Packard Cavalier -54 ja Dnepr MT-9 -6?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja TatuP., 25.10.2022.

  1. Onkohan pyöränkulmat kohdillaan, kun on rengas kulunut sisälaidasta?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juniorilla ajossa olevaan mun aikanaan uutena ostamaan Poloon on tullut tommosta renkaiden sisäsyrjän kulumaa. Juupaseipästettelyn (isä/poika) jälkeen poika vei auton säätöön. Asia yksi oli se, ettei siitä saa pystykallistumia suoraan - mun muisti palaa, ettei ole saanut ennenkään - koppa on jotenkin mutkalla, vaikkei ole kolaroitu kuin takapuskurista. Asia kaksi on se, että kun aurausta hipisteltiin, niin ajettavuus meni huonommaksi. Keskialueelle tuli kohta, jossa ei ole samalla lailla tarkka kuin oli ennen.

    Kiinalaiset kumit on niin halpoja, että kannattaako tommosista ottaa murhetta?

    Juu ja eihän toi rengas huono ole. Kulumisindikaattori on pitkittäisurassa eikä se ole vielä nollilla.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Renkaalla saa olla siloista kulutuspinnan reunoilla, mutta ei keskellä, eli on ihan ok- kuntoiset katsastusta ajatellen.
    Eihän ne kankaille asti saa olla kuluneet, mutta liki sileät n.25% kulutuspinnan leveydestä.o_O

    Eli auraus on harituksella, jos kulmia säätämällä "herkkyys" vähenee.:D

    Syö renkaita sisäsyrjältä mutta antaa mikroautomaisen ohjaustuntuman..
     
  4. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Saattaa olla kenossa kulmat. Ihan mahdollista.

    Jep. Joissain VAG vehkeissä on ollut tuota ongelmaa että ei saa rengasta täysin suoraan kulkemaan kun alustakin on painunut. Sinällään tuossa ei ole ongelmaa muuten, mutta mulle on aina vinoiltu leimalla, että vaihda renkaat jos on sisäkantit sileät. Onneksi kumit on tosiaan halpoja niin sinällään ei isoa vahinkoa tullut. Ja vallan kun nuo vanteet renkaineen maksoi vähemmän kuin uudet kumit noille peltivanteille.


    Näin moni on ollut mieltä, että ihan legitit renkaat on. Mutta tosiaan aika isolta alueelta ovat sileät..

    Kulmia voisi ite katella kuntoon viimeistään vetarin vaihdon yhteydessä. Sillä nyt ainakin näkisi onko ne aivan pielessä vai ei.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eli ne on katsoneet renkaista "kulmat". Koska sisäreunat oli syöty, on harituksella ja nyt ovat sitten summamutikassa laittaneet aurausta? Oli mulla siihen joku lappunen, mutta tein joku aika sitten poiston turhista papereista, eikä ole enää.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Golffi pakuna nyt "virallisesti". Ei moitteita konttorilla tuosta. Europuoleen vielä kääntyäkseni, 180€ / vuosi henkilöauton vakuutus, pakettiautona 111€ / vuosi.

    Kulki juttu niin mukavasti konttorilla, että koukkasin Pacardin tallista ja ajelin sillä konttorille. Suoritettiin siihen määräaikaskatsastus ja samalla myös muutoskatsastus. Seuraava leima sitten 2 vuoden päästä.

    Muutosteltiin siis jarrut ympäriinsä + tehostin, moottori, laatikko, perä, alumiinisyyläri jnejne. Eli nyt on "virallisesti" auto papereidensa mukainen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tämähän oli ihan puhtaasti omasta halusta tehty muutos, olisihan sitä voinut ajella siten, että papereissa ei olisi ollut moottori, laatikko tai muutakaan merkintää. Keskustelin konttorilla mukavan tovin ja ainut paperi joka puuttui ns. lonkalta vedettynä, oli Packardin mallisarja määritykset ja selvitys, mikä on ollut tehokkain Cavalieri. Noh, satuin 5min nettitonkimisen jälkeen löytämään -50luvun myyntikatalogin, jossa kerrottiin, että Cavalieria on saanut tasan yhdellä moottorilla ja tasan yhdellä jarru kokoonpanolla. Se kelpasin konttorille, printattiin se ulos ja ko. dokumentilla päästiin siihen tilanteeseen, että voitiin käsi sydämellä todeta, että minun auto on mallisarjansa tehokkain ja parhaiten varusteltu.

