oli kiinni hytissä. Näitä ei ollut ohjeessa, niin vähän meinasi ihmetystä herättää.

    Stiimikin oli päällä, mutta GoPro vissiin yrittää pakottaa hankkimaan uusimman tekeleen, koska sohta oli muuttunut aika paljon huonompaan. Ennen pystyi striimaamaan ilman muistikorttia, mutta enää ei sitä mahdollisuutta ollut. Muutenkin saman ongelmat oli taaskin läsnä. Kun yhteys katkesi kameran ja luurin välillä, ei mitään ilmoitusta tullut. Striimi vain loppui kuin seinään. Vähän huono homma, mutta minkäs teet.
    Pitää tänään kokeilla vielä uudestaan, että saisiko tuota toimimaan paremmin vai mitä tuohon keksii.
     
    H-V ja Visa tykkäävät tästä.
  3. Ilel83

    Ilel83 1st gear

    Tutulla Jyväskylässä oli jyrinää ja jurinaa juuri ostetussa samantyyppisessä mustangissa, perämurikka vaihtui myyjäliikkeen toimesta ja siihen loppui. Yksi vaihtoehto siis :eek:
     
  4. JJ

    JJ Gearhead

    Myös kaksiosainen kardaani saa tuota jyrinää aikaiseksi.
     
  5. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mäkin käytän pahvia auton alla.
    Ärsyttää ihan hirveesti kun tuntuu että koko ajan jotain valahtaa lattialle.
    Varsinkin purettaessa.
    Mullakin oli joskus joku F alkava taunus josta kuului oikein kunnon volina ajettaessa. Taisi olla joku hammas murtunut. Muttei se koskaan menoa haitannut poikien kanssa ajellessa.
    Päinvastoin, kaikilla oli aina tosi kivaa
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    [​IMG]

    Siihen tilaan se nyt jäi.

    Nyt pitää sitten miettiä, että ostaanko jenkeistä short blockin vai lähteekö ite kasaamaan alusta lähtien. Vähän short block huutelisi, koska hintaero loppujen lopuksi ite ranetettuun ei olisi niin järkyttävän iso. Ja olisi fiksummat kasannu ne tärkeimmät komponentit koneeseen.
     
    Visa tykkää tästä.
  7. T5

    T5 Gearhead

    Kone olisi melkein palasina. Vähän jännitti tuota rautamöykkyä nostaa moottoripukkiin, mutta hyvin se kiinalainen 680kg kantavuutta lupaava tekele sen kesti.

    Homma meinasi loppua ja kansien irroitukseen. Kun ne eivät liikkuneet mihinkään. Aluksi kokeilin hellästi kumivasaralla, mutta lopulta pajauttelin kilon vasaralla niitä. Kyllä ne irti lähti.
    Joko purkamisvaiheessa oli jäänyt glykoolia jonnekin tms, mutta tämmöinen näky oli kuskin puolen pytyissä:
    [​IMG]
    Kaikissa pytyissä oli pykälää ihan pytyn yläreunassa (karstaa?).

    Seiska- ja kolmospytyn liukulaakereissa (onko tuo oikea nimi sille?) oli vähän naarmua, mutta yhdessä oli sitten kunnon hankaumat. Muistaakseni nelospytyssä.

    Mutta homman pysäyttänyt ongelma on tämä:
    [​IMG]
    Miten nuo hahlot saa kohdilleen? Aikani siinä konetta pyörittelin ja ihmettelin, mutta ei vaan äly riittänyt.

    Soitin koneistamolle ja kyllä unohdan tuon uuden koneen oston ja teen tuosta koneen. Koneistamo lupasi vielä kasata alakerran mulle valmiiksi, koska sitä en kyllä olisi osannut tehdä. Sen takia tuo nyt pitäisi saada purettua, että ne pääsisi tsekkaamaan lohkon ja porauksen koon. Männissä ei kyllä ainakaan näyttänyt mitään merkintää olevan, että olisi ylikoossa.

    Ebaystä löytyi hieno auto. Kuvat kertoivat sen, että hinta oli ihan liian alhainen. Ja koska myyjä tinki hinnasta vielä lisää, omistan nyt sit F350sen vuosimallia -55.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ajattelin, että saisin jo elämäni kuntoon, kun myin vanin pois. Mutta ei se näköjään ihan niin mennytkään.
     
    ASaari, H-V, 12345678910 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. puna niska

    puna niska Gearhead

    Etummainen kiila pois ja sitten vaikka klemmari holkin päälle ja vasaralla koputellen.
    Tietty jos on aika tehnyt tehtävänsä niin joutuu käyttämään voimatyökaluja.

    Ja edittinä ei siinä kaulalla tainnu olla ees toista kiilaa
     
    T5 tykkää tästä.
  9. T5

    T5 Gearhead

    Sitä kiilaa vähän katselinkin, että saisiko sitä pois. Sen verran tiukassa oli, etten voimalla uskaltanut alkaa repimään. Nyt tietää, että voimaa hommaan tarvii.
     
  10. T5

    T5 Gearhead

    Nyt olisi kone purettuna kokonaan. Nostajat oli niin jumissa, että väkivaltakaan ei auttanut. Loppujen lopuksi nytkyttely ja pyörittely edestakas auttoi ja sain ne irti. Mutta tiukassa oli.

    Ja tuo kiilahomma. Voi helevetti, mikä homma. Koskaan kun en ollut nähnyt, miten tuo tuonne laitetaan tms, niin kyllä siinä sen 30min sai äherrettyä ennenkuin jakopään koppa oli veks.
    Sain vihjeeksi ottaa "holkin" pois, jolloin tuota kiilaa ei tartte poistaa.
    No, eihän tuossa minun mielestä mitään holkkia ole. "Yhtä puuta" näytti tuo sisempi pötkylä olevan, jossa tuo kiilakin on.
    Aluksi yritin siis sitä saada veks, mutta lopulta keskityin vain kiilan saamiseen pois ja se onnistui lukkopihdeillä ja vasaralla.
    Seuraava vaihtoehto olisi ollut rälläkkä, mutta onneksi siihen ei tarttenu lähteä.

    Koneen kuumana käyminen taisi johtua osaltaan ihan siitä, että puolet vesikanavista oli ihan tukossa ruosteesta. Ja muutama oli taas tukossa ilmeisesti tiivisteen takia?
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maanantaina soitto koneistamolle, että voiko tuon lohkon tuoda sinne samantien. Sitten odottamaan, että koneistamo antaa vihreää valoa osien tilaukselle.

    Se on nyt myönnettava, että keväällä meinaan tuon leimata ja pistää myyntiin samantien. Eli sen takia budjettikin on sen mukainen.
    Jos Summit onnistuu löytämään AFR-kansien kanssa sopivan Scatin stroukkikitin, tilaan semmoisen ja AFRn kannet.
    Jos ei, niin silloin valintana on varmaankin TrickFlown kannet. Se pitää vielä varmistaa, että tarviiko nuokin kannet erillisiä venttilien kolosia mäntiin vai ei. Vahva epäilyt on, että ei.
    Jos kuitenkin noihinkin kansiin tarvitaan erilaiset männät, niin silloin sitten pitää ostaa Edelbrockin kannet.
     
  11. T5

    T5 Gearhead

    [​IMG]
    Sitä piti vielä kysyä, että eikös tuo jakopää ole aika löysällä? Vai purinko tuosta vaan jonkun kiristäjän pois ja se löystyi?
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ohan tuo iha saatanan löysä
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ei ollut 333tkm ajetun SBC:n jakoketjukaan aivan noin löysä, ja sekin oli jo oikeasti löysä :D
     
  14. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Venyyköhän ketju ihan noin paljon.
    Ettei olisi jotain muutakin?
    Olen iskenyt silmäni myös yhteen Fordiin ja jos tulee hankittua kyseinen komistus niin mitähän sillä....
     
  15. T5

    T5 Gearhead

    Fordi talliin ja elämä hymyilee. Niin se menee.
     
  16. T5

    T5 Gearhead

    Pontiac saapui eilen pihaan.
    [​IMG]
    Kilpien perusteella 4/21 vanhenee leima jenkeissä, joten ajossa tuo siellä on ollut ihan viime hetkiin saakka.