    Jarrudynossa jarrut tuotti hienot tulokset ja ei mitään moitteita niiden osalta. Teoriassa ei olisi siis tarvinnut mitään jarrumuutoksia tehdä ollenkaan, vastaahan auto mallisarjansa tehokkainta autoa isoimmilla jarruilla jo tehtaalta. Mutta ompahan nyt 4xlevyt ympäriinsä.

    Avasin myös konttorilla tulevaisuuden suunnitelmista nyt tämän muutostelun yhteydessä, jotka alkaisi olla kutakuinkin selvät, mikäli kaikki menee kuten olen suunnitellut. Siitä sitten joskus lisää.
     
    teippi-mikko, FuryIII '71, Kustom STW ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Sunnuntaina Golf myyty ja samalla sen kanssa hyvä tili tehty. Saa laittaa tallin kattoon enemmän euroja kiinni.
     
    FuryIII '71, isalmela, Kustom STW ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Juhannuksen aikana tuli käytyä mummulassa ja ihastelemassa rouvan isänisän haalimia ihanuuksia. Kyseinen moottoripyörä on viety rouvan isänisän toimesta kiinteistön rajalle metsään ja haluttu unohtaa sinne. Noin viitisenkymmentä vuotta sai levätä, mutta minä kävin tuon nyt pelastamassa pystyyn ja lokarin talteen. Runko ( jawa tms. ) tarkoitus pelastaa joskus myös talteen, nyt en sitä muutamaa sataa metriä viitsinyt kantaa tielle kun herra 2v oli mukana tutkimusmatkalla.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuostahan tulee hieno lokasuoja muokattuna ( lyhennä / leikkaa / liimaa ) neppariin.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Aloitin myös isältä tulleen hitsauskoneen pelastamista. Tämä kone ollut isällä jo 80-luvulla ja ostettu harrastelua ja tulevaa ammattia varten - johon hän ei koskaan valmistunut. Ollut siis harrastelukäytössä koko ikänsä. Kyseessä vanha AGA jolla hitsattu PALJON. Painaa kuin tauti ja vaatii hiukan kunnostelua. Tällä on viimeksi Golffia hitsattu, eli ihan käyttökuntoinen laite.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kaasuhan oli loppu joten sen kävin vaihtamassa ja samalla tarttui käteen tuollaiset hitsausapuväline hässäkät. Otin testiin, pääsee kohta Packardin fendereitä työstämään ja testaamaan noita. En tiedä ovatko turhat, mutta ei 8€ kilkkeeltä voi paljoa odottaa.
    [​IMG]

    Ostin noin 5vuotta sitten ison kasan pienen pieniä hiilidioksidipulloja joita oon pikkuhiljaa käyttänyt, jotka on mahtuneet hitsauskoneen syvennykseen. Pikkupullot loppui ja niistä oli leima ummessa, joten oli keksittävä joku muu ratkaisu. Nyt mennään siis isolla pullolla ( 10kg hiilari ) ja on huomattu että pullo + konecombon säilytys ollut hankalaa pienessä tallissa, jossa tila loppuu kesken heti. Nyt sai luvan tulla siihen muutos. Tiedetään, hiilari ei ehkä se paras MIG kaasu ole, mutta tuolla on menty jo vuosikaudet, joten saa luvan riittää.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tekaisin eilen vain vanerista ja kakkosnelosesta hiukan telinettä pullolle joka tarkoitus viimeistellä ja kasata ruuvein. Pysyy pullo pystyssä ja hurjan paljon mielukkaampi käsitellä kun tulee koko paketti kerralla.
     
    teippi-mikko, eeko, Visa ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jahas. Päivitellääs kuulumisia. Ompa sitä taas hommattu uusi työmatkakulhokin, josta alimpana.

    Ensin pääkohteen, eli Packardin, jolla vain käytännössä on ajettu. Kesällä tuli käytyä BigWheelssissä vanhimman muksun kanssa, sekä kaverin kanssa V8 Himos Meetissä. Oikein hienot tapahtumat ja ihmeteltävää riitti. Kesän aikana on ollut jos jonkinnäköistä touhua, koneen maalaus, kiilloitteluja, PrimerMagazinen kuvaukset yms.

    Koko kesän ajan on saanut kyllä huolettomia kilsoja takoa Pacun mittariin ( joka ei toimi ). Aivan mahtavaa. Ei kertakaikkiaan mitään ongelmia.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sitten kai sitä vois jotain muutakin kuulumisia kertoa, onpa sitä muillekkin kulkuvälineille ehtinyt jotain touhuta.

    Audi:
    Tämä on siis ollut meidän luotettava perhevankkuri jo toista vuotta.
    [​IMG]

    On menty pitkälti ilman vikoja ja huolettomia kilsoja ollut. Elokuun alussa, Audi heitti hiukan ikävämmän "vian" päälle. Mikä parasta, lomamatka Pariisin oli juuri alkamaisillaan ja ko. vika ilmaantui n. 10km ennen lentoparkkia. Noh, loman viettoon ja totesin rouvalla, että eiköhän tästäkin rahalla selvitä.
    [​IMG]

    Autoon on uusittu mekatroniikka ( S-Tronic, 7 lovinen ) noin 60tkm sitten. Olin melko varma, että vika ei ole siinä. Kotiin päästyä vianlukuun ja selvisi, että vikakoodi tulee vaihteenvalitsimesta / vaihdekepistä. Googleen vikakoodit ja selvittämään. Löytyi ennakkotapauksia maailmalta ihan tismalleen samoista koodeista.
    https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/23195/

    Noh, romut levälleen ja tutkimaan. Totta tosiaan, niin se tässäkin vika löytyi samasta paikkaa.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kyseessä siis nopeasti kerrottuna, ainut sähköliitin vaihdelaatikossa, jonka yläpuolella on solenoidiventtiili, jossa kiertää jäähyneste. Tuo samainen solenoidi alkaa vuotamaan ja vuoto osuu sopivasti tuohon älyn liittimeen, joka täyttyy jäähynesteellä. Puhdistelin liittimen ja viat poistui. Tilasin uuden solenoidi venttiilin ja vaihdoin sen. Sen jälkeen ei ole vika esiintynyt uudelleen ja toivottavasti pysyykin pois. Ompa noita tapauksia ollut maailmalla, että TCU ( transmission control unit ) on paistunut tuon takia. Onneksi itellä se ei mennyt ns. ensimmäiseksi.
    https://www.audiworld.com/forums/a6...ue-coolant-control-valve-issue-2972465/page4/

    Tuosta aiheesta voi halutessaan lukea lisää, itse tutustuin aiheeseen aikas kattavasti sattuneesta syystä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Dnepr:
    Mokomasta hävisi puristukset toisesta sylinteristä ja se olisi nyt uudelleen rengastettu. Olisi pitänyt porata, mutta hoonasin ja laitoin uudet renkaat. Vielä en ole ehtinyt säätää kummemmin, mutta nythän tuo jo kävi hetken taas.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kliks video isommaksi. Video otettu välittömästi rempan jälkeen.
    [​IMG]

    Työmatkakulkine:
    Pökäle. Ko. kulkine ollut vaimon puolen suvulla käytössä jo vissiin 6vuotta, mutta kaksi vuotta ajeltu enempi vähempi ilman leimaa. Nyt oli tarve päästä siitä eroon ja lunastin auton itelle. Ko. auto ollut koirankuljetuksessa ja metsästyskäytössä huonoilla teillä pääsääntöisesti. 1.4 bensa ja 220tkm ajettu jos se mitään meinaa. Muutaman satasen auto enikeis leimattuna.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tiedossa oli, että autossa mm. putki vuotaa erittäin paljon. Suunnitelmana itellä oli, että laitan putken kuntoon ja haen vikalistan, mutta yllätyksekseni, sain leiman heti. Työkulkineen kustannukset on siis nyt noin 250€ kun auto on vuoden leimalla, kaksilla renkailla. Tuossa kustannuksessa on sisällä auton trailerointi kotiin, sekä siitä maksettu hinta. Eli kaikki kustannukset. Ei paha.

    Rumahan tuo on kuin piru.