    Konttia purkaessa auto oli kuulemma ajettu parkkiin, mutta kuljetusliikkeen autoa noutaessa auto ei ollutkaan lähtenyt enää käyntiin. Kotona totesin saman, käyntiin ei lähde.
    Startatessa bensa haisee, joten sytytyspuolen vialta homma kuulostaa.

    Lisäksi siinä pikaisesti autoa tutkiessa huomasin, että käsijarrun palautinvipu oli hajonnut.
    [​IMG]
    Tuohon ei ilmeisesti tuota kaapelia pysty erikseen ostamaan, joten koko vipuhärdelli menee uusintaan.

    No, pienen avun jälkeen sain selville, mistä se konepelti aukeaa. Eipä olis itelle tullu mieleen. Auki sen pellin kuitenkin sain ja pienen tutkimisen jälkeen vika taisi paikantua laturilta lähtevään kahteen johtoon. Tai niiden liittimeen.
    [​IMG]
    Muutoinkin siellä oli jo joku vieraillut abikojen ja vihreän johdon kanssa. Nää on niitä mun lempskarijuttuja ku johdon väri vaihtuu kesken kaiken.
    [​IMG]

    Joku tarra konehuoneesta löytyi, että R134-aineelle ilmastointiin olisi tehty joku retrofit-systeemi. Mitäköhän tuo tarkoittaa?

    [​IMG]
    Kone on oikeasti vissiin se Oldsin 350? Ainakaan 301 ei täsmää kuvissa samanlaiselle ja Chevyn pikkulohkossa ei taida olla tuota öljytötsää tuossa edessä?
     
  17. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mites auto muuten?
    By a way hankin kanssa yhden missä 352.
    Mikähän mahtaa olla?
     
  18. Visa

    Visa Gearhead

    Eli ilmastoinnin tiivisteet on vaihdettu r134 ainetta kestäviin.
     
  19. T5

    T5 Gearhead

    Vissiin joku 60-luvun alun Fordiumi? Kerro ihmeessä enemmän

    Kiitti. Sittenhän tuossa voi olla jopa mahdollista, että ilmastointi toimisi.


    [​IMG]
    Tää öljynsuodattimen kiinnityshässäkkä aiheuttaa ongelmia. Ostin tuohon adapterin, joka nostaisi öljynpainetta 10-15%. Myyjän mukaan tuo on kiinni lohkossa kierteillä ja olipa myyjän sivuilla jopa kuvakin tuommoisesta irroitettuna. Ja kierteethän siellä oli.
    No, tuo ei oo ainakaan lähdössä mihinkään. Saa siis koneistamo repiä tuon pois.

    En oo pahemmin missään "mainostanut", mutta siis striimailen näitä romujen korjailuja täällä. Aiemmin siirsin striimit suoraan sellaisenaan Youtubeen, mutta nyt oon ottanu itteeni niskasta kiinni ja alkanu pätkimään niitä siedettävämpään pituuteen. Ne löytyy täältä. Youtuben osalta tuskin koskaan tulen videoihin sen enempää panostamaan. Pätkin ne vain suunnilleen sopivan pituisiksi ja länttään semmoisenaan tuonne kanavalle.

    Kuvasin tätä ennen GoPro 7:lla, mutta totuuden nimissä se ei ollut mikään paras kamera siihen hommaan. Se jäätyili välillä ja kun akku loppui kesken striimin, ei ollut aina takuita että akun vaihdettua kameraan sai enää eloa.
    GoProlta tuli uusi GoPro 9, jota on kehuttu paljon ja sen pitäisi olla kaikinpuolin parempi. Ominaisuudet on ainakin paremmat ja tuolla saa jo 1080p-tavaraa lähetettyä. En ole vielä kertaakaan tuota kokeillut, mutta kunhan saan Pontiacin jonnekin vähän syrjempään tuolta rivarin pihasta, niin pitää testata sen toimivuutta.
     
  20. LPV

    LPV 3rd gear

    Ilmi selvä Oldsmobile. Muissa GMläisissä en ole nähnyt tuota öljynlisäysputkea koneen edessä. Samoin nuo tosi leveällä olevat venakopat paljastavat oldsin. Pontiac v8 tuo ei ole, eikä sbc tai bbc.
     

Kerro tästä muillekin!