    Ensin putki, leimaus ja sitten takavalojen lakkaus, sisäpesu, ulkopesu ja siistimiset. Tuli ihan ok. Lisävalot laitoin keulalle, mitkä ollut jo vuosia tallin seinällä. Ei ne tätä ainakaan komistuta. Pakoputki oli rehellisesti poikki ja sen hitsailin kuntoon.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pökön mittariin on tullut muutama sata kilsaa jo ja tuntuu vievän ruhoa paikasta toiseen.
     
    Visa, Gary Grand, teippi-mikko ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Isot värikkäät roiskeläpät niin ois melkein ralliauto!

    Veditkö takavalot siis jollai värilakalla vai kuis? Näyttää aika orkkikselta tollai.
     
  12. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    No se. :D Takavalot vetäisin punalakalla, jota oli jäänyt hyllyyn vuosien saatossa. Tuhat kertaa ne on paremmat noin kuin aikaisemmin.
     
    Gary Grand, isalmela ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  13. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Moottoripyörää muistuttava kikkare on saatu säätöihin ja ajossa. Toimii oikeastaan paremmin kuin koskaan. Etukumi on paska ja puhki, mutta sepä ei menoa haittaa.

    Kliks video isoksi.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tarkimmat huomaa näissä "uusissa" kuvissa takavalomuutokset. Jo aikanaan osakasan mukana tilasin yhden punaisen mittariston valon ja se löysi tiensä takalokariin. Tällä hetkellä siis kaksi valoa vierekkäin, toinen ajovalo ja toinen jarruvalo. Katsokaas, tälläisessä touhussa pitää muistaa Suomen lakiviidakko ( edes jotenkin ).

    Pökäleestä olin kerran jo maalannut kummatkin takaposket, mutta väärällä sävyllä. Jotainhan sillekin oli tehtävä. Vanhojen maalien poisto ja maalirajojen alasajo. Jostain syystä takalokareisa tulee punaista väriä esiin ja se oli alunperäinen syy, miksi maalasin koko perän tästä.

    Rajat alas.
    [​IMG]

    Kevyt sumutus. Tämän jälkeen vielä nopeasti vetäisin koko takaposken karkealla tahnalla ja tuli ihan ok.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Pelkääjän puolella sama juttu.
    [​IMG]

    Nyt on riittävän hyvä. Saattaa kiillotuttaa nyt koko auton, mutta toisaalta miksi ei kun vehkeet on ja aikaa silloin tällöin.

    Pacusta maalailin renkaat ja kävin jopa ajamassa melkein kolmen viikon makoilun jälkeen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Audikin on ollut kiltisti, ei ole vaihteiston vikakoodia näkynyt enään. Voisi vklp mekatroniikan liittimen käyttää varmuuden vuoksi auki.
     
    Visa, isalmela, Arkkumies ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jotain kuulumisia, vaikka juuri mitään ei ole tapahtunut.

    Pökäle kuljettaa töihin ja takaisin. Mauton, hajuton ja eritoten halpaa ajoa. Sen verran ylläpidin tuota, että pesin ja laitoin pesun yhteydessä laitettavan pinnoitteen. Helpompi pitää puhtaana ja muutenkin siistiyty hiukan.
    [​IMG]

    Audin mekatroniikka / laatikko on ollut kiltisti, oli se vika vain siinä vuotavassa liittimessä. Huolettomia kilsoja ajettu mittariin. Olipahan tuo hetken myynnissäkin ja itse asiassa ostajakin oli tulossa jo hakemaan, olisin jopa autosta oikeasti kovan hinnan saanut, mutta aikani ettimisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että en mä Audista ala luopumaan. On leivottu niin paljon euroja kiinni ja kun toista käytettyä ostaa niin ei tiedä millaisen saa. Sitten kun omaan skeptisyyteen lisätään kranttuus niin ei tahtonut sopivaa vaihtoehtoa löytyä. Kävin yhden suht tuoreen nelikko bensan ajamassa, mutta ei iskenyt. Totesin loppuviimein, että ajellaan me tällä, vaikka ylläpito ei ilmaista olekkaan.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dnepriä laitoin tässä taannoin jopa vähän. Vanhat pakoputket on umpisurkeat ja alkukäyristä menee sormi läpi. Laitoin someen ilmoituksen putkitarpeesta ja samana iltana hain miltei naapurista moiset.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Suorat huilut ja hyvät aihiot. Jotkut pikkulohko kollektorit tms. silvottu putken päiksi, mutta sepäs vain tyyliin sopii.

    Sovittelin näitä ja totesin, että aihioista taisi tulla pysyvät. :D Ajatuksena oli vain ottaa 5cm alkukäyrää ja puuhastella putket jotain villiä reittiä, mutta nuo istuu kyllä hienosti tyyliin ihan vain tuollaisenaan. Emminä tuota vielä käyntiin laittanut tai kuunnellut miten paukkuu, mutta eiköhän tuo selvinne. Jonkinlaiset kannakeraudat voisi puuhastella näihin ennenkuin alkaa edes käyttelemään.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Sitten se pääharraste: hyvä on lämpöisessä tallissa hakea tulevaan kauteen vauhtia. AIka vähälle on aika jäänyt tämän kanssa ja melko aktiivinen lapsiperhearki vie aikaa. Mikäs siinä pienten ihmisten alkujen kanssa taikinoidessa, eiköhän näitä romuja ehdi joskus vielä laittamaan.
    Sen verran käväisin tallissa, että lämmitin tuo kojelaudan ja nyhräsin tuon varoitustarran pois. Annoin jopa auton käydä lämpöiseksi ja vähän aikaa rokettirollia kuuntelin.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vähänhän siitä maalia tahtoi irrota, vaikka kuinka lämmitti, mutta eipä tuo onneksi virheetön ollutkaan. :D Eipähän ole keltainen irvikuva naaman edessä koko aikaa.

    Jo käytännössä siitä hetkestä kun auto mulle tuli, on ebayn hakusanoina ollut fender guidet, mutta koskaan en ole aikaiseksi mukamas saanut niitä tilattua. Someen tuli moiset myyntiin, tokikin kalliilla, mutta ompa nyt aikakauteen sopivat guidet ja nämä ovat vielä valaistut. Olisivatko lie jostain -50 luvulta?
    [​IMG]

    Alla olevan kuvan 50€ ei ollut maksettu hinta... :D
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kertakaikkisen jopa hienot kilkkeet. Joku voisi väittää jopa "kauniiksi", ovat juuri sellaiset mitä olin ettinyt. Nuo on vaihdettavalla polttimolla ja polttimot hainkin jo, kun näissä oli 6V polttimot. Toinen hiukan eläneen näköinen, toinen kuin uusi. Etrasta kävin kirkasta akryylitankoa kysymässä ja haen sieltä tuota tankoa, mikäli tuo orkkis pituus ei ole hyvä. 10mm akryylitanko 10€ / metri, elikkä kustannus ei tosiaan ole paha, jos haluaa pituutta kasvattaa.

    Kävin hiukan mallaamassa. Joko puskurin seudulle, tällä tavalla jää tosi alas.
    [​IMG]

    Tai sitten napsu ylös. Tuonne kromin taakse sais nätisti reiän porattua ja jollain näppärällä kiinnikeraudalla kiinni, mutta on se tuokin alhaalla.
    [​IMG]

    Ja sitten se paras vaihtoehto, mutta poraappas lokasuojaan reikä.. No eipä tämä mikään museoauto ole. :rolleyes: Toki reiän saisi porattua kromilistan alle piiloon ja ko. listan alakautta voisi pyöräyttää kiinnikeraudan kromilistan päälle --> ei reikää näkyville ja kiinnikerauta tulee alakautta:
    [​IMG]

    Täytyy alkaa käyttelemään listoja irti ja puuhastella nuo autoon. Samalla kun tekee sähköjä noille, voisi samalla puuhastella sille flektille järkevämmän ohjauksen, kun mulla on hyllyssä noita lämpötilalutikoitakin.
     
    Gary Grand, Kustom STW, 6PPC ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Hophop.

    Kävinpäs tallissa pitkästä aikaa jotain "oikeasti" tekemässä.

    Tallin kattoon tuli tilattua uudet valot, black fridayn tarjouksesta. 25metriä AGGEn valonauhaa. Valaisee ihan sairaan hyvin. Halusin vain äkkiä valot levälleen kattoon ne on nyt noin Quick and Dirtysti levitetty sinne. Hipistelee sitten kivemmin kun auto on tieltä pois.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pakartiin tuli leivottua nuo fender guidet paikalleen. Kovasti mallailin moneen eri paikkaan, jopa lokasuojan reunaan, mutta kyllähän sen parhain paikka löytyi siitä, mihin ensimmäisenä noita kaavailin. Mallailin rauhassa paikat noille, maalarinteipillä hahmottelin vielä paikat ja pora laulamaan. 8mm reikä lokasuojaan ja asennuspuuhiin. Tuumasin vain, että kemppi korjaa mikäli tulee katumapäälle kun loksut ei muutenkaan ole priimat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nuohan on tosiaan vaihdettavalla polttimolla ja vaihdoin 6volttiset 12volttisiin 4wattisiin. Biltemasta hain valmiiksi 4wattiset ja 2wattiset, voi sitten vaihtaa jossain vaiheessa jos tuntuu nuo 4wattiset liika kirkkailta. Haaroitin kuskin puolen parkilta sähköt guideille. Totesin siinä samalla kun sähköjä tein, että tehdään nämä nyt nopeasti pois ja hierotaan sitten kun auto on tallissa toisin päin eikä persaus kahnaa nosto-oveen.

    Mielestäni onnistunut asennus. Näyttää siltä kuin olisi aina ollut tuossa.
     
    FuryIII '71, Gary Grand, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Oli hyvä esittely uudessa Primer Magazinessa..
     
    TatuP. tykkää tästä.
  17. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Juu! Oli kyllä Arilta lähtenyt hyvä juttu liikkeelle.
     
    sleepercooler ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  18. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Päivitellääs vähän kuulumisia. Päivityksessä taasen totuttuun tapaan jonkin verran kuvia.

    Flektille on nyt toteutettu hiukan älykkäämpi ohjaus, eli laitoin hyllyssä olleen lämpötilalutikan mittaamaan pintalämpöjä jäähdyttimen pinnassa. Pinnan ollessa n. 95astetta lähtee flekti puhaltamaan. Lämpötilamittaus vasemman kiinnikkeen alla nyt. Seuraan miten alkaa siitä toimimaan ja muutan sitten paikkaa mikäli tarve sen vaatii.

    [​IMG]


    Seuraava lisäys ei ole tosiaankaan perioid correct, mutta käytännössä pakollinen, kun jälkikasvua kulkee kyytissä. Nimittäin turvavyöt. Tilasin 4 kpl 3 pistevöitä automaattikiristimin, jotka on jonkin mallimerkinnän mukaan joissain testeissäkin käyneet. Vanhin muksu ei tahdo mahtua enään selkä menosuuntaan olla, joka käytännössä saneli tätä muutosta / vöiden lisäystä.
    Takanahan tässä oli jo lannevyöt nimenomaan turvaistuimia varten, johon sittemmin lisäsin isofix raudatkin. Tarkoitus oli vaihtaa lannevyöt takaa keskipenkeille ja vastaavasti sohvien reunapaikoille tulisi uudet vyöt.


    Turvavyön väriksi valikoitui punainen, koska se vain miellytti omaa silmää eniten ja sopii sohvan sävyyn.

    [​IMG]

    Tiedossa oli, että melkoinen puuhastelu tuossa hommassa tulisi olevan, mutta ei kun tekemään.

    Olin jo muutama vuosi takaperin edelliseen jenkkiin sovitellut uudet vyöt ja otin ko. muutoksesta talteen vanhat vyöt. Noissa vanhoissa vöissä oli kiristimet rikki ja muutenkin aika valmiit kankaiden osalta. Nyt, noin 2 vuoden jälkeen kaivoin säilötyt vyöt varastosta, koska ajattelin että hyödynnän ne tässä prokkiksessa. Samalla kun kävin varastossa, huomasin säilöneeni tuvan rännien kiinnikkeet, niitäkin samalla sitten otin jatkojalostukseen. [​IMG]

    GMC:n vyöt silpoen, ja muovit säilyttäen, ihan varmuuden vuoksi vain.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vanhojen vöiden rungoista "jalat" irti. Noissa on vahvikepokkaukset, ja ajattelin etten jaksa suotta alkaa pyörää uudelleen keksimään joten ne hyötykäyttöön.


    [​IMG]

    Jalan ollessa irti tuli selväksi, että tuota jalkaa olisi jatkettava jotenkin. No ei muutakuin se rännien kiinnike silpoen ja sovittelemaan.

    Kiristimen ja kiinnikkeen sommittelua. Nimenomaan sovittelua, sillä tuo nimenomainen "jalka" piti vielä kääntää 180 astetta.
    [​IMG]

    Totesin, että eiköhän tuolla ole hyvä nyt jatkaa ja siirryin keskivöiden suunnitteluun. Loput rännikiinnikkeestä hyötykäyttöön. Uskomattoman vahvaa kamaa aikanaan ( -80 luvun alussa ) laitettu rännien kiinnittämiseen räystäslautaan, tais olla materiaalipaksuus jotakuinkin 5millin luokkaa [​IMG]


    [​IMG]

    Haasteena tuli pujottaa penkin välistä nuo kiinniketangot ja keskipenkin vyöt. En halunnut rälläköidä penkkejä ( ja etenkin nahkoja ) pilalle, joten reikäterällä mallinnus ja dremelillä aukot kummallekin puolen.


    [​IMG]


    [​IMG]

    Sitten vain pujottamaan vyöt läpi.

    [​IMG][/url
    ]

    JATKUU SEURAAVASSA VIESTISSÄ
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    JATKUU

    Etuvöiden kiinnityspisteet alkoi muuten olla suhteellisen selkeät, paikat oli katsottu ja vahvikkeetkin oli jo valmiina. Seuraavaksi siirryin pilareihin ja niiden suunnitteluun. Pilarin kiinnityspisteen mallailin omalla fyysisellä mitallani ja totesin että tuossa on hyvä. Uudemmissa pirsseissä pilarin säätöhän on jo autossa, mutta sellaista en ruvennut tähän askartelemaan, joten omilla mitoillani tein.

    [​IMG]

    Sitten tein vahvikkeet, mutterin räkäisin kiinni vain siksi, että vastaan ei mahdu pidellä lenkillä tai millään muullakaan avaimella.

    [​IMG]

    Vahvikkeista puheen ollen, lattian läpi toisella puolen on niin isoja prikkoja / korilaattoja ja noita tuollaisia isompia lätkiä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pilarien vahvikkeet kun oli taidolla tehty ( not ), oli niiden aika upota pilarin sisään. Hiukan kuvan keskikohdan alapuolella on neliöreikä, jota dremelillä hiukan avasin lisää, muotoilin ja rupesin pujotuspuuhiin. Sinne se 20cm pitkä, ja 30mm kokoinen vahvike upposi aika vaivatta.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wronikilla koko komeus kiinni, jottei valahda pilarin sisälle kokonaan.

    [​IMG]

    Tuossa vaiheessa heitin etupenkeille vyöt paikalleen ja siirryin takavöiden kimppuun. Takaa löytyi hyvät paikat aika helpolla ja niiden toteutus oli näppärä. Vahvikkeet näihinkin sekä kiristimen, että ylemmän lenkin alle. Kiristimen alle taisi tulla 40 x 40 latat ja ylempään kiinnitykseen 80 x 30 lattarauta, samaan tapaan kuin etupilareihin.

    [​IMG]

    Käytännössä kiristimien, ala- ja ylälenkkien asennuksen jälkeen vetelin lattiaan reiät kiinnikepulteille, vahvikkeet alapuolelle ja kaverin kanssa paukautettiin pultit kiinni.

    Lopputulos on mielestäni aivan siisti ja ei pompi liikaa silmille.


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aika jeesjees. Vöiden lisääminen on nyt tehty niin ( elikkäs ns. overkill ), että ei ainakaan kiinnityspisteiden kanssa tarvi jännittää.

    Tulevana kesänä pääsee koko revohka mukavammin matkustamaan. Vois olla vielä aikas näppärä pikkumiehille peltori kiinnikkeet tehdä. Kasikympistä ja siitä ylöspäin kopissa on jonkin verran meteliä niin saattaisi myös olla mielekkäämpää matkustella kun ei olisi helkkarin kuuma ja sitten vielä järkyttävä melukin. :rolleyes:[​IMG]
     
    Muokattu: 23.1.2024
    LPV, isalmela, teippi-mikko ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Hienoa tekemistä. :cool:

    Eipä nyt ihan heti tule mieleen, että turvavöitä on asenneltu noin vanhaan autoon. :cool::rolleyes:
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